نویدنو:28/12/1387                                                                     صفحه قابل چاپ است

 نویدنو

 

باردیگر خاتمی -1-5

بازی بی ترحم سیاست

 

 

متن نامه انصراف خاتمی از نامزدی ریاست جمهوری

نامه میر حسین موسوی به خاتمی

تجلیل مهدی کروبی از خاتمی

نامه بیش از هزار روزنامه نگار به خاتمی وموسوی

موضع رسمی ستادملی‌جوانان جوانان حامی خاتمی در قبال انصراف خاتمی

بازتاب انصراف خاتمی از نامزدی انتخابات ریاست جمهوری در رسانه‌های جهان

 

متن نامه انصراف خاتمی از نامزدی ریاست جمهوری

بسم الله الرحمن الرحیم

زادروز همایون حضرت پیامبر بزرگ اسلام (ص) و فرزند والاگهرش حضرت امام صادق (ع) را به ملّت شریف ایران و همه دوستداران حق و فضیلت شادباش می‌گویم و در آستانه سال نو، روز و روزگاری سرشار از شادابی و پیروزی را برای همه هموطنان عزیزم و همه کسانی که به صلح در جهان و کرامت و حرمت انسان در هر جا باور دارند آرزو می‌کنم.

سی سال از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی که هزینه‌ای سنگین برای آن پرداخته شده است می‌گذرد و ملت بیدار ایران بحرانهای بزرگی را با پیروزی و سرافرازی پشت‏سر گذاشته است و دستاورد های بزرگ معنوی و مادی او در این دوران کم نیست، ولی تا رسیدن به اوج آرمانهای بلند تاریخی خود راه درازی در پیش دارد که به لطف الهی و بیداری و استواری و همت فرزندان دلیرش برای رسیدن به آنها امیدوار است.

بنیانگذار نظام جمهوری اسلامی حضرت امام(ره) در تبیین نظری و عملی این نظام همواره رأی مردم و حضور فعال و مسؤولانه آنها در صحنه را اصل می‌خواندند و جریان انتخابات آزاد و سالم در جمهوری اسلامی را به ضرورتی اصیل و غیرقابل خدشه می‌دانستند.

اینک در آستانه انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری بار دیگر همه ما ایرانیان در برابر آزمایشی مهم قرار گرفته‌ایم، آنچه می‌تواند امید به آینده بهتر را زنده نگهدارد. حضور آگاهانه، مسؤولانه و فراگیر ملت است که هر مانعی را از پیش رو برخواهد داشت و من نیز در هر شرایطی نقش و وضع خود را جدا از نقش و وضع ملت شریف ندانسته و نمی‌دانم و در تمام دوران مسؤولیت رسمی و پس از آن ضمن تأکید بر آرمانهای والای انقلاب، همچنان در راه تقویت جامعه مدنی و تبیین گفتمان اصلاحات در متن جامعه از هیچ کوششی دریغ نکرده و نخواهم کرد.

درخواستهای گسترده‏ اقشار مختلف و وسیع مردم در سراسر کشور مرا بر آن داشت که با وجود همه مشکلات، تنگناها و موانع به عنوان نامزد این دوره از انتخابات اعلام حضور کنم. در حالی که پیش از آن گفته بودم که ترجیح من چنین است تا در موقعیتی غیر از مسؤولیت ریاست جمهوری دین خود را به مردم و کشور بپردازم و بر این باور بودم که دیگرانی که شایسته‌اند در عرصه حاضر و فعال باشند. بحمدالله قبل از من بزرگانی اعلام حضور کردند و اینک جناب آقای مهندس میرحسین موسوی هرچند دیر، آمادگی خود را برای نامزدی به طور رسمی اعلام کرده‌اند.

ضمن سپاس فراوان از همه محبت‌هایی که از دوستداران اسلام و ایران از جمله احزاب و تشکلهای مختلف و نخبگان و اندیشمندان و هنرمندان و بالاتر از همه از سوی توده‌های پرشور مردم در سراسر میهن عزیز نصیب من شده است و نشانه این شور پرشکوه را همگان در سفر کوتاه من به استانهای فارس، کهگیلویه و بویراحمد و بوشهر دیدند و بخصوص با تشکر از نسل جوان و بیداردل که شور و شعور تأمل برانگیز خود را بیش از پیش نشان دادند، اعلام می‌کنم که به یاری پروردگار همچنان و همواره در کنار مردم از عزت اسلامی، عظمت ایران و سربلندی ایرانی در همه حال و در همه جا در حد توان خود دفاع کرده و خواهم کرد. ضمن تأکید بر این نکته که همه ما باید میدان و عرصه انتخابات را از بازیگرانی که چشم به تفرقه نیروهای اصلاح طلب و خواستار تغییر دوخته‌اند بگیریم و همه تلاش خود را برای برگزاری انتخاباتی آزاد و سالم معطوف کنیم، انصراف خود را از نامزدی در انتخابات دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اعلام می‌دارم، اما همچنان با همه توان با فعالیت مستمر و حضور در صحنه اجتماع لحظه‌ای از آرمانهای مردم و مسؤولیت خود در برابر آنان فاصله نخواهم گرفت. در این شرایط حساس و خطیر نکته‌هایی را یادآور می‌شوم:

