نویدنو:18/09/1386                                                                     صفحه قابل چاپ است

بیانیه های تشکل های دانشجویی در محکومیت دستگیری دانشجویان چپ

بیانیه شماره یک دانشجویان آزادیخواه و برابری طلب تهران
رفــقای ما را آزاد کنیــد!

 

دانشجویان آزادیخواه و برابری طلب سراسر ایران؛
همانطور که مطلع هستید سی تن از رفقای ما در بند
۲۰۹ زندان اوین تحت شکنجه و بدترین شرایط جسمی و روحی قرار دارند. برگزاری قدرتمند مراسم روز دانشجو در تهران، مازندران، کرمانشاه، تبریز و همدان نشان دهنده عزم راسخ ما برای رساندن فریاد رسای آزادیخواهی و برابری به گوش جامعه بود. رژیم اختناق و سرکوب اسلامی در این خیال واهی به سر می برد که با دستگیری رفقای ما خواهد توانست مانع برگزاری شکوهمند مراسم روز دانشجو شود. اما در این راه شکست مفتضحانه ای خورد. این پیروزی را به تمامی رفقای دانشجو تبریک می گوییم.

رفقا ! فردا روزی است که دانشگاه های سراسر ایران باید فریاد ما را برای آزادی تمامی دانشجویان در بند بشنود و بار دیگر سکوت قبرستانی و پادگانی شان شکسته شود. این مهم اتحاد عمل و سازماندهی ما را برای آزادی هر چه سریعتر رفقا می طلبد. در تمامی دانشگاههای ایران خبر دستگیری فعالان دانشجویی را پخش نمایید و بگذرایید تمامی جامعه بداند که دانشجوی او به جرم آزادیخواهی و برابری طلبی در بند است. در این میان سکوت بی شرمانه رسانه ها اعم از وابسته و به ظاهر "بی طرف" و "دموکراسی خواه" وظیفه ما را برای خبررسانی دو چندان کرده است. این سکوت هم پیمان بی شرم سرکوب است. این دروغ پراکنی ها و لاپوشانی ها تمهید دیرینه سال اربابان سود وسرمایه است.

رفقا ! چشمان خانواده های دانشجویان زندانی به اراده ی راسخ ما دوخته است. ما پیشتر نشان دادیم که با هیچ تهدید و ارعابی دست از مطالبات صنفی و سیاسی خود نخواهیم کشید. با شناختی که از رفتار وحشیانه رژیم در زندانها سراغ داریم به خوبی میدانیم که سلامتی رفقای ما در خطر است. مبارزه ی ما تا آزادی تمامی دانشجویان سیاسی در بند ادامه دارد.


طبقه کارگر آگاه ایران؛
دانشجویان آزادیخواه و برابری طلب در سراسر ایران متحد همیشگی و طبقاتی شما بوده و در تمامی اعتراضات و اعتصابات به حق شما هم صف و هم سنگر شماست. شعارهای چند سال اخیر که بارزترین آن "جنبش دانشجویی متحد جنبش کارگری" است به خوبی نشان از این مسئله دارد که دانشجویان راه خویش را برای رساندن جامعه به "آزادی و برابری" در اتحاد با کارگران یافته اند. حمایت و خبررسانی شما در این مقطع زمانی گامی است بلند در راستای این اتحاد و مبارزه مشترک .

مردم آزادیخواه سراسر جهان؛
دانشجویان ایران با شعار "نه به جنگ" و "نه به استبداد " قدم در راه مبارزه با جنگ طلبی امپریالیسم و بنیادگرایی نهاده اند. در این راه حمایت تمامی آزادیخواهان جهان پشتوانه ای است محکم برای شکستن صف ارتجاع و جنگ طلب تا سایه شوم جنگ و ناامنی را از زندگی مردم ایران بزداید.

دانشجویان آزادیخواه و برابری طلب تهران
منبع: سایت آزادی و برابرای
شانزدهم آذر
۱٣٨۶

در جمهوری اسلامی قرار بود مارکسیست ها هم بتوانند حرف خود را بزنند
اعتراض انجمن اسلامی امیرکبیر به بازداشت دانشجویان چپ

 

خبرنامه امیرکبیر: روابط عمومی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی امیرکبیر (پلی تکنیک تهران) طی اطلاعیه ای، بازداشت گسترده دانشجویان چپ را محکوم کرد.

