نویدنو:07/04/1386                                                                     صفحه قابل چاپ است

بحران غزه به سیاست اسرائیل – امریکا گره خورده است

سوزان وب * - برگردان: د.جلیلی

 فرهنگ توسعه

نیروهای ترقی خواه فلسطین و اسرائیل با آشکار شدن بحران غزه و ساحل غربی ، از به خطر افتادن راه حل دو دولت برای بحران اسرائیل- فلسطین بیمناکند. کنترل نظامی حماس برغزه، گسیختگی آشکاری میان فلسطینیان و انشعاب بیشتری در دولت فلسطینیان ایجاد می کند. خیلی ها عقیده دارند، انفجار(اختلافات) محصول یک دهه امتناع اسرائیل از مذاکره با رهبری از نظر بین المللی شناخته شده فلسطین و پی آمد مصیبت بار امتناع بوش از ارتقا توافق حاصل از مذاکرات انجام شده و نشان دادن چراغ سبز از سوی دولت امریکا به نظامیگری اسرائیلی است .     

گروه اسرائیلی گوش شالوم (بلوک صلح) در16 ژوئن اعلام کرد "سه ماه پیش ، ما شانس گفتگو با دولت ملی فلسطین و از طریق آن با تمام دستجات و احزاب ملی فلسطینیان را بر پایه ابتکارصلح مورد پذیرش اتحادیه عرب داشتیم".
گوش شالوم ادامه داد "پیشرفت مرئی به سوی صلح و پایان دادن به اشغال می تواند فلسطینیانی را که در جستجوی راه حل سیاسی هستند تقویت نماید. باید هم از زیان های ناشی از اسرائیل در سدروت و هم مرگ و نابودی ناشی از جنگ داخلی در غزه اجتناب گردد."  

گوش شالوم اظهارداشت دولت اسرائیل در عوض ،" در تلاشی آشکار و گسترده به برانگیختن جنگ داخلی در میان فلسطینیان دست زده است. کسانی که همسایگان خود را به سوی جنگ داخلی می رانند، نمی توانند از مسئولیت شانه خالی کنند."   
تامارگوزانسکی یکی از رهبران حزب کمونیست اسرائیل و عضو سابق مجلس اسرائیل (کنشت) اظهار داشت سیاست اسرائیل در 15 سال گذشته "راندن به این نتیجه بود"- وارد کردن ساحل غربی و غزه  داخل" دو نهاد مجزا آنچنان که بتوانند کلنی های بیشتر و بیشتری در ساحل غربی مستقر نمایند" 

آریل شارون نخست وزیر پیشین ، که در حال حاضر در کما به سر می برد معمار این سیاست یود. گوزانسکی طی مصاحبه ای تلفنی از تل آویو گفت :"شارون به هوش نیست اما سیاست او بسیار هشیار است".

او گفت :" نیروهای راست اسرائیل در تلاشند  با استفاده از بحران غزه افکار عمومی را متقاعد کنند "که هیچ دلیلی حتی برای تسلیم یک سانتیمتر" از کلنی های اسرائیل" در ساحل غربی وجود ندارد.

گوزانسکی با استناد به حمایت بلافاصله امریکا – اسرائیل از محمود عباس معروف به ابومازن سرکرده فلسطینیان توضیح داد: "آن ها اکنون به حمایت از ابومازن پرداخته اند اما زمانی که او قدرت بیشتری داشت برای نابودی او به هر کاری دست زدند."
حنا امیره یکی از رهبران حزب مردم فلسطین اعمال کنترل نظامی حماس بر غزه را کودتایی علیه اقتدار قانونی فلسطین خواند و گفت  این عملیات "به اسرائیل مجال می دهد تا باغزه بعنوان یک زندان رفتار نماید"

امیره در مصاحبه تلفنی از ساحل غربی گفت :"سیاست  جداسازی باریکه غزه از ساحل غربی اسرائیل با این قیام نظامی به جلو رانده شده است . اسرائیل در حال حاضر کاملا بر غزه مسلط است." 