1- حرکت اصلاح طلبانه که تباری روشن و پیشینه‌ای تاریخی دارد، حرکتی است مستمر که از متن جامعه (نه بالضروره از حکومت و قدرت) می‌گذرد. آرمانهای این حرکت در افقی قرار دارد که فاصله ما با آن کوتاه نیست، ولی آنچه باید به فوریت به آن اندیشید،تغییر سازنده“ در وضعیت کنونی کشور و در روال مدیریت آن است. در عین احترام به همه مسؤولان و دست اندرکاران امور و عرض خسته نباشید به همه آنان، می‌گویم که شیوه عمل و راهکارها و راهبردها (اگر واقعاً راهبردی وجود داشته باشد!) اکنون منجر به ظهور و بروز مشکلات فراوان و اساسی برای انقلاب، کشور و مردم شده است که رفع آنها نیز همتی بلند و شکیبایی فراوان می‌طلبد. بنابراین در این برهه حساس اندیشیدن به تغییر و تلاش برای تحقق آن، رسالت و وظیفه همه کسانی است که به ایران، به مردم و خواسته‌های مبرم آنان و به آرمانهای انقلاب می‌اندیشیدند.

2- وحدت و پرهیز از تشتت رأی و تصمیم برای همه کسانی که گذر از وضع فعلی و رسیدن به وضعیتی بهتر را باور دارند، امری ضروری و پاس داشت آن مقتضای خرد است.

3- هنگامی که گفتم «یا من یا مهندس موسوی» در عین احترام به همه عزیزانی که در عرصه انتخابات حضور داشته یا خواهند داشت، به این ظرایف نظر داشتم:

اولاً: به اهمیت انتخابات، ضرورت پیروزی در آن، لزوم تغییر وضع فعلی در جهت مصالح کشور و اصلاح در حد توان و امکان، یکپارچگی نیروهای تغییرخواه و پرهیز از مخدوش شدن ضرورت‌های فوق با طرح گفتمانهای متفاوت، (ولو یکسان در اصول) توجه داشتم و لذا با فرض آمدن جناب آقای موسوی نمی‌آمدم و حالا نیز نمی‌مانم.

ثانیاً: جناب آقای مهندس میرحسین موسوی دارای شخصیتی اخلاقی، آزاداندیش، متعهد به اسلام و انقلاب و مردم، از سرمایه‌های ارزشمندی است که در موقعیت‌های خطیر و حساس، صداقت و شایستگی خود را در خدمت به کشور و ملت نشان داده‌اند. همچنانکه برادر گرانقدرم، حضرت حجت الاسلام والمسلمین آقای کروبی نیز از نیروهای ارزش‌مدار، رنج کشیده پیش و پس از انقلاب، مخلص و شایسته است که همواره در خدمت مردم و انقلاب بوده‌اند و همچنین دیگر عزیزانی که آمدن خود به صحنه انتخابات را بزرگوارانه منوط به نیامدن من کردند، همگی بزرگواران شایسته‌اند.

ثالثاً: بر این باورم که جناب آقای مهندس موسوی، برای ایجاد تغییر در شرایط کنونی شایستگی لازم را دارند، هرچند ممکن است تفاوت‌ها و تمایزهایی در نظر و عمل وجود داشته باشد، اما مهم آن است که این عزیز نیز به آرمانهای انقلاب و ملت پایبنداند و از حقوق و آزادیهای بنیادین و حاکمیت مردم بر سرنوشت و مصالح ملی و حیثیت بین المللی کشور به جد دفاع کرده و می‌کنند.

رابعاً: حضور در انتخابات برای پیروزی است، نه یک تفنن پرهزینه و بر این باورم که ایشان زمینه کسب آراء و انتخاب از سوی مردم را دارند، البته در صورتی که همه ما هوشیارانه و واقع بینانه عمل کنیم.

خامساً: آنچه باید بیش و پیش از هر چیز مد نظر باشد، پیروزی اخلاقی است که اگر چنین باشد، نتیجه انتخابات هرچه باشد اخلاق مداران پیروز خواهند بود و شائبه رقابت بر سر قدرت برای من که همواره بر اخلاق تأکید داشته و دارم، امری است که همه تلاش خود را در رفع آن به کار خواهم برد. حال که جناب آقای موسوی به صحنه آمده‌اند، با اجتناب از هرگونه گفتار یا عملی که موجب تفرقه باشد، نیاز به ایجاد فضای شاداب وحدت و همدلی است. هر عملی که به تشتت آراء و اختلاف نظر خواستاران «تغییر» - در هر جبهه و جناحی که باشند- بیانجامد، در پیشگاه خداوند و نزد مردم قابل گذشت نخواهد بود.

من به حکم وظیفه اخلاقی و برای پرهیز از هرگونه پراکندگی در آراء و با ایمان کامل به توان و مرجعیت مردم که «میزان» رأی آنان است و باید آرائشان در حد امکان به نقطه واحدی سوق داده شود، از صحنه نامزدی انتخابات کنار می‌کشم تا به یاری خداوند تغییر و بهبود اوضاع بهتر و کم هزینه‌تر در دسترس قرار گیرد و با این کار می‌کوشم تا امکان بهره‌برداری سوء را از کسانی که پیروزی خود را در القاء اختلاف و نیز تشتت آراء در جبهه گسترده خواستاران تغییر می‌جویند بگیرم.

