نویدنو:07/04/1386                                                                     صفحه قابل چاپ است

نگاهی از دریچه ها به بنزین

دولت و ملت يکديگر را غافلگير کردند!

. 1 درآمد:
ساماندهي مصرف سوخت در کشور با هدف کاهش ميزان مصرف سوختهاي فسيلي را بايد به عنوان يک آرمان و دورنماي صحيح تلقي نمود. در برابر دهها گزارش و تحليل اقتصادي در مقام دفاع از اين آرمان، شايد هيچ صداي مخالفي به گوش نرسيده و لااقل در حيطه کارشناسي نسبت به آن وفاق عام وجود دارد.  
لکن همواره موافقت با «چرايي» يک پديده توجيه گر «چگونگي» آن نخواهد بود. بنابراين خوب اجرا نمودن يک طرح خوب، خود محتاج برنامه ريزي، کارشناسي و مصروف داشتن نهايت دقت است. خاصه در پديده اي مانند سوخت که موثر بر تمام شئون زندگي اجتماعي خواهد شد.
حال سوال آن است، صرفنظر از تصديق آرمان فوق الذکر، آيا شيوه اعمال و اقدام در اين حوزه را مي توان صحيح دانست؟
2.
پيش نيازها:
ترديدي نيست، اقدام به سهميه بندي بنزين، محتاج تامين برخي پيش نيازها بود که اهم آن را مي توان چنين فهرست نمود:
o   
الف – ساماندهي حمل و نقل عمومي
o   
ب  – تثبيت کرايه مسافربران عمومي
o   
ج – ايجاد سازوکار نظارتي کامل بر نرخ گزاري کرايه هاي حمل و نقل مسافران
o   
د  – پيش بيني قوانين قهري جهت برخورد با دارندگان وسائل عمومي متخلف و مراکز رسیدگی به تخلفات دارندگان وسائل حمل و نقل عمومی
o   
هـافزايش وسائل نقليه عمومي براي با لحاظ ميزان نياز شهرها
o   
ز – ايجاد نهاد رگولاتور و تنظيم مقررات حمل و نقل عمومي
o   
و- صدور پروانه براي فعاليت بخش خصوصي در حمل نقل عمومي
o   
ح – توسعه دولت الکترونيکي و حداقل رساني نياز به عبور و مرور درون شهري
o   
ط- استاندارد سازي وسائل نقليه خصوصي از حيث مصرف سوخت و عدم توليد، ورود و عرضه وسائل نقليه پرمصرف
o   
ي – توسعه جايگاههاي سوخت رساني گاز در سطح شهر و توسعه ميزان خودروهاي گاز سوز
o   
ک – آغاز طرح به صورت شهرستاني و استان به استان و در نهايت رسيدن به سهميه کشوري
و دهها مورد ديگر که بر اين موارد بايد افزود. و در نهايت پس از توزيع کامل کارتهاي سوخت و فرهنگ سازي اعم از آموزش، تثبيت باور عمومي در محاسن اعمال اين سهميه ها مبادرت به مرحله پاياني، يعني سهميه بندي نمود.
به علاوه هيچ ضرورتي وجود نداشت که در همان آغاز اقدام، سهميه برابر با حداقل ميزان مصرف تصويب شود. چه بسا با اعلان سهميه اي برابر با ميزان مصرف عادي و بيش از عدد اعلان شده (100 ليتر در ماه) و کاهش پلکاني آن در دوره هاي بعد، مي شد در زماني قريب به يکسال به عدد واقعي سهميه رسيد. ضمن آنکه آثار اجتماعي و اقتصادي آن به اقل کاهش مي يافت.
3-
اشتباه مجلس
در مساله سهميه بندي سوخت و اشتباهات اجرايي آن، بايد مجلس را متهم رديف اول دانست. سند اثباتي بر اين اتهام، قانون بودجه سال 1386 است که در آن به موجب بند "و" از تبصره 13 قانون دولت مکلف به عرضه بنزين سهميه بندي شده از اول خرداد 1386 مي گردد.
حال آنکه بخش قابل توجهي از پيش نيازهاي اجرايي که در بند پيشين نيز ذکر گرديد به تفصيل در بندهاي پيشين اين تبصره بر دولت تکليف شده است. نکته حائز اهميت آنکه، بودجه مصوب مجلس، عملاً زمان تامين پيش نيازها را از دولت گرفته است. به بيان ديگر اين مجلس است که قوه اجرائيه کشور را مکلف به سهميه بندي بنزين پيش از تامين پيش نيازها مي کند.
نکته دوم آنکه در ميان تامين نيازها و سهميه بندي بنزين دور تسلسل برقرار است. چرا که به سبب فقر کشور در تامين منابع مالي، روح حاکم بر قانون بودجه چنين است که از محل کاهش هزينه هاي ناشي از واردات بنزين، در تامين پيش نيازها سرمايه گذاري شود. حال سوال آن است که حد فاصل سهميه بندي شدن بنزين تا کسب درآمد از محل صرفه جويي مصرف بنزين، تکليف مردم در حمل و نقل عمومي و درون شهري چه خواهد شد؟
4-
ترفند غافلگيري
اوج تدبير متوليان ساماندهي مصرف سوخت را مي توان در شيوه ابلاغ آن سنجيد. همانگونه که همگان مطلع گرديدند، هيئت نمايندگان ويژه در تبصره 13 قانون بودجه در جلسه خود مورخ 30/3/86 سهميه مصرف سوخت را تصويب و تاريخ لازم الاجرايي آن را ساعت 24 روز سه شنبه مورخ 5/4/86 پيش بيني کرده بودند. لکن درايت و عقلانيت مسئولين محترم تا اينجا رسيده بود که جهت کاهش! عواقب ناشي از اين طرح، اين مصوبه به مدت يک هفته کتمان شود و تنها سه ساعت مانده به آغاز سهميه بندي، مراتب از طريق رسانه عمومي اعلان گردد.
هرچند نتيجه اين حسن درايت از پيش نيز معلوم بود، لکن نهايت آن شد که در برابر اقدام غافلگير کننده دولت (به مفهوم عام و اعم از مجریه و مقننه)، ملت نيز دولت را غافلگير کردند. وقوع ترافيک و انسداد در عبور و مرور شهري نکته چندان عجيبي نيست اما به آتش کشيدن جايگاههاي سوخت رساني، غارت فروشگاهها و... مبين وقوع «ناخشنودي جمعي» و اعتراض است که بي ترديد، هزينه هاي کاهش اين وضعيت براي قواي حاکمه، گرانتر از ميزان صرفه جويي در سوخت خواهد بود.
5-
سرانجام
ساماندهي مصرف بنزين در کشور، اجتناب ناپذير، ضروري و حياتي است. اما مجلس محترم اگر واقعا دغدغه ساماندهي وضعيت سوخت در کشور را بر سر داشت (که مي بايست داشته باشد) بايد به پيشگاه ملت و موکلان خويش توضيح بدهند، در چهار سال گذشته مشغول به چه بوده اند که درست در چند ماه مانده به پايان عمر خود، ناگهان به ياد جبران مافات مي افتند؟
جالب آنکه، مجلس همچنان بر مدار فرافکني، دولت را به عدم اجراي کامل قانون بودجه متهم نموده و اخيرا صحبت از طرح سه فوريتي براي ملغي نمودن سهميه بندي بنزين مطرح گرديده است که اين خود عذري بدتر از گناه خواهد بود

*** حسام ایپکچی

تیر ماه ۱۳۸۶   خبرگزاري انتخاب :

سه پمپ بنزين در آتش سوخت

 

نوروز: با اعلام خبر سهميه‌بندي شدن بنزين در ايران، پمپ‌ بنزين‌ها از ساعت 22 شب گذشته مملو از خودروها شد.

براساس گزارش‌هاي رسيده به نوروز در شب گذشته اكثر خيابانهاي نقاط مركزي و شمالي شهر تهران بعلت صف هاي طولاني بنزني مملو از خودرو بود به صورتي كه راه‌بندان‌هاي طولاني‌اي را سطح شهر ايجاد كرده بود.

همچنين سايت بي بي سي فارسي گزارش كرده است كه حداقل يك پمپ بنزين در اثر اين سهميه بندي در آتش سوخته است، البته گزارشهاي ديگر حاكي از آتش گرفتن 3 پمپ بنزين در سطح شهر تهران است كه تاكنون اين خبر رسما تاييد نشده است.

 

گفته مي‌شود در جريان آتش سوزي يكي از پمپ‌هاي بنزين‌ سه نفر كشته شده اند.

