نویدنو:26/05/1386                                                                     صفحه قابل چاپ است

برو و بمير

http://www.roshangari.net/
روشنگری.نمايندگان سازمان عفو بين الملل - امنستی - از روز شنبه 11 اوت 2007 گردهمايی خود را در مکزيکو سيتی آغاز کرده اند. اين گردهمايی به موضوعی جنجال برانگيز تبديل شده است. اگرچه اخبار اين جنجال بطور وسيع منتشر نميشود، اما جنبش و جوش گسترده ای در سطح غير رسمی در جريان است. علت اين جنبش و جوش و جنجال اين است که مقامات وابسته به واتيکان به تلاشی وسيع دست زده اند تا در اين اجلاس، سياستی که هيات اجرايی سازمان عفو بين الملل در ماه آوريل امسال تصويب کرد، ملغی شود. بر اساس سياست مزبور، که بعد از دوسال و نيم پژوهش و بحث اتخاذ شد، زنانی که مورد تجاوز قرار گرفته و جانشان در اثر زايمان در خطر می افتد، مشمول حمايت اين سازمان قرار ميگيرند. آنچه واتيکان را خشمگين کرده، اين است که در اين مصوبه دسترسی به امکانات سقط جنين از جمله حقوق اين زنان تعريف شده است که مورد حمايت امنستی قرار ميگيرد.

Text Box: قربانی تجاوز جنسی: دختر 12 ساله در دارفور

 

 

 

 


 

 

 

 

 


عليرغم فشار سنگين واتيکان انتظار ميرود، سياست مزبور در اين اجلاس تاييد شود. خانم ايرنه خان روز دوشنبه 13 اوت به رويترز گفت اجلاس شورا برای تصويب سياست نيست، اين سياست وجود دارد. هرچند ممکن است در باره آن بحثی هم صورت گيرد.,

امنستی هرگز از واتيکان و هيچ دولت ديگری پول نگرفته است
اما واتيکان بر فشار خود افزوده است. کاردينال رناتو مارتينو رئيس شواری اسقف ها برای عدالت و صلح تهديد کرد که اگر امنستی اين سياست را پس نگيرد، کليسا از همه کاتوليک های جهان در خواست خواهد کرد که اين سازمان را بايکوت کنند. از طرف ديگر ويليام اسکايستاد،اسقف اعظم کليسای کاتوليک آمريکا در کنفرانس اسقف ها که در اوايل اين ماه برگزار شد گفت:, تصميم امنستي، اعتبار ديرين اخلاقی اين سازمان را زير سوال می برد., و از اعضای شرکت کننده در اجلاس امنستی خواست که اين تصميم را لغو کنند.اسقف های آمريکا از نظر مالی و شبکه گسترده ميسيون های وابسته به کليسا نفوذ و قدرت عظيمی دارند.
عليرغم اين، نماينده امنستی در سوئد در گفتگو با رسانه ها گفت:, ما از تصميم کليسا به بايکوت امنستی فوق العاده متاسفيم، ولی امنستی هرگز از واتيکان و هيچ دولت ديگری پول نگرفته است.,

همانطور که در ايران شاهديم،ادغام دولت و دين حقوق زنان را به قهقرا می برد.اين امر در همه جا صادق است، فقط بسته به شرايط جامعه و امکان اعمال قدرت و نفوذ روحانيون، نسبت آن فرق ميکند. واتيکان يک دولت است،ولی در ساير نقاط نيز رهبران بلند پايه مذاهب گوناگون با مقامات سياسی بيش از پيش نزديک شده اندو به آنها کمک ميکنند تا با رواج انواع تئوری های ,نجابت,، ,ناموس,،,اخلاق, و ,خانواده, که برپايه اعتقادات و سنن منسوخ تعريف ميشوند، حقوق زنان را پس بگيرند. آنهاهمچنين به رهبران سياسی کمک ميکنند تا نزاع های فاجعه بار سياسی را به صورت جنگ و لشکر کشی مذهبی در آورند. آنگاه حتی از کمک سازمان های حقوق بشری به زنان قربانی اين جنگ ها جلوگيری کنند.

سازمان عفو بين الملل يکی از بزرگ ترين سازمان های حقوق بشر است که تعداد اعضای آن را منابع مختلف 1.8 تا 2.2 ميليون نفر ذکر کرده اند. به نوشته اينديپندنت حمايت واتيکان در رشد اين سازمان موثر بوده است. عفو بين الملل در سال 1961 توسط يک وکيل انگليسی که به مذهب کاتوليک پيوسته بود، تاسيس شد.

