نویدنو:30/11/1385                                                                     صفحه قابل چاپ است

 

بیانیه حزب توده ایران خطاب به محافل صلح دوست و نیروهای مترقی جهان

تحولات سریع هفته های اخیر در منطقه خاورمیانه و به ویژه در رابطه با اختلاف های سیاسی دامنه دار بین ایالات متحده و جمهوری اسلامی ایران شرایط بغرنج و خطرناکی را ایجاد کرده است.


در حالی که برخورد های خونین نظامی و عملیات تروریستی در عراق و افغانستان ابعاد جدیدی پیدا کرده است ایالات متحده دامنه تهاجم گسترده تبلیغاتی و تهدیدات خود بر ضدایران را گسترش داده است. اظهارات جورج بوش، چهارشنبه 25 بهمن ماه، و متهم کردن ایران به پشتیبانی مستقیم از عملیات تروریستی در عراق، که بدنبال اظهارات وزیر دفاع این کشور و ارائه ”شواهدی“ در رابطه با حمایت تسلیحاتی رهبران ایران از نیروهای تروریستی، انجام شد، نگرانی عمیق همه نیروهای میهن پرست، ترقی خواه و دموکراتیک ایران را برانگیخته است.
لحن تهدید آمیز جورج بوش متهم کردن مقامات رسمی ایران به دخیل بودن در کشته شدن 170 نظامی و پرسنل آمریکائی در عراق، در سال های اخیر، و در عین اعلام این مسئله که دولت ایالات متحده مسئول حفاظت از جان و امنیت نظامیان آمریکائی است، معنی مشخص و تهدید کننده ای دارد. این اتهام ها می تواند با هدف مشخص متقاعد کردن افکار عمومی در ایالات متحده و اتحادیه اروپا در راستای زمینه سازی برای حرکات تلافی جویانه و خطرناک بر ضد ایران تنظیم شده باشد. نمی توان از شباهت های ویژه بین رخدادهای ماه های اخیر با آنچه که در محدوده زمانی بین شهریور ماه و اسفند 1381 در رابطه با عراق، و قبل از حمله نظامی و اشغال این کشور، انجام گرفت، بی تفاوت گذشت.
”استراتژی جدید“ ایالات متحده و از جمله گسترش عملیات نظامی در عراق، برای غلبه بر بحران همه جانبه در این کشور، به این معنا است که دولت بوش راه کرد های پیشنهادی ”گروه مطالعه عراق ” را نپذیرفته است. این استراتژی به عوض متکی بودن بر یک برخورد سازنده در رابطه با ایران و سوریه، آنگونه که گزارش ”گروه مطالعه عراق“ مطرح کرده بود، طریق فشارهای فرسایشی را برای قبولاندن هژمونی ایالات متحده به این کشورها در پیش گرفته است. اعمال تحریم از سوی شورای امنیت سازمان ملل در آذرماه، مسافرت های پیاپی سران آمریکا به کشورهای عربی برای سازماندهی یک ائتلاف ضد ایرانی و اظهارات تهدید آمیز اخیر سران آمریکا همگی بر این دلالت دارند که اگر سریعاٌ راهی برای معکوس کردن این روند پیدا نشود، منطقه با فاجعه غیر قابل جبرانی رو به رو خواهد شد.
حزب توده ایران در ماه های اخیر بار ها اعلام کرده است که قویاٌ مخالف هرگونه اقدام نظامی بر ضد ایران، به هر بهانه ای می باشد. ما هرگونه برخورد نظامی را مخالف منافع مردم زحمتکش میهن و صلح و ثبات در منطقه و جهان می دانیم. بحران روابط ایالات متحده و ایران نمی تواند از طریق گسترش بحران حل شود. ما در حالیکه سیاست های مخرب و تحریک آمیز رژیم را در صحنه سیاست بین المللی و در امر تأمین تضمین توسعه فن آوری هسته ای قویاٌ مورد انتقاد قرار داده ایم، متذکر شده ایم که هدف اتهامات آمریکا در واقع تامین و توجیه هژمونی این کشور در این منطقه حساس است.
شرایط خطیر حاضر اقدام هماهنگ، مسئولانه و متحد همه نیروهای مدافع صلح و دموکراسی و پیشرفت در ایران و جهان را طلب می کند. این اقدام می باید در حالیکه از یکسو اهداف محافل جنگ طلب در آمریکا و متحدان اروپائی آن را هدف قرار دهد، از سوی دیگر مخالفت خود با سیاست های ارتجاعی و غیرمسئولانه رژیم حاکم بر ایران را به نمایش بگذارد. ما جنبش جهانی صلح و ترقی خواهی را فرا می خوانیم که هشیارانه شعار ها و موضع گیری های خود را در مخالفت با نظامی گری و جنگ طلبی ایالات متحده و متحدان آن در رابطه با ایران با مخالفت اصولی با سیاست های سرکوبگرانه و ارتجاعی رژیم حاکم بر ایران گره بزنند.
تنها راه گذر از بحران خطرناک کنونی از طریق مذاکرات صلح آمیز و احترام به استقلال و حق حاکمیت خلق ها و رعایت منشور سازمان ملل است.
حزب توده ایران همه نیروهای صلح دوست جهان را فرا می خواند که پیش از اینکه جنگ طلبان و محافل ارتجاعی بار دیگر جنگ و ترور را بر کشوری دیگر در منطقه تحمیل کنند، با فریادهای حق طلبانه و با افشا گری های خود مسیر صلح آمیز حل بحران را به تنها گزینه بدل کنند.

کمیته مرکزی حزب توده ایران
25 بهمن 1385

 

 

 

 

بازگشت به صفحه نخست                                   

Free Web Counters & Statistics