بر این پایه از همه افراد و شخصیت ها و گروههای فعال در عرصه انتخابات می‌خواهم با تأکید بر موازین اخلاقی و پرهیز از واکنشهای احساسی راه را بر هرگونه پیش‌داوری و سوء تفاهم ببندند و چشم اندازی نو برای تأثیرگذاری در سرنوشت انتخابات پیش رو بگشایند.

به برادران عزیزم آقایان کروبی و موسوی نیز صمیمانه عرض می‌کنم که مدبرانه و دلسوزانه صحنه را با تفاهم چنان مدیریت کنند که خدای ناخواسته به تفرقه و تشتت نیانجامد و می‌دانم که این عزیزان همه تلاش خود را در این راه به کار خواهند برد، ان شاء الله.

در اینجا بار دیگر از همه بزرگوارانی که به من اظهار لطف کرده و می‌کنند سپاسگزاری می‌کنم و به ویژه به جوانان عزیزی که داوطلبانه و بی هیچ چشم‌داشتی، منشاء شوری دل‌انگیز و تحرکی مؤثر در جامعه شدند عرض می‌کنم که ما می‌توانیم در کنار هم و با بهره گیری از فضایی که ان‌شاء‌الله بازتر از فضای کنونی خواهد بود، در جهت خواست‌های تاریخی ملت و آرمانهای بلند اصلاح طلبانه و برای تقویت ارزشهای اصیل انقلاب و اعتلاء میهن و آزادی و حقوق اساسی ملت و عدالت همه جانبه و بالابردن وجهه و اعتبار مردم ایران در کشور و در منطقه و جهان حرکت کنیم.

ان ارید الا الاصلاح ما استطعت و ما توفیقی الا بالله علیه توکلت و الیه انیب"

سیّد محمّد خاتمی
26
اسفند 1387

 

نامه میر حسین موسوی به خاتمی

بسم الله الرحمن الرحیم

برادر عزیز جناب حجت الاسلام و المسلمین سید محمد خاتمی

با سلام  پیام دلسوزانه شما را مطالعه كردم و از اظهار لطفی كه به این فرزند كوچك مردم و دوست قدیمی خود نموده بودید منفعل شدم. برای سال‌ها به عنوان یك شهروند از این كه شخصیت عزیزی چون شما ریاست این جمهوری را بر عهده گرفته است لذت می‌بردم وبه آن افتخار می کردم.  زمانی كه نسل نوخاسته تلالو آرمانهاي خود را در آن چهره ملاقات می‌كرد و به هیجان می‌آمد به همراه آنان خود را جوان می‌دیدم. این احساس همچنان كه هنوز با آنان باقیمانده است با اینجانب نیز هست و ذخیره‌ای است برای اسلام و انقلاب و سعادتی كه مردم ما به راستی مستحق آنند.

بسیار تاسف خورده‌ام كه مخالفان چگونه می‌توانند نقشی را كه در بزنگاهی خطیر از انقلاب اسلامی برای اصلاح‌طلبی بر عهده گرفتید نبینند و یا موافقان با امید افزایش مطالبات از تاكید بر دست‌آوردهای بزرگی كه داشته‌اید چشم‌پوشی كنند، تا جایی كه فضا برای غفلت از آنها باز شود؛ غفلت نه فقط از كامیابی‌های دوران‌سازی كه دركشان به مرور زمان و یا نگاه‌های عمیق نیاز دارد كه حتی حقیقت روشنی چون نقش دولت شما در انشای پیشرفت‌های بدست آمده در زمینه انرژی هسته‌ای و یا ارتقای موقعیت جهانی نظام وكشور.

خود می‌دانید كه اینجانب چون شما راه درست را اصلاحات همراه بازگشت به اصول ، و نيز پیرایش و نوزایی در این مسیر تلقی می‌كنم و اگر مختصات زمانه ایجاب نمی‌كرد برای تداوم این طریق كسی را مناسب‌تر از پایه‌گزار آن نمی‌دانستم. همچنین و همان‌گونه كه در ملاقات حضوری عرض كردم دقت و صحت برآوردی كه از این مختصات دارم را برگشت‌ناپذیر نمی‌بینم و اگر  فارغ از رودربایستی‌هایی كه تاریخ بر ما نخواهد بخشید و ملاحظاتی كه در مقایسه با منافع ملی جا دارد نادیده گرفته شوند، رای دوستان و غالب بر همه نظر شما این ارزیابی مرا تایید نكند بر آن اصرار نمی‌كنم. همچنین فرصت و فسحت مجال را برای اتخاذ بهترین تصمیم و   وصول وحدتی كه نیروهای همفكر و همسنگر بدون تردید به آن می‌رسند هنوز گسترده می‌دانم  و تاخیر خود یا شما یا هریك از دیگر دوستان را در خروج از صحنه مفید به شورانگیزتر شدن فضای انتخابات می‌شناسم.