با وجود اين، سياست مستقل رهبران اين سازمان و تعهد آن به حقوق مدنی شهروندان به آن اعتبار ويژه ای بخشيده است. خانم خان در واکنش به بايکوت مقامات واتيکان در مورد سياست مصوب آوريل گفت:
, در مورد بسياری از مسايل حقوق بشر ما با هم اختلاف داريم، ولی ما يک سازمان حقوق بشر هستيم. اصول ما برپايه قوانين بين المللی حقوق بشر و ارزش های حقوق بشری نهاده شده است، کليسای کاتوليک يک سازمان مذهبی است و اصول خود را از منابع ديگر اخذ ميکند. جايی که ما هم نظريم، همکاری مثبتی داريم و من اميدوارم در اين حوزه ها همکاری ادامه يابد.,

خانم کيت گليمور، معاون دبير کل امنستی در گفتگو با روزنامه اينديپندنت ضمن يادآوری اين امر که امنستی در مورد اختلاف بين مخالفان و موافقان سقط جنين موضع گيری نمی کند، تاکيد کرد:, عفو بين الملل در کنار قربانيان و بازماندگان نقض حقوق بشر می ايستد.سياست ما منعکس کننده تعهدات ما به عنوان يک جنبش حقوق بشری است.,

برو بمير
نمايندگان واتيکان، عفو بين الملل را به داشتن معيار دوگانه متهم کرده اند و ادعا ميکنند اين سازمان از يک طرف از لغو اعدام دفاع ميکند، از طرف ديگر کشتن ,کودکان به دنيا نيامده, را تجويز ميکند. اماپژوهش های سازمان عفو بين الملل نشان ميدهد پشت اين ادعا چه حقايق مخوفی نهفته است.
بر اساس اين پژوهش که دو سال و نيم طول کشيد، تجاوز جنسی دسته جمعی به دختربچه ها و زنان اکنون به يک ,سلاح سياسی, رايج در جنگ ها و کشمکش های درونی در آفريقاو نقاط ديگر تبديل شده است. زنان قربانی مورد ضرب و جرح قرار گرفته و بسياری از آنها از نظر جسمی و روانی درهم شکسته اند، بسياری از آنها به انواع بيماری های مقاربتی مبتلا می شوند و جنين ناخواسته ای هم در شکم خود حمل ميکنند در حاليکه بسياری از آنها خردسال هستند، اغلب آنها از جامعه طرد ميشوند.

همانطور که ميدانيم در کشورهای آمريکای لاتين علاوه بر جنگ ها، استفاده از ,سلاح, تجاوز جنسی در خشونت های محلی و در برخی مناطق ويژه رايج است. در اين کشورها به علت سيطره واتيکان و رواج مذهب کاتوليک، اغلب سقط جنين نيز ممنوع است و اين امر مصائب زنان قربانی را مضاعف ميکند.

اينديپندنت در گزارش خود مواردی تکان دهنده از فجايعی را که بر سر قربانيان تجاوز جنسی ميرود، ذکر کرده است. چند نمونه:

*يک قربانی تجاوز جنسی در دارفور:,طی 6 روز 6-5 مرد هر شب به ما تجاوز ميکردند، يکی بعد از ديگري، و ساعت ها . شوهرم بعد از آن مرا نبخشيد. او ديگر مرا نمی خواهد.,

* در پرو يک دختر 17 ساله دريافت که جنين او به
anencephaly دچار است، يعنی بدون مغز بدنيا خواهد آمد. ولی دکتر از سقط جنين او خودداری کرد. او را مجبور کردند بچه را بزايد و در چهارروزی که بچه زنده بود، به او شير بدهد.

* يک مددکار به ديده بان حقوق بشر گفت در استان سانانتافه آرژانتين، زنی بعد از يک سقط جنين غير بهداشتی در حاليکه به شدت خونريزی ميکرد به بيمارستان انتقال داده شد. دکتر شروع به معاينه اونمود و وقتی تشخيص داد، وسايلش را به زمين انداخت و گفت:, اين که سقط جنين است. برو و بمير.,

گزارش اينديپندنت
http://news.independent.co.uk/world/politics/article2859077.ece

بازگشت به صفحه نخست                                   

Free Web Counters & Statistics