نویدنو - سیاست - اقتصاد-  کتاب -  زنان -صلح  - رحمان هاتفی فرهنگ وادب - درباره ما - پیوندها -  -دیدگاه نظری - ویژه نامه

کنفرانس دوحه خواهان حمایت از دموکراسی شد!

نویدنو:11/8/1385

کنفرانس دوحه خواهان حمایت از دموکراسی شد!



آذین داد-

* در روز دوشنبه 8 آبانماه کنفرانس جهانی در باره دمکراسی با حدود
۱۰۰۰ شرکت¬کننده به نمایندگی از 97 کشور، ۶۵ مجلس و 95 سازمان مدنی در دوحه، پایتخت قطر آغاز بکار کرد. حضور هیئت های نمایندگی لبنان و فلسطین در این کنفرانس توجه رسانه های خبری را جلب نموده بود. از فلسطین دو هیئت مجزا در کنفرانس شرکت دارند: هیئت نمایندگی رسمی از طرف سازمان الفتح و به رهبری فاروق قدومی و دیگری به نمایندگی از حماس. «امر موسی»، رهبر جامعه کشورهای عربی نیز در مراسم افتتاحیه کنفرانس شرکت داشت.


روز دوشنبه این هفته ششمین کنفرانس جهانی در باره دمکراسی¬های نوین و احیا شده در دوحه پایتخت کشور قطر آغاز به کار کرد. شیخ نشین قطر میزبان نمایندگان دایمی سازمان ملل خواهد بود که قرار است تصمیمات و توصیه¬های ششمین کنفرانس را پی¬گیری نمایند.
چند روز پیش «ناصر عبدل عزیز الناصر»، نماینده دایمی قطر در سازمان ملل متحد و معاون کمیته برگزاری کنفرانس در گفتگو با رسانه¬ها خبر برگزاری کنفرانس را اعلام نمود. او همچنین گفت که ریاست کمیته پی¬گیری را که شامل نمایندگانی از هر پنج قاره خواهد بود، قطر بعهده خواهد داشت. موفقیت این کمیته از سوی آن نهادهای بین¬المللی که خواستار استقرار دمکراسی در سراسر دنیا هستند مورد حمایت قرار خواهد گرفت.
از این کنفرانس سه روزه، به گفته نماینده قطر، انتظار می¬رود گام¬هایی در راستای به اجرا درآوردن تصمیمیات و توصیه¬ها که مدت¬ها است دیرکرد دارد برداشته شود.
این کنفرانس که در حدود
۱۰۰۰ شرکت¬کننده به نمایندگی از 97 کشور، ۶۵ مجلس و 95 سازمان مدنی در آن شرکت دارند در روز دوشنبه توسط «شیخ حامد بن جاسم بن جبور الثانی»، وزیر امور خارجه و معاون اول نخست وزیر افتتاح گردید. حضور هیئت های نمایندگی لبنان و فلسطین در این کنفرانس توجه رسانه های خبری را جلب نموده بود. از فلسطین دو هیئت مجزا در کنفرانس شرکت دارند: هیئت نمایندگی رسمی از طرف سازمان الفتح و به رهبری فاروق قدومی و دیگری به نمایندگی از حماس. «امر موسی»، رهبر جامعه کشورهای عربی نیز در مراسم افتتاحیه کنفرانس شرکت داشت.
در این کنفرانس مسائل گوناگونی پیرامون دمکراسی در سطح جهان و روند اصلاحات در کشورهای عربی که انتظار می¬رود از اهم مسائل این کنفرانس باشد و دیگر مسائل مانند آزادی، توسعه و مبارزه با فقر مورد گفتگو قرار خواهند گرفت.
سخن¬رانان سرشناس در رابطه با مسائل دمکراسی و پیوند آنها با آموزش، اقتصاد، سیاست¬گذاری، انتخابات، مناسبت بین امنیت و دمکراسی در مبارزه با تروریسم ارزیابی¬ها و سندهای پژوهشی انجام گرفته در این زمینه را ارائه خواهند داد.
کنفرانس با سخنرانی گرداننده سابق کنفرانس از مغولستان آغاز شد و پس از او گرداننده کنونی از قطر کار کنفرانس را ادامه خواهد داد. نماینده دبیر کل سازمان ملل و همچنین رئیس «فوروم جامعه مدنی بین المللی برای دموکراسی» در مراسم افتتاحیه کنفرانس سخنرانی کردند. کوفی عنان، دبیر کل سازمان ملل نیز همراه با رییس اتحادیه میان پارلمانی و نماینده سازمان¬های جامعه¬های مدنی از دیگر سخنران این کنفرانس هستند.

از سوی قطر دو سند پژوهشی ارائه خواهد شد که یکی در مورد اثرگذاری رسانه¬ها بر روند دمکراسی و دیگری ارتباط روند دمکراتیک و توسعه است.
ششمین کنفرانس به ابتکار قطر که رهبری سه سال بعدی آن را به عهده خواهد داشت برگزار می¬گردد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

بازگشت به صفحه نخست  


Free Web Counters & Statistics