در عین حال اگر تصمیم شما قطعی است انتظار تمامی مردم ایران و در میانشان اینجانب از تعهد اسلامی و انقلابی كه در آن جان عزیز سراغ گرفته‌ایم این است كه نقش شما در تحقق آرمان‌هایی كه پیشارو داریم همچنان ادامه یابد. به ویژه برای توسعۀ جامعه مدنی كه دغدغۀ عصری نیروهای فهیم و دلسوز كشور است نیاز به سرمایه‌گذاری‌های جدی چون تلاش و تكاپوی مشخص شماست.

والسلام علیكم و رحمه الله و بركاته

میر حسین موسوی

تجلیل مهدی کروبی از خاتمی

به گزارش پایگاه خبری یاری، حجت الاسلام‌ مهدی كروبی در آخرین جلسه شورای سیاستگذاری روزنامه اعتماد ملی در سال 87 كه با حضور اعضا و مشاوران مطبوعاتی مهدی كروبی برگزار شد، با اشاره به تحولات جاری انتخابات ریاست‌جمهوری و با تجلیل از سوابق سیاسی و اجرایی خاتمی اظهار داشت:«من از آغاز فرآیند انتخابات اخیر می‌دانستم شرایط این دوره بسیار پیچیده و متفاوت خواهد بود و به همین علت از آغاز سعی كردم ضمن تلاش برای حفظ وحدت اصلاحات به صورت حزبی نامزد انتخابات شوم و ضمن احترام به همه نامزدهای انتخابات آینده از هیچ‌كس نخواهم به نفع فرد دیگری كنار رود

رئیس مجلس ششم افزود:«اگرچه تحلیل من از انتخابات روشن بود و معتقد بودم كه در صورت اتحاد اصلاح‌طلبان امكان پیروزی بیشتر خواهد شد اما در این مدت از تكثر نامزدهای اصلاح‌طلب استقبال می‌كردم و هریك از نامزدهای اصلاح‌طلب را یك‌صدا و یك‌امكان برای تغییر وضع موجود می‌دیدم و از همین منظر اگر نتیجه انصراف جناب آقای خاتمی كاهش امید به تغییر و افزایش یأس و ناامیدی در گروهی از حامیان ایشان باشد، احساس می‌كنم كه باید برای تغییر این وضع تلاش كرد. »

كروبی در عین حال ابراز امیدواری كرد كه سیدمحمد خاتمی به‌عنوان چهره‌ای ملی و اصلاحی همچنان در عرصه عمومی بمانند و اظهار داشت:«ممكن است برخی نگرانی داشته باشند كه این انصراف به معنای بی‌بهره شدن از موقعیت سیاسی و مردمی آقای خاتمی باشد اما همان‌گونه كه ایشان در بیانیه خود اعلام كرده است با وجود انصراف از نامزدی همچنان در عرصه انتخابات باقی می‌مانند و به تلاش خود برای پیروزی اصلاحات ادامه خواهند داد و این مایه امید است

صاحب‌امتیاز روزنامه اعتماد ملی ادامه داد:«همگرایی فراتر از وحدت باید در ادامه این انتخابات مورد توجه اصلاح‌طلبان قرار گیرد. ظاهراً هم جناب آقای خاتمی به این نكته توجه دارند و هم جناب آقای میرحسین موسوی تاكید كرده‌اند كه خواهان انصراف هیچ نامزدی نیستند در عین حال كه می‌توان با برنامه‌ریزی دقیق رفاقت اصلاح‌طلبان را در عین رقابت حفظ كرد و استراتژی مشتركی را میان نامزدهای اصلاح‌طلبان طراحی كرد

كروبی مهم‌ترین محورهای همگرایی اصلاح‌طلبان را مواردی مانند صیانت از آزادی انتخابات و آرای ملت عنوان كرد و گفت: به‌خصوص در زمانی كه شورای نگهبان و وزارت كشور همسو هستند.

این کاندیدای اصلاح‌طلب انتخابات ریاست جمهوری دهم، نقد عملكردهای موجود و ارائه راهكارهای جایگزین برای اداره كشور را یكی دیگر از محورهای همگرایی اصلاح‌طلبان خواند و گفت:«من از آغاز با هرگونه اقدام تخریبی علیه هر نامزد انتخابات آینده مخالف بودم و حتی به روزنامه اعتماد ملی توصیه كرده‌ام اخبار همه نامزدها را منتشر كند و علیه هیچ نامزدی عمل نكند، اكنون نیز بر حفظ احترام و شخصیت همه رجال سیاسی به‌خصوص آقای خاتمی تاكید می‌كنم.آقای خاتمی از دوستان خوب اینجانب و از چهره‌های برجسته كشور و صاحب فضل و تفكرند و در هر مقام و موقعیت اجتماعی می‌توانند موثر واقع شوند به‌خصوص در شرایط بحرانی كنونی كشور كه نیاز به اتحاد و همدلی وجود دارد

دبیر كل حزب اعتماد ملی به همراهی خود و خاتمی در نهادها و مقاطع مختلف بخصوص مجلس، دولت در دهه اول انقلاب و عصر اصلاحات اشاره كرد و گفت:«من و آقای خاتمی در مقاطع مختلف همراهی و همدلی كاملی با هم داشتیم به‌خصوص در دوره مسوولیت من در مجلس و مسوولیت ایشان در وزارت ارشاد و نیز گاه ‌نامه‌های مشترك و محرمانه‌ای با هم خطاب به حضرت امام(ره) در دوران جنگ می‌نوشتیم و در دوره اصلاحات نیز میان ما، رئیس دولت و رئیس مجلس، رابطه صمیمانه‌ای برقرار بود

دبیركل حزب اعتماد ملی در پایان این جلسه با تبریك سال نو اظهار امیدواری كرد تغییری كه مردم در پی آن هستند تنها تغییر در فصل‌ها نباشد بلكه تغییر در سیاست‌ها و روش‌های اجرایی كشور هم باشد.

