نویدنو:10/07/1387                                                                     صفحه قابل چاپ است

 نویدنو

چه چیزی راست وچه چیزی دروغ است

فیدل کاسترو-برگردان : هاتف رحمانی

خبرگزاری ها  گزارش می کنند که چاوز سر راه سفر خود به چین، روسیه، بلاروس ، فرانسه وپرتقال فردا از کوبابازدید خواهد کرد.

با تماشای تلویزیون ونزوئلا دریافتم که چاوز در حال امضای قراردااد های سرمایه گذاری برای انرژی درکاراکاس با تجار مهم ژاپن ، روسیه، مالزی، ایتالیا،آرژانتین، امریکا، قطر وپرتقال بود.قرار داد ها مربوط به استخراج گازاز یکی از ذخایر مستقر در مساخت 500000کیلومتر مربعی آب های منطقه ای است.
شرکت ها60درصد تحت  مالکیت ونزوئلا خواهند بود وسرمایه گذاری تنها در آن حوزه بر 19میلیارد دلار بالغ خواهد بود.جهان برای  سوخت های فسیلی علاقمند ومایل است .

چنین فعالیت هایی در جمهوری بولیواری ونزوئلا در زمانی که ایالات متحده  عمیقا در داخل یک بحران  چشمگیر گرفتار است ومجبور به تزریق میلیاردها دلار به بانک ها برای جلو گیری از سقوط آن ها شده است قابل توجه است.سرمایه گذاری های آن جوری از سال گذشته عود کرده بود وکسی هم  نمی داند که کی پایان خواهد یافت . موقتا  ارزش سهام  بازار بورس  بالا می رود، وال استریت وبانک های مرکزی جهان تا زمانی که اکسیژن کپسول مصرف شود فرصت نفس کشیدن دارند وعملیات باز بایدازنو تکرار شود .

بدون شک ،ونزوئلا بیشترین همبستگی را باکوبا پس از آن که ما مورد اصابت  دو توفان ویرانگرقرار گرفتیم نشان داده است .رئیس جمهور ونزوئلا بلافاصله پس از آن که توفان گوستاو پینار دل ریووجزیره جوانان را در هم کوبید از طرف مردم کشورخود در ارائه هر نوع کمکی درنگ نکرد. تحت تاثیرتوفانی با سرعت 340کیلو متر در ساعت ،تصاویری که خرابی را نشان می داد ، وحقیقتی شگفت انگیز که یک نفر هم نمرد ،چاوز  بعنوان نشانه همبستگی با کوبا ، تدارک هر آنچه را که مورد نیاز است ، از جمله حمایت مالی وحتی زمین در ونزوئلا برای تولید غذا در مناطقی که مورد نهدید توفان نیست را پیشنهاد کرد.

ونزوئلا اولین اما تنها کشوری نبود که ابراز همبستگی کرد،لیست همبستگی ها طولانی است وکنش قابل توجه روسیه ، انگولا،ویتنام، چین وسایر ملت هارا شامل می شود، بزرگ وکوچک ،با منابع بیشتر یا کمتر ، وام های مالی وکمک های بلاعوضی بالغ بر میلیاردها دلار را پیشنهاد کردند ،و علاوه بر پول ، غذا وسایر هدایایی را که از راه های گوناگون به دست ما رسید ارائه نمودند که مبین تمایل آنها برای کمک به مردم قهرمان ویخشنده ماست . هدیه ریا کارانه دولت ایالات متحده پذیرفته نشد. این پاسخ در خور ما به امریکا بود.من تمایلی به اظهار نظرم نداشتم. ضد انقلاب داخل وخارج کوبا به این عمل اعتراض کرد.انها با رذالت  می خواستند رفتار مارا  همچون  گدایان شرمگین ببینند. اما پیکارنه تنها هنوز تمام نشده است، بلکه تازه آغاز شده است .  
گزارشی ازخبرگزاری ای اف ای می گوید که دولت امریکا به جنبش دموکراسی – یک گزوه تبعیدی کوبایی در میامی - اجازه داده است که برای کوباییان آسیب دیده از گوستاو وایلک کمک های مستقیم ارسال نماید .
گزارش اضافه می کند که نهادهای کوبایی – امریکایی "بانفوذ" از حزانه داری امریکا برای ارسال مستقیم وجه نقد کوبایی ها به بستگانشان در جزیره اجازه گرفته اند .گزارش های بیشترحاکی از  آن است که این کمک ها در بین قربانیان توفان ، از جمله مخالفینی که فعالین ادعا می کنند که آنها  کمک زیادی دریافت نمی کنند و" از سوی دولت کوبا " منزوی شده اند  توزیع خواهد شد .

در کوبا هیچ شهروندی مورد تبعیض قرار ندارد.تمام شهروندان از خدمات بهداشت رایگانی  که هزینه برخی از آنها هزاران دلار وگاهی ده ها هزار دلار در بیمارستان های امریکایی است بر خوردارند ، و نیزاز خدمات رایگان آموزش عالی برای جوانان – خواه بستگانی در خارج داشته باشند ویا نداشته باشند – که آن هم می تواند برصدها هزار دلاربالغ گردد بر خوردارند.

کسانی که از امریکا پول دریافت می کنند ،می توانند  در صورت پرداخت مالیات مناسب ، مواد غذایی روزانه را با قیمتی به شدت پایین خریداری نمایند ونیز می توانند  کالاهایی را از فروشگاه های ارزی  که محصولاتی را می فروشند که به نحو قابل توجهی بسیار ارزانتر از هر جای دیگر دنیاست بخرند.

هر کالایی که با یک هدف ضد انقلابی از امریکا وارد کوبا می شود باید مرجوع یا صبط گردد.
در ونزوئلا حدود 40000کوبایی کارشناس ماهر درحال راه اندازی خدمات خودگردانی برای مردم بولیواری ، از جمله آموزش متخصصان  اجتماعی ومربیان ورزشی هستند. آنها کشور خودرا ترک نکرده اند، انها در خارج برای  سعادت کوبایی ها کار می کنند وثمره تلاش آنها ، از کودکان گرفته تا سالخوردگان به همه می رسد.علاوه بر این ، آنها در حال حاضر از محل حقوق خود  هدایایی  ازمحصولات ساخت ونزوئلاجهت توزیع در میان مردم استان هایی که نیازمند هستند تهیه کرده اند .این یک مثال حقیقی است ازآن که چگونه منایع در جامعه ما باید مورد استفاده قرار گیرد .

چاوز بیانگر خستگی ناپذیر اندیشه هایی بسیار پیشرفته در زمان خود در ونزوئلا است وبا تمام ابزار های رسانه ای تحت کنترل الیگارشی بیگانه دوستی که تلاش می کنند مردم را فریب داده وگمراه کنند مقابله کرده است .یکی معتقد است که او بالاخره یک روزآرام خواهد گرفت ، در حالی که دیگری اظهار می کند که  او تنها در گور آرام خواهد شد .

من  فرداملاقات مختصری با رئیس جمهور بولیواری خواهم داشت . تقریبا یک ساعت ، تنها زمانی  که برای  تبادل نظر ضروری است. این ملاقات برای من افتخار بزرگی خواهد بود.

این ها حقایقی هستند که تفاوت عظیم بین آنچه حقیقت است وآنچه دروغ است را مشخص می کند.

فیدل کاسترو رز

20سپتامبر 2008



 

 

 

بازگشت به صفحه نخست         

                            

Free Web Counters & Statistics