نویدنو:07/08/1386                                                                     صفحه قابل چاپ است

   دیداری از کوبا

سالکی

مراسم چهلمین سال ترور و قتل انقلابی بنام جهان ارنستو چه گوارا، بدست نوکران و مزدوران دولت آمریکا  از اول تا پانزده اکتبر 2007در کوبا بر قرار بود.

سرویس هوائی <<کوبانا ایرلاینز>> ،که ما هم مسافرش بودیم،از نوع ایر باس جدید 320 بسیار تمیز و مرتب،با پذیرائی خدمه وظیفه شناس ،خوش برخوردومنظم . 

                                                                                                   

حدود دویست نفر از علاقمندان شرکت در این مراسم از سراسر دنیا ازطریق تماس با africa.norte@icap.cu  یاicap@icap.cu

که معمولا سالی 4-3 باراز دوستداران چنین مراسم و جشنهائی  با هزینه شرکت کنندگانی که داوطلبانه حضور پیدا میکنند پذیرائی میکند، در کمپ <<جولیو آنتونیو ملا>> که تقریبا 40 دقیقه تا هاوانا فاصله دارد،حضور داشتند.انتقال میهمانان از فرودگاه تا کمپ و بالعکس هم  در هزینه پذیرائی منظور شده بود.

کمپ از چندین ساختمان ،هر ساختمان چندین اطاق وهر اطاق شامل 4 تخت 2 طبقه است.اطاق کنفرانس و فضای باز برای سخنرانی و جشن با یک فروشگاه وبار و یک درمانگاه کوچک سرپائی با پرستار و دکترکه شبانه روز در کمپ حضور دارند .آشپزخانه کمپ هر روزدر 3 نوبت با غذا،قهوه،میوه وسبزیجات از میهمانان پذیرائی میکند.

دستشوئی و حمام در هر ساختمان عمومی است ،دمای آب حمام، هم دمای هوای آزاد  وفشار آب حمام کم.    

                          

گفته میشد کمپ حدود 600-500 نفر ظرفیت دارد اما در این مراسم میهمانان کمپ 200 نفر بودند از مسلمانان نماز وروزه ای آفریقائی تاکمونیستهای آمریکائی واروپائی.

در تمام مدت، 4 دستگاه اتوبوس با 2 سواری اسکورت  ودو دستگاه مینی بوس، برای جابجایی میهمانان به نقاط مختلف در اختیار کمپ بود.

غیر از هاوانا، مدت 5 روز هم به ایالت ویلا کلارا که اولین ضربه کوبنده را انقلابیون در این ایالت به رژیم باتیستا وارد کرده بودند رفتیم که همه را در هتلی با کلیه سرویسهای لازم که یک ساعت تا مرکز شهر فاصله داشت جای دادند.

کوبا 50 سال است که در محاصره کامل گرگان درنده است.جُرم نظام حکومتی و مردم کوبا اینست که بنیادهای سوسیالیستی از جمله بهداشت و درمان رایگان، تحصیل رایگان،مصرف عادلانه بودجه کشوروامنیت عمومی،خاریست به چشم امپریالیستها و مرتجعینی که نمیخواهند کوبا برای جهانیان نمونه یک کشور واقعا مستقل،آزاد و آباد، بلکه، پایگاه نظامی،قمارخانه،فاحشه خانه ،وابسته و در اختیارآنان باشد.

آثار این تحریم ووحشیگری منادیان دموکراسی وحقوق بشردروغین مستقر در کاخ سفید در هر شهر و ده کوبا دیده میشود.اوج این جنایت ددمنشانه را کوبائیها پس از فرو پاشی بلوک شرق در سال 1993 که کفگیرشان کاملا به ته دیگ گیر کرد وکشور در خاموشی مطلق بود وخرابکاران اعزامی از سوی مدافعان دروغین حقوق بشر آمریکائی مشغول خرابکاری،از سر گذرانده اند، بطوریکه گفته می شود مردم کوبا اکنون در مقایسه با آن دوران زندگی مرفهی دارند.