 

نامه بیش از هزار روزنامه نگار به خاتمی وموسوی

بسم الله الرحمن الرحیم
نامه ای به امید همراهی
جناب آقای سید محمد خاتمی؛
سلام و وقت بخیر؛
یک ماه و چند روزی بیشتر نمی‌گذرد از آن اعلام حضور جدی که جا را نه برای کسی تنگ می‌کرد و نه برای جریانی. حالا شما آمده‌اید و ما هم. ماهها طول کشید، بارها نوشتیم و خواندید، روزها آمدیم و رفتیم که تقدیر بر آن تدبیر نخستین چیره شود و آن شد که پیکرهای عظیم از اجتماع، آنگونه می‌خواست، آنگونه طلب می‌کرد.

حالا شما آمده‌اید و ما هم. سرمایه‌های اجتماعی به تکاپو افتاده‌اند، خواستِ تغییر شرایط و دولت مستقر به اراده‌ای راستین بدل گردیده، امیدها زنده شده و حالا دیگر همه میدانیم چه چیز باید واژگون شود، حالا همه می‌دانیم چه چیز باید بازگردد، چرا باید تغییر کرد، چرا باید تغییر داد؟ این همه کم نیست...نه برای شما، نه برای ما.

آمدن و ماندنتان میوه عزمی اجتماعی است، ایمان داریم که می‌دانید این عزم آگاهانه، چه پشتوانه بی‌مثالی خواهد شد برای روزهای دشوار آتی. آن زمان که سکه رایج زمانه، اهتمام دیگران بر نیامدنتان بود، بی‌اخلاقیها کم نبودند، اما گذشتند و گذشت تا شما آمدید و آن سلسله اصرار و استدلال بی‌پاسخ نماند. حالا شمایید و راه باقی تا پیروزی، ماییم و استدلال چندباره.

با آمدن مهندس میر حسین موسوی، نخست وزیر محترم روزگار جنگ، این هراس، زنده شده است که تحقق آن گزاره اخلاقی "یا من یا میرحسین"، کناره‌گیری زودهنگام شما خواهد بود. این البته؛ بیش و پیش از هراس، انگیزهای دیگربار شده است برای ما تا ماندن حضرتعالی در عرصه رقابت را اثباتی‌تر توجیه کنیم و با توانی افزونتر از گذشته، شما را مناسبت ترین فرد در شرایط فعلی برای تغییر وضعیت و سامان وطن بدانیم و بخواهیم.

اجماع، آن زمان مفهوم می‌یابد که فرآیندی معطوف به مخاطب و تابعی از اقبال عمومی پنداشته شود. جز این، هر چه باشد تنها یک فعل سیاسی است. در زمانه کنونی که استقبال از شما نیاز به اثبات و پیشبینی ندارد، کناره‌گیری به امری محال میماند، به رخدادی ناشدنی.

ما، باقی ماندن حضرتعالی را، بقای گستره‌ای از ایدهها و آرمانهایمان در فضای کنونی می‌دانیم و تردیدی نیست که هر اتفاقی جز ماندن شما در این رقابت پیچیده و دشوار، به از دست رفتن نیروهای اجتماعی تاثیرگذار خواهد انجامید. در پویاترین ساختارهای دموکراتیک نیز رای انتقال پذیر نیست چه رسد به این ساختار نیم‌بند.

در نگاه ما، عدم به‌کامی شما در انتخابات پیشرو، نقطه انتفاع مشترک مجموعه مستقر در حاکمیت یکدست است. پس حساسیتها بر شما نمی‌تواند طبیعی نباشد. حال هر تغییر در شکل رقابت که با توجیه کاهش حساسیت رخ دهد، نمی‌تواند یک تاکتیک قلمداد شود. این یک تغییر در ماهیت رقابت است.

از منظر اخلاق نیز نمیتوان امری شخصی را مقدم بر مصلحتی اجتماعی انگاشت. البته تمام ما خوب می‌دانیم: حضور شما تا همین میانه راه نیز تعبیری جز از خودگذشتن نداشته و ندارد و صدالبته تدبیر پیشین شما نیز تاویلی جز امری اخلاقی نداشت.

حالا شما آمده‌اید و ماهم. دیگر نمیشود و نمی‌توان آن همه شهروند مشتاق، آن خیل دانشجویان پرنشاط، انبوه دختران و پسران داوطلب فعالیت و آن توده‌های چشم به راه تغییر را با هیچ بهانه‌ای اقناع کرد که به شکلی دیگر از رقابت خو بگیرند آن هم در این زمان اندک.

