نویدنو:3/11/1386                                                                     صفحه قابل چاپ است

گاردين: بوش، منجی احمدی نژاد!

 

خبرگزارى انتخاب : روزنامه گاردين چاپ انگليس ، سفر اخير بوش به خاورميانه را شکست خورده خواند و نوشت که اين سفر تنها به احمدی نژاد رييس جمهور ايران کمک کرده تا دوستان بيشتری پيدا کند.
اين روزنامه با اشاره به سفر بوش به خاورميانه می نويسد: يک نفر وجود دارد که می تواند رييس جمهور ايران، محمود احمدی نژاد، را از مهلکه ای که ‏به خاطر افول محبوبيتش در داخل کشور گرفتار شده، نجات دهد؛ آن شخص هم جرج ‏بوش است. احمدی نژاد که با انتخابات مجلس در اسفند ماه روبرو است، همچنان از ضديت جرج بوش منفعت کسب می کند. ‏بوش اين هفته مطابق معمول رفتار کرد. او در حالی که بر طبل جلب حمايت عليه ايران می ‏کوبيد، دور خاورميانه را سياحت کرد.
‏ گاردين با بيان اين مطلب که ,بوش به دفعات احمدی نژاد را تهديد کرد,، افزود: بوش، احمدی نژاد را به تحريم، فشار، انزوا و بمباران تهديد کرد. او را "پيشرو حاميان تروريسم" خواند! او بارانی از تجهيزات 20 ميليارد ‏دلاری را بر سر عربستان سعودی و کشورهای عرب خليج فارس سرازير کرد تا "قبل از آنکه ‏دير شود" در برابر او بايستند. وقتی احمدی نژاد از "خدا به خاطر اينکه او را در سال 2005 ‏رييس جمهور کرده" تشکر می کرد، بايد ابتدا خدا را به خاطر رييس جمهور کردن بوش ستايش ‏می کرد. اگر بتوانيد واشنگتن را دشمن خودتان بکنيد، يعنی توانسته ايد دوستان زيادی پيدا کنيد.
‏ اين روزنامه انگليسی می افزايد: سياست آمريکايی ها نسبت به جهان اسلام پس از نظامی گرايی خشونت آميز و انتقام جويانه به ‏تبع حادثه يازدهم سپتامبر، در راستای تشويق دموکراسی به عنوان راه مطمئن تضمين صلح بوده ‏است.
به نوشته گاردين، کاندوليزا رايس و سايرين در سال 2005 اعلام کردند "روزهای بد گذشته که در آن ثبات ‏بر دموکراسی ترجيح داده می شد، سپری شده اند". حتی دوستانی نظير عربستان و مصر هم ‏گوش هايشان را به اين پيام بستند. اين يک سياست برجسته بود. اگر آمريکايی ها و انگليسی ها ‏آنرا به اشتباه جنگ صليبی می خواندند، شرايط به مراتب بدتر از اين می شد.
‏ اين روزنامه اضافه می کند: با اينحال بوش و بلر نمی دانستند تز " سلطه گرايی نو" در جنگ در عراق و افغانستان به همراه ‏حمايت های آمريکا از توسعه گرايی اسراييل می توانست وجهه رياکارانه ای از جنگ صليبی ‏شان را به نمايش بگذارد. دموکراسی اسلامی يک مفهوم مورد بحث است اما اين موضوع به ‏نوعی بر روی ايران، فلسطين، لبنان و حتی عراق و پاکستان تاثير داشته است.
به نوشته تحليلگر گاردين، با همه اين اوصاف استراتژی پشت پرده سفر بوش در خليج فارس، اميدی بود که به حمايت ‏حاکمان منطقه از اقدام نظامی ايالات متحده عليه دشمن خونی بوش، احمدی نژاد، می رفت. اما ‏اگر فقط يک درس برای ياد گرفتن مطابق قوانين آنها وجود داشته باشد، آن هم اين است که با ‏رژيم بزرگی که در شمال و شرق آنهاست در صلح زندگی کنند. در واقع نگه داشتن آنها به شکل ‏سنی های طبيعي، بيشتر به کارشان می آيد.
گاردين در پايان می نويسد: دوبی بر پايه پول لرزان منطقه ساخته شده است. ‏کمک به ايالات متحده برای شروع يک جنگ ديگر، آخرين چيزی است که کشورهای خليج فارس ‏خواستار آن هستند و تازه اگر هم پيش بيايد اين راکمتر از همه برای ايران می خواهند.

 

 

بازگشت به صفحه نخست         

                           blog stats

Free Web Counters & Statistics