گزارش های خبری باوجود موانع اسرائیل برای ورود مواد غذایی و ملزومات دارویی و جلو گیری از خروج افراد از طریق تنها نقطه مرزی اسرائیل - غزه از بحران انسانی رشد یابنده ای در نوارغزه فقر زده حکایت می کنند.

امیره گفت:"اسرائیل اکنون درباره "نمونه ساحل غربی" صحبت می کند، یعنی جدایی کامل ساحل غربی از غزه. ما باید در این مورد بسیار هشیار باشیم."

او گفت باید یک مقام فلسطینی متحد کننده غزه و ساحل غربی وجود داشته باشد ، آنچه حماس انجام داده است بسیار خطرناک است . آن ها  یا باید عقب نشینی کنند یا جدایی ادامه خواهد یافت"

حزب مردم فلسطین (حزب کمونیست) همراه با فتح ، جبهه دموکراتیک برای آزادی فلسطین و جبهه مردمی برای آزادی فلسطین، اجزا کلیدی سازمان آزادیبخش فلسطین بوده اند. امیره عضو دفتر سیاسی حزب مردم فلسطین و عضو کمیته اجرایی سازمان آزادیبخش فلسطین گفت که "تقویت روابط در داخل سازمان آزادیبخش فلسطین " ضروری است .

اوگفت "ما تلاش می کنیم از عباس حمایت کنیم در عین این که فتح را به خاطر قصور مورد انتقاد قرار می دهیم ."
امیره گفت : اصرار حماس بر "نفی تمام توافقات گذشته سازمان آزادیبخش فلسطین"  کوشش های بعمل آمده برای " ایجاد طرحی ملی برای دولت ملی" را خراب کرده است . ما فکر می کنیم که  باید از برنامه راه حل دو دولت حمایت کنیم ."

 امیره گفت ،"فلسطینیان نگاه مثبتی به حمایت امریکا و اسرائیل ازعباس ندارند، امامردم چشم انتظار نتایج نیز هستند" او گفت رفتار مردم در ساحل غربی چنین است ،"اکنون که حماس بیرون رفته است، نشان دهید که شما به ما چه می دهید ." 
یوری آونری بنیانگذار گوش شالوم و عضو سابق مجلس اسرائیل (کنشت) هفته پیش نوشت، " اگر رهبران واشنگتن و اورشلیم به صلح علاقمند بودند، می توانستند نشانه های توافق صلح با عباس را از مدت ها قبل تسریع نمایند. آنها درعوض "در بسیاری از موارد مشخص جلو او را گرفتند"  و اجازه " حتی موفقیت بی اهمیت و بسیار ناچیز را " هم از او دریغ کردند.

اونری گفت، رهبران اسرائیل با پیروزی حماس در انتخابات 2006 از خوشی غش کرده بودند. آنها خواهان خراب کردن (موقعیت) عباس بودند، چون مواضع  او توجیه امتناع از ورود به مذاکرات واقعی را سخت تر می کرد.

"دولت ما سال ها برای اجتناب از تن دادن به روند توافقی که می توانست ناچار به خروج از سرزمین های اشغالی و کلنی ها منجر می گردید ، برای نابودی فتح کارکرد."

حزب کمونیست اسرائیل در بیانیه ای که هفته پیش منتشر شد به "سیاست خشونت و منزوی کردن، و دامن زدن به ناامیدی دولت اسرائیل" حمله کرد. این سیاست یک جانبه مسئولیت عظیمی در بدبختی غزه بر دوش دارد.

حزب (کمونیست) به فراخوان راه حل دو دولت خود تاکید کرد و خواستار آن شد که اسرائیل مذاکرات سیاسی واقعی باسازمان آزادیبخش فلسطین را از سر گیرد.

 

* - سوزان وب اخیرادر کنگره حزب کمونیست اسرائیل حضور داشت .

 http://www.pww.org/article/articleprint/11274/ 

 

 

 

 

بازگشت به صفحه نخست                                   

Free Web Counters & Statistics