ما نمی‌خواهیم نسلی ریاکار باشیم. نسلی که شعارهایش با تجربه‌هایش فاصله دارد، فرسنگها. شما تنها تجربه مشترک چند نسل‌اید و این امکانی است برای ما تا نقدتان کنیم، طرفدارتان باشیم، در برابرتان بایستیم و یا حتی عبور کنیم. امروز اگر دوست داریم شما را با دغدغه‌هایی مدنی یاری کنیم از آن روست که تداوم شما را در امتداد بودنمان می‌بینیم، در امتداد دلبستگی‌هایمان و در امتداد خواسته‌ها و آرمانهایمان.

ما حق داریم، منتقد کسی باشیم که تجربه‌اش کردیم با تمام به‌کامیها و ناکامیها اما این انتظار ناصوابی است که شعاری بدهیم که شعار ما نیست، مبلغ کسی باشیم که تجربه ما نبوده است. هیچ مصلحت سیاسی آنقدر فربه نیست که جماعتی با انگیزه و ایده را به مجموعه‌ای مقلد و بی‌اثر تبدیل کند. باید پذیرفت که مخاطبان جریان اصلاحطلبی، از آن دست مقلدین ذوب شده‌ای نیستند که به اشارتی بیایند و به کرشمه‌ای باز گردند.

اگر آمدن شما، حضور تمام قد خواسته‌هایمان نبود، رفتنتان: سرگردانی هویت نسل ماست در رقابت آتی. سرگردانی که بازگرداندنش توان و زمانی شگفت می‌طلبد که البته محال نیست اما دشوار می‌نمایاند، بسیار دشوار.

شما را ایستاده و مصمم می‌خواهیم ، نه رفیقی نیمه راه در این کارزار سرنوشت ساز و در این اندک زمان باقیمانده تا انتخابات دهم ریاست جمهوری بر دعوت خود از حضرتعالی وفاداریم و هم‌قسم.

و اما این نامه مخاطبی دیگر نیز دارد:

جناب آقای میر حسین موسوی؛

با سلام و تقدیم احترام فراوان؛

از آنکه احوال سرزمین مادری آنقدر به وخامت گراییده که روزه سکوتی بیست ساله می‌شکنید، نمی‌توان خرسند بود اما از اینکه گفتمان صادقانه حضرتعالی نیز کمر به نقد اخلاقی وضعیت موجود بسته است، شادمانیم.

حضرتعالی را به نماد مدیریتی شایسته، سالم و صادق می‌ستاییم، آن هم در روزگاری که صداقت و تدبیر به چیستان شبیه‌تر است، چیستانی بی‌پاسخ در میان این همه فریاد و ادعای میان‌تهی. بازگشت شما را بازگشت اخلاق می‌دانیم آنهم اخلاقی که در عملگرایی متبلور است.

چند روزی بیشتر از آن اعلام حضور مکتوب شما نمی‌گذرد و همه ما آن متن را خوانده‌ایم. دغدغه‌های شما نمی‌تواند محترم نباشد اما نسل ما حتی در جمله‌ای از آن متن، خود را مخاطبی تمام‌قد نمی‌بیند. نسل ما: نسلی است در هوای آرزو، نه دلداده نوستالژی.

آزادی همانقدر در مخاطره است که عدالت، تنها کافی است به انبوه از نشریات توقیف شده و تشکلهای دانشجویی منحل شده، نگاهی بیندازیم. حقوق شهروندان نیز حداقل به اندازه آرمانهای امام مفقود هستند و این را می‌توان در فشارهای اجتماعی و بگیر و ببندهای سیاسی  و سانسورهای بی‌پایان دید.

آنچه ما می‌خواهیم نگاهی است رو به آینده که خواسته‌های شهروندان را پذیرا باشد و در این میان از شما می‌خواهیم: نقد صادقانه خود را به انتقادی فراگیرتر و بهنگامتر بدل کنید چون تردیدی نیست که تداوم وضع موجود بی آنکه اصلاحی عمیقتر رخ دهد به فاجعه خواهد انجامید.

برای آنکه نسلی تازهتر نیز مخاطب گفتمان شما قرار گیرند، گفتگویی پیگیرتر و دیرپاتر از این نیاز است. امید داریم دغدغه‌های آنانی که سهمشان از جنگ، تنها، آژیرهای نابهنگام و ممتد بوده است نیز در این آرمانگرایی تازه جایگاهی در خور یابند، جز این و با توجه به واقعیتها و توزیع جمعیتی ایران، راه درازی تا پیروزی آگاهانه باقی است.

در نگاه ما سید محمد خاتمی مناسبترین فرد برای بازگرداندن میهن به شرایط عادی است آنچنان که کرامت شهروندان ایرانی تامین شود و منزلت جهانی ایران آن چیزی نباشد که اینک به نظارهاش نشسته‌ایم. هرگز در روند اثبات سید محمد خاتمی به نفی شما و یا هر کاندیدای دیگری نپرداخته‌ایم و واهمه‌ای از آن نیست که بارها احترام خود را نسبت به شما و ویژگیهای‌تان ابراز داریم، دغدغه ما فراتر از هر فرد و هر قهرمان: وطنی است که دوستش می‌داریم.

