نویدنو:17/01/1387                                                                     صفحه قابل چاپ است

کوبا کارزار برای به شکست کشاندن بازی‏های المپیک را محکوم می‏کند

 

اعلامیه دولت انقلابی کوبا

از هنگامی که در سال ۲۰۰۱ کمیته بین‌المللی المپیک تصمیم گرفت محل برگزاری بازی‏های المپیک سال ۲۰۰۸ را به پکن واگذار کند، دولت و مردم جمهوری خلق چین سازمان دادن آن‏را با یک روحیه ورزشی بی‌همتا، با نشان دادن احساس مسؤولیتی بزرگ و بدون کم گذاشتن از وسایل و تلاش‌ها برعهده گرفتند. آن‌ها راهنمایی‌های زیادی را پذیرفتند و تصمیم‏هائی را که در راستای تضمین حداکثر شرایط برای اسکان دادن شرکت‌کنندگان در بازی‏ها بود، اتخاذ کردند. واگذاری محل برگزاری بازی‌های المپیک به جمهوری خلق چین به‌دلیل شناسایی اعتبار انکار ناپذیر چین، به خاطر سطحی که در ورزش به آن رسیده و تلاشی که به نفع جنبش ورزشی بین‌المللی انجام داده، صورت گرفت.

دولت کوبا اقداماتی را که، با انگیزه‌های پنهان سیاسی، در راستای سازمان دادن درگیری برای به شکست کشاندن این تلاش‏های قابل تقدیر صورت می‌گیرد به‏شدت محکوم می‏کند. این کارزار هم‏چنین تهاجمی علیه جنبش بین‌المللی المپیک محسوب می‏شود. در عین حال، کوبا قدردانی و پشتیبانی کامل خود را از تلاش‏های جمهوری خلق چین برای تضمین موفقیت بازی‏های المپیک ابراز می‏دارد.

در این راستا، یک کارزار رسانه‌ای رذیلانه نیز همراه با اقداماتی در راستای فرسودن اعتماد بین‌المللی نسبت به توان دولت چین برای انجام تعهدهایش به‌پیش برده می‌شود. به این کارزار، اقدامات جدایی‌طلبانه اخیر در تبت، که موجب کشته شدن افراد و به بارآوردن خسارات مادی قابل ملاحظه‌ای شده است، نیز افزوده شده است. آشکار است که این اغتشاش‏ها از خارج از کشور دامن زده شده است. کوبا نقشی را که به اصطلاح «رادیو آسیای آزاد» به‌عنوان سخن‏گوی عمدهٔ کارزار رسانه‌ای کنونی علیه چین ایفا می‏کند، و پدرخوانده‏های آن همان کسانی هستند که از جدایی‌طلبان در خاک چین پشتیبانی می‏کنند، آشکارکننده به حساب می آورد.

اعمال تجاوزکارانه‌ای که ۱۹ سفارت و کنسولگری چین در ۱۶ کشور قربانی آن بوده‌اند تجاوزی بسیار خطرناک به روح و متن کنوانسیون وین در رابطه با روابط دیپلماتیک و کنسولی به شمار می‏آید.

دولت کوبا مخالفت شدید خود را با هرگونه تلاش برای دخالت در امور داخلی چین و علیه حکومت و تمامیت ارضی آن کشور اعلام می‏دارد. کوبا هم‏چنین افکار عمومی جهان و جامعه ورزشی را به دفاع از آرمان‌های اصیلی که الهام‌بخش روح المپیک بوده است، ترغیب می‏کند.

منبع : گرانما، ۲۴ مارس ۲۰۰۸

 

بازگشت به صفحه نخست         

                            

Free Web Counters & Statistics