کوبا سالانه حدود 4 میلیون بشکه نفت تولید میکند که صرف تولید برق میشودو در سراسر کشور حتی در نقاط دور افتاده روستائی همراه با لوله کشی آب تصفیه شده توزیع میگردد.در سراسر کوبا مردم بمنظور صرفه جوئی، از لامپهای مهتابی و کم مصرف استفاده می کنند بطوریکه هیچ جا لامپ معمولی دیده نمیشد واین خود گویای درک شرایط از جانب مردم است.

کوبائیها در خانه هایشان معمولا تلویزیون،اجاق گاز، بعضیها نوع ساده ای ماشین لباسشوئی وبرخی کامپیوتر دارند.خانه ها معمولا فقیرانه است وپیداست که وضعیت معیشت چنان است که هیچکس امکان ریخت و پاش ندارد اما همه تمیز و سالم زندگی میکنند.

کودکان عموما در شهر و روستا لباس تمیز به تن دارند وشاداب وسر حالند.هیچ کودکی از امکان تحصیل محروم نیست،آنچنان که در روستاهائی که تنها یک محصل دارند،امکانات معادل مدارس شهری برایش فراهم میکنند.

سیستم زندگی مردم کوبا سالم است بطوریکه هر انسان واقع بینی میتواند مشاهده کند از بزرگانشان که بازماندگان و قهرمانان دوران انقلابند واکنون دوران بازنشستگی را میگذرانند تا مسئولان فعلیشان همه در میان مردم عادی و با هم زندگی میکنند،در نتیجه بودجه ها هر چه هست شفاف و عادلانه توزیع و مصرف میشود.نشانه های این واقعیت را میتوان در ساده زیستی مسئولانی که ما دیدیم،گستردگی سراسری بهداشت و درمان و تحصیل رایگان همگانی تا هر مرحله ملاحظه کرد.

اگر کسی ادعا کند که کوبائیها همه از سیستم حاکم خوشنود و راضیند شناخت درستی از کوبا،دشمنان متجاوز وخرابکارکوبا که 50 سال است در آمریکا و چند مایلی کوبا سنگر گرفته اند و بودجه های کلان صرف تبلیغات و اشاعه انواع فساد در کوبا میکنند،ندارد .

در ایالت ویلاکلارا ما از دو دانشگاه دیدار کردیم.یکی از دانشکده های دانشگاه اول، بسیار کثیف و غیر قابل تحمل بود،بطوریکه فریاد اعتراض بسیاری از بازدیدکنندگان را باعث شد و مسئولان مربوطه راعوامل ضد انقلاب خطاب کردند که با این کار خود میخواهند کوبا رااینگونه کثیف نشان دهند.دیگری آنقدر پاکیزه، منظم ومرتب بود که همه ما را از کسالت دیدار اولی بدر آورد.وقتی برای ابراز تشکر از مسئول این دانشگاه به دیدارش رفتیم با دیدن او در میان مردم با سر و وضع عادی میشد فهمید که شخصیتی مسئول،معتقد به نظام ودلسوز برای مملکت است، در حالیکه اوٌلیها قطعا به کارشان بی علاقه به نظر میرسیدند،شاید هم به عمد مشغول بدبین کردن مردمند.

دولت کوبا که درشرایط محاصره همه جانبه آمریکاست وعمده ترین منبع درآمدش صنعت توریسم است ومالیاتی که از توریستها دریافت میکند،نوعی پول مخصوص توریستها چاپ کرده که هر واحد آن تقریبا 11/1 دلار آمریکاست.گفته میشد در سالهای بحرانی گذشته ارزش هر واحد این پول حدود120 واحد پول کوبا یعنی<< پزو>> بوده است،اما به همت مردم و مسئولان دلسوز اکنون هر واحد این پول معادل 25—24 پزو است.

طبیعی است که این تفاوت قیمت موجب نوعی بازار سیاه و سوء استفاده عوامل آمریکااز یک سو وافراد سودجو،غیر مسئول و فرصت طلب از دیگر سو شده است.مسئولان امیدوارند که با بهتر شدن شرایط وبرابر شدن ارزشها این سوءاستفاده ها را برطرف کنند.