گزارش بي بي سي فارسي را در اين خصوص بخوانيد:
سه شنبه شب در پی اعلام این خبر از سوی دولت ایران که طرح سهمیه بندی بنزین را پس از نیمه شب به اجرا می گذارد، حداقل یک ایستگاه پمپ بنزین در تهران به آتش کشیده شده است.
مردم پس از اعلام خبر از تلویزیون ایران فقط دو ساعت مهلت داشتند باک اتومبیل های خود را پیش از اجرای طرح پر کنند.

به گزارش ایسنا، خبرگزاری دانشجویان ایران، در سایر جایگاه های سوختگیری در تهران نیز درگیری هایی روی داده است. گزارش ها همچنین حاکی از بروز درگیری های مشابه در گرگان، مازندران، آذربایجان غربی و شرقی است.

درحالی که سایه تحریم های بین المللی بیشتر بر ایران به علت خودداری جمهوری اسلامی از تعلیق بخش های حساس برنامه اتمی اش سنگینی می کند، دولت سعی دارد مصرف سوخت را مهار کند.

 

به گزارش خبرنگاران بی بی سی در تهران، شاهدان عینی حداقل یک ایستگاه بنزین را که در حومه غربی تهران در آتش می سوخت دیده اند و بنا به برخی گزارش ها سه نفر در این آتش سوزی جان باخته اند.

ایسنا از به آتش کشیده شدن "برخی" پمپ بنزین ها خبر داد و مدیر عامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی به این خبرگزاری گفت "شنیده ایم که دو تا سه جایگاه را آتش زده اند."

در سراسر تهران رانندگانی که سعی داشتند پیش از آغاز اجرای طرح باک ها را پر کنند، صف های طولانی در جایگاه های سوختگیری تشکیل دادند.

به گفته خبرنگاران مردم از اینکه دولت فرصت بیشتری پیش از اجرای طرح نداده خشمگین هستند.

سهمیه سواری های شخصی ماهانه 100 لیتر تعیین شده است که تنها کسری از نیاز مردم به خصوص در شهری مثل تهران با ترافیک سنگین است.

بنزین سهمیه بندی شده با یارانه بالا یعنی تقریبا یک پنجم هزینه واقعی عرضه می شود.

دولت اعلام نکرده است که آیا مردم خواهند توانست بنزین را با قیمت واقعی بازار خریداری کنند یا خیر.

سهمیه بندی بنزین قرار بود زودتر یعنی در روز جمعه اول تیر آغاز شود اما تا سه شنبه شب به تاخیر افتاد.

وزیر نفت ایران، علت تاخیر در آغاز سهمیه بندی را "حصول اطمینان از توزیع کامل کارت هوشمند و در زحمت نبودن صاحبان خودروها" عنوان کرده بود.

بر اساس قانون، دولت موظف بود از اول خرداد برنامه سهمیه بندی بنزین را به اجرا بگذارد اما به دلیل آماده نبودن کارت هوشمند و نگرانی از پیامدهای اجتماعی و اقتصادی سهمیه بندی به تاخیر افتاد.

'حرکت خطرناک'

پس از اعلام خبر سهمیه بندی، اتومبیل ها به جایگاه های سوختگیری هجوم بردند و گزارش شد در برخی نقاط صف هایی به طول یک کیلومتر تشکیل شد.

خبرگزاری دولتی ایران، ایرنا، نوشت که پیش از نیمه شب تقریبا تمامی پمپ های بنزین در سطح پایتخت با ازدحام روبرو شدند.

نماینده مجلس: خرابكاري‌هاي ديشب كار دلارهاي امريكايي است!

خبرگزاري انتخاب : ‌به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری انتخاب یک عضو فراكسیون اكثریت مجلس هفتم گفت: خرابكاری‌‏هایی كه در جریان اعلام سهمیه‌‏بندی مشاهده می‌‏كنیم، از سوی مردم نیست؛ بلكه كار خرابكاران و تروریست‌‏هایی است كه پول گرفته‌‏اند.

مرتضی تمدن، در گفت‌‏وگو با خبرنگاران پارلمانی، در خصوص به آتش كشیده شدن چند پمپ‌‏ بنزین در تهران از سه‌‏شنبه شب و هم‌‏زمان با اعلام اجرای طرح سهمیه‌‏بندی بنزین و غارت مراكز مالی و خرید، گفت: این شیوه عمل، كار تروریست‌‏ها و دشمنان كشور است و هیچ ارتباطی به مردم ندارد.
وی در خصوص علت استدلال خود و مردمی‌‏ ندانستن این اعتراضات، اظهارداشت: مردم ما شعور داشته و در طول مدت انقلاب، خود را با فراز و نشیب‌‏ها تطبیق داده‌‏اند.
تمدن، تصریح‌‏كرد: تجربه تاریخی نشان داده كه این افراد از مردم نیستند. در بحث كوی دانشگاه و هر جا كه در كشور ناآرامی پیش آمده است، بدون تردید دلارهای آمریكایی در آنجا هزینه شده است.
تمدن اظهارداشت: 75 میلیون دلاری كه هفته پیش توسط آمریكا تصویب شد، بی‌‏تردید در چنین موقعیت‌‏هایی و برای نمایش دشمنی با كشور خرج خواهد شد.

 


مردم پای پیاده در پمپ های بنزین صف بستند

هجوم مردم به پمپ های بنزین باعث بی نظمی و در یک مورد حتی موجب بسته شدن موقتی یک چهارراه در تهران شد.

به گزارش ایرنا برخی از رانندگان پس از پر کردن باک اتومبیل آن را در ظروف دیگر تخلیه کرده و مجددا در صف می ایستادند.

به گفته گردانندگان پمپ بنزین ها عدم آشنایی بسیاری از مردم با کارت سوخت نیز به اختلال و کندی سوختگیری دامن زد.

انتظار می رفت با اجرای طرح سهمیه بندی از نیمه شب به بعد اوضاع به حال عادی بازگردد.

در هفته های پیش نیز درحالی که مصرف کنندگان در انتظار اجرای طرح سهمیه بندی بودند بسیاری به پمپ بنزین ها هجوم بردند که باعث تشکیل صف های طولانی شده بود.

ایران 40 درصد بنزین مصرفی خود را از خارج وارد می کند و اکنون سعی دارد مصرف سوخت را با سهمیه بندی آن مهار کند چرا که از آن بیم دارد غرب واردات بنزین این کشور را تحریم کرده و اقتصاد آن را فلج کند.

اما سهمیه بندی احتمالا موجب افزایش تورم و افزایش هزینه زندگی خواهد شد.

خبرنگار بی بی سی در تهران می گوید چنین حرکتی از سوی هر دولتی در کشور نفتخیز ایران، که مردم آن سوخت ارزان را حق مادرزادی خود می دانند و شبکه حمل و نقل عمومی محدود است، اقدامی خطرناک است.

* حمله به ايران جنگ رواني است
*
دولت در اعلام نرخ بنزين آزاد نگران تورم است
*
مجلس مصمم به ياري دولت در اجراي سهميه‌بندي بنزين است

رييس مجلس با اشاره به سهميه‌بندي بنزين گفت: از دولت تشكر مي‌كنيم كه مقدمات اجراي اين قانون فراگير را پديد آورد.

به گزارش خبرنگار پارلماني خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، دكتر غلامعلي حدادعادل امروز (چهارشنبه) در نشست خبري خود با خبرنگاران، ضمن ياد و احترام به شهداي هفتم تير و به ويژه شهيد بهشتي كه سلسله‌ي كاروان شهداي هفتم تير را بر عهده داشت، گفت: ياد بيست و هفت تن از هفتاد و دو تن شهداي سال 60 كه نمايندگان مجلس بودند را گرامي مي‌داريم.

وي در پاسخ به سوال خبرنگاري درباره اجرايي شدن مصوبه‌ي مجلس راجع به سهميه‌بندي بنزين و جلسه‌ي امروز مجلس با وزراي كشور و نفت و هم‌چنين اين‌كه آيا سهميه‌بندي بنزين با افزايش همزمان قيمت بعضي كالاها هم‌چون لبنيات رابطه داشته است، خاطرنشان كرد: موضوع افزايش كالاها ربطي به سهميه‌بندي بنزين ندارد. سهميه‌بندي از ديشب آغاز شده و ما از دولت تشكر مي‌كنيم كه مقدمات اجراي اين قانون فراگير را پديد آورد.

