نویدنو:13/01/1386                                                                     صفحه قابل چاپ است

بی تمدن و جنگ طلب کیست؟

آراز م. فنی

 

• آیا نظم سیاسی موجود جهانی، سیاست های اقتصادی، فرهنگ ضدانسانی مسلط بر آن نیست که به رژیم هائی چون جمهوری اسلامی امکان ادامه ی حیات می دهد؟ ساختن یک جهان دیگر ممکن است اما نه با منطق آمریکائی. ...

اخبار روز: www.akhbar-rooz.com
يکشنبه 
۱۲ فروردين ۱٣٨۶ -  ۱ آوريل ۲۰۰۷

 

"به کجای این شب تیره بیاویزم قبای ژنده ی خود را؟!" (نیمایوشیج)

با خودم بیش از یکساعت بر سر اینکه این بازتاب فکری را نوشته و برای شما بفرستم یا نه کلنجار رفتم. جواب پیش رویتان است.
خجالت می کشم که در دنیائی زندگی می کنم و شهروند جهانی هستم که رهبران سیاسی بزرگ آن جرج بوش، تونی بلیر، پوتین، کارل بیلد، ژاک شیراک و احمدی نژاد هستند. خجالت می کشم یک ایرانی هستم که رئیس جمهورش آقای احمدی نژاد است. البته لیست افراد سیاسی بی لیاقت بیش از این هاست ولی شما خود حدیث مفصل بخوانید از این مجمل.
در روزنامه های صبح دیروز سوئد و سایر کشورهای غربی نقل قول ها و اخباری از عکس العمل های سران کشورهای اتحادیه ی اروپا (از آن جمله انگلیس) در رابطه با بحران سیاسی بین انگلیس و ایران نوشته شده بود که در آن جمهوری اسلامی (ایران) را به بی تمدن بودن متهم کرده بودند. دلیل این بی تمدنی اسارت پانزده ملوان و سرباز انگلیسی در شط العرب اعلام شده است.
وزیر امور خارجه ی دانمارک اظهارداشته که "نیروهای نظامی انگلیس بالفرض اگر هم، به آبهای ایران تجاوز کرده بودند راه درست این بود که این سربازان ضمن تذکر، به راه درست راهنمائی می شدند" کارل بیلد وزیر امور خارجه ی سوئد همراه با وزیر امور خارجه ی انگلیس، ایران را در قبال این دستگیری؛ و عدم توجه به قوانین بین المللی به عکس العمل سخت از طرف اتحادیه ی اروپا تهدید کرده ولی اجرای این کار را بعهده ی انگلیس می گذارند. همین برخورد را خاویر سولانا با این مورد داشته است.
آن مواردی که باعث خشم من و همراه با من خشم خیلی های دیگر می شود این است که بخش مسلط نظم موجود جهانی و رهبران سیاسی و نظامی آن به یک کشور مستقل (عراق) بدون تائید سازمان ملل تجاوز کرده و همانطوریکه می دانیم نتیجه این حمله از بین رفتن نزدیک به یک میلیون انسان (صدها هزار کودک، جوان، زن) و غیرنظامیان است و جنگ داخلی را بدنبال داشته است. قبل از این اشغال ما شاهد جنگ بر علیه طالبان ولی این بار با اجازه ی و تائید شورای امنیت هم بوده ایم. همان طالبان هائی که جزو کمر بند سبز لیه شوروی ساخته شده، حمایت شده بودند. موارد نظیر این، در بالکان، شاخ افریقا و آسیای جنوب شرقی هم صادق بوده است. به دیگر بیان نظم موجود باصطلاح برای ایجاد صلح جهانی، جنگ بی پایانی را به مردم دنیا تحمیل کرده است.
