نویدنو:24/10/1388                                                                    صفحه قابل چاپ است

 نویدنو

 

 

 

کوبا . بازهم. هنوز. تاابد

ویلیام بلوم * - برگردان: هاتف رحمانی

اکنون بیش از 50سال سپری شده است . به نظر می رسد تبلیغات وریاکاری جریان رسانه ای امریکا بی پایان ومصمم است.آنها نمی توانند این حقیقت را که رهبران کوبا مهربان یا عاقل هستند بپذیرند. مقاله واشنگتن پست سیزده دسامبررا درباره امریکایی دستگیر شده در کوبا ملاحظه کنید:ا 

" دولت کوبا یک شهروند امریکایی را که در یک موسسه پیمانکاری آزانس امریکابرای توسعه بین المللی کار می کرد به اتهام توزیع تلفن همراه ولپ تاپ بین فعالین کوبایی دستگیر کرد... تحت قوانین کوبا ... یک شهروند کوبایی یا یک گردشگر خارجی تقریبا تحت ادعای پوچ « خطرناک بودن» می توانند دستگیر شوند." 

تصورآماج دستگیرشدن به خاطر هر آنچیزی که ممکن است شخصی برآن بر چسب "وضعیت خطرناک"بزند خیلی ترسناک به نظر می رسد، چنین نیست؟ اما درست همان چیز از زمان انقلاب بلشویکی 1917 بارها در امریکا رخ داده است. ما در امریکا از کلمه "خطرناک بودن" استفاده نمی کنیم. بلکه از" امنیت ملی" یا از اصطلاح بسیار جدید " تروریسم" یا " چلوگیری از حمایت مادی از تروریسم" صحبت می کنیم.

امریکایی دستگیر شده برای موسسه جایگزین های توسعه کار می کند ، که یک پیمانکار دولت امریکااست که خدماتی را برای وزارت امور خارجه ، پنتاگون وآزانس امریکابرای توسعه جهانی تهیه می کند.موسسه جایگزین های توسعه در سال 2008 از سوی کنگره امریکا برای "ترویج گذار به دموکراسی" در کوبا تاسیس شد.بله ، چه روز خوبی! ما داریم برای کوبا دموکراسی می آوریم، درست همانطور که آن را برای افغانستان وعراق آوردیم. موسسه جایگزین های توسعه در سال 2002 از سوی آزانس امریکا برای توسعه جهانی برای کار در ونزوئلا قرار دادبسته بود وبه پیدا کردن همان گروهی اقدام کرد که از چند ماه قبل تر برای راه اندازی کودتای – موقتا موفق- علیه پرزیدنت هوگو چاوز کار می کردند. موسسه جایگزین های توسعه فعالیت های براندازانه دیگری هم در ونزوئلا انجام داد و در افغانستان ، پاکستان وسایرنقاط متشنج  نیز فعالیت کرده بود. اگر سازمانی شبیه موسسه جایگزین های توسعه به همان شیوه  از طرف یک دولت خارجی در امریکا اقدام می کرد همان چیزی بود که واشنگتن  بر آن برچسب "براندازی" می زد.(1)

جریان رسانه ای غالب امریکا هرگز خوانندگان خودرا از مطالب زیر آگاه نمی کنند(بنا براین من آن را بارها  به این شکل تکرار می کنم): امریکا برای دولت کوبا همانند القاعده ای به مراتب قدرتمندتر ونزدیک تر، برای دولت واشنگتن است.از زمان انقلاب کوبا تاکنون ، امریکا وتبعیدیان ضد کاسترو در امریکا خسارات وکشتگان بیشتری نسبت به آنچه در 11سپتامبر2001 در نیویورک وواشنگتن رخ داد بر کوبا تحمیل کرده اند.مخالفین کوبایی عموما ارتباطات حقیقتا بسیارنزدیک وتنگاتنگ سیاسی ومالی با آزانس های دولتی امریکا داشته اند. آیا دولت امریکا می تواند ازگروهی از امریکائیان که از القاعده پول یا وسایل ارتباطی دریافت می کنند ،یا بارها با رهبران معروف آن سازمان ملاقات می کنند غفلت نماید؟ در چند سال گذشته، دولت امریکا افراد زیادی را به خاطرانتساب داشتن رابطه با القاعده، بدون هیچ مدرکی در امریکا وخارج از امریکا دستگیر کرده است، در حالی که  کوبا شواهد وابستگی مخالفین کوبا به امریکا را داشته است ، شواهدی که معمولا توسط آزانس های اطلاعاتی دوگانه کوبا گرد آوری می شود. تمام "زندانیان سیاسی" کوبا واقعا چنین مخالفینی هستند.  

مقاله واشنگتن پست ادامه دارد: "دولت کوبا حق شهروندان عادی را برای خرید تلفن همراه تنها در طی سال پیش تضمین کرد"

با چنین جملاتی بدون اطلاعات بیشتر چه می توان کرد؟ دولت کوبا چگونه می توانست در برابرنیازهای مردم در طی سال های زیاد بی تفاوت باشد؟ خوب ، این تنها می تواند شیوه رفتار دولتی "توتالیتر" باشد. اما حقیقت آن است که به دلیل از هم پاشیدگی بلوک سوسیالیستی ، که به افت بزرگ برای تجارت خارجی کوبامنجرشد ،و در ترکیب با تعرض اقتصادی بیرحم امریکا، جزایر کارائیب در دهه 1990با کمبود انرژی عظیمی مواجه شدند ، که به خاموشی های مکرر انجامید.کوبا گزینه ای جز محدود کردن فروش وسایل برقی مثل تلفن همراه نداشت، اما زمانی که کشور به تولید انرژی کافی دست یافت محدودیت ها برداشته شد.     

