نویدنو:05/05/1386                                                                     صفحه قابل چاپ است

بيانيه سازمان سوسياليست های ايران

در اعتراض  به نمايش تلويزيونی هاله اسفندياری، کيان تاجبخش و رامين جهانبگلو

در تلويزيون دولتی جمهوری اسلامی

 

سازمان سوسياليست های ايران به اعمال خلاف قانون و بی توجهی به حرمت انسانی و حقوق بشر از سوی مقامات قضائی ، وزارت اطلاعات و دستگاه های تبليغاتی رژيم جمهوری اسلامی   در گرفتن « اقرار » و پخش آن از سوی شبکه تلويزيون دولتی ، شديدأ اعتراض داشته و چنين شيوه کاری را ، نسبت بهر کس که باشد، شديدأ محکوم می کند.

مقامات قوه قضائی  و وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی حتمأ بايد به اين موضوع واقف باشند که در قانون اساسی جمهوری اسلامی ، که اين حضرات مدعی اند  مشروعيت خود را از آن کسب می نمايند، در اصل 38  می گويد :

« هرگونه شکنجه برای گرفتن اقرار و يا کسب اطلاع ممنوع است. اجبار شخص به شهادت يا اقرار يا سوگند مجاز نيست و چنين شهادت و اقرار و سوگندی فاقد ارزش و اعتبار است».

اين اصل همچون اصول 9 و 35 که  از دست آوردهای انقلاب بهمن 1357 می باشد که در واقع عکس العملی در مخالفت با  شيوه عمل مقامات امنيتی  رژيم  وابسته به امپرياليسم شاه بود، چون آنها بخاطر گرفتن « اقرار»  از بکار گرفتن انواع و اقسام شکنجه های روحی و جسمی از زندانيان سياسی  ابائی نداشتند. در آنزمان نيز « اعترافات تلويزيونی » ، بخشی از برنامه های تبليغاتی رژيم شاهنشاهی عليه  نيروهای منتقد، مخالف  و دگرانديش را تشکيل می داد، اعمال و کرداری  که با اعتراض و مخالفت تمام نيروهای سياسی اپوزيسيون و مخالف رژيم محمد رضا شاه پهلوی ــ  صرفنظر از جايگاه سياسی و وابستگی طيفی شان (مذهبی، کمونيست ، سوسياليست، ملی، دمکرات، ليبرال...) ــ  روبرو می شد!

حال چرا و بچه دليل مقامات قوه قضائيه و وزارت اطلاعات ، طرح و خواست «جامعه باز» و برقراری « دمکراسی» ، که در واقع  بيان مطالبی هستند که همسوئی زيادی با گفتارآيت الله خمينی در سخنرانی 12 بهمن 1357 در بهشت زهرا دارد، بعنوان توطئه عليه نظام  « مقدس» تلقی می نمايند، در حاليکه همين نهادها که منتقدين و مخالفين را متهم به کوشش در جهت «براندازی نرم»   می نمايند، خود حاضر نيستند بخاطر « حفظ نظام» هم که شده است به اجرای اصول قانون اساسی جمهوری اسلامی تن در دهند و در واقع اگر بنا باشد بر پايه اين «اتهامات» قضاوت گردد، اين مقامات قوه قضائيه و وزارت اطلاعات هستند که بايد در روی صندلی « اتهام » قرار گيرند ؟!

 بنظر ما سوسياليست های مصدقی ، اعترافاتی که  در اثر  تهديد ، ارعاب  و شکنجه از زندانيان کسب گردد ـ حال اين زندانی هر کس که می خواهد باشد ـ ، نه تنها برخلاف  اعلاميه جهانی حقوق بشر و کليه  قوانين حقوق شهروندی و  ميثاق های بين المللی است ، حتی نقض کننده اصل 38 قانون اساسی جمهوری اسلامی می باشد. روشن است که چنين اعترافاتی نه تنها برای انسانها ، سازمانها و احزاب طرفدار « حاکميت قانون » ، « آزادی » و نظام «دمکراسی» کوچکترين ارزش «حقوقی»  ندارد، حتی برای هر فردی که دارای اندک درک انسانی هم باشد نمی تواند قابل قبول باشد. در واقع اين نوع شيوه عمل  و چگونگی تبليغات رژيم بيانگر اين واقعيت تلخ می باشد که  در زندان های جمهوری اسلامی هنوز همچون گذشته ، بازار شکنجه بخاطر کسب اعترافات قلابی ، که توجيه گر عملکرد مقامات رژيم باشد، رواج دارد!

ننگ و نفرت بر شکنجه گران و قانون شکنان!

زنده باد آزادی و دمکراسی!

 

هيئت اجرائی سازمان  سوسياليست های ايران

چهارشنبه 3 مرداد 1386  برابر با  25 ژوئيه 2007

socialistha@ois-iran.com

www.ois-iran.com

بازگشت به صفحه نخست                                   

Free Web Counters & Statistics