نگاه ما، نگاه چند شهروند ساده است بی‌آنکه سودای مقام ومنفعتی در میان باشد اما وظیفه اخلاقی خود می‌دانیم نسبت به هزینه‌های سنگین کناره گرفتن سید محمد خاتمی از چرخه رقابت هشدار دهیم و امیدوار باشیم اجماع (اگر انگیزه و ارادهای برای آن باقی است) تنها تابعی باشد از اقبال شهروندان و عزم تغییر وضعیت.
بیست و چهارم اسفند هشتاد و هفت

 

موضع رسمی ستادملی‌جوانان جوانان حامی خاتمی در قبال انصراف خاتمی

 

یاری: ستادملی جوانان حامی خاتمی-ستاد88- با صدور بیانیه‌ای موضع رسمی خود را در قبال انصراف سید محمد خاتمی از کاندیداتوری اعلام و تاکید کرد که مصرانه برای بازگشت او به صحنه رقابت‌ها تلاش‌خواهد کرد.

به گزارش پایگاه خبری یاری، متن کامل این بیانیه بدین شرح است:

بنام خدا

بیانیه ستاد ملی جوانان حامی سیدمحمد خاتمی

روزهای پایانی سال 1387 را در حالی سپری می كنیم كه سیر سریع وقایع اخیر پیرامون انتخابات ریاست جمهوری، علاقمندان و دلسوزان به سرنوشت كشور را با حجم عظیمی از بیم و امیدها به پیشواز سال نو می‌فرستد.

فرآیند دوره دهم انتخابات ریاست جمهوری ضمن برانگیختن توجهات و شور عمومی معمول در اینگونه انتخابات از جهتی متمایز از سایر انتخابات مشابه است. برای نخستین بار است که چنین اشتراک نظری در میان نخبگان جناح‌های مختلف کشور در ضرورت تغییر وضع موجود شکل گرفته و از سوی جامعه نیز با اشتیاق پی‌گیری و حمایت می‌شود. این وضعیت کم‌نظیر حاصل هنرنمایی دولت نهم است که با به مسلخ کشاندن کرامت انسانی و تحقیر عدالت و ذبح آزادی‌های اساسی و قانونی ایرانیان و به بیراهه کشاندن مسیر توسعه و انحراف از چشم انداز بیست ساله و برنامه چهارم توسعه و به بازی گرفتن اعتبار و عزت ایرانیان در ماجراجویی‌های بین‌المللی و بر باد دادن سرمایه‌ها و درآمدهای نفتی کشور  همه را به عطش تغییر مبتلا كرد.

این عطش، اجماع خودجوش اقشار مختلف مردم را حول واقعی‌ترین، کم ریسک‌ترین و برانگیزاننده‌ترین گزینه ممکن شکل داد و او را به میدان فراخواند.

ندای دعوت از منادی اخلاق و دیانت در سیاست و آنکه فردای بهتری برای ایران عزیز می‌خواهد از هر سو برخاست و او را که همواره منافع مردم را بر منفعت شخصی ترجیح می‌دهد به وادی پربلای انتخابات کشانید.

سید محمد خاتمی که همواره نظر جمعی را بر نظر خود محترم داشته، در این مدت همت خود را بر اجماع و ائتلاف اصلاح طلبان معطوف به پیروزی نهاد و آنگاه که فرصت‌ها را رو به پایان دید و درنگ را بیش از حد جایز ندانست به احترام مردم، دعوت‌های پرشمار را پاسخ گفت و بی تردید به میدان آمد.

در این میان حضور فعال، مصمم و پرشور و شعور حامیان جوان او در قالب ستاد ملّی جوانان حامی سیدمحمد خاتمی (ستاد 88) که در طول شش ماه گذشته امیدوار و با اراده با همت و تلاش بی‌نظیر خود بزرگترین تشکیلات سراسری اصلاح‌طلبان را در حمایت از سیدمحمد خاتمی در سراسر کشور سازماندهی کردند، همچنین گروه‌های یاری و پویش دعوت از خاتمی(موج سوم) سهمی به سزا در تصمیم خاتمی برای حضور در میدان انتخابات داشتند.

پس از اعلام حضور خاتمی شور و امید مضاعفی برانگیخته شد و حرکت‌های خودجوش فراوان در سراسر کشور در کنار این سه حرکت اصلی به منظور حمایت از خاتمی برای پیروزی قاطع در انتخابات شکل گرفت. سفر خاتمی به استانهای فارس، کهگیلویه و بویراحمد و بوشهر نیز گوشه‌ای از اقبال بی‌نظیر مردم به او را به نمایش گذاشت، صحنه هایی که مدعیان و به ویژه جریان حاکم را به گوشه انزوا و سکوت کشاند و حتی همان‌ها که تا چند روز پیش از آن با جسارت و گستاخی، خاتمی را به ترور تهدید کرده بودند چاره را در سکوت دیدند تا شاید چاره‌ای دیگر بیاندیشند.

و اینک پس از حضور ناگهانی و دیرهنگام جناب آقای میرحسین موسوی، سیدمحمد خاتمی با بزرگ منشی و اخلاق مداری همیشگی خود از صحنه انتخابات کنار کشیده تا از پراکندگی آراء جلوگیری کند و راه را برای تغییر وضع موجود هموار سازد. اتفاقی که در کمال ناباوری هوادران و ناظران رخ داد و به نظر می‌رسید باید به گونه‌ای دیگر به انجام می‌رسید. به باور ما حضور مهندس میرحسین موسوی که چشم مشتاق بسیاری از فعالان سیاسی و اجتماعی و مردم در سال‌های اخیر به ویژه در انتخابات 76 و 84 به دنبال آن بود و به دلایل نه چندان مشخصی محقق نشده بود، اینک به گونه‌ای عجیب رخ داده است.

