نویدنو:14/08/1386                                                                     صفحه قابل چاپ است

بيانيه سازمان سوسياليست های ايران

در حمايت و پشتيبانی از« کميته  دفاع از انتخابات آزاد، سالم و عادلانه»

 

به دعوت «کانون مدافعان حقوق بشر» و همکاری ٢٣ تن از شخصيت های سرشناس سياسی، حقوقی، اجتماعی و دانشگاهی که  همگی اين افراد از مدافعين حقوق بشر، آزادی و مردم سالاری در وطنمان ايران هستند، در روز ١٤ مرداد ماه ١٣٨٦ ، روزی که مصادف با يکصد و يکمين سالروز انقلاب مشروطيت بود، « کميته  دفاع از انتخابات آزاد، سالم و عادلانه» تشکيل شده است.

در اولين نشست آن « کميته » ،  ٢٣  تن از هموطنان آزاديخواه  بنام خانمها و آقايان هادى اسماعيل‌ زاده، عباس امير انتظام، حسين انصارى ‌راد، محمد بسته‌ نگار، داود هرميداس ‏باوند، حبيب‌الله پيمان، محمدعلى دادخواه، تقى رحمانى، عزت‌الله سحابى، عبدالفتاح سلطانى، سيد محمد ‏سيف‌ زاده، خسرو سيف، احمد صدر حاج سيدجوادى، شيرين عبادى، محسن كديور، مرتضى كاظميان، على‌‏اكبر معين‌فر، سعيد مدنى، مرضيه مرتاضى لنگرودى، نرگس محمدى، على‌اكبر موسوى خوئينى، ابراهيم ‏يزدى، حسن يوسفى اشكورى حضور داشته اند و در واقع اين عده از بنيانگذاران آن « کميته » هستند.

 

در اطلاعيه ای که  آن ٢٣  نفر در تاريخ ٢٩  مهرماه ١٣٨٦ در رابطه با اعلام خبر تشکيل «کميته»، منتشر نموده اند، می خوانيم:

 

« امضاكنندگان اين بيانيه ( متشكل از فعالان سياسي، حقوقي ، اجتماعي و دانشگاهي) با وجود تفاوت در بينش سياسي ،همگي با احساس مسئوليت در برابر مردم و تحقق حاكميت ملت، عضويت دراين كميته و مسئوليت هاي ناشي از آن را  پذيرفته اند.اين كميته با تعيين معيارهاي شناخته شده انتخابات آزاد ،سالم و عادلانه طبق ضوابط تعريف شده در اعلاميه جهاني حقوق بشر و ميثاقين مربوط به آن و بيانيه اتحاديه بين المجالس مصوب ٢٦ مارس ١٩٩٤ به بررسي عملكرد مسئولان و مجريان انتخابات و ارزيابي آنها مي پردازد ،وهمچنين برآن است كه با تعيين شرايط و ضوابط انتخابات آزاد، سالم و عادلانه بتواند بستري را فراهم نمايد تا در صورت تحقق ، يكايك شهروندان بتوانند با آزادي وآگاهي بيشتري در تعيين سرنوشت خويش اقدام نمايند.».

 

در اوائل آبانماه ١٣٨٦ « کميته  دفاع از انتخابات آزاد، سالم و عادلانه» طی انتشار اطلاعيه ای  به ضوابط و معيارهائی که برای برگزاری انتخابات آزاد ضروری و لازم می باشند،اشاره نموده و بدرستی در آن اطلاعيه بر  ٢٠  پيش شرط سياسی ـ اجتماعی (معيارهای بيست گانه)، تاکيد ورزيده است. (١) ارزش ها و روابطی که  تمامأ مورد تائيد ما سوسياليست های مصدقی نيز می باشند. 

 

متأسفانه نيروهای اپوزيسيون صرفنظر از وابستگی گروهی و مسلکی خود، نسبت به «خواست» برگزاری «انتخابات» مواضعی يکسان ندارند، بطوريکه بخش بزرگی  از اين نيروها که در بر گيرنده تعداد زيادی از سازمانها و احزاب سياسی ايرانی که اکثرأ طرفدار شعار « سرنگونی رژيم جمهوری اسلامی» هستند ، با شرکت مردم در « انتخابات » مخالف هستند و تا کنون آنرا « بايکوت » نموده اند. ولی سازمان سوسياليست های ايران، جزو آن بخش از سازمانهای سياسی ايرانی است که بر خواست برگزاری انتخابات آزاد تاکيد دارد. سازمان ما در اهداف و خواست های سازمانی خود مبارزه در جهت تحقق انتخابات آزاد و دمکراتيک را در دستور فعاليت های سياسی خود قرار داده است؛ زيرا برقراری « حاکميت ملت » در هيچ کشوری  از جمله وطن ما ايران، بدون برگزاری انتخابات آزاد و دمکراتيک امکان پذير نخواهد بود!

از خاطر نبايد بدور داشت ،همچنانکه بدون برقراری «حاکميت قانون» و جلوگيری از هرگونه اعمال غيرقانونی و فراقانونی نمی توان جلوی حکومت استبدادی را گرفت ، بدون برگزاری  «انتخابات آزاد و دمکراتيک » نيز نمی توان « حاکميت ملت» را در جامعه برقرار نمود!