وي با بيان اين‌كه مجلس در جلسه‌ي غيرعلني غيررسمي امروز بعد از شنيدن توضيحات وزير نفت و كشور مصمم است تا دولت را در اجراي طرح سهميه‌بندي ياري رساند، گفت: اين طرح ضروري و مفيد براي كشور است زيرا مصرف بنزين را كاهش مي‌دهد.

حدادعادل با بيان اين‌كه با سهميه‌بندي مي‌توان اين ذخيره‌ي خدادادي را براي كشور محفوظ نگه داشت، يادآور شد: با اجراي اين طرح كشور ديگر نيازي به بيگانه نداشته و در برابرفشار آن‌ها آسيب‌پذير نخواهد بود.

رييس مجلس با اشاره به طرح كنگره‌ي آمريكا براي فشار بر ايران از حيث نياز ايران به واردات بنزين، تصريح كرد: اين آسيب‌پذيري هرچه كم‌تر شود استقلال كشور بيش‌تر خواهد شد.

وي با تأكيد بر اين‌كه سهميه‌بندي بنزين براي عبور و مرور نيز سودمند خواهد بود و از قاچاق سوخت جلوگيري خواهد كرد، گفت: البته ممكن است سختي‌هايي هم داشته باشد چراكه ما پيش از اين به بنزين آزاد و فراوان عادت كرده بوديم و هم‌اكنون مي‌خواهيم اين عادت را تغيير دهيم بنابراين تغيير اين عادت احتمالا با دشواري‌هايي همراه خواهد بود.

رييس مجلس افزود: اما ملت ايران با درك درست فوايد اين قانون با دولت همكاري كرده و مجلس نيز آن‌ها را ياري خواهد كرد.

او با بيان اين‌كه فعلا هيچ مشكلي براي مردم به وجود نيامده است، گفت: مردم بايد ميزان مصرف خود را تنظيم كنند تا در چارچوب مقدورات كشور بنزين مصرف كنند.

وي اين طرح را تصميم ملي خواند و ابراز اميدواري كرد تا دلاري كه دولت به بيگانه خواهد داد صرف بهسازي، توسعه و پيشرفت شود.

حدادعادل هم‌چنين از خبرنگاران و مسوولان رسانه‌ها خواست تا با اطلاع‌رساني درست كمك كنند كه اين تصميم ملي به بهترين شكل اجرا شود.

او هم‌چنين از تيترهاي برخي روزنامه‌ها گله كرد و يادآور شد: اين‌گونه تيترهاي درشت دل مردم را خالي مي‌كند اما بايد بدانند كه اين نوع التهاب‌آفريني از نظر مردم تيزبين مخفي نخواهد ماند.

رييس مجلس در پاسخ به سوال خبرنگاري ديگر درباره احتمال حمله به ايران، تصريح كرد: ما اعلام كرده‌ايم كه حوادث چند سال اخير و ناكامي تجربه‌ها در عراق و افغانستان و هم‌چنين عزم و اراده‌ي ملت در دفاع، وحدت، هماهنگي و آرامش در كشور دلالتي بر اين امر است كه احتمال حمله‌ي نظامي به ايران بسيار ضعيف خواهد بود.

وي با بيان اين‌كه ممكن است تصميم‌گيرندگاني كه مشكلاتي را براي مردم خاورميانه ايجاد كرده‌اند بازهم از اين تصميمات بگيرند، گفت: ما از درگيري استقبال نمي‌كنيم و همواره آماده‌ي دفاع هستيم هرچند كه اين اتفاق بسيار بعيد است.

رييس مجلس در پاسخ به سوالي مبني بر اين‌كه آيا نحوه‌ي اعلام زمان سهميه‌بندي مناسب بوده است؟ اظهار كرد: آيا شما تصور نمي‌كنيد كه اگر فاصله‌ي بين اعلام و اجرا طولاني مي‌شد هجوم نيز بيش‌تر مي‌شد؟

وي با تأكيد بر اين‌كه افراد تخريب‌كننده از توده‌ي ملت نبوده‌اند، خاطرنشان كرد: اگر به ملت ايران بگوييم كه دولت مي‌خواهد از مصرف بي‌رويه بنزين كه موجب مشكلات عديده‌اي است و ميليون‌ها ليتر از آن نيز قاچاق مي‌شود جلوگيري كند آيا بازهم اين ملت پمپ بنزين‌ها را آتش زده و يا كيوسك‌هاي تلفن را تخريب مي‌كنند؟

وي افزود: روا نمي‌دانم كسي بگويد كه اين اشخاص به متن ملت تعلق داشته‌اند زيرا سهميه‌بندي هيچ مشكلي را براي مردم ايجاد نكرده است.

به گفته‌ي رييس مجلس اين ملت دشمناني دارند كه پول خرج مي‌كنند و عده‌اي معدود فريب آن‌ها را مي‌خورند.

وي يادآور شد: آن‌چه اتفاق افتاده اگر چه نبايد اتفاق مي‌افتاد، اما در حداقل بوده و رخ دادن اين قبيل حوادث در شهرهاي بزرگ امري عادي و طبيعي است.

حدادعادل ابراز اميدواري كرد تا قضيه‌ي سهميه‌بندي بنزين در آينده با اطلاع‌رساني دقيق موجبات مشكلات فعلي را در پي نداشته باشد.

وي هم‌چنين با اشاره به همكاري‌هاي ايران با آژانس بين‌المللي انرژي اتمي، تصريح كرد: اگر آژانس بخواهد براي كشور ما محدوديت ايجاد كند ما نيز همكاري‌هاي خود با آژانس محدود خواهيم كرد اما فضاي امروز براي همكاري با آژانس مساعد است و ما از اين همكاري‌ها استقبال مي‌كنيم.

وي با تأكيد بر اين‌كه همكاري نكردن با آژانس هيچ‌وقت جزء سياست‌هاي جمهوري اسلامي ايران نبوده است، گفت: ما امروز فضاي هسته‌يي را بهتر از قبل ارزيابي مي‌كنيم چراكه در شرايط فعلي در حال مذاكره بوده و اين امر را مثبت مي‌دانيم.

حدادعادل مسأله‌ي حمله به ايران را نوعي جنگ رواني دانست و خاطرنشان كرد: طرح حمله به ايران وسيله‌اي براي ايجاد رعب و وحشت در همسايگاني است كه خود نيز اين موضوع را بهتر مي‌دانند.

رييس مجلس در پاسخ به سوال خبرنگاري ديگر مبني بر اين‌كه وزير نفت اعلام كرده است كه ما موضوع ديشب در خصوص سهميه‌بندي بنزين را پيش‌بيني مي‌كرديم، آيا مجلس هم اين پيش‌بيني را داشته است؟ گفت: اين حوادث قابل تصور بود زيرا تصميم بزرگي كه قصد تغيير يك عادت ديرينه را دارد مي‌تـواند براي عده‌اي كه مي‌خواهند خودي نشان دهند، بهانه شود.

او افزود: اگرچه اتفاقات رخ داده تأسف‌بار است اما در حدي نيست كه بتوانيم اسم آن را بحران بگذاريم.

رييس مجلس در ادامه يادآور شد: من امروز در ساعت 9 و نيم صبح در حال عبور از خيابان‌هاي تهران بودم و صف‌هاي دريافت بنزين را طولاني‌تر از روزهاي قبل نمي‌ديدم چراكه شهر بسيار آرام و عادي در حال جريان است.

وي با تأكيد بر اين‌كه هيچ‌كس از سهميه‌بندي بنزين دچار مضيقه نخواهد شد، گفت: ما مطمئنيم مردم خود را عاقلانه با سهميه‌بندي تطبيق خواهند داد و سختي‌هاي زودگذر را براي رفاه خود و نسل‌هاي آينده تحمل خواهند كرد.

وي با بيان اين‌كه ما با اين ملت افتخار مي‌كنيم و چند اتفاق معمولي را طبيعي مي‌دانيم، تصريح كرد: احتياجي نيست براي مقابله با اين امور لشگركشي شود زيرا مردم ما همواره در صحنه هستند و نيروهاي انتظامي و كساني كه هميشه از اين كشور دفاع كرده‌اند نيز هم‌چنان از كشور دفاع خواهند كرد.

وي در پاسخ به سوال خبرنگاري ديگر مبني بر اين‌كه آيا تضميني براي حل مسائل باقي‌مانده با آژانس وجود دارد و اين‌كه آيا احتمال بازنگري در عضويت NPT توسط ايران مي‌رود، اظهار كرد: دليلي ندارد تا غصه را پيش‌خريد كنيم زيرا با توجه به شرايط فعلي ما در حال مذاكره هستيم و تحريم و تهديد را نيز موضوع جديدي نمي‌دانيم.