معتقدیم هنوز نسبت ایشان بااصلاحات و اصلاح طلبی حداقل همچون دیگر بزرگوار در صحنه آنچنان که باید مشخص و تبیین نشده بود.

بر این اساس اعلام می‌كنیم سید محمد خاتمی گرچه بزرگ‌منشانه و اخلاق گرایانه، از میدان رقابت خداحافظی کرد، اما اعضای ستادهای ملی جوانان حامی خاتمی، به همان دلایلی که شش ماه است وی را شایسته حضور در انتخابات می‌دانند، همچنان اصرار دارند که وی بهترین گزینه اصلاح طلبان در رقابت انتخاباتی سال آینده است و تا آخرین گام به تلاش خود برای بازگشت خاتمی به عرصه انتخابات ادامه خواهد داد.

 در این مسیر به اعضای ستادهای 88 در سراسر كشور و دیگر دوستان و هواداران اصلاحات تاكید می‌كنیم نباید در بازی طراحی شده دیگرانی که شکست‌مان را لحظه شماری می‌کنند گرفتار شویم و باید به دور از گفتارها و رفتارهای تفرقه‌افکنانه و حول مبانی تبیین شده اصلاحات، پروژه انتخابات را با حوصله و عقلانیت تا آخر مدیریت کنیم.

بازهم تکرار می کنیم در روزهایی چنین سخت و سخت‌تر از این همچون گذشته حامی و همراه خاتمی خواهیم ماند و انفعال و یأس را شایسته جوانان حامی خاتمی نمی‌دانیم
از آقایان کروبی و موسوی كه آنها را نیز از سرمایه‌های بزرگ كشور می‌دانیم انتظار داریم با درنظر گرفتن هدف اصلی که همانا پیروزی در عرصه انتخابات برای تحقق مطالبات اصلاح‌طلبانه است، در کنار سیدمحمد خاتمی و اكثریت عظیم اصلاح‌طلبان در كشور برای رسیدن به اجماع کامل تلاش کنند. و در این راه با دعوت از سیدمحمد خاتمی برای بازگشت مجدد به عرصه انتخابات کمک کنند تا به جای ایثار و گذشت کاندیداها، این جامعه باشد که تعیین کند چه کسانی باید کنار بکشند و چه کسی باید بماند.

در پایان ضمن عرض شادباش فرا رسیدن ارمغان سبز روزگار، بهار و نوروز باستانی به همه هم‌میهنان عزیز و آرزوی سالی پربار و همراه با وحدت و پیروزی برای اصلاح‌طلبان در سال نو، به اطلاع می‌رسانیم گردهمایی فوق العاده ستاد 88 برای اتخاذ تصمیم به منظور دستیابی به بهترین روش ممکن در نیمه دوم فروردین ماه 1388 با حضور نمایندگان ستاد از سراسر کشور برگزار خواهد شد.

یا مقلّب القلوب و الابصار
یا مدبّر الیل و النهار
یا محوّل الحول و الاحوال
حوّل حالنا الی احسن الحال


ستاد ملی جوانان حامی خاتمی
 27
اسفند 1388

 

بازتاب انصراف خاتمی از نامزدی انتخابات ریاست جمهوری در رسانه‌های جهان

یاری:انتشار خبر انصراف سید محمد خاتمی از حضور در انتخابات دور دهم ریاست جمهوری ایران بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های جهان که اخبار انتخاباتی ایران را به دقت تحت نظر دارند، داشته است.

به گزارش قلم، سید محمد خاتمی شامگاه 26 اسفند با انتشار بیانیه‌ای انصراف خود را از کاندیداتوری در انتخابات دور دهم ریاست جمهوری ایران به طور رسمی اعلام کرد و این خبر علاوه بر رسانه‌های داخلی با اقبال زیاد رسانه‌های خارجی مواجه شد.

در این میان خبرگزاری فرانسه به بخش کوتاهی از بیانیه‌ خاتمی اشاره کرده و نوشت که خاتمی به خاطر پرهیز از تقسیم آرا در میان کاندیداهای اصلاح طلب انصراف خود را اعلام کرده است.

این خبرگزاری همچنین به اظهارات خاتمی مبنی بر انتخابات آزاد و منصفانه نیز تاکید کرده است.

اما خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش مفصلی در این باره بر روی وب‌سایت خود قرار داده و در آن عنوان کرده است که مشهورترین اصلاح طلب ایران از رقابت با محمود احمدی نژاد برای ریاست جمهوری دهم ایران انصراف داده و دلیل این امر را جلوگیری از هرگونه پراکندگی در آراء اصلاح طلبان اعلام کرده است.

این خبرگزاری به فرآیند حضور خاتمی در انتخابات دهم و اتفاقات رخ داده طی یک ماه گذشته اشاره کرده و حضور میر حسین موسوی را به عنوان گزینه بهتر از نقطه نظر خاتمی اعلام می‌کند.

به گزارش این خبرگزاری آمریکایی، اصلاح‌طلبان معتقدند که در انتