نویدنو:28/10/1386                                                                     صفحه قابل چاپ است

دستگيری گروه جديدی از فعالين دانشجويی

 

روشنگری: خبرها و گزارشاتی که از طريق محافل دانشجويی و فعالين و و بلاگ ها منتشر شده حاکی از آن است که يک گروه 9 نفره جديد از دانشجويان که گفته می شود به گرايش چپ و طرفدار سوسياليسم تعلق دارند توسط نيروهای اطلاعاتی رژيم دستگير شده اند. اسامی دقيق دستگيرشدگان هنوز روشن نيست. براساس برخی گزارش ها سروش دشتستانی, امين قضائی, بيژن صباغ, آناهيتا حسينی, مرتضی خدمايلو, محمد پور عبدالله , بيتا صميمی زاد, بهزاد باقری, و سروش ثابت از سوی ماموران امنيتی رژيم دستگير شده اند. و براساس گزارش ديگری, مرتضی اصلاحچی و ساناز اللهياری نيز در ميان دستگيرشدگان هستند.
تاکنون نه محل نگهداری اين دستگيرشدگان اعلام شده است و نه خانواده ها از بعدازظهر روز گذشته، توانسته اند تماسی با فرزندان شان داشته باشند و موبيل های آنان نيز خاموش است. اين ميان خانواده امين قضايی و سروش دشتستاني، خبر بازداشت اين دو عضو خانواده های خود را تاييد کرده و اعلام کردند که مأموران وزارت اطلاعات، روز سه شنبه با اقدام به تفتيش و بازرسی منازل آنان کرده اند.
گزارش محافل دانشجويی حاکی از آن است که دستگيری گروه جديد زمانی صورت گرفته است که فعالين نامبرده در ادامه تلاش برای پيگيری آزادی گروه اول دستگيرشدگان تجمع 13 آذر دانشگاه تهران دور هم جمع شده بودند.
بازداشت های جديد 45 روز پس از موج اول دستگيری ها صورت گرفته است. در اين مدت خانواده های دستگيرشدگان و دوستان و ياران دانشجويان دربند به تلاش های گسترده ای برای آزادی دستگيرشدگان دست زدند. در اطلاعيه "کميته ی پی جوی آزادی دانشجويان دربند" در اين رابطه آمده است: "طی
۴۵ روز گذشته خانواده ها به هر کاری که بتواند فرزندان آنان را هرچه سريع تر آزاد کند دست زدند: مراجعات چندين و چند باره به دادگستری کل تهران، دادسرای عمومی دادگاه های انقلاب، کميسيون های متفاوت مجلس، قوه قضاييه، مجمع تشخيص مصلحت نظام و همين طور ملاقات با نماينده گان حقوق بشر اتحاديه اروپا، برخی از اعضای کانون نويسنده گان ايران، بسياری از شخصيت های سياسی و فعالين اجتماعي، ملاقات حضوری در منزل تنی چند از نويسنده گان به نام هم چون علی اشرف درويشيان و سيمين بهبهانی. و اين موارد تنها بخشی از تلاش مادران دانشجويان و ساير اعضای خانواده هاست در تلاش برای رساندن فرياد بی گناهی فرزندانشان و آزادی بی قيد و شرط آنان."

بازداشت های گسترده و موقعيت دشوار فعالين دانشجويی
دستگيری حدود 60 نفر از فعالين دانشجويی توسط نيروهای اطلاعاتی رژيم شرايط بسيار دشوار و وضعيت بسيار ناگواری برای فعالين دانشجويی ايجاد کرده است. از يک سو خانواده ها, همراه با ياران و فعالين ديگر به درستی تلاش برای آزادی دستگيرشدگان را محور فعاليت خود ساخته اند و در اين زمينه از هيچ تلاشی دريغ نمی کنند. از سوی ديگر به خوبی واقفند که در شرايط توازن قوای بسيار نابرابر فعلی تحميل عرصه اصلی فعاليت و ميدان رويارويی از سوی دستگاه مجرب و کارآزموده سرکوب که کارنامه سراپا جنايتکارانه ای در شکنجه و سرکوب و پرونده سازی دارد, در يک افق مشهود زمانی می تواند پايه های رشد و گسترش جناح چپ و راديکال در دانشگاهها را دچار ضعف و سستی سازد. فعالين دانشجويی قادر نيستند هيچ يک از اين دو عرصه حياتی, يعنی ادامه تبليغ, ترويج و سازمانگری در ميان توده دانشجويان بر محور خواست های بنيادی آنان و همچنين کمک به ايجاد پيوندهای هر چه گسترده تر ميان جنبش های مختلف اعتراضی و يا ادامه فعاليت و تکاپو برای آزادی ياران دربند خود به حال خود وانهند و ناچارند به طور واقعی با محاسبه دقيق وضعيت, منطبق با توازن شديدا منفی قوا, فعاليت و اقدام کنند.

 

 

بازگشت به صفحه نخست                                    blog stats

Free Web Counters & Statistics