نویدنو - سیاست - اقتصاد-  کتاب -  زنان -صلح  - رحمان هاتفی فرهنگ وادب - درباره ما - پیوندها -  -دیدگاه نظری - ویژه نامه

پس از ديدار نمايندگان کره شمالی و آمريکا، قرار شد مذاکرات 6 جانبه از سرگرفته شود.

نویدنو:11/8/1385

پس از ديدار نمايندگان کره شمالی و آمريکا، قرار شد مذاکرات 6 جانبه از سرگرفته شود.

بی بی سی
کره شمالی موافقت خود را با بازگشت به مذاکرات شش جانبه اعلام کرده است. اين مذاکرات با هدف خلع سلاح برنامه اتمی پيونگ يانگ صورت می گيرد.
اعلام خبر موافقت رهبری کره شمالی برای بازگشت به ميز مذاکره، پس از ديدار کريستوفر هيل، نماينده آمريکا در مذاکرات شش جانبه با مقامات کره شمالی در پکن صورت گرفته است. اين اولين ديدار مقامات دو کشور پس از آزمايش هسته ای کره شمالی است.

اين در حالی است که پاک گيل يون، سفير کره شمالی در سازمان ملل متحد از تاييد يا رد اين خبر خودداری کرده است.

ساير کشورهای حاضر در مذاکرات شش جانبه، شامل کره جنوبي، روسيه و ژاپن نيز از تصميم پيونگ يانگ استقبال کرده اند اما تارو آسو، وزير خارجه ژاپن گفته است که توکيو نمی تواند اين بازگشت به ميز مذاکره را تا زمانی که کره شمالی سلاح اتمی در اختيار دارد بپذيرد.

آقای هيل به بی بی سی گفته است که واشنگتن کماکان خواهان اجرای توافقنامه ای است که يکسال پيش طرفين به آن دست پيدا کرده بودند. طبق اين توافقنامه کره شمالی در ازای کنار گذاشتن برنامه هسته ای خود، تضمين های امنيتی و اقتصادی و فن آوری نيروگاه غير نظامی را دريافت می کرد.

آقای هيل گفته است که مذاکرات می تواند از اوائل ماه آينده از سر گرفته شود. وی خاطر نشان کرده که پيونگ يانگ، هيچ پيش شرطی را برای بازگشت به مذاکرات تعيين نکرده است.

جورج بوش، رييس جمهوری آمريکا از تصميم کره شمالی استقبال کرده و از چين به خاطر کمک هايش تشکر کرده است.

نيک چايلدز، گزارشگر مسايل جهانی بی بی سی اين اقدام کره شمالی را يک پيشرفت چشمگير ديپلماتيک خوانده و می گويد که رهبری اين کشور احتمالا بر اثر فشارهای ديپلماتيک چين مجبور به اين اقدام شده است.

پيشتر پيونگ يانگ گفته بود که تا زمانی که آمريکا محدوديت های مالی وضع شده بر اين کشور را لغو نکند، اين کشور به ميز مذاکرات باز نخواهد گشت.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

بازگشت به صفحه نخست  


Free Web Counters & Statistics