"کوبائیانی که می خواهند وارد اینتر نت شوند باید اسامی خودرا به دولت اعلام کنند."

معنی این جمله چیست؟ امریکایی ها خدارا شکر کنند، که می توانند بدون اعلام اسامی به دولت وارد اینترنت شوند.ارائه دهندگان خدمات اینترنتی این کار را برای آن ها انجام می دهد، هروقت که تقاضا شود اسامی آنهارا ، همراه با ای میل هایشان ، برای دولت آماده می کنند.

دسترسی به سایت سام وب ممنوع است."

درکدام کشور؟ چرا؟مهمتر از آن ، چه اطلاعاتی ممکن است یک کوبایی در اینترنت پیدا کند که دولت مایل نباشد اودرباره آن بداند؟من نمی توانم تصور کنم.کوبایی ها با وابستگان خود در امریکا از طریق نامه وشخص در ارتباط دائم هستند. آنها برنامه تلویزیون امریکا را از میامی دریافت می کنند.کنفرانس های بین المللی به تمام شیوه های سیاسی، اقتصادی وموضوعات اجتماعی مرتبا در کوبا بر گزار می شوند.چه دلیلی وجود دارد که رسانه های امریکایی فکر می کنند راز بزرگی وجود دارد که دولت کثیف کمونیستی از مردم کوبا مخفی می کند؟

کوبا جامعه بلاگر درحال تولدی دارد ،که از سوی مفسر نامی یانی سانچز رهبری می شود ، سانچزاغلب درباره این که او وهمسرش چگونه تعقیب می شوند وبه خاطر پست مطالب اینترنتی از سوی ماموران حکومت به ستوه آمده اند می نویسد. سانچزبارها برای کسب اجازه خروج از کشوربرای دریافت جایزه روزنامه نگاری ثبت نام کرده است ، ولی تاکنون موفقیت آمیز نبوده است ."  

بنا به گزارشی کاملا مستند(2)، حکایت سانچز از سوء استفاده دولت بسیاراغراق آمیز به نظر می رسد.او در سال 2002به سویئس رفت ودوسال در آنجا زندگی کرد، وسپس داوطلبانه به کوبا بازگشت. در مقابل ، در ژانویه 2006من برای حضور در نمایشگاه کتابی ، که در آن یکی از کتاب های من ، که به تازگی به اسپانیولی برگردانده شده بود،عرضه می شد به کوبا دعوت شده بودم. که دولت امریکا  به هیچ وجه مایل نبود اجازه رفتن صادر کند. تقاضای من برای سفر به کوبا در سال 1998 هم از سوی دولت کلینتون رد شده بود.     

" فعالیت های ضد انقلابی ، که شامل اعتراضات معتدل ونوشته های انتقادی است ،حامل ریسک سانسور یا دستگیری است. نوشته ها وسخنان ضد دولتی جرائم جدی تلقی می شوند."

اگرشما یا هرکسی اطلاعی ازهمیشه دستگیرشدن به خاطر شرکت در تظاهراتی در امریکا دارید دستتان را بلند کنید. و"هوادار القاعده " را جایگزین "ضد انقلاب"و"ضد دولت" نمایید وبه هزاران نفرزندانی شده در طی 8سال گذشته از سوی امریکا در سراسر جهان به خاطر... فکر کنید، به خاطر چی؟ در اکثر موارد پاسخ روشنی وجود ندارد.یا پاسخ روشن است : الف-حضور در محلی نا مناسب در ساعتی نا مناسب ، یا ب- ثبت نام کردن برای کسب جایزه اهدایی امریکا، یا ج-  جرائم فکری.

وآنها علیرغم هردلیلی برای زندانی شدن ، شکنجه شده بودند. حتی بسیاری از ضد کاستریست های بنیادگرا هم کوبا را به شکنجه متهم نمی کنند.از دوران انقلاب کوبا، از 1959 تاکنون، کوبا یکی از بهترین رکوردهارا در حقوق بشر در نیمکره داشته است. برای اطلاع بیشتربه مقاله من ، تحت عنوان " ایالات متحده ، کوبا واین چیزی که دموکراسی نامیده می شود" مراجعه کنید.(3)   

هیچ مورد دستگیری در کوبا وجود ندارد که در بی عدالتی وبی رحمی با دستگیری کسانی که به "پنج کوبایی" معروف شده اند ، از سوی دولت امریکا در 1998قابل مقایسه باشد، افرادی که به خاطر ممانعت از عملیات تروریستی ناشی از امریکاعلیه کوبا ، برای طولانی مدت در فلوریدا زندانی شده اند. (4) اگر دولت کوبا بتواند زندانی موسسه جایگزین های توسعه را با آنها معامله کند می تواند خوش آیند باشد. کوبا در موقعیت های متعددی ،مبادله تعدادی از کسانی را که امریکا آن ها را"زندانی سیاسی " می خواند با 5کوبایی  که در زندان امریکا هستند پیشنهاد کرده است. دولت امریکا تاکنون برای انجام چنین کاری روی خوش نشان نداده است.  

یادداشت ها:

*- ویلیام بلوم نویسنده کتاب های متعدد از جمله کتاب" دخالت های ارتش امریکا وسیا از جنگ جهانی دوم " و"راهنمایی برای تنها ابرقدرت جهان" است.

  1. For more details on DAI, see Eva Golinger, "The Chávez Code: Cracking US Intervention in Venezuela" (2006) and her website, posting for December 31, 2009

  2. Salim Lamrani, professor at Paris Descartes University, "The Contradictions of Cuban Blogger Yoani Sanchez", Monthly Review magazine, November 12, 2009

  3. http://killinghope.org/bblum6/democ.htm

  4. http://killinghope.org/bblum6/polpris.htm

 

 

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin

بازگشت به صفحه نخست