نویدنو:08/03/1386                                                                     صفحه قابل چاپ است

اعتماد

گزارشي خبري از بيانيه هاي اخير وزارت اطلاعات

دستگيري هاي اطلاعاتي -جاسوسي

گروه سياسي؛ سفراي ايران و امريکا در بغداد امروز در شرايطي مقابل يکديگر قرار مي گيرند و بعد از 27 سال اولين باب مذاکره رسمي و آشکار را بين تهران - واشنگتن مي گشايند که چند روزي است جدال اطلاعاتي سنگيني بين ايران و غرب به ويژه امريکا در جريان است. وزارت اطلاعات ايران طي يک هفته اخير و در اقدامي کم سابقه و غير منتظره دو اطلاعيه مطبوعاتي صادر کرد که در آن درباره دستگيري افراد مرتبط با جريان براندازي نرم و راه اندازي انقلاب مخملين سخن به ميان آورد و در عين حال از دستگيري افراد مرتبط با شبکه جاسوسي غرب در مناطق غرب، جنوب غرب و مرکزي ايران خبر داد. در اطلاعيه شنبه شب وزارت اطلاعات آمده است؛سربازان گمنام امام زمان (عج) موفق به کشف، شناسايي و ضربه به چند شبکه جاسوسي در ايران شدند.به گزارش ايرنا به نقل از روابط عمومي وزارت اطلاعات، سربازان گمنام امام زمان (عج) موفق به کشف، شناسايي وضربه به چند شبکه جاسوسي از عوامل نفوذي اشغالگران عراق در مناطق غرب، جنوب غربي و مرکزي ايران شدند. اين شبکه هاي جاسوسي با هدايت سرويس هاي اطلاعاتي اشغالگران و حمايت برخي گروه ها و جريان هاي موثر عراقي فعاليت مي کردند. اخبار تکميلي متعاقباً در روزهاي آينده اعلام خواهد شد. پيش از اين هم وزارت اطلاعات در اطلاعيه يي جداگانه به توضيح درباره دلايل دستگيري هاله اسفندياري تبعه امريکايي ايراني الاصل پرداخت و او را به شبکه هاي برانداز مرتبط کرد. البته طي روزهاي اخير علاوه بر هاله اسفندياري چند ايراني الاصل داراي تابعيت امريکايي هم از سوي وزارت اطلاعات بازداشت شده اند که عمدتاً در مراکز و نهادهاي تحقيقاتي امريکا مشغول به کار هستند. کيان تاج بخش و علي شاکري دو پژوهشگر اجتماعي از جمله اين افراد به شمار مي آيند که به ظن انجام کارهاي خلاف امنيت ملي دستگير شده اند. پيش از اين سه نفر هم نازي عظيمي خبرنگار راديو فردا (وابسته به دولت امريکا) به اتهام فعاليت هاي جاسوسي بازداشت شد.ظاهراً يکي دو نفر ديگر هم به اتهامات مشابهي دستگير شده اند، اما اسامي آنها منتشر نشده است. البته در بيانيه شنبه شب وزارت اطلاعات به موارد ريز و جزئي در مورد شبکه هاي جاسوسي کشف شده اشاره نشد، اما اظهارات ماه هاي گذشته محسني اژه يي وزير اطلاعات نشان مي دهد که امريکا با تخصيص بودجه 70 ميليوني در صدد راه اندازي انقلاب هاي مخملين و براندازي نرم در ايران است.

 

وزير اطلاعات تير ماه سال 1385 و يک ماه بعد از دستگيري رامين جهانبگلو طي مصاحبه يي مطبوعاتي رسماً اعلام کرد دستگاه اطلاعاتي کشور به اطلاعاتي دست يافته که نشان مي دهد.امريکا به فکر براندازي نرم و راه اندازي انقلاب هاي مخملين در ايران به سبک انقلاب هاي اروپاي شرقي و آسياي ميانه است و البته وزارت اطلاعات بر اين تحرکات اشراف کامل دارد. از آن زمان تاکنون وزارت اطلاعات نظارت بر اشخاص و گروه هايي که به نوعي با کشورهاي خارجي به خصوص امريکا يا اسرائيل در ارتباط هستند، افزايش داده و در جديدترين تحول به بازداشت دست کم پنج ايراني که تابعيت امريکايي دارند، اقدام کرده است. پيشتر در بهمن ماه سال 1385 هم محسني اژه يي از شناسايي يکصد جاسوس سازمان هاي اطلاعاتي امريکا و اسرائيل در مناطق مرزي ايران خبرداده بود. محسني اژه يي در آن مصاحبه اعلام کرد؛ تمام افرادي را که به بهانه گذراندن دوره هاي آموزشي و با هدف شرکت در دوره هاي آموزشي جاسوسي از کشور خارج شدند، شناسايي و دستگير کرده ايم.

