نویدنو:15/09/1387                                                                     صفحه قابل چاپ است

 نویدنو

 

بودجه دولت آمریکا برای گسترش دمکراسی در ایران

 

دفتر سخنگوی وزارت امور خارجه دولت آمریکا روز گذشته (۴ ژوئن) در گزارشی که در اختیار خبرنگاران قرار داد، اقلام مخارج مربوط به پروژه‌های گسترش دمکراسی در دو کشور ایران و سوریه را در سال مالی ۲۰۰۶ به اطلاع عموم رسانید.

طبق این اطلاعیه، در سال مالی گذشته، کنگره آمریکا در وهله اول مبلغ شش میلیون و پانصدهزار دلار را به عنوان «صندوق  دمکراسی» (Democracy Funds) برای ایران و سوریه اختصاص داد. سپس در مرحله بعد تقاضاکرد که مبلغ ده میلیون دلار دیگر توسط وزارت امور خارجه صرف برنامه‌های مربوط به دمکراسی و حقوق بشر در ایران گردد.

 

جدا از این دو مورد، خانم کاندولیزا رایس وزیر امورخارجه آمریکا از کنگره مبلغ ۷۵ ملیون دلار به  عنوان «متمم اضطراری» (Emergency Supplement) برای ایران تقاضا کرد. در پاسخ، کنگره آمریکا تنها مبلغ ۶۶ میلیون و صدهزار دلار را برای این منظور تصویب کرد. این مبلغ شامل اقلام زیر می شود:

 

·                      ۳۶ میلیون و صدهزار دلار برای هیأت کارفرمایان پخش [رادیو تلویزیونی] (Broadcasting Board of Governors) یا BBG . این بودجه شامل هزینه‌های صدای آمریکا به فارسی، رادیو فردا و رادیو اروپای آزاد / رادیو آزادی (PFE/RL) می گردد. 

·                      ۲۰ میلیون دلار برای برنامه‌های دمکراسی در ایران از طریق برنامه «اقدام برای همکاری در خاور میانه» (Middle East Partnership Initiative) در «دفتر امور خاورنزدیک».

 

این مبلغ شامل تلاش در پشتیبانی از فعالانی است که در ایران خواهان آزادی‌های ابتدایی مدنی نظیر حق بیشتر بیان و حقوق بیشتر برای زنان هستند:

 

·                      ۵ میلیون دلار برای فعالیت های اینترنتی و نظایر آنها. 

·                      ۵ میلیون دلار برای اقدامات آموزشی و مراودات فرهنگی، از طریق «دفتر امور آموزشی و فرهنگی».

 

تقاضای رئیس جمهور از کنگره برای سال مالی ۲۰۰۸ مبلغ ۱۰۸ میلیون و بیست و یک هزار دلار است. این بودجه دربرگیرنده ۷۵ میلیون دلار  کمک اقتصادی (Economic Support Funds) است که قرار است صرف گسترش برنامه‌های دمکراسی در ایران بشود.

 

۲۸ میلیون و بیست و یکهزار دلار به برنامه‌های رادیو تلویزیونی (BBG) یعنی صدای آمریکا به فارسی و رادیو فردا اختصاص دارد. پنج میلیون دلار باقیمانده برای «برنامه دیپلوماتیک و سفارتخانه ای» (Diplomatic and Consular Program) صرف خواهد شد. کنگره آمریکا تا این تاریخ هنوز این بودجه را تصویب نکرده است.

 

عبدی کلانتری، گزارشگر صدای آلمان در نیویورک

 

http://www.dw-world.de/dw/article/0,2144,2576759,00.html

 

بازگشت به صفحه نخست         

                            

Free Web Counters & Statistics