به گزارش خبرنامه امیرکبیر انجمن اسلامی پلی تکنیک نگرانی عمیق خود را نسبت به سرنوشت دانشجویان در بند، خصوصا سعید حبیبی، عضو سابق دفتر تحکیم وحدت، علی سالم و محسن غمین، دانشجویان دانشگاه امیرکبیر، ابراز داشته و خواستار آزادی هر چه سریعتر کلیه دانشجویان طیف چپ شده است. متن این اطلاعیه به شرح زیر است:

در ماه های گذشته تقریباً هفته ای نبود که جریان دانشجویی شاهد احضار، تهدید و یا بازداشت فعالان خود نباشد. از ابتدای سال جاری هم زمان با شروع سناریوی نشریات جعلی در دانشگاه امیرکبیر بازداشت و احضار فله ای فعالان دانشجویی آغاز شد.

در حالی که هنوز سه دانشجوی دانشگاه امیرکبیر در زندان به سر می برند و دو عضو شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت، علی عزیزی و علی نیکونسبتی، نیز بیش از یک ماه است که در بازداشت در بند
۲۰۹ اوین هستند، این بار سعید حبیبی، عضو سابق شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت، به همراه جمع کثیری از فعالین چپ دانشجویی توسط ماموران امنیتی بازداشت شدند. در بین بازداشت شدگان علی سالم و محسن غمین، از فعالین دانشجویی دانشگاه پلی تکنیک، نیز قرار دارند.

مشخص نیست نیروهای امنیتی از این همه بازداشت و تهدید به دنبال چه هستند و پس از این همه دستگیری و بازداشت متوجه نشده اند که بازداشت، شکنجه و پرونده سازی راه مناسبی برای متوقف نمودن فعالیتهای دانشجویی نیست؟!

جمهوری اسلامی که روزی قرار بود «در آن مارکسیست ها هم آزاد باشند تا حرف خود را بزنند»، امروز و در حالی که به ادعای سردمداران آن «دوران اوج عزت و شکوفایی اش را سپری می کند»، تجمع محدود و مسالمت آمیز دانشجویان چپ را برنمی تابد و از هر ابزاری جهت عدم برگزاری آن استفاده می نماید. جمهوری اسلامی که قرار بود «جمهوری ای باشد مانند تمام جمهوری های جهان»، کنج سلول های انفرادی، شکنجه، حبس و زجر را نصیب دانشجویان منتقد خود می کند.

انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی امیرکبیر در کنار انتقادات خود نسبت به جریان چپ دانشجویی، نگرانی عمیق خود را نسبت به سرنوشت دانشجویان بازداشت شده اعلام می نماید. انجمن اسلامی امیرکبیر ضمن محکومیت بازداشت سعید حبیبی، علی سالم، محسن غمین و دیگر فعالان دانشجویی چپ خواستار آزادی ایشان و سایر دانشجویان دربند و همچنین پایان بخشیدن به چنین رفتارهایی از سوی دستگاه امنیتی کشور بوده و به دولت نهم هشدار می دهد این گونه برخوردها در شرایط کنونی که کشور نیازمند اتحاد و همدلی کلیه گروه هاست، اقدامی بر خلاف امنیتی ملی و مصالح کشور خواهد بود.


روابط عمومی انجمن اسلامی دانشجویان
دانشگاه صنعتی امیرکبیر (پلی تکنیک تهران)
۱۶ آذرماه ۱٣٨۶

بیانیه دانشجویان لیبرال دانشگاههای تهران:
محکومیت بازداشت دانشجویان طیف چپ

 

ادوارنیوز: هر کس حق آزادی عقیده وبیان دارد و حق مزبورشامل آن است که از داشتن عقاید خود بیم و اضطرابی نداشته باشد و در کسب اطلاعات و افکار و در اخذ و انتشار آن ، به تمام وسایل ممکن و بدون ملاحظات مرزی، آزاد باشد.
ماده ی
۱۹ اعلامیه ی جهانی حقوق بشر

هر شخصی حق دارد از آزادی تشکیل اجتماعات، مجامع و انجمن‌های مسالمت آمیز بهره مند گردد.
ماده ی
۲۰ اعلامیه ی جهانی حقوق بشر