البته در کنار اين تحولات يکي دو اتفاق ديگر هم رخ داد که پازل دستگيري هاي اطلاعاتي در ايران تکميل شد. از جمله سيد حسين موسويان ديپلمات ارشد هسته يي در دولت سيد محمد خاتمي چند روز بازداشت شد که به جنجال خبري کشيد و سپس آزاد شد. همچنين در تحولي ديگر يکي از کارکنان مرکز پژوهش هاي مجلس شوراي اسلامي ايران که چهار ماه پيش به اتهام جاسوسي بازداشت شده بود، در دادگاه مجرم شناخته شده و به مجازات سه سال زندان و دو و نيم ميليون تومان جريمه نقدي محکوم شد. نام اين فرد اعلام نشد.

البته تحولات ديگري در روابط خارجي ايران با برخي کشورهاي ديگر از جمله کانادا رخ داد و برخي نمايندگان مجلس رسماً اين کشور را به فعاليت هاي جاسوسي در خاک ايران متهم کردند.

روابط سياسي ايران و کانادا از سه سال پيش و در پي مرگ زهرا کاظمي خبرنگار کانادايي - ايراني در زندان اوين به سردي گراييده است. اتهامي که از سوي کانادا رد شد و رادني مور سخنگوي وزارت خارجه کانادا در گفت وگو با بخش فارسي بي بي سي در واشنگتن گفت که اتهام جاسوسي سفارت کانادا در تهران ممکن است با تصويب قطعنامه هفته گذشته (آذر85) سازمان ملل متحد که در آن از وضعيت حقوق بشر در ايران انتقاد شده است مربوط باشد.

در اين قطعنامه که پيش نويس آن توسط کانادا تنظيم شد، نسبت به وخامت وضعيت حقوق بشر در ايران ابراز نگراني شده بود.

به گفته رادني مور ممکن است هدف ايران تلافي نسبت به تنظيم اين قطعنامه توسط کانادا باشد.

البته ايران استدلال کانادا را نپذيرفت و کماکان برخي نمايندگان سوءظن خود را نسبت به فعاليت هاي کانادا در داخل خاک ايران اعلام مي کردند.

اتهام متقابل

البته متقابلاً برخي کشورهاي اروپايي و نيز امريکا اتهامات مشابهي را متوجه ايران کرده اند. از جمله همزمان با انتشار خبر دستگيري هاي اطلاعاتي شنبه شب ارتش امريکا مستقر در عراق هم اعلام کرد فردي را که با ايران در ارتباط بوده دستگير کرده است. پيش از اين هم برخي ايراني ها در عراق بازداشت شدند و در شديدترين اقدام هم پنج ديپلمات ايراني در کنسولگري ايران در اربيل عراق دستگير شدند و هنوز هم آزاد نشده اند. امريکا اين ديپلمات ها را با ناآرامي هاي عراق مرتبط کرده ولي ايران شديداً اين اتهام را رد مي کند و متقابلاً امريکا را به نقض کنوانسيون هاي بين المللي و عدم رعايت قانون مصونيت ديپلماتيک متهم کرده است. اول دي ماه سال 1385 هم روزنامه هاي سوئد نوشتند دو ايراني که به ادعاي اين روزنامه در استکهلم، پايتخت اين کشور، جاسوسي مي کرده اند، توسط پليس امنيتي سوئد (سپو) شناسايي شده اند.

اين روزنامه ها اقدام به انتشار مدارکي کردند که نشان مي دهد پليس امنيتي کشور سوئد دو جاسوس ايراني در سوئد را شناسايي کرده اما اين موضوع را علني نکرده است. ايران اين اتهام را هم رد کرد.

ظن دوجانبه

به نظر مي رسد پيچيده تر شدن روابط ايران با اروپا و امريکا به خصوص از زماني که محمود احمدي نژاد به رياست جمهوري رسيده و نيز پرونده هسته يي ايران به شوراي امنيت ارجاع داده شده است در ايجاد وضعيت فعلي تاثيرگذار بوده است. به خصوص تحليل مقامات ايراني نشان مي دهد از ديد آنان امريکا و به طور کل غرب از براندازي نظام جمهوري اسلامي به شيوه نظامي نااميد شده است و اين نظام را با ثبات تر از آن مي داند که بتوان با حمله نظامي سرنگون کرد لذا به شيوه هاي براندازانه نرم و احياناً راه اندازي انقلاب هاي مخملي روآورده اند و از برخي جريان هاي داخلي و خارجي هم براي پيشبرد اهداف خود بهره مي گيرند. برنامه هايي که وزارت اطلاعات ايران تاکيد مي کند بر آن اشراف کامل دارد و مجريان و پياده نظام هاي پروژه را سر بزنگاه بازداشت مي کند.

 

 

 

 

 

بازگشت به صفحه نخست                                   

Free Web Counters & Statistics