وي با بيان اين‌كه اتفاق جديد رخ‌داده، گشوده شدن باب مذاكره است، گفت: اين مذاكرات بسيار مثبت ارزيابي مي‌شود و اميد مي‌رود كه هم‌چنان ادامه يابد.

رييس مجلس در پاسخ به سوال خبرنگاري ديگر به تراكم طرح‌هاي دو فوريتي نيز اشاره و اظهار كرد: امسال سال آخر مجلس است و فرصت نمايندگان بسيار محدود است.

او با بيان اين‌كه در ديدار نمايندگان با مقام معظم رهبري ايشان فرمودند كه امسال سال مغتنم و آزموني براي مجلس است، گفت: نمايندگان در سال آخر خود قطعا همكاري كرده و هيأت رييسه نيز تدبير مي‌كند تا طرح‌هايي كه مشكلات را برطرف مي‌كنند در اولويت قرار گيرند.

حدادعادل طرح‌هاي اخير را بازكننده‌ي گره‌اي از مشكلات مردم و منطبق با اهداف مجلس دانست و تصريح كرد: اين كه طرح‌ها و لوايح دو فوريتي مي‌شوند و با رأي مجلس در دستور قرار مي‌گيرند به دليل اولويتي است كه در موضوع وجود دارد مثل طرح ديروز در مورد قوه‌ي قضاييه كه به منظور استفاده‌ي بهينه از فرصت محدود در سال آخر تصويب شد.

وي با بيان اين‌كه مجلس شاهد تحرك خوبي در سال پاياني است، ابراز اميدواري كرد تا اين روند ادامه يابد و موجبات رضايتمندي مردم را ايجاد كند.

حدادعادل در پاسخ به خبرنگار ايسنا نيز مبني بر اين‌كه آيا با توجه به نقش موسويان نوع برخورد با وي درست است يا خير؟ گفت: من از جزييات مذاكرات ديروز كميسيون امنيت ملي اطلاعي ندارم اما اميدوارم تا اقدامات صورت‌گرفته منطبق بر ضوابط قضايي و حق و عدل باشد.

وي با بيان اين‌كه مسوولان موظفند امنيت را حفظ كنند، گفت: مسوولان اطلاعاتي كشور هم حقوق افراد را رعايت مي‌كنند و هم امنيت كشور را مهم مي‌دانند.

حدادعادل در پاسخ به اين سوال كه دولت براي كنترل تورم كالاهايي را وارد كشور كرده است كه در داخل كشور هم توليد مي‌شود؛ هم‌چنين در مورد گراني مسكن و افزايش آن كاري صورت نگرفته است، در مورد اين چه پاسخي داريد؟ گفت: البته اين كه همه‌ي واردات براي كنترل تورم بوده خودش قابل بحث است اما تصميماتي كه براي مسكن گرفته مي‌شود طبيعي است كه ديربازده است زيرا طبيعت مسكن اين گونه نيست كه امروز تصميم گرفته شود و هفته‌ي بعد خودش را نشان دهد. اقدام مهمي كه مجلس در همان تبصره‌ي 6 انجام داده كه بسته‌اي از سياست‌گذاري‌هاست و به دولت امكان داده در مورد آن موارد تصميم‌گيري‌هاي متعددي انجام دهد.

وي از ترقي غير منتظره‌ي قيمت مسكن در يكسال اخير ابراز تاسف كرد و گفت: ما اين مساله را پيگيري مي‌كنيم و مشورت‌هايمان را با دولت ادامه مي‌دهيم و اميدواريم موفق شويم به نقطه‌ي قابل قبولي دست يابيم. در مورد واردات كالا نيز همه‌ي موارد به منظور كنترل تورم نبوده و دولت در برخي كالاها مثل شكر كه در داخل توليد مي‌شود يك مصحلت‌هاي ديگري را در نظر داشته است.

رييس مجلس، در پاسخ به سوال خبرنگاري مبني بر اين كه چرا در مورد برخورد نيروي انتظامي با دانشجويان محجبه‌ي بسيجي كه در مقابل سفارت انگليس تجمع كرده‌اند و هم‌چنين فيلم برخورد بد و سيلي زدن به يكي از اين دانشجويان محجبه نيز پخش شده است برخوردي با نيروي انتظامي صورت نگرفته است؟ گفت: به نظر من مسئله‌ي مهم‌تر از اين نوع اتفاقات، اصل قضيه است و من انتظار داشتم در مورد خود اقدام ملكه‌ي انگليس سوال كنيد. من هم‌چنان اين اقدام كه دادن نشان به سلمان رشدي بود را محكوم مي‌كنم زيرا آن نشان هم ارزش آن لقب را از بين برد و هم به اعتبار دولت انگليس لطمه‌ي جدي وارد كرد و فاصله‌ي ميان جهان اسلام و انگليس را زيادتر كرد و ما انتظار داشتيم ملكه‌ي انگليس اقدامي كه مي‌كند جبران تصميماتي كه پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌هايشان كرده‌اند شود. حال با اين اقدام نشان داده شد همان خوي ظلم و توهين نسبت به مسلمانان وجود دارد. من هيچ توجيهي براي اين كار ملكه‌ي انگليس نمي‌بينم و قطعا اين اقدام ضررش به خود انگليس خواهد رسيد.

وي در مورد حوادث مقابل سفارت انگليس نيز، گفت: اگر اشتباهي در اين حوادث صورت گرفته بايد رسيدگي شود. نيروي انتظامي وظيفه دارد از سفارتخانه‌ها محافظت كند حتي اگر ما با مقامات سياسي آن كشور اختلافات جدي داشته باشيم.

رييس مجلس، ادامه داد: اگر نيروي انتظامي در برخورد خود كاري خلاف واقع انجام داده بايد رسيدگي شود و من هيچ اقدام غير انساني، خلاف قانون و قاعده را تاييد نمي‌كنم و مي‌گويم كه بايد رسيدگي شود و با آن مامور در صورت احراز تخلف برخورد شود.

حداد عادل در پاسخ به سوال خبرنگار ديگري مبني بر بالا رفتن تورم بعد از بالا رفتن قيمت بنزين و تغييراتي كه پس از اعلام نرخ آزاد بنزين صورت خواهد گرفت؟ نيز گفت: اين همان دغدغه‌ي دولت است و پاسخ به دولت به همه‌ي كساني كه مي‌گويند چرا قيمت آزاد بنزين را اعلام نمي‌كنند آن است كه دولت نگران تورم است. در واقع دولت ترجيح مي‌دهد حتي‌الامكان مردم مصرف را در حدود سهميه‌بندي تنظيم كنند بنابراين اگر همزمان با سهميه‌بندي قيمت آزاد بنزين اعلام مي‌شد و در صورتي كه قاچاق بنزين هم صورت بگيرد تورم ايجاد مي‌شد؛ اگر بنزين آزاد در كشورمان قيمتش حدود 300 تا 400 باشد و آن طرف مرز قيمت دو هزار تومان باشد باز هم قاچاق بنزين صورت مي‌گيرد. بنابراين دولت براي آن كه قيمت بنزين در كشور به قيمت بالايي مبدل نشود احتياط كرده و ترجيح مي‌دهد كه مردم مصرف‌شان را تنظيم كنند و اگر در شرايطي كسي خواست بنزين اضافه‌تري استفاده كند تحت مراحل قانوني خاص باشد.

وي ابراز كرد: من مخالف آن هستم كه رسانه‌ها و صدا و سيما به مردم بگويند كه مردم هر چه مي‌خواهند بنزين مصرف كنند زيرا مردم سهميه‌ي 6 ماه خود را در 2 ماه مصرف مي‌كنند و سپس دچار مشكل خواهند شد. بنابراين از مردم مي‌خواهم كه مصرف بنزين‌شان را در حد سهميه‌بندي تنظيم كنند تا حتي‌الامكان نياز به استفاده از بنزين مازاد پيدا نكنند.

رييس مجلس، در مورد نرخ بنزين آزاد نيز گفت: اين نرخ از سوي دولت و در وقت مناسب به مردم اعلام خواهد شد و قيمت بنزين تابع شرايط زيادي است اما اكنون چه نياز است كه پيشاپيش نرخ بنزين آزاد اعلام شود.

در ادامه‌ي اين كنفرانس خبري يكي از روزنامه‌نگاران به حداد عادل، گفت: ما فكر كرديم كه دليل آن كه شما ساعت اين كنفرانس خبري را از 30/11 به 30/12 انتقال داده‌ايد براي آن بوده كه اين كنفرانس در حوض‌خانه انجام شود. حداد عادل نيز با خنده در پاسخ گفت: ان‌شاءالله يك روز مهمان ما خواهيد شد و مي‌بينيد كه بر ما چه مي‌گذرد و ابتدا مصاحبه انجام مي‌دهيم و بعد در كنار هم در حوض‌خانه مهمان ما خواهيد بود.