از عوارض بعدی و یا سیاست های جهانی همراه با این تجاوز و جنگ طلبی، که با نام مبارزه با تروریسم مشهور شده، تحدید آزادی های سیاسی شهروندان توسط تدوین قوانینی که به آمریکا امکان می دهد بدون نظارت موسسات ملی و بین المللی هر کسی را در هر کجای دنیا بخواهند دستگیر و زندانی کنند. صدها شهروند جهانی خصوصن شهروندان کشورهای جهان سوم واسلامی توسط مامورین مخفی سیا و یا سایر ارگان های مخفی دستگیر شده در سلول ها و یا زندانهای کشورهائی چون مصر، لهستان، بلغارستان و پایگاه آمریکائی گوانتاناما بدون محاکمه بازداشت هستند. توجه کنید: سلب آزادی این افراد بدون حکم دادگاه صورت گرفته است. چهار سال زندان بدون حکم قانونی!
فراموش نکنیم که اسلام سیاسی و اسلام ستیزه جو نتیجه ی سیاست های غرب و بخصوص آمریکا در منطقه ی خاور میانه بوده و این گروهها از اخوان المسلمین گرفته تا بن لادن و گروه های بنیاد گرای اسلامی در پاکستان و عربستان توسط آمریکا علم شده و تغذیه می شدند.
میدانیم که دولت انگلیس سلاح های هسته ای خود را با کمک آمریکا تقویت و مدرن می کند. بودجه ای که برای این کار تخصیص داده شده است حدود ۴۵ میلیارد دلار می باشد. همین سیاست نظامیگری و نوسازی سلاح های هسته ای را قبل از انگلیس آمریکا در دستور کار خود قرار داده بود. بودجه اختصاصی برای این امر اگراشتباه نکنم دوبرابر بودجه ای است که انگلیسی ها در نظر گرفته اند. روسیه و فرانسه هم از قافله عقب نمانده و به صیقل دادن زرادخانه های سلاحهای کشتار جمعی خود مشغول هستند. دولت سوئد بعد از آمریکا (با توجه به جمعیت این کشور) اولین کشور صادر کننده ی اسلحه به حساب می آید. این است آن تمدنی است که آقایان به آن می بالند؟ فراموش نکنیم که نصفب بودجه ی نظامی سالانه ی مصرف شده در غرب می تواند فقر بین المللی را بطور کلی ازبین ببرد. آیا جنگ طلبی این کشورهای دموکرات بدون دلیل است؟
این یک واقعیت است که جنگ بین ایران و عراق با حمایت آشکار آمریکا، فرانسه، انگلیس، آلمان و حمایت غیرعلنی روسیه از صدام همراه بود. این جنگ برای مردم ایران و عراق بیش از دو میلیون کشته بجای گذاشت. توجه دارید که این جنگ هنوز به گونه ای دیگر همچنان ادامه دارد. آمریکا، انگلیس و هم پیمانان آنها چون دانمارک بیش از چهار سال است در عراق کشتار کرده و منطقه را غارت می کنند. با ایجاد ناامنی مردم را به جان همدیگرانداخته اند و با بی شرمی از بی تمدنی ایرانیان صحبت می کنند! سلاح های ساخته شده درسوئد که بعنوان کشور بیطرف هم شناخته شده است به عربستان؛ عراق و سایر کشورهای منطقه فروخته میشود. میدانیم که از این سلاح ها بر علیه مردم و شهروندان غیرنظامی استفاده می شود آنگاه وزیر امور خارجه سوئد، دانمارک و سایر کشورهای اروپائی ایران و جمهوری اسلامی را به بی تمدنی متهم می کنند.
سئوال من این است؛ آیا نظم سیاسی موجود جهانی، سیاست های اقتصادی، فرهنگ ضدانسانی مسلط بر آن نیست که به رژیم هائی چون جمهوری اسلامی امکان ادامه ی حیات می دهد؟ به نظر من عاملین جنگ در منطقه وسایر مناطق دنیا و حضور خشونت، ستیزه گری و رکود اقتصادی و سقوط باورهای انسان دوستانه، نتیجه ی مستقیم هژمونی سیاسی آمریکا و هم پیمانانش بر نظام سیاسی بین المللی است نه یک حرف بیشتر و نه یک حرف کمتر. ساختن یک جهان دیگر ممکن است اما نه با منطق آمریکائی.

 

 

 

 

 

بازگشت به صفحه نخست                                   

Free Web Counters & Statistics