نویدنو:07/08/1386                                                                     صفحه قابل چاپ است

در باره مقاله «دمکراسی دلاری» اکبر گنجی

دکتر منصور بيات زاده

 

مقاله آقای اکبر گنجی در روزنامه واشنگتن پست تحت عنوان « دمکراسی دلاری» ، آنهم با توجه به جوّّ سياسی حاکم بر جهان را  بايد مثبت ارزيابی کرد. ولی برای من روشن نيست که چرا و بچه دليل  آقای گنجی در هنگام نگارش آن مقاله، از جمله : « اگر در ایران رژیم دموکراتی مستقر بود، جهان ‏غرب دیگر دلیلی برای هراس از دولت ایران نداشت. »  استفاده نموده است ، در حاليکه اين جناب بايد بخوبی اطلاع داشته باشند  که برای « جهان غرب» حفظ منافع اقتصادی و هژمونی سياسی و نظامی اش تعيين کننده است و در صدر برنامه آن قرار دارد و نه موضوع دفاع از «حقوق بشر» و برقراری  نظامهای دمکراسی در جهان !

دفاع از حقوق بشر و نظام دمکراسی برای دولتهای استعمارگر جهانی در بسياری از موارد، يک موضوع تبليغاتی است !! اگر چنين نيست ، چرا و بچه دليل سازمان «سيا»  و « انتيلجنت سرويس» عليه حکومت ملی و قانونی دکتر محمد مصدق در  28 مرداد 1332 (1953 ) کودتا کردند؟

آيا  در آن مقطع تاريخی کودتا ، دولت دکتر مصدق کوچکترين خطری برای « برقراری نظام دمکراسی و حقوق بشر » بود، که موجب « هراس » جهان غرب شده بود؟

بنظر من نبايد عملکرد و سياست های دولت های استعمارگر جهانی از جمله دولت استعمارگر ايالت متحده آمريکا در ديگر گوشه های جهان رادر هنگام قضاوت در باره « ماهيت » آن دولت ها، از خاطر بدور داشت.

دولت  سالوادار آلنده ، دولتی که طی يک انتخابات آزاد  در کشور شيلی بقدرت رسيده بود، کدام اعمالی را مرتکب شده بود که آن اعمال موجب « هراس»  جهان غرب شد؟

 مگر دولت آلنده همچون دولت مصدق تصميماتی اتخاذ نکرده بود که آن تصميمات در تضاد با منافع استعمارگران جهان قرار داشت؟

آيا آن «تصميمات»  سبب نشد تا «جهان غرب»  با پايمال کردن تمام قوانين بين المللی و کمک گرفتن ازعناصری همچون « ژنرال پينوشه»  در سال 1973  عليه دولت منتخب مردم شيلی (دولت سالوادور آلنده ) دست به کودتا زند؟

دکتر منصور بيات زاده

 

6 آبان 1386 ( 28 اکتبر 2007)

بازگشت به صفحه نخست                                   

Free Web Counters & Statistics