وي در پاسخ به سوال ديگري از اين خبرنگار مبني بر اين كه مگر قرار نبود جلوي سمينارهايي كه تشريفات زيادي دارد گرفته شود؟ گفت: مجلس بايد از خودش شروع كند و ما اعلام مي‌كنيم ميهماني حوض‌خانه لغو مي‌شود. اما بايد صحبت‌هاي شما مورد بررسي قرار گيرد و ما هم‌چنان تاكيد داريم كه نبايد سمينارها با تشريفات زياد برگزار شود البته تشخيص نوع سمينارها متفاوت است.

وي در پاسخ به سوال ديگري مبني بر اين كه اختلاف‌هاي دولت و مجلس بر سر لايحه‌ي مديريت خدمات كشوري چيست؟ گفت: من تلاش مي‌كنم لايحه‌ي مديريت خدمات كشوري حتي‌الامكان بين مجلس و دولت مشكلات حل شود اما اگر اين مشكل حل نشود مسير طبيعي خود را كه همان مجمع تشخيص مصلحت نظام است طي خواهد كرد.

وي در پاسخ به سوال ديگري مبني بر اين كه اوايل مجلس شما خبرهاي خوبي را مي‌داديد كه برخي روزنامه‌ها تيتر مي‌كردند و اكنون مدت‌هاست كه خبر خوبي نداده‌ايد و حال خبر خوب شما به مردم كه برايشان قابل لمس باشد چيست؟ گفت: خبر خوب اين است كه سهميه‌بندي بنزين از اولين ساعات بامداد شب گذشته انجام شد؛ خبر خوب آن نيست كه مثل آدامس در ابتدا شيريني زودگذر داشته باشد. خبر خوب آن است كه هر كس فكر كند كه يك اقدام شجاعانه براي ملت صورت گرفته است زيرا هر كس در ترافيك قرار مي‌گرفت مي‌گفت كه چرا دولت و مجلس براي ترافيك كاري نمي‌كنند اما اكنون اين كار انجام شده است.

رييس مجلس در مورد اتفاقات شب گذشته نيز، گفت: از 2 هزار و 700 جايگاه بنزين تنها يك مورد آتش‌سوزي گسترده گزارش شده است و چرا ما بايد يك اقدام مهم را كه داراي فوايد زيادي است مثبت ندانيم و در كنارش اتفاقات جزيي را مورد تاكيد قرار دهيم. بنابراين من به شما خبرنگاران به عنوان يك دوست خبرنگار عرض مي‌كنم كه شما بايد به مردم اطلاع‌رساني كنيد و اطمينان بدهيد كه صرفه‌جويي به نفع آن‌ها، فرزندان و نسل آينده است.

وي تاكيد كرد كه خبر خوب آن نيست كه الان هر كسي احساس كند پولي در جيبش جمع شده بلكه خبر خوب آن است كه مسوولان همه‌ي پمپ‌هاي بنزين را به شبكه‌ي يارانه‌اي متصل كرده‌اند تا از قاچاق بنزين جلوگيري شود.

حداد عادل در پاسخ به سوال ديگري مبني بر اين كه مجلس در يك زمان از رسانه‌ها مي‌خواست تا در مورد تثبيت قيمت‌ها حمايت صورت دهد و اكنون نيز مي‌خواهد كه از سهميه‌بندي بنزين و بالا رفتن قيمت آن حمايت كند. آيا رسانه‌هايي كه اين كار را انجام دهند در واقع شعور مخاطب خود را به بازي گرفته‌اند؟ گفت: ما وقتي قيمت بنزين 10 تومان اضافه مي‌شد شاهد تورم بي‌دليلي بوديم و اگر مجلس مي‌خواست طبق مصوبات در سال 84 قيمت بنزين را به قيمت فوب خليج‌فارس يعني 300 تا 400 تومان افزايش دهد آن چنان قيمت‌ها افزايش پيدا مي‌كرد كه نارضايتي زيادي را به وجود مي‌آورد.

رييس مجلس، ادامه داد: اين در حالي است كه مجلس سهميه‌بندي بنزين را در دولت خاتمي تصويب كرد و نه دولت احمدي‌نژاد و حتي آن زمان مشخص نبود كه رييس‌جمهور بعدي چه كسي خواهد بود. امروز هم كه مجلس احتياط مي‌كند كه قيمت بنزين چند صد تومان اعلام نشود امتداد همان نگاه است.

وي ادامه داد: مجلس همان سال اول اعلام كرد كه طرح تصويب قيمت‌ها هميشگي نيست و اگر قيمت آب و برق را نيز تغيير داديم براي آن بود كه مشتركان پر مصرف بر ميزان مصرف خود صرفه‌جويي كنند؛ بنابراين باز هم انتظار داريم رسانه‌ها در همين گفت و شنودهاي منطقي همكاري بيش‌تري داشته باشند.

رييس مجلس، در پاسخ به سوال خبرنگار ديگري مبني بر دستگيري بابك پورباقر كه هويت فرانسوي دارد اما به دليل حمايت از فعاليت‌هاي ايران و هم‌چنين قرارداد L 90 و گرفتن غرامت از شركت پژو بوده و اكنون از سوي اين كشور دستگير شده است چه حمايت‌هايي خواهيد كرد؟ گفت: به طور طبيعي هر ايراني كه در هر جاي دنيا در دفاع از حقوق ملت ايران اقدامي صورت دهد شايسته‌ي تكريم و سزاوار پشتيباني است. من در مورد پورباقر با مقامات صحبت مي‌كنم و اگر لازم باشد مجلس نيز در اين زمينه كارهايي را صورت مي‌دهد.

حدادعادل در پاسخ به آخرين سوال خبرنگاران مبني بر اين كه كساني كه ادعا مي‌كنند از تثبيت قيمت‌ها دفاع مي‌كنند در حالي كه تخريب انجام داده‌اند و اكنون مي‌گويند كه ما با حمايت از سهميه‌بندي بنزين در واقع به شعور مردم توهين مي‌كنيم، گفت: پاسخ من همان است كه ابتداي صحبت‌هايم گفتم و تاكيد مي‌كنم اين گونه اتفاقات كه در كشوري مثل ايران با شرايط متفاوت و هم‌چنين شهر بزرگ تهران يك امر طبيعي است و بايد تلاش كنيم تصميمات بزرگ به خوبي گرفته و اجرا شود.

وي گفت: با هر نوزادي كه متولد مي‌شود مقداري چرك و خون به دنبالش به دنيا اضافه مي‌شود. اجراي سهميه‌بندي بنزين نيز تولد يك نوزاد است و بايد مقدمش را گرامي داشت و انتظار معقولي است كه به همراه آن چرك و خون نيز به وجود بيايد كه ما اميدواريم اين تصميم براي ملت ايران مبارك باشد.

در پايان اين كنفرانس خبري طبق روال چند جلسه‌ي قبل رييس مجلس شوراي اسلامي به خبرنگاران گل‌هاي ياسي را تقديم كرد.

 

گزارشي از وضعيت شهرستان‌هاي كشور پس از اعلام سهميه‌بندي‌ بنزين

 

به دنبال اعلام سهميه بندي‌ بنزين در شب گذشته علاوه بر ترافيك سنگين در پمپ بنزين‌هاي تهران، شهرستان‌ها نيز از اين ترافيك و واكنشها بي نصيب نمانده و هجوم مردم به پمپ‌بنزين‌ها در سطح شهرستان‌هاي مختلف مشاهده شد.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در رشت و ديگر شهرهاي استان گيلان، لحظاتي پس از آن‌كه خبر اجراي اين طرح از رسانه‌هاي عمومي پخش شد، جايگاه‌هاي عرضه بنزين شاهد هجوم تعداد زيادي از خودروهاي شخصي و عمومي بود كه به منظور پر كردن باك خودرو خود، به اين جايگاه‌ها سرازير شده بودند و به علت ازدحام مردم، خيابان‌ها و كوچه‌هاي منتهي به جايگاههاي سوخت مسدود شده و متقاضيان دريافت بنزين در صف‌هاي چندصدمتري و گاه كيلومتري تا بامداد روز چهارشنبه در ايستگاه‌هاي عرضه بنزين حضور داشتند.

