نویدنو:3/11/1386                                                                     صفحه قابل چاپ است

درخواست از جامعه جهاني براي پايان دادن به بحران تحريم

غزه در بحران خاموشي

 اعتماد- گروه بين الملل؛ با فرو رفتن غزه در تاريکي و وخيم تر شدن اوضاع زندگي فلسطيني ها که از يک سو تحت حملات اسرائيل قرار دارند و از سوي ديگر به وسيله اسرائيل و کشورهاي غربي تحريم شده اند، کشورهاي عربي و مسلمان به همراه توده هاي مردم خواستار دخالت جامعه جهاني براي پايان دادن به اين بحران شدند. همزمان با دعوت سران کشورهاي اسلامي براي برپايي کنفرانس هاي فوق العاده در برخي از پايتخت هاي عربي تظاهرات گسترده يي به حمايت از فلسطيني هاي محصور در غزه برپا شد. به گزارش منابع خبري ديروز قرار بود نمايندگان دائمي اتحاديه عرب اجلاسي فوق العاده را در قاهره ترتيب داده و موضوع محاصره غزه توسط اسرائيل و نحوه پايان دادن به آن را بررسي کنند. همچنين ايران از سازمان کنفرانس اسلامي خواست اجلاسي را به همين مناسبت در تهران برگزار کند که تا لحظه تنظيم اين گزارش خبري از اين دو کنفرانس نيامده است. احسان اوغلو دبيرکل کنفرانس اسلامي ضمن محکوم کردن تهاجمات اسرائيل هنوز پاسخي به دعوت ايران نداده است. منابع ديپلماتيک مي گويند عربستان خواهان برگزاري نشستي فوق العاده از سران کشورهاي عرب در فوريه آينده است تا طي آن مسائل مربوط به فلسطين و لبنان بررسي شود. بعضي منابع نزديک به عربستان سعودي مي گويند اين کشور در نظر دارد طرحي را براي رسيدگي عاجل به اين دو موضوع ارائه دهد.

تظاهرات مردمي

به گزارش شبکه تلويزيوني الجزيره همزمان با تشديد شرايط در غزه و تعطيل شدن اصلي ترين نيروگاه توليد برق در اين منطقه به دليل عدم ارسال سوخت و کمبود امکانات درماني و فشارهاي اقتصادي، تظاهرات گسترده يي در بعضي از کشورهاي عرب برپا شد. فلسطيني هاي مقيم رام الله و بيت لحم در محکوميت تجاوزات اسرائيل به غزه تظاهرات کردند. در مغرب، هزاران نفر از طرفداران جنبش هاي اسلامي در شهر طنجه در شمال کشور تظاهرات کردند و خواستار دخالت مجامع بين المللي براي پايان دادن به اين بحران شدند. در پايتخت اردن ده ها نفر در برابر دفتر سازمان ملل متحد تجمع کردند و ضمن محکوميت حملات اسرائيل از دولت هاي عرب خواستند در اين باره دخالت کنند. اين تظاهرات به دعوت گروه هاي وابسته به «جبهه العمل الاسلامي» روز گذشته نيز جريان داشت. در برج البراجنه واقع در بيروت نيز ده ها نفر براي محکوم کردن حوادث غزه تظاهرات کردند. در مصر، گروه هاي اسلام گرا و در راس آنها، گروه اخوان المسلمين کنفرانس مطبوعاتي را برگزار و جنايات اسرائيل را محکوم کرد. همچنين گروهي از اسراي فلسطيني در بند زندان هاي اسرائيل در اعتراض به جنايات اين رژيم و تحريم نوار غزه دست به اعتصاب غذاي يک روزه زدند.