هیچ‌ کس‌ را نمی‌توان‌ به‌ مناسبت‌ عقایدش‌ مورد مزاحمت‌ و اخافه‌ قرار داد.هر کس‌ حق‌ آزادی‌ بیان‌ دارد. این‌ حق‌ شامل‌ آزادی‌ تفحص‌ و تحصیل‌ و اشاعه‌ اطلاعات‌ و افکار از هر قبیل‌ بدون‌ توجه‌ به‌ سر حدات‌ خواه‌ شفاهاً یا به‌ صورت‌ نوشته‌ یا چاپ‌ یا به‌ صورت‌ هنری‌ یا بهر وسیله‌ دیگر بانتخاب‌ خود می‌باشد.
بخشی از ماد ه ی
۱۹ میثاق حقوق مدنی و سیاسی

تفتیش عقاید ممنوع است و هیچ‌کس را نمی‌توان به صرف داشتن عقیده‏ای مورد تعرض و موُاخذه قرار دارد.
اصل
۲۳ قانون اساسی

روزهای اخیر برای فعالین دانشجویی و سیاسی کشور روزهای تلخی بودند. بازداشت گسترده ی دانشجویان و فعالین چپگرا که آمار آنها در برخی گزارشها تا بیش از
۲۰ تن ذکر شده، تداوم بازداشت دانشجویان پلی تکنیک و دو عضو شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت، ادامه ی فشار بر فغالین جنبش زنان و بازداشت خانم جلوه جواهری و تکرار دوباره ی نقض حقوق بشر در کردستان و آذربایجان، چشم اندازی نامطبوع از نقض حقوق بشر را در مقابل دیدگان قرار داده است.
دانشجویان لیبرال دانشگاههای تهران، با اعلام اعتقاد قلبی خود به مفاد اعلامیه ی جهانی حقوق بشر و تلاش در جهت تحقق آن، لازم می دانند برخوردهای صورت گرفته ی اخیر با فعالین دانشجویی، کارگری، صنفی و مدنی را تقبیح کرده و لزوم رعایت حقوق کلیه ی فعالین مدنی- سیاسی با هر گرایش فکری و عقیدتی را یاد آور شوند.
ما خصوصا نسبت به سرنوشت دانشجویان چپگرای بازداشت شده، شدیدا ابراز نگرانی می کنیم و از تمامی مجامع حقوق بشری در داخل و خارج از کشور استدعا می کنیم با حساسیتی ویژه پیگیر سرنوشت این دانشجویان باشند و برای آزادی آنها بکوشند. ما عموم فعالین سیاسی را نیز به حساسیت نسبت به سرنوشت این افراد دعوت می کنیم و هر گونه بی توجهی نسبت به حقوق انسانی این بازداشت شدگان را غیر قابل توجیه می دانیم، نباید گذاشت خطای بی توجهی به حقوق بشر بار دیگر انگونه که در دهه ی
۶۰ اتفاق افتاد دوباره تکرار شود.
ما ضمن اعلام مرزبندی خدشه ناپذیر فکری و سیاسی با دانشجویان چپگرا و به رغم انتقادات شدیدی که نسبت به نوع و روش فعالیت سیاسی دانشجویان چپگرا داریم، دفاع از حقوق انسانی آنها، انگونه که در اعلامیه ی جهانی حقوق بشر مندرج است را وظیفه ی تخطی ناپذیر خود می دانیم.
ما بار دیگر نومیدانه حاکمیت را به رعایت موازین حقوق بشر (خصوصا مواد
۱۹ و ۲۰ اعلامیه) در مواجهه با فعالین سیاسی و دانشجویی فرا می خوانیم. ما به جد معتقدیم آزادی بیان، عقیده و فعالیت مسالمت آمیز سیاسی می بایست برای تمامی گرایشهای فکری و سیاسی، در محیطی دموکراتیک وجود داشته باشد و از همین منظر برخورد با فعالین چپگرا را محکوم نموده و خواستار آزادی هر چه سریعتر آنها هستیم.

دانشجویان لیبرال دانشگاههای تهران

بازگشت به صفحه نخست                                   

Free Web Counters & Statistics