نویدنو:20/05/1387                                                                     صفحه قابل چاپ است

 نویدنو

درباره مسئله دارفور

 اطلاعیه دبیر خانه کمیته مرکزی حزب کمونیست سودان

 

قرار گرفتن نام رییس جمهور جمهوری سودان در میان اسامی کسانی که برای اجرای عدالت از سوی دادگاه  جنایی بین المللی در تعقیب هستند،عوارض موقعیت بحرانی غالب بر سودان را افزایش می دهد . با وجود این واقعیت که چنین شیوه هایی از سوی دادگاه جنایی بین المللی از زمان تاسیس آن مورد انتظار بوده است ، وبا وجود این که این آخرین اقدام که نام رییس جمهور راشامل می شود با اولین لیستی که خواستار دستگیری دو شخصیت برجسته حزب حاکم در فوریه 2007بود مشابهت داشت،  اما دولت سودان، هم به لخاظ قانونی وهم به لحاظ سیاسی ، برای واکنش به چنین تلاش هایی ناتوان بود .

 این امر کاملا واضح وبه طور کلی پذیرفته شده است ونمی تواند پنهان داشته شود ، که آنچه در دارفور جریان داردیک تراژدی واقعی همراه با مصیبت انسانی است .ما در حزب کمونیست سودان،آن چه را که قبلا اعلام کرده ایم بار دیگر تکرار می کنیم که دولت سودان مسئولیت کامل آن چه را که  در دارفور می گذرد برعهده دارد، چرا که  سیاست های خود دولت به تشدید تراژدی منجر شده است. ما همراه با دیگران به درخواست خود برای تحقیق در باره جنایت های انجام گرفته در دارفور ، وکشاندن تمام مسئولین آنها به پای میز عدالت  صرف نظر از موقعیتشان درسلسله مراتب دولتی پافشاری می کنیم. دولت سودان عقلانی رفتار نکرده است .

 ما فکر می کنیم که تنها راه خروج از این بحران ها کاربست اقدامات جامعی است که موارد ذیل را در بر گیرد .

نخست:تشدید تلاش ها برای دست یابی به راه حلی جامع وعادلانه برای مسئله دارفور. راه حلی که به مطالبات مردم منطقه پاسخ دهد وراه را برای برخورد با پی آمدهای مسئله ونتایج تراژیک آن هموار نماید. این امر برقراری عدالت در برخورد با تمام جنایت های انجام گرفته علیه مردم ما در دارفوررا شامل می شود، هر مقابله جدی برای حل این مشکل مستلزم مشارکت تمامجنبش مسلحانه دارفور ،دیگر سازمان های سیاسی دارفور، رهبران،نمایندگان دولت محلی ونهادهای مدنی دارفور بدون استثنا است . علاوه بر این ، تمام احزاب سیاسی ،از جمله احزاب اپوزیسیون نیز بایدبا حقوق مساوی  در این امرشرکت نمایند. این ابتکار عمل می تواند به یک تلاش جمعی از درون سازوکاری ملی تبدیل شود که  مسئول تدارک وبرگزاری همایش ملی خواهد بود . این ( نهاد) با مسئولیت تام عهده دارتمام مسائل از جمله تماس با جنبش دارفور وکشورهای همسایه خواهد بود .   

 دوم: شتاب دادن و سرعت بخشیدن بدون تاخیربه اجرای فوری جزئیات مربوط به انتقال دموکراتیک کشور، ونیز کاربست کامل توافق های بدست آمده بین دولت واحزاب . این امر باید تحت نظارت سازوکاری ملی با شرکت تمام سازمان ها واحزاب علاقمند بر پایه حقوق مساوی به اجرا درآید. اعتبار وجدیت همراه با این که غلبه بر کدام یک از این مسائل بعهده گرفته خواهد شد ، تنها راه متحد کردن جبهه داخلی است وبه متقاعد کردن افکار عمومی بین المللی در باره جدیت در حل مسئله دارفور کمک خواهد کرد .

سوم: راه حل این بحران ها با گسترش وتشدید مقابله با جوامع بین المللی از طریق تظاهرات سازمان یافته وحرکت های جمعی در محکوم کردن دادگاه جنایی بین المللی وپیگرد های آن بدست نمی آید ، بلکه باید از طریق روش های عقلانی ومسالمت آمیز،بر اساس رفتار قانونی با در خواست ها وهمکاری با دادگاه جنایی بین المللی ، همراه با استفاده ازمناسبات با کشورها و سازمان های دوست در جهت دست یابی به تفاهم با مجامع بین المللی  وبا هدف رسیدن به راه حل قابل قبولی که مستلزم صلح ، امنیت وثبات در دارفور وبه طور کلی در کشورخواهد شد، بدان دست یافت  . 

 دبیر خانه کمیته مرکزی حزب کمونیست سودان

خارطوم

20جولای 2008

 

  

  | می توانید نظرات خودرا اینجا ابراز نمایید .

 

بازگشت به صفحه نخست         

                            

Free Web Counters & Statistics