هشدار خالد مشعل

گروه هاي فلسطيني به رغم اختلافاتي که دارند به طور قاطع خواستار توقف حملات اسرائيل و لغو تحريم ها عليه غزه هستند. به گزارش خبرگزاري فرانسه، محمود عباس از اسرائيل خواست تحريم هاي عليه غزه را فوراً ملغي سازد و اجازه ورود سوخت را براي تسهيل زندگي مردم بي گناه اين منطقه صادر کند. نبيل ابوردينه سخنگوي تشکيلات خودگردان به نقل از عباس گفت؛«اسرائيل بايد تحريم را لغو کند تا بيمارستان ها و نيروگاه هاي برق بتوانند به مردم خدمت رساني کنند زيرا زندگي آنان به مخاطره افتاده است.» ابوردينه افزود؛ «اگر اسرائيل ظرف چند ساعت آينده تحريم ها را لغو نکند، اين مساله را در شوراي امنيت سازمان ملل متحد مطرح مي کنيم.» از سوي ديگر خالد مشعل رئيس دفتر سياسي جنبش حماس با سخنان شديد اللحني که از تلويزيون الجزيره پخش شد به رهبران عرب هشدار داد که اگر در هر لحظه يک فلسطيني در نوار غزه بميرد، آنها در برابر خدا مسوول خواهند بود. وي ادامه داد؛«چنانچه مردم فلسطين را ياري ندهيد، خدا شما را نخواهد بخشيد، همان طور که مردم تان و مردم فلسطين نيز شما را هرگز نخواهند بخشيد.» وي از دولت هاي اردن و مصر خواست با احساس مسووليت هر چه بيشتر براي پايان دادن به اين وضعيت وارد عمل شوند زيرا به گفته او به دليل بستن گذرگاه ها و ممانعت از ورود دارو و غذا و سوخت مردم اين منطقه با مرگ تدريجي روبه رو هستند. وي خطاب به مقامات تشکيلات خودگردان گفت؛ در اين لحظه تاريخي خداوند و جنبش حماس شما را نخواهند بخشيد اگر به پاي ميز مذاکره ننشينيد، اختلافات را کنار نگذاشته و براي بازگرداندن وحدت ملي تلاش نکنيد. مشعل همچنين از عربستان سعودي خواست جهت حل بحران فلسطين اقدامي مشابه نشست گروه هاي فلسطيني در مکه ترتيب دهد. مشعل خطاب به ايهود اولمرت نيز گفت؛ «خوشحال نباشيد و گمان نکنيد که مردم فلسطين در غزه شکست خواهند خورد. اي تروريست هاي قاتل، مردم ما به آينده سياسي شما پايان خواهند داد.»

دخالت کشورها

براي پايان دادن به بحران غزه کشورهاي منطقه به همراه مجامع بين المللي دخالت کرده اند تا اسرائيل به تحريم هاي موجود پايان دهد. حسني مبارک رئيس جمهور مصر تلفني با ايهود اولمرت نخست وزير اسرائيل گفت وگو کرد و نسبت به ادامه اين وضعيت هشدار داد. همچنين احمد ابوالغيط وزير خارجه مصر تلفني با خالد مشعل گفت وگو کرد. عبدالرحمان العطيه دبيرکل شوراي همکاري خليج فارس با درخواست از جامعه جهاني به ويژه کشورهاي عربي براي کمک به فلسطيني ها به شدت از اقدامات اسرائيل انتقاد کرد. پيش از اين دبيرکل سازمان ملل متحد و اتحاديه اروپا نيز نسبت به وضعيت اسفبار غزه ابراز نگراني کردند و خواستار جلوگيري از وقوع يک «فاجعه انساني» در اين منطقه شدند. ملک عبدالله پادشاه اردن با صدور بيانيه يي از کشورهاي اروپايي خواست براي پايان دادن به بحران غزه دخالت کنند. اعضاي شوراي امنيت به درخواست تشکيلات خودگردان فلسطين قرار است طي نشستي اوضاع غزه را بررسي کنند. همچنين قرار است روز چهارشنبه نشست ويژه شوراي حقوق بشر سازمان ملل متحد در ژنو با هدف بررسي اوضاع انساني بحران زده در غزه برگزار شود. درگيري هاي غزه از هفته گذشته شروع شد و اسرائيل با حملات هوايي خود دست کم 40 فلسطيني را به شهادت رساند و تعدادي را مجروح کرد. همزمان با اين تهاجمات، اسرائيل گذرگاه هاي ورودي به غزه را به طور کامل بست و ارسال سوخت، دارو و مواد غذايي را به اين منطقه قطع کرد. در اثر فشارهاي اسرائيل مرزهاي غزه با مصر نيز بسته شده است. روز يکشنبه اصلي ترين نيروگاه برق غزه تعطيل شد و اين منطقه را در تاريکي فرو برد. با قطع برق زندگي در غزه فلج شد و مجروحان از دارو و خدمات رساني محروم شدند.

 

 

بازگشت به صفحه نخست         

                           blog stats

Free Web Counters & Statistics