نویدنو:09/12/1385                                                                     صفحه قابل چاپ است

هشدار معاون سابق وزارت امور خارجه

 احمدی‌نژاد دنیا را علیه ایران بسیج می‌کند

آفتاب: دکتر «محمد صدر» معاون عربی ـ آفریقایی وزیر سابق امور خارجه در تحلیل گزارش البرادعی پیرامون فعالیت هسته‌ای ایران بر این باور است این گزارش با تاکید بر اینکه ایران قطعنامه 1737 را اجرا نکرده زمینه را برای اقدامات بعدی که آمریکا و کشورهای غربی دنبال می‌کنند، آماده می‌کند.

صدر در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی آفتاب توضیح داد: آمریکا همواره در صدد این بوده که پرونده هسته‌ای ایران در مسیری قرار گیرد که زمینه را برای قطعنامه‌های جدید علیه تهران در شورای امنیت به تصویب برساند و این گزارش راه را برای صدور قطعنامه جدید باز می‌کند.

به اعتقاد وی، «قطعنامه جدید، قطعنامه تحریم خواهد بود و مسلما در قطعنامه تحریم‌ها بسیار گسترده‌تر از قطعنامه 1737 خواهد بود و زمینه‌های تحریم‌ توسعه خواهد یافت». صدر با بیان اینکه «در قطعنامه جدید به روال گذشته یک مدت زمانی به ایران فرصت می‌دهند که قطعنامه را اجرا کند»، گفت: این روندی است که آمریکا آن را دنبال می‌کند.

معاون عربی ـ آفریقایی وزیر سابق امور خارجه تصریح کرد: آمریکا در خصوص پرونده هسته‌ای ایران یکجانبه اقدام نمی‌کند بلکه کاملا چند جانبه‌گرایی و از طریق شورای امنیت کار را پیش می‌برد و در واقع شبیه کاری است که در افغانستان کرد نه کاری که در عراق انجام داد.

دکتر صدر در واکنش به اظهارات احمدی‌نژاد مبنی بر اینکه «مسیر حرکت ایران در دستیابی به فناوری هسته‌ای به قطاری شبیه است که بر روی یک ریل یک طرفه در حال حرکت است و ترمز و دنده عقب ندارد»، گفت: سیاستمداران گاهی اشتباهاتی می‌کنند و فکر می‌کنند که مخاطبین آنها فقط مردم کشور‌شان هستند در حالی که این ادبیات اگرچه برای جلب نظر داخل به کار می‌رود، اما انعکاس بین‌المللی دارد و برای کشور مشکل ایجاد می‌کند.

وی در توضیح این اشتباهات از سوی سیاستمداران سخنان جمال عبدالناصر را مثال زد که گفته بود «اسرائیلی‌ها را به دریا می‌ریزیم» وگفت، این سخنان عبدالناصر شاید برای تحریک مردم عرب مناسب به نظر می‌رسید اما در نهایت به نفع اسرائیل تمام می‌شد و اسرائیل با مظلوم‌نمایی همیشه امنیت خود را در خطر تبلیغ می‌کرد.

معاون عربی ـ آفریقایی وزیر سابق امور خارجه در پایان خاطر نشان کرد: ادبیات احمدی‌نژاد، ادبیات تهاجمی و جنجال برانگیز است در حالی که محیط دیپلماتیک این سخنان را نمی‌پذیرد. در زبان دیپلماتیک حتی خشن‌ترین اقدامات با نرم‌ترین زبان بیان می‌شود. این سخنان در مجموع منافع کشور را تامین نمی‌کند و همه دنیا را علیه ما بسیج خواهد کرد.

 

 

 

 

 

 

بازگشت به صفحه نخست                                   

Free Web Counters & Statistics