نویدنو:24/09/1386                                                                     صفحه قابل چاپ است

بیانیه حزب کمونیست بولیوی در باره رفراندم فسخ

"آری" به رفراندم فسخ  [1]

برگردان : هاتف رحمانی

 عملیات ایجاد بی ثباتی نیروهای راست غیر دموکراتیک ، کشور را به سمت مقابله ای خشونت آمیز پیش می برد. اظهارات آشکار سخنگویان آنها بر نیاز به خرید اسلحه ، و کشتار مخالفان اشاره دارد. آنها با اعتماد ی متکی   بر این  واقعیت  که دولت  به تعهدات  خود احترام می گذارد، تقسیم کشور،و ایجاد دولتی جدید را طراحی می کنند. آنها عملا تاسیس  حوزه خود مختار را اعلام وبه  رفتار های  غیر قانونی نظیر تصرف  نمایندگی های جمع آوری مالیات مبادرت می کنند. آنها به شکار و کشتار مردم در سوسرِ(Sucre) – که باید کشتار آنها در هوانونی (Huanuni) ، کوچابامبا (Cochabamba) وسایر نقاط را به عنوان نتیجه تحریکات  دسته های راست  به آن اضافه کرد – می پردازند  وحتّی فر اتر از آن در اوج جنون  سوء ظن کور ضد چاویسم خود ، همه جا به آتش افروزی مشغولند ودر تحریک  آتش افروزی بزرگی تلاش می کنند.

هدف: سرنگونی حکومت موجود وبه شکست کشاندن روند جاری است  که ، دهه ها برای نجات حاکمیت ملی با مشارکت نیروهای میهن دوست و مردمی تلاش کرده است .

  در چنین شرایطی دفاع از این روندها  با دفاع از دولت اوو مورالس گره می خورد. ما کمونیست ها مدت ها  پیش  اختلاف های نظری و عملی خو درا با MAS ( جنبش به سوی سوسیالیسمِ )  در محتوی و چشم انداز این روند ها و فراتر از همه اداره  دولت مشخص کرده ایم . اما در هر صورت اختلاف های ما  آشتی نا پذیر نیستند، این اختلاف ها ما را در جهت های مخالف قرار نمی دهند. بر عکس ، ما در هدف اصلی خود ، یعنی  نجات حاکمیت ملی با  مشارکت نیروهای میهن دوست و مردمی سهیم هستیم .          

 راست ارتجاعی با بدبینی جنون آمیز در حا ل بر افراشتن پرچم " دموکراسی و آزادی " است ، پرچم هایی که پیش از این نیز  ، درست  شبیه رفتار امروزی آنها ، شبیه کاری که آنها همیشه انجام خواهند داد مهر خورده است . در هر صورت حتی اگر غیر قابل قبول هم به نظر برسد ، بخش هایی – به ویژه در درون طبقه متوسط – وجود دارند که برای حمایت از لباس " دموکراتیک " فریبنده  راست ارتجاعی امید بخش هستند.

 طرح  رفراندم  فسخ برای ریاست جمهوری و9 فرمانداری، برای تمام مردم بولیوی ، برای حامیان  این فرایند ها  و برای کسانی که تا پای مرگ علیه آن مبارزه می کنند یک چالش دموکراتیک واقعی است . این رفراندم مشخصه یک همه پرسی واقعی در باره دهه ها ضرورت  تاریخی تغییرات قبلا ایجاد شده  و تغییرات قبلا اعلام شده ، در رابطه با محتوی روندهای انجام شده از سوی مردم بولیوی را دارد.

کمونیست ها در کارزار انتخاباتی و رفراندم با فراخوان  به دادن رای " آری " به ادامه ریاست جمهوری اوو مورالس  وفرمانداران  وابسته  به او شرکت می کنند .آنچه برای ما اساسی است ادامه فرایند ها و چشم انداز تحکیم و تعمیق در فرایند ها  است .  

 مجلس موسسان ، یکی دیگر از جبهه های مبارزه  ، باید ادامه یافته و کار خو درا در بهترین شرایط ممکن تا  تصویب قانون اساسی جدید کشور پایان دهد. قانون اساسی ای که  هر چند همچون رویای بسیاری از مردم کامل نخواهد بود ، اما تحت شرایط حاضر دست اورد ممکنی  خواهد بود .  

رفراندم قانون اساسی جدید کشور نیز همچون سنگرهای  مبارزه ای به نمایش در خواهد آمد که دستور کار ان شکست نیروهای راست ارتجاعی با ورقه های رای خواهد بود. 

La Paz, December 7th 2007.

 کمیسیون سیاسی حزب کمونیست بولیوی


 

[1] - توضیح بر گرداننده : برای اطلاع بیشتر از چگونگی رفراندم واوضاع سیاسی حاکم در بولیوی به موارد زیر توجه نمایید .

 لاپاز- 13سامبر 2007- (پرنسا لاتینا)- دفتر وکلای کنگره بولیوی روز سه شنبه پیش بینی کرد که جزئیات لایحه رفراندم برای فسخ احتمالی رئیس جمهور و9 فرماندار به تصویب رسد.

منابع پارلمانی به پرنسا لاتینا از پیشرفت در مطالعه  لایحه  خبر دادند  که کلیات آن روز چهارشنبه از سوی کمیسیون قانون اساسی معاونت پارلمان  به تصویب رسیده بود. 

زمانی که این لایحه به تصویب برسد ، برای بررسی و تصویب نهایی به سنا ارسال خواهد شد . هرچند نیروهای مخالف پیش از این از تلاش برای تحریم آن سخن گفته اند.

قانون گذاران دیروز به مدت سه ساعت قبل از موافقت با لایحه رئیس جمهور اوو مورالس برای اصلاح ماده اول ناظر به   موضوع  شورای مردمی به مذاکره پرداختند.

متن لایحه رضایت عمومی ، چهارچوب قانونی ، تعیین مدت ، عرصه وچگونگی رای گیری ، ونیز تعیین درصد وتعداد آرا مورد نیاز برای دوره ریاست جمهوری وفرمانداران رابر بر قرار می کند.

لایحه سه فصل و11 بند دارد و یکی از سه لایحه اجرای رفراندم فسخ است .

رفراندم 90روز پس از تصویب فانون برگزار خواهد شد وسوال اساسی آن عبارت است از : " آیا با استمرار روند تغییرات به رهبری رئیس جمهور اوو مورالس ومعاون رئیس جمهور آلوارو لینرا موافق هستید؟"

لغو از سوی پرزیدنت مورالس در صورتی که آرا " نه " از 53.74درصد و1.544.374 رای عبور نماید عملی خواهد شد .

دادگاه ملی انتخابات مسئول سازماندهی واجرای رفراندم خواهد بود در حالی که فوه اجرایی منابع اقتصادی مورد نیاز را تامین خواهد کرد .

http://www.plenglish.com/article.asp?ID=%7B08F456A8-1FFA-4D94-B661-C6DE8144E498%7D)&language=EN

واین مطلب در مورد رد گفتگو از سوی اپوزیسیون بولیوی : http://www.escambray.cu/Eng/news/Wopposition071212951.htm

 

 

بازگشت به صفحه نخست                                   

Free Web Counters & Statistics