نویدنو:12/05/1387                                                                     صفحه قابل چاپ است

 نویدنو

 

دولت بریتانیا باید به تمام مداخلات در زیمبابوه پایان دهد

 بیانیه مشترک حزب کمونیست جدید بریتانیا وحزب کمونیست انقلابی بریتانیا (مارکسیست – لنینیست) ، 26 جولای 2008

 ما دخالت های مستمر دولت در مسائل داخلی زیمبابوه را شدیدا محکوم می کنیم ،آحرین مثال این دخالت ها به اتخاذ تصمیم از سوی شورای عمومی وروابط خارجی اتحادیه اروپا در 22 جولای به تحمیل تحریم های جدید برعلیه کسانی که همدست دولت زیمبابوه هستند منجر گردید .

دولت در صف مقدم تلاش های خارجی برای دخالت در روند انتخاباتی زیمبابوه وتلاش برای تعیین آینده اقتصادی وسیاسی آن کشور قرار داشته است .دولت بریتانیا آشکارا حمایت خودرا از نامزد حزب مخالف ، تحریم های تحمیلی وبی ثباتی اقتصاد زیمبابوه بیان کرده است ، وسعی می کند حداکثر فشار را برتلاش های میانچیگرانه از سوی کشورهای همسایه واتحادیه افریقا تحمیل نماید . هم زمان  کار زار تبلیغاتی عظیمی از سوی رسانه های تحت کنترل انحصاری برای انتشار تا حد ممکن اطلاعات دروغ  در باره زیمبابوه وتاریخ آن  به راه افتاده است . در این رسانه ها چیزی در باره تسلط استعماری بریتانیا بر آن کشور و این حقیقت که ( در این باره ) هیچ  اصلاحی  ایجاد نشده است ، یا این واقعیت که دولت کارگر قراردادی را که در گذشته برای تامین حمایت مالی برای باز توزیع زمین امضا کرده بود انکار می کند وجود ندارد . همان رسانه ها هر گز یاد آوری نمی کنند که بریتانیا به طور  آشکار از طریق به اصطلاح بنیاد وست مینستر برای دموکراسی وسایر سازمان های فاسد در سیاست های داخلی زیمبابوه دخالت کرده است .  

دولت اخیرا در تلاش توجیه دخالت های خود بر بستر این زمینه هاست که (گویا) خشونت ازانجام موفقیت آمیز دومین دور انتخابات ریاست جمهوری در زیمبابوه جلوگیری کرده است  و( از این رو ) خواستار دخالت بیشتر اتحادیه اروپا وسازمان ملل شده است . دولت هم زمان  خشنودی خودرا از دور اول انتخابات  بر گزار شده درماه  مارس اعلام کرده است ، هر چند آن انتخابات بی نتیجه ماند اما نامزدی را مورد توجه قرار داد که برای امپریالیسم انگلو – امریکایی وقدرت های بزرگ اتحادیه اروپا قابل پذیرش است . دولت در حال حاضر خواستار آن است که رابرت موگابه ، رئیس جمهور زیمبابوه به اجبار کناره گیری کند و" دولت انتقالی" مورد نظر قدرت های بزرگ یرقرار شود . وقول داده است که پس از آن تحریم ها لغوخواهد شد و برای آن که باز سازی  اقتصاد زیمبابوه بتواند آغاز شود " کمک ها" تدارک دیده  خواهد شد .    

ما چنین دخالت وچنین باج خواهی آشکاری را کاملا محکوم می کنیم . زیمبابوه دیگر مستعمره بریتانیا نیست ودولت بریتانیا حق ندارد خودرا قیم  حزب سیاسی یا شخصی اعلام نماید که " نماینده قانونی تمایل مردم زیمبابوه است "

 در واثع  آنچه باید محکوم شود اقدامات اقتصادی انجام شده در گذشته از سوی امپریالیسم انگلو – امریکایی وموسسات مالی بین المللی است که طی آن مشکلات بسیاری را پیش روی زیمبابوه ومردم آن ایجاد کردند. در واقع ، بریتانای کبیر وسایر انحصارات همچون انگلو امریکا،ریو تینتو، واستاندارد چارترزهستند که هنوز30سال پس از استقلال رسمی  بر اقتصاد زیمباوه تسلط دارند.آن ها اکنون برای تقویت نیروی خود وادامه دادن به دیکته کردن رفتارهای دولت بریتانیا استوار ایستاده اند .

 ونیز آشکار است که بریتانیا وسایر قدرت های بزرگ تمام شرایط را برای جایگزین شدن خشونت ایجاد کرده اند وکار برد آن و"چگونگی  موفقیت " آن را در راستای تلاش برای " تغییر رژیم" از دستور کار خارج نکرده اند.اما در حالی که ظاهرا برای خشونت در طی انتخابات زیمبابوه دلسوزی می کنند ، دولت حزب کارگر برخشونت  چشم می بندد و در انتخابات غیر قانونی بر گزار شده در عراق وافغانستان اشغال شده مرتکب خشونت می شود.

 دولت بریتانیا خودرا همچون نگهبان به اصطلاح " ارزش های جهانی" ، که چیزی جز ارزش های جهانی سازی نئو لیبرالی نیستند  وانمود می کند . دولت برای تحمیل چنین ارزش هایی در سراسر جهان تلاش می کند، و همچون امپریالیست های قرن 19 ابراز می دارد که ، برای تحمیل مزایای به اصطلاح حاکمیت استعماری " یک ماموریت متمدن سازی " بعهده دارد. دولت خواهان آن است  که همه مطیع او باشند وتعریف اورا از "دموکراسی " و" حکومت خوب" بپذیرند وامادگی خودرا برای " صدور دموکراسی" براساس آن که " زور حق است "برای آنهایی که از پذیرش آن خودداری می کنند اعلام می کند.

 ما کارگران وافراد دموکرات را برای مخالفت مصممانه با این ذهنیت استعماری فرا می خوانیم . در ر ابطه با زیمبابوه ، قاعده کلی که  باید رعایت شود پذیرش حق مردم کشوربرای گزینش راه توسعه وانتخاب دولت خود ، رها ازفضولی بریتانیا وسایر قدرت های بزرگ است .تلاش دولت برای تحمیل " ارزش های جهانی " در هر کشور دیگری باید به شدت مورد مخالفت قرار گیرد ودولت باید به دخالت خود در زیمبابوه پایان دهد .

 

  | می توانید نظرات خودرا اینجا ابراز نمایید .

 

بازگشت به صفحه نخست         

                            

Free Web Counters & Statistics