نویدنو:10/10/1387                                                                     صفحه قابل چاپ است

 نویدنو

 

در این آزمون ها ...

نگاهی بر اطلاعیه اخیر دبیر خانه حزب توده ایران- (1)

 

من دلم از دشمنکام شدن می سوزد 

                   مرگ با دشنه ی دوست؟ 

               دوستان!

                 این درد است.

                                                                                                                     ه. ا. سایه

 

اساطیر زنده ترین و واقعی ترین روایت های هستی تاریخی انسان اند و اسطوره ی رستم و سهراب که شاعر گرانقدر ما فردوسی به زیبایی و شگفت انگیزی تمام به نظم کشیده، با تاریخ تراژیک سرزمین ما درهم تنیدگی عجیبی دارد. در اینکه چرا رستم خنجر بر پهلوی سهراب فرو می کند، بحث های فراوانی صورت گرفته است. برخی نقش توطئه چینان را برجسته دیده اند و برخی دست بر ویژگی های شخصیتی رستم و سهراب گذاشته اند. محقق و مبارز بزرگ توده ای ما رفیق جوانشیر که کلاس های درسش تا آخرین لحظات حیات و آن دم که به پای چوبه دارش می بردند، قطع نشد، در کتاب "حماسه ی داد" و در تحلیل روایت های اسطوره ای شاهنامه به ما چنین می آموزد:

 

"علت این که فردوسی سهراب را می کشد ...  بیان واقعیت دردناک تاریخ گذشته است. در این تاریخ سهراب ها کشته شده اند. در این تاریخ رستم ها در ورای پیروزی های پیاپی، سرانجام مقهور نظام خودکامه بوده اند. اگر آرمان سهراب عملی شود، یعنی رستم شاه باشد و سهراب پهلوان، واقعا هم نباید در جهان تاجوری بماند و نباید که بیداد بر جهان حکومت کند. ولی به گواهی تاریخ، بیداد بر جهان حکومت می کند و نه داد. پس رستم ها و سهراب ها پیروز نبوده اند.

تضادی که پایه ی تراژدی رستم و سهراب است، تضاد داد است با بیداد و آنچه تراژیک است سرنوشت داد است که در طول تاریخ مقهور بیداد بوده است."

(حماسه داد – ف.م. جوانشیر- نشر جامی – 1380- صفحه 361 . )

 

ضربه وارده توسط اطلاعیه اخیر دبیرخانه حزب توده ایران به اعتبار "نوید نو" را شاید بتوان از جنبه هایی یک سهراب کشی خونین و آشکار دانست. ما هنوز از درد به خود می پیچیم و تکرار تاریخ به ما می گوید حتی اگر رستم ها با شناسایی نشان بر بازوی سهراب از رنج پشیمانی زانو بزنند و کمر خم کنند، کینه توزان و بدخواهان رخصت نوشدارویی را نخواهند داد. از خود می پرسیم: مگر تا کی قرار است تکرار و تکرار شویم...

 

کار ما در دفاع از این اعتبار - با وجود مرزهای ممنوعه، فضای مجازی وب و شرایط دشوار قلمزنان سایت - ساده نیست و ما را وا می دارد به خدایان اساطیری پناه ببریم. در این رابطه، یک اسطوره ی دیگر شرقی – احتمالا ژاپنی – نیز روایتی آموزنده دارد. سامورایی نقش آفرین این اسطوره مورد حمله مرگبار شبحی قرار می گیرد. شبح یورش آورنده نه تنها شمشیرزنی قهار است و همه توانایی های سرباز را در این پیکار تراژیک به خوبی می شناسد و زیر نظر دارد، بلکه از امتیاز دیگری نیز بهره می برد. او سرباز جوان را به طلسمی گرفتار کرده که بر اساس آن، هر ضربه شمشیر سرباز، اگر بر بدن شبح بنشیند، بر بدن خود سرباز نیز با زخمی عمیق تکرار می شود.

 

با این همه هرچه اندیشیدیم، سکوت و بی تفاوتی و سر به زیر انداختن را راه چاره نیافتیم، چرا که متناقض با آموزه هایی ست که از همچون شمایانی دیده ایم و تعهدی که بر دوش خود بعنوان یک نشریه دیجیتال چپ احساس می کنیم. چنین کاری به یک دلسردی مزمن در فضای وب و مخاطبانمان دامن می زند که تنها به نفع دشمنان ماست. به قول زنده یاد احسان طبری:

 

...  در این آزمون ها

شکیب و نیروی گوارش خرد خود را

سنجیدیم: دشوار است.

 فریادمان

 در چکاچاک دشنه های کین و خودخواهی

 گم می شد

  ولی

 جوینده را حق است که بانگ کند

  بگذار آن را دیوارهای گنگ

 و بت های چوبینه

  نشنوند

 عصب ها و قلب ها می شنوند.  ...

(شعر و رویا – ترانه های خوابگون – احسان طبری – انتشارات حزب توده ایران – 1360)

 

به همین دلیل بر آنیم که از جنبه های دیگر مواضع اخیر که مربوط به کار تشکیلاتی و حزبی ست و از چارچوب صلاحیت های ما بعنوان یک نشریه ی روشنگرانه ی چپ خارج است، بگذریم و بحث "مبارزات سیاسی و فضای مجازی" را که بستر اصلی صدور این اطلاعیه است، بشکافیم و نقطه نظراتی را در این باره بیان کنیم. به نظر می رسد حکم صادره نشان دهنده ی ضرورت چنین بحث هایی باشد. شاید عدم شناخت جامع و کافی برخی پیشکسوتان و مبارزان چپ پرتجربه ما از این فضای نوظهور پیچیده و نقش آفرینی بازیگران مختلف در آن بر چنین برداشت ها و برخوردهایی تاثیر داشته باشد. از مخاطبان عزیز خود می خواهیم نظرات ما را با سعه صدر بخوانند، شاید نکات قابل ذکر و تازه ای را در آن بیابند. آنگاه است که روش عملکرد سایت های مستقلی همچون "نوید نو" قابل بحث و نقد خواهد شد و صد البته اشتباهاتشان قابل درک.

 

 

بازگشت به صفحه نخست         

                            

Free Web Counters & Statistics