در بسياري از معابر راهها مسدود شده بود و در بسياري از جايگاه‌هاي عرضه سوخت تعدادي از مالكان خودروها با خالي كردن باك بنزين خود و انتقال آن به ظروف قابل حمل، مجددا در صف دريافت بنزين قرار مي‌ گرفتند و سعي مي‌کردند با هر وسيله قابل حملي نسبت به ذخيره کردن بنزين اقدام کنند.

از سوي ديگر هجوم رانندگان و ازدحام آنان باعث ايجاد اختلال در كار جايگاه‌هاي عرضه بنزين و باعث كندي كار و ايجاد صف‌هاي طولاني شده بود.

ماموران نيروهاي نيروي انتظامي و راهنمايي و رانندگي نيز با حضور در نقاط مختلف شهر بويژه پمپ بنزين‌ها براي تسهيل و روان سازي ترافيك در سطح شهر و برقراري امنيت تلاش مي كردند.

به گفته سرپرست شرکت پخش فرآورده هاي نفتي گيلان، سه ميليون و 50 هزار ليتر بنزين روز گذشته در استان گيلان مصرف شد که اين ميزان در مقايسه با روز ماقبل آن که دو ميليون و646 هزار ليتر بوده است 400 هزار ليتر افزايش داشت.

اخگر افزود: در حال حاضر 30 ميليون ليتر بنزين در استان گيلان ذخيره شده است و مشکلي به لحاظ توزيع بنزين در استان وجود ندارد.

عليرضا حسني ـ رييس روابط عمومي شهرداري رشت ـ نيز اعلام کرد: با عنايت به سهميه بندي سوخت و مشخص شدن مقدار مصرفي سوخت تاکسي‌هاي درون شهري، کرايه هاي دريافتي مسافرين بر اساس مصوبه گذشته قابل وصول است و افزايش نرخ مورد نظر تخلف محسوب مي شود.

يكي ديگر از مشكلات رخ داده در شهرهاي شمالي در اين زمينه، مسافراني هستند كه براي بازگشت به شهرهاي خود سرگردان شده‌اند.

پلمپ 2 جايگاه بنزين در مشهد به دليل نبود هماهنگي با مركز

به گزارش ايسنا، مردم شهر مشهد پس از شنيدن خبر سهميه بندي بنزين به پمپ بنزينها هجوم بردند تا باکهاي وسايل نقليه خود را پر کنند.

خيابانهاي منتهي به پمپ بنزينها شب گذشته شاهد صفهاي طولاني ماشين و ترافيک شديد بود.

تعدادي از مردم نيز با در دست داشتن گالن‌هايي براي گرفتن بنزين به پمپ بنزين‌ها مراجعه کرده بودند. اين وضعيت در ديگر پمپ بنزين‌هاي سطح شهر نيز وجود داشت.

عدم ارائه بنزين به مردم از ساعت 11 و 45 دقيقه به بعد در پمپ بنزيني واقع در بلوار معلم، باعث اعتراض مراجعين شد.

محمدحسين خطيب، رييس انجمن صنفي جايگاه داران سوخت استان خراسان رضوي، در گفت‌وگو با خبرنگار ايسنا، گفت: اعتراض به سهميه بندي بنزين نداريم و خوشحاليم که اين موضوع روي روال قانوني خود پيش مي‌رود که اين امر سبب رفاه مردم و ارايه خدمات مناسب به آنهاست.

وي افزود: در مشهد دو جايگاه به دليل عدم هماهنگي با دستگاههاي تهران پلمپ شده‌ و در مجموع 30 تا 40 درصد تلمبه‌ها پلمپ شدند.

خطيب اظهار كرد: به دليل اعلام بدون هماهنگي سهميه بندي بنزين مردم شتاب زده به جايگاه ها آمده و بدون اين که قبلا پيش بيني هاي امنيتي انجام شود و ما آمادگي داشته باشيم، ازدحام مردم باعث شد که خسارتي به بعضي از جايگاه‌ها وارد شود.

وي گفت: به عنوان مثال يکي از مشکلات اين ازدحام اين بود که در اثر شلوغي در اکثر جايگاه‌ها خسارت مالي به کارگران ما وارد شد و جايگاه داران نيز با افت کارمزد مواجه شدند.

خطيب اذعان كرد: به علت اين که بعضي زائرين کارت سوخت ندارند و برخي از مردم هم که کارت سوخت به دستشان نرسيده است، سرگردانند.

وي خواستار رسيدگي به وضعيت مردم شد و گفت: نگراني ما بيش‌تر براي زائرين اين شهر است که در حال حاضر در خيابان‌ها سرگردان هستند.

تجمع برخي تاكسيرانان ايلامي در اعتراض به طرح سهميه‌بندي بنزين

در پي سهميه‌بندي شدن بنزين و كاهش ميزان واگذاري سوخت روزانه و شلوغي جايگاه‌هاي سوخت در ايلام، تعدادي از رانندگان تاكسي و همچنين مسافركش‌هاي شخصي با تجمع در مقابل فرمانداري ايلام خواستار افزايش سميه بنزين و همچنين رفع مشكل شلوغي پايگاه‌هاي عرضه سوخت شدند.

يکي از رانندگان معترض به خبرنگار ايسنا گفت: روزانه سهميه ما ‌3/3 ليتر است كه كفاف كار ما را نمي‌كند و اين طرح، معاش ما را با مشكل مواجه مي‌كند.

تشكيل صف‌هاي طولاني در پمپ بنزين‌هاي كرمان

لحظاتي پس از اعلام سهميه بندي بنزين از رسانه ها صاحبان خودرو و موتورسيكلت در كرمان با هجوم به پمپ بنزينها باعث بهوجود آوردن صفهاي طولاني مقابل جايگاههاي سوخت گيري شدند.

به گزارش ايسنا، شلوغي و ازدحام و عجله مردم براي دريافت بنزين در برخي جايگاههاي سوخت به درگيري‌هاي لفظي و در برخي مكان‌ها به برخورد فيزيكي منجر شد.

گرچه اعلام سهميه بندي خبر تازه اي نبود و همه منتظر اعلام اين خبر بوده اند، اما باز هم به رغم تعيين سهميه بندي مناسب براي خودروها هجوم مردم به پمپ بنزين‌ها همه را غافلگير كرد.

خسارات به ادرات دولتي در شهر ياسوج

تعداد زيادي از افرادي كه نسبت به سهميه‌بندي بنزين اعتراض داشتند، ظهر امروز به برخي از بانك‌ها، سازمان‌ها و ادارات دولتي ياسوج متعرض شده و با شكستن شيشه‌هاي آن‌ها برخي از كاركنان را هم با سنگ مورد هجمه قرار دادند.

در اين ميان بانك‌ها بيش‌ترين خسارت را ديدند و اداراتي مانند سازمان مديريت و شهرداري در اين ميان بي‌نصيب نماندند.

شلوغي جايگاه‌هاي سوخت در قم

به گزارش ايسنا، از بامداد امروز تاكنون صف‌هاي طولاني براي دريافت بنزين در پمپ بنزين‌هاي قم نيز تشكيل شده است.

يكي از كساني كه براي دريافت بنزين به جايگاه سوخت آمده بود، سهميه‌بندي بنزين را امري ضروري خواند و ادامه داد: ما با اصل سهميه‌بندي مخالف نيستيم، بلكه با شيوه اجراي آن مخالفيم.

وي در توضيح گفته خود اظهار كرد: در قدم اول بايد ماشين‌ها گازسوز شود، سپس جايگاه‌هاي گازسوز افزايش يافته و در مرحله بعد مصرف سوخت از بنزين به گاز تغيير پيدا كند.

رضا طباطبايي هم اصل طرح سهميه‌بندي بنزين را ضروري خواند و ادامه داد: واقعيت اين است كه در كشور از انرژي استفاده مناسبي نمي‌شود. نفت و گاز خام را به راحتي مي‌فروشيم؛ در حالي كه ماده‌هاي زيادي از آن مشتق مي‌شود.

وي گفت: در بحث سهميه‌بندي بنزين بايد با ديد علمي‌ وارد شده و تنها دراين صورت اين طرح با موفقيت اجرا خواهد شد.

او ادامه داد: بايد از يكجانبه نگري پرهيز كرده، يعني در كنار اين طرح خدمات جانبي ديگر ارائه داد و پتروشيمي‌ را فعال كرد.

اين كارشناس با برشمردن مزاياي اين طرح تاكيد كرد: بايد سهميه‌بندي متناسب با شرايط افراد تعيين شود و در كنار آن سيستم حمل و نقل ما تقويت شود.