 

در رابطه با مسائلی که مطرح شد ،همچنين ضروريست خاطر نشان کرد که ما سوسياليست های مصدقی بطور مکرر، مخالفت خود را با  قانون «نظارت استصوابی» و تقلبات انتخاباتی که بطور مستمر ازسوی برخی از جناح های هيئت حاکمه  اعما ل شده است، صريحأ اعتراض داشته و عليه آن بروشنگری دست زده و توضيح داده ايم که « قانون نظارت استصوابی » ، نه تنها يکی از سدهائی است که از برقراری «حاکميت ملت » دروطنمان ايران جلوگيری می کند،حتی آن «قانون» درمغايرت با قانون اساسی جمهوری اسلامی قرار دارد ، همان قانونی که هيئت حاکمه « مشروعيت » خود را از آن می گيرد. 

 

بنظر ما سوسياليست های مصدقی ، همانطور که پشتيبانی و حمايت از خواست ها و مبارزات جنبش دانشجوئی، جنبش زنان ، سنديکاهای کارگری ، معلمين و ... جزو وظائف نيروهای مخالف با استبداد و ديکتاتوری  و طرفداران آزادی و دمکراسی می باشد ، همچنين ضرورت دارد تا تمام اين نيروها از « کميته دفاع از انتخابات آزاد، سالم و عادلانه» ، حمايت و پشتيبانی نمايند و کوشش کنند تا خواست برگزاری انتخابات  آزاد و دمکراتيک بر پايه  « معيارهای بيست گانه »  آن « کميته » به يکی از مطالبات اصلی و محوری مردم ايران تبديل شود!

 

ضروريست در رابطه با خواست برگزاری « انتخابات آزاد ، سالم و عادلانه » متذکر شد که برگزاری انتخابات آزاد و دمکراتيک، بخشی از خواست های سازمان سوسياليست های ايران را تشکيل می دهد. (٢)

 ما سوسياليست های مصدقی بر اين نظريم که بخاطر بوجود آوردن جوّ سياسی که چگونگی برگزاری انتخابات آزاد و دمکراتيک را در وطنمان ايران امکان پذير نمايد ، بايد دست بروشنگری  زد و طی فعاليت های سياسی خود در اينمورد مشخص ، مردم را متوجه حقوق شهروندی خود نمود!

باين اميد که روزی ملت ايران نه در حرف ، بلکه در عمل حاکم بر «سرنوشت » خود گردد، بطوريکه بتواند بطور آزاد در رابطه با سرنوشت سياسی ـ اجتماعی خود  اظهار نظر و سرانجام تصميم گيری نمايد و از آن طريق کمک به استقرار « حاکميت ملت » بنمايد. همانطور که اشاره رفت، روشن است  که چنين تصميم گيری  و برقراری حاکميت ملت ، فقط از طريق انتخابات آزاد و دمکراتيک ميسر خواهد بود!

 اما اگر هيئت حاکمه جمهوری اسلامی بخاطر حفظ موقعيت سياسی گروهی خود، همچون گذشته حاضر به قبول  آزادی بيان، قلم ، تجمعات،  و وجود مطبوعات آزاد و فعاليت آزاد احزاب و سازمان های سياسی نشود و از قانون ارتجاعی « نظارت استصوابی » برای  طرد مخالفين و منتقدين خود استفاده نمايد و اجازه ندهد تا مردم و سازمانها و احزاب سياسی نامزدهای مورد نظر خود را برای نمايندگی مجلس معرفی نمايند و بطور آزاد و بدون هيچگونه محدوديت و پيگرد وتهديد و سرکوب به نفع  نامزدهای مورد نظر خود و برنامه های  انتخاباتی آنها به تبليغ و روشنگری دست زنند ، يعنی از تحقق « انتخابات آزاد، سالم و عادلانه » جلوگيری نمايد، در چنين حالتی، ما اعتراض به آن وضع غير دمکراتيک  و شرکت نکردن در رأی گيری  را از حقوق دمکراتيک سازمان خود می دانيم.

 

به اين اميد که طی تبليغات و روشنگريهای نيروهای طرفدار « انتخابات آزاد، سالم و عادلانه» ، بتوان فضای سياسی ای در وطنمان ايران بوجود آورد که در نتيجه ، تمام  احاد ملت ايران که دارای سن قانونی هستند، صرفنظر از وابستگی گروهی و مسلکی شان  بتوانند بطور آزاد و بدون هيچگونه محدوديتی، با ارائه ليست کانديد های مورد نظر خود، در انتخابات شرکت کنند و از آن طريق در جهت برقراری «حاکميت ملت»  عمل نمايند!

 

هيئت اجرائی سازمان سوسياليست های ايران

 

شنبه  ۱۲ آبان ۱٣٨۶ -  ٣ نوامبر ۲۰۰۷

 

socialistha@ois-iran.com

www.ois-iran.com

 

پانويس:

 

١ ـ کميته دفاع از انتخابات آزاد اعلام كرد :

معرفي شاخص هاي رجوع به آراي عمومي،

معيار های بيست گانه

به نقل از سايت ميزان نيوز

http://www.mizanews.com/default.asp?nid=2662

 

ـــ  به نقل از سايت سازمان سوسياليست های ايران

http://www.ois-iran.com/ois-iran-3259-komitehe-defaa-az-entekhabate-azad.htm

 

٢ ـ  « اهداف، خواست ها، اصول و مبانی فکری سازمان سوسياليست های ايران»،

بخش «مبانی ائتلاف نيروهای سياسی ـ طرح ٨ ماده ای » ، صفحه ٨  و بخش « انتخابات آزاد و دمکراتيک» ، صفحات ٨ و ١١ .

httf://www.ois-iran.com/aadaf/ahdaf.pdf

بازگشت به صفحه نخست                                   

Free Web Counters & Statistics