مردان و زنان عیٌاشی که برای فحشا به کوبا میروند،هم آهنگ با هوچیگریهای عوامل آمریکا،چنان تبلیغات گسترده ای در این رابطه براه انداخته اند که هر تازه واردی به کوبا انتظار دارد در خیابانها و شهر و روستا شاهد صفهای طولانی فواحش باشد،اما واقعیت اینست که در دو ایالت هاوانا و ویلاکلارا در مسیرهایمان با این پدیده روبرو نشدیم.مطمعنا در برخی بخشهای هاوانا،فحشا،دزدی وسوء استفاده هست،آنگونه که دوربین دیجیتال دوستی از همراهانمان را در روز روشن و در بخش قدیمی هاوانا ربودند،اما همه این ناهنجاریها دریک مقایسه نسبی باآنچه در کشورهای سرمایه داری بویژه الگویشان که آمریکاست، مانند قطره ایست در مقابل دریا که امید میرود با بهبود شرایط اقتصادی برطرف شود.

کوبا کشور فقیریست اما مردمی شاد و سر حال دارد.درست بعکس شهرهای مدرن و پر زرق و برق کشورهای پیشرفته غربی یا کشورهای ثروتمند توسعه نیافته ای که سیستمهای حکومتی فاسد وضد مردمی دارندو بسیاری مردم روان پریشند و در خیابانها با خود حرف میزنند.اکثریت قریب به اتفاق مردم کوبا از سلامت روانی برخوردارند بطوریکه در مرکز ویلاکلارا و روستاهای اطراف فقط 30 نفر مشکلات روحی دارند.

کوبائیها عموما زندگی ساده و فقیرانه ای دارند اما مردم سرفراز زندگی میکنند.باید رفت ودید و با مشکلاتی که مردم کشورهای سرمایه داری ثروتمند دست به گریبانند مقایسه کرد.سرفرازند زیرا با همه کمی امکانات وآثار مخرب محاصره، کوبا یکی از بزرگترین کشورهای تولید کننده دارو ونه بمبهای شیمیائی ، تربیت کننده پزشکان بدون مرز ونه تروریستهای آدمکش، مبشر صلح ، برابری و برادریست و نه پیام دهنده جنگ سوم جهانی .سرفرازند زیرا در مقایسه با بزرگترین غول سرمایه داری جهان با آنهمه ادعا وتبلیغات پوچ که گفته میشودحدود 60 میلیون انسانش از هیچگونه بیمه ای بر خوردار نیستند،عموم مردم کوبا از بیمه های اجتماعی برخودارند.سرفرازند زیرا بعکس همه کشورهای بزرگ وکوچک سرمایه داری که بیماری مهلک ایدز در حال گسترش است،در کوبا این بیماری کاملا تحت کنترل ودر صد نسبی مبتلایان به این بیماری از همه آن کشورها پایین تر است.سرفرازند زیرا که توزیع ثروت وبودجه کشور آنقدر عادلانه است که هرکسی غذائی برای خوردن،کاری برای انجام دادن،خیالی راحت برای دسترسی مجانی و بی دغدغه به بیمارستان ودرمان  هر نوع بیماری وتحصیل رایگان فرزندان وخانه امنی برای آرمیدن دارد.سرفرازند زیرا در کوبا بعکس آمریکای متمدن! که میلیونها قبضه اسلحه برای دفاع شخصی در دست مردم است  وبه محصل و معلمش تیراندازی میشود ،آنقدر جامعه امن است که هیچکس احتیاج به سلاح گرم یا سرد ندارد.

سیستم سوسیالیستی کوبا و مسئولان کشور اجازه کیش شخصیت به کسی نمیدهند.جز عکس و مجسمه های چه گوارا که در واقع نماد مبارزه و مقاومت مردم جهان بر علیه تجاوزات و جنایات امپریالیسم و ارتجاع جهانیست،هیچ عکس یا مجسمه ای از هیچ رهبری در کوبا دیده نمیشود.گوئی که اصلا کاستروئی در کار نبوده است.

 کاسترو بیش از یکسال است که از صحنه سیاسی کوبا کنار رفته است اما سیستم براه خود ادامه میدهد.

با همه این اوصاف،مدافعان واقعی صلح جهانی، حقوق بشر،مردم ودولت کوبا، باید بهوش باشند زیرا دشمنانشان مدام در تدارک توطئه اند وبقول ابن سینا:از گاو باید ترسید چون هم شاخ دارد هم عقل ندارد.

                                                                             سالکی

                                                                       28  اکتبر 2007

بازگشت به صفحه نخست                                   

Free Web Counters & Statistics