وي گفت: بايد نگاه ما به مصرف انرژي تغيير كرده و در اين زمينه بايد فرهنگ‌سازي كرد.

هجوم مردم شهر اهواز به پمپ بنزين‌ها

در پي اعلام ناگهاني سهميه بندي بنزين از سوي دولت مبني بر سهميه بندي بنزين كلان شهر اهواز از ساعت 20 شب گذشته تا ساعت چهار صبح امروز به دليل تجمع مردم در جايگاه‌ها براي دريافت بنزين مملو از جمعيت شد و موجب بروز ترافيك، بسته شدن خيابانها و معابر عمومي در سطح شهر و بي‌نظمي و اخلال در شبكه توزيع بنزين شد.

مرادي، يكي از مسوولان جايگاه پمپ بنزين اهواز، به خبرنگار ايسنا توضيح داد: در شب گذشته، پمپ بنزين‌ها به شدت مورد هجوم مردم قرار گرفتند كه موجب بروز ترافيك و بستن خيابانها و معابر عمومي در سطح شهر شد.

اين مسوول جايگاه افزود: مردم از هر وسيله همچون بشكه‌هاي آب براي دريافت بنزين قبل از آغاز زمان سهميه‌بندي استفاده كردند.

وي يادآور شد: درگيري‌هاي فعلي در ابتداي اجراي طرح سهميه‌بندي بنزين طبيعي است و با گذشت زمان اين موضوع براي مردم جا خواهد اتفاد. اين اقدام دولت بهترين راه براي كاهش مصرف بنزين و قاچاق آن است.

جمعي از مردم كه براي دريافت بنزين به اين جايگاه آمده بودند در گفت و گو با خبرنگار ايسنا از اعلام ناگهاني سهيمه‌بندي شدن بنزين ابراز ناراحتي كرده و معتقد بودند: شب گذشته ترافيك سنگيني در شهر به علت سوختگيري مردم رخ داد و نظم عمومي شهر را مختل كرد. همچنين در برخي جايگاه‌هاي سوخت‌گيري درگيري‌هايي رخ داد.

تشكيل صف 800 متري در گرمسار

سهميه‌بندي بنزين كه ساعت 9 شب گذشته از رسانه‌هاي عمومي‌ اعلام شد و در آن زمان شروع سهميه‌بندي را از 12 نيمه‌ شب اعلام كردند، باعث شد كه مردم گرمسار با تشكيل صف 800 متري در در پمپ بنزين و در بعضي نقاط دو تا سه ستونه اقدام به خريد و تهيه بنزين كنند.

با سهميه‌بندي بنزين قيمت كرايه‌هاي وسايل نقليه عمومي‌ و آژانس‌ها افزايش يافته است.

توقف كار مسافركشان پيشوا

پس از اعلام سهميه‌بندين بنزين صبح امروز مسافركشان در ايستگاه روبه‌روي دانشگاه آزاد شهرك نقش جهان پيشوا ورامين تحصن كرده و حاضر به رساندن دانشجويان به مقاصدشان نبودند. آنها در توجيه عمل خود عنوان مي‌كردند سهميه‌بندي بنزين ما دو ليتر است و اين دو ليتر ما را به ورامين هم نمي رساند، چه برسد به تهران.

مردم كرمانشاه: سهميه‌ها کافي نيست

با اعلام خبر سهميه بندي بنزين، جايگاه‌هاي سوخت شهر کرمانشاه همچون جايگاه‌هاي سراسر کشور با ازدحام مالکان خودروهايي مواجه بود که آمده بودند تا براي آخرين بار باک خودرو خود را از بنزين بدون سهميه بندي پر کنند.
ازدحام مردم در جايگاه‌هاي عرضه سوخت به قدري بود که تردد خودروهايي که قصد سوخت گيري نداشتند را نيز در خيابان‌هاي اطراف جايگاه‌ها با مشکل مواجه کرده بود.
فردي که براي سوخت گيري به يکي از جايگاه‌هاي شهر کرمانشاه مراجعه کرده بود، با ناکافي دانستن ميزان سهميه بندي اعلام شده گفت: مطمئنا اين سهميه ها مردم را با مشکل مواجه مي کند و نمي دانم چگونه مسوولان اعلام مي کنند مردم نگران نباشند.
وي افزود: اکثر خودروهايي که در کشور تردد مي کنند، مصرف بالايي دارند و کساني که اين سهميه‌ها را تعيين کرده‌اند، بايد به اين نکته توجه داشته باشند.
فرد ديگري به خبرنگار ايسنا گفت: کارت سوخت خودرو من اشتباها به يکي از شهرهاي ديگر ارسال شده و با وجود اين‌که از حدود يک ماه پيش پيگير دريافت آن بوده‌ام، هنوزموفق به دريافت آن نشده‌ام. تاکنون نيز براي سوخت گيري از کارت ديگران استفاده مي کردم، اما مطمئنا از اين پس ديگر کسي کارت هوشمند خود را در اختيار ديگران قرار نمي دهد.
وي گفت: افرادي که مشکلي همچون مشکل من داشته باشند بسيارند و طبق اعلام صورت گرفته حدود 700 هزار کارت سوخت توزيع نشده است، از سوي ديگر ما در ايجاد اين مشکل نقشي نداشته‌ايم و نقص از مسوولان توزيع کننده کارت سوخت بوده، لذا منطقي است که مسوولان سهميه بندي را تا توزيع تمام کارت‌ها به تعويق مي انداختند.
فرد ديگري که خود را راننده آژانس معرفي مي کرد، گفت: شنيده ام براي خودروهاي آژانس ماهانه 450 ليتر سهميه در ماه تعيين کرده‌اند که به هيچ وجه جوابگو نيست، مصرف روزانه خودرو من و ديگر خودروهايي که در آژانس ها کار مي کنند، حدودا 25 ليتر است، لذا با اين سهميه هاي اعلام شده مجبوريم نصف روز را کار نکنيم که آن هم مشکلات ديگري را برايمان ايجاد مي کند.
وي گفت: بايد همزمان با اعلام سهميه بندي، بنزين آزاد را نيز براي افرادي که بيش از اين سهميه‌ها مصرف دارند اعلام مي کردند که متاسفانه گويا مسوولان فراموش کرده‌اند.
او افزود: مطمئنا اين سهميه‌ها جابه‌جايي مسافرين درون شهري را نيز با مشکلاتي مواجه مي کند، زيرا نه سهميه آژانس‌ها کفاف مي دهد و نه سهميه تاکسي ها، از سوي ديگر حداقل در شهر کرمانشاه ناوگان حمل و نقل عمومي هيچ افزايشي نداشته تا مردم بتوانند راحت تر تردد کنند.
ازدحام شب گذشته مردم مقابل جايگاه هاي عرضه سوخت به گونه اي بود که در اکثر جايگاه‌ها از ماموران نيروي انتظامي براي حفظ نظم و آرامش استفاده مي شد.

حسين رحيمي - فرماندار کرمانشاه - در گفت‌وگو با ايسنا، گفت: شب گذشته با تمهيدات انديشيده شده و همکاري بسيار خوب مردم در سطح شهرستان هيچ حادثه‌اي جز شکستن چند شيشه نداشتيم.
وي افزود: شب گذشته با کمک نيروهاي انتظامي و نظامي و مسوولان استانداري و فرمانداري، مشکل جدي در سطح شهرستان نداشتيم.
رحيمي در ادامه تصريح کرد: در يکي از مناطق حاشيه يي شهر زمين زراعتي پس از برداشت دچار حريق شد ه بود که ربطي به اين موضوع نداشت.
فرماندار کرمانشاه گفت: تمهيدات لازم براي اجراي اين طرح در سطح کرمانشاه توسط دستگاه‌هاي متولي و شوراي تامين انديشيده شده است.
مهندس هوشنگ حيدرياني ـ مدير عامل شرکت پخش فرآورده‌هاي نفتي استان کرمانشاه ـ هم پس از شروع اجرا سهميه بندي بنزين، در گفت‌وگو با ايسنا گفت: در استان کرمانشاه 80 جايگاه عرضه سوخت وجود دارد که از اين تعداد 24 جايگاه مربوط به شهر کرمانشاه و مابقي مربوط به ساير نقاط استان است و در حال حاضر تمام اين جايگاه ها به سيستم کارت هوشمند سوخت مجهز هستند.
وي گفت: در حال حاضر بنزين در تمام جايگاه‌هاي عرضه سوخت وجود دارد و اين‌که جايگاهي با توجيه نداشتن بنزين از عرضه بنزين خودداري کند، قابل قبول نيست.
او از مردم خواست در صورت مشاهده چنين مواردي، آن را به شرکت پخش فرآورده هاي نفتي استان گزارش دهند.
حيدرياني آمار تقريبي عرضه بنزين در استان در روز گذشته با توجه به افزايش تقاضا براي بنزين در شب گذشته را بيش از 5/2 ميليون ليتر عنوان کرد و گفت: بطور معمول روزهاي قبل 1/8 ميليون ليتر بنزين در استان توزيع مي شد.


