نویدنو:12/08/1386                                                                     صفحه قابل چاپ است

دژآووی جنگ با ایران ؟

 

خبرگزاري انتخاب : اقدامات اخیر آمریکا بر علیه ایران زنگ خطری را برای جهان و جنبش های ضد جنگ به صدا در آوردهاست. گفتنی است در این کشور روزانه هزاران مقاله برای جلوگیری از سیاست های جنگ طلبانه مسئولان این کشور به مردم آمریکا آگاهی و به کاخ سفید هشدار می دهد که مردم آمریکا خواهان جنگ دیگری به بهانه های واهی نیستند.

به گزارش خبرنگار سرویس بین الملل خبرگزاری انتخاب به نقل از هفته نامه مردم،اقدامات مقامات کاخ سفید بر علیه عراق[حمله در سال 2003] و شرکت های چندملیتی نفت برای بدست آوردن منابع عظیم طبیعی این کشور، به نظر می رسد که دوباره درحال تکرار شدن است.

سردبیرهفته نامه "People's Weekly World Newspaper" در یادداشت خود می نویسد:  ما نمی توانیم به بوش اجازه دهیم تا  " ارمان شهر دموکراسی" و یا" جنگ با تروریسم" را  دست اویزی برای جنگ به ایران  چه از راه اعمال و تشدید تحریم و چه از راه حمله ،بداند.

ایران به هیچ کس و هیچ کشوری حمله نکرده و ادعای  بوش  دائر بر تلاش ایران برای دستیابی و گسترش سلاح های اتمی، مانند ادعای پیشین وی در مورد عراق قبل از حمله به ان کشور مبنی بر اینکه صدام حسین سلاح های کشتار جمعی تولید می کند اغوا کننده نیست.

واقعیت این است که در چرخه حاکمیت ایالات متحده ، به ویژه حاکمیت  چند ملیتی  نفتی  امریکایی ،کسانی که دوستان خوبی در کاخ سفید  دارند هیچ وقت ملی شدن صنعت نفت ایران را در سال 1951 در زمان نخست وزیری محمد مصدق نپذیرفتند.

ایالات متحده پذیرفته که در کودتای ،28 مرداد 1332(1953)،در براندازی دولت مصدق نقش داشته  است.شرکت های چند ملیتی نفت اکنون مشغول چپاول و به تاراج بردن ثروت های نفتی عراق هستند.

وی در ادامه می نویسد ؛زمانی که بوش در تقابل با ایران و عراق از لحنی قاطع  و با موضعی سخت سخن می گوید قیمتهای نفت در بازارهای جهانی به سرعت افزایش می یابد.قیمت نفت در چاه های نفت ایالات متحده به نسبت بیشتری بالا می رود امریکایی ها خیلی خوب می دانند که" جنگ برای نفت"، درواقع جنگ برسر منافع و منابع نفتی است.

 
نویسنده ادامه می دهد این به عهده ایرانیان و عراقی  هاست که با ثروتهای نفتی خود چه کنند و یا چه کسانی باید رهبران انها باشد

اختلافات بین ملتها باید به طریق دیپلماتیک حل و فصل شود . همانطور که در عراق شاهد ان هستیم  سیاست "اول حمله بعد تعمق"، سیاست ویرانگری است.در حالی که مذاکرات با کره شمالی با موفقیت عمل کرد و توانست ان ان را به همکاری متقاعد کند.

این موضوع بسیار تکان دهنده است که این دولت ،بطرز روزافزونی همانطور که در باره عراق  به اغوای مردم پرداخته بود، حال می خواهد ان را برای ایران تکرار کند.

اما اگر اینبار با صدای بلند و رسا فریاد نزنیم آنها برداشت دیگری خواهند داشت.[منظور نویسنده آن است که مسئولین آمریکا تصور می کند مردم با جنگی دوباره موافق هستند و از آن حمایت می کنند.]

او خطاب به خوانندگان اش می نویسد: همین حالا به نمایندگان،سناتورها و کاندیداهای ریاست جمهوری خود اعلام کنید که خواهان جنگ با ایران نیستید .

در پایان سردبیر هفته نامه مردم می نویسد؛ما خواهان سیاست خارجی جدید متکی بر دیپلماسی  و همکاری های بین المللی هستیم.

الف/رز-الف

* : Déjà vu
احساسی است که اکثر ما آنرا در زندگی تجربه کرده ایم . گاه انسان در مواجهه با یک صحنه و یا یک محل و یا یک سری اتفاقات احساس می کند که آنرا قبلا و در گذشته دور عینا به همان گونه دیده است

بازگشت به صفحه نخست                                   

Free Web Counters & Statistics