نویدنو:30/02/1388                                                                     صفحه قابل چاپ است

 نویدنو

 

بیانیه کمیته ی دفاع از انتخابات آزاد، سالم و عادلانه:
محدودیت‌ها و موانع غیردموکراتیک
در برگزاری سالم انتخابات


به‌ نام خدا
ارزیابی کمیته دفاع از انتخابات آزاد، سالم و عادلانه
از محدودیت‌ها و موانع غیردموکراتیک در برگزاری سالم انتخابات ریاست‌ جمهوری
انتخابات در جمهوری اسلامی ایران به دلایل گوناگون، از ضوابط و معیارهای انتخابات آزاد، سالم و عادلانه، در فاصله‌ای محسوس قرار دارد. یکی از مهم‌ترین دلایل این وضع، اعمال «نظارت استصوابی» در گزینش نهایی داوطلبان انتخابات و عدم تأیید صلاحیت نامزدهای «غیرخودی» توسط شورای نگهبان است. اما عدم رعایت عدالت در انتخابات، تنها منحصر به این نیست؛ چنانکه حتی نامزدهای تأیید صلاحیت شده، یا نامزدهایی که تأیید صلاحیت آنها مفروض و قطعی به‌نظر می‌رسد، از امکان حضور در رقابتی سالم و منصفانه، محروم‌اند. چگونگی مواجهه‌ صدا و سیما- به‌عنوان گسترده‌ترین و پرمخاطب‌ترین رسانه‌ کشور- با موضوع انتخابات و نحوه‌ پوشش اخبار نامزدهای مفروض در انتخابات آتی، یکی از موانع و مشکلات جدی در تحقق انتخاباتی سالم است. رویکرد غالب در انتشار اخبار و برنامه ها در صدا و سیما به‌گونه‌ای واجد جهت‌گیری به نفع نامزدی است که رئیس جمهور نیز است. از این رو عدم رعایت عدالت توسط رسانه ملی در انعکاس اخبار و اطلاع‌رسانی در مورد مواضع و دیدگاه‌های سایر نامزدها، موجب اعتراض و گلایه آنان و تمامی جنا‌ح‌ها و شخصیت‌های سیاسی شده است.
اضافه بر آن دغدغه‌ ها و پرسش های مهم احزاب و شخصیت‌های منتقد رییس کنونی دولت، درباره‌ صیانت از آراء و همسو بودن ناظران و مجریان انتخابات، نه‌تنها پاسخی قانع‌کننده نیافته، بلکه با بی‌اعتنایی و حتی تهدید‌های غیرمستقیم (مبنی بر طرح موضوعی غیرقانونی) مواجه شده است. به‌عنوان نمونه رییس ستاد انتخابات کشور، به‌عنوان عالی‌ترین مقام‌ مجری انتخابات و نیز دبیر شورای نگهبان، به عنوان مقام ارشد ناظر بر انتخابات، جملگی در اظهارنظرهایی کاملاً صریح و بی پرده در چند هفته‌ اخیر (چه در حمایت از رییس کنونی دولت و یکی از نامزدهای انتخابات
۲۲ خرداد و چه در واکنش به تلاش نهادهای مدنی برای صیانت از آرای شهروندان) بر نگرانی های موجود درخصوص سلامت انتخابات، افزوده‌اند.
کمیته دفاع از انتخابات آزاد، سالم و عادلانه، ضمن حمایت از تشکیل و فعالیت نهادهای مدنی برای صیانت از آرای شرکت‌کنندگان در انتخابات، هرگونه مانع‌تراشی بر سر راه نظارت سازمان‌های مردم‌نهاد را در روند برگزاری انتخابات، به‌معنای انجام انتخاباتی ناسالم، ارزیابی می‌کند، و خواهان اصلاح هرچه سریع‌تر روندهای غیردموکراتیک و تنگ‌نظرانه‌ موجود است.

کمیته دفاع از انتخابات آزاد، سالم و عادلانه
۲۷اردیبهشت۱٣٨٨

 

 

بازگشت به صفحه نخست         

                            

Free Web Counters & Statistics