ازدحام در جايگاه‌هاي سوخت شيراز


صفوف طولاني متقاضيان بنزين در جايگاه‌هاي سوختگيري شيراز تا ساعت 24 شب گذشته ادامه داشت تا آن‌که در نخستين لحظه از بامداد امروز، بنزين در جايگاه‌ها بر اساس سهميه توزيع شد. در برخي از جايگاه هاي سوخت رساني بين رانندگان و مسئولان جايگاه هاي درگيري ايجاد شد.
راننده يک تاکسي دوگانه‌سوز به خبرنگار ايسنا گفت: مصرف بنزين پيش از اين هم براي تاکسي ها به صرفه نبود و ما عمدتا از گاز استفاده مي کرديم.
وي گفت: هرچند مصرف گاز براي تاکسي به صرفه است، اما مشکلاتي از جمله تاثير نامناسب گاز بر خودروها و کمبود جايگاه‌هاي گازرساني وجود دارد که ما را به استفاده از گاز بي رغبت مي کند.
پيمان حاتمي، راننده يک وانت‌بارکش نيز گفت: وانت هاي پيکان، نيسان و مزدا مصرف بسيار بالائي دارند و سهميه فعلي پاسخگوي نياز آن‌ها نيست.
وي گفت: وانت‌ها جز خودروهايي عمومي به شمار مي روند و بايد در سهميه آنان تجديدنظر کرد.


جيرفت، افزايش قيمت كرايه‌ها


با گذشت 12 ساعت از سهميه بندي شدن سوخت در كشور، در شهرهاي جنوبي استان كرمان، افزايش قيمت كرايه‌ها دليل نارضايتي مردم منطقه شده است؛ به‌طوري‌كه از ساعات اوليه امروز عبور و مرور در اين مناطق به طور چشمگير كاهش يافته است، اكثر رانندگان دست از كار كشيده و در صورتي راضي به حمل مسافر مي شوند كه قيمت كرايه را حتي تا چند برابر اخذ كنند.
به گفته يكي از مسافران، كرايه يك مسير مشخص كه 500 تومان بوده است، در همين چند ساعت گذشته به مرز چهارهزار تومان رسيده است و اين امر باعث شده كه مردم به طرف فرمانداري هجوم آورده و اعلام نارضايتي كنند .

با همه اين موارد، آغاز سهيمه‌بندي بنزين در كشور و كاهش چشمگير بار ترافيك در شهرهاي مختلف، نويد شرايط مطلوب از نظر زيست‌محيطي و صرفه‌جويي‌هاي اقتصادي را براي كشور به‌همراه دارد كه تبيين آثار آن در گذر زمان ضروري به‌نظر مي‌رسد. 

حوادث شب گذشته در پي اعلام سهميه‌بندي بنزين

در پي اعلام سهميه‌بندي بنزين در شب گذشته، شمار زيادي از پمپ‌بنزينها شاهد ازدحام جمعيت مراجعه‌كننده براي دريافت بنزين خارج از سهميه بودند و در پي آن، ازدحام فوق، با مشاركت عده‌اي سودجو و فرصت‌طلب، به وارد آمدن خسارت به پمپ‌بنزينها انجاميد.

گزارش خبرنگار ايسنا از پمپ‌بنزين شهرك حكيميه تهرانپارس حاكيست كه محوطه پمپ بنزين، شاهد تعداد زيادي از جمعيتي بود كه در اطراف تجمع كرده بودند.

در اين ميان برخي افراد دست به اقداماتي اعتراضي و نيمي از جمعيت نظاره‌گر اوضاع بودند. برخي افراد معترض، به سمت يك مغازه تزئيناتي در مجاورت پمپ‌بنزين يورش بردند و تعدادي از اجناس آن را غارت كردند.

درحاليكه عده‌اي از جمعيت حاضر اقدام به روشن كردن آتش در اطراف پمپ بنزين كرده بودند،‌ يك موسسه مالي اعتباري در مجاورت پمپ بنزين را نيز تخريب كرده و به با روشن كردن آتش به آن خسارت زدند.

شدت حريق در اين حين بالا گرفته و دود و شعله‌هاي آن اطراف را فرا گرفت.

پس از اين اتفاق، عده‌اي از افراد سودجو با ترغيب عده‌اي ديگر به سمت فروشگاه شهروند واقع در منطقه حكيميه تهرانپارس رفتند و و در حاليكه ساعت 30 دقيقه بامداد را نشان مي‌داد با شكستن شيشه‌هاي فروشگاه شهروند دست به تخريب اموال و اجناس فرشگاه زدند و تعداد اندكي اقدام به جابه‌جايي اجناس به داخل وانت‌هايشان كردند

طرح سهمیه بندی سوخت حادثه آفرید!

خبرگزاري انتخاب :

گزارش خبرنگار اجتماعی انتخاب از سطح شهر تهران حاکی از آنست که به دنبال آغاز طرح سهمیه بندی سوخت ، از ساعت بامدادی امروز بین مردم و نیروی انتظامی برخوردهایی صورت گرفته است.
گفتنی است به دنبال آغاز طرح  سهمیه بندی بنزین، صفهای طولانی برای دریافت بنزین در جایگاه سوخت پایتخت تشکیل یافته که باعث نارضایتی برخی از شهروندان تهرانی شده است. و ما بین شهروندانی که بدلیل عدم آشنایی با طرح سهمیه بندی به جایگاه های سوختی سطح شهر هجوم اورده اند برای بدست اوردن بنزین درگیری های شدیدی صورت گرفته که ماموران نیروی انتظامی را مجبور به دخالت کرده است.

هجوم مردم به پمپ هاي بنزين خيابان‌هاي وليعصر،آزادی، شريعتي و نیایش، بزرگراه‌ هاي چمران و رسالت را مسدود كرده و اکثر خیابان های اطراف بی شباهت به پارکینگی بزرگ نیست، گفتنی است که حتی سبز و قرمز شدن چراغ‌هاي راهنمايي  هیچ تاثیری در روند کاهش ترافیک نداشته و خودروها امكان حركت ندارند. در هر جایگاه نزدیک به 400تا 1000خودرو در انتظار دریافت سهمیه سوخت خود هستند که باعث ازدیاد ترافیک در شاهراه های اصلی شده اند.

 
گزارش خبرنگار اجتماعی انتخاب دائر برآنست که ماموران نیروی انتظامی که به دلیل شروع چهارمین مرحله ارتقا امنیت اجتماعی در شهر حضوری گسترده دارند بدنبال آغاز طرح سهمیه بندی سوخت برای ایجاد نظم در جایگاه ها استقرار یافتند. تا مردم را برای هرچه سریعتر باز شدن گره کور صفوف و ترافیک یاری رسانند

اخبار رسیده حاکی از برخورد مابین گروهی از مردم و نیروی انتظامی است. گفتنی است تشکیل صفوف طولانی و مسدود بودن معابر و بزرگراه های کلان شهر تهران باعث درگیری و تنش میان برخی از مردم و  نیروی انتظامی در بعضی از جایگاه ها شده که باعث تعطیل شدن برخی از جایگاه سوختی شده است.

گفتنی است در جایگاه سوخت اتوبان نیایش شدت درگیری باعث استفاده نیروی انتظامی از گاز اشک آور و تعطیلی این جایگاه سوختی شده است.

گزارش های تکمیلی حاکی از آنست که عده ای از مردم خشمگین جایگاه سوختی حکیمیه را آتش زده و سپس به سوی فروشگاه زنجیره ای شهروند روان شدند. خبرنگار انتخاب از غرب تهران می گوید سراسر این منظقه را ابری سیاه رنگ پوشانده است. گزارش های غیر رسمی حاکی از آنست که عناصر فرصت طلب دست به غارت فروشگاه زنجیره ای شهروند زده و همچنین در آتش سوزی جایگاه حکیمیه 3نفر کشته و پنج نفر نیز زخمی شدند

این در حالی است که تمامی مقامات از شهروندان عزیز ایرانی تقاضای سعه صدر برای نهادینه سازی این طرح را کرده بودند.

 

 

 

بازگشت به صفحه نخست                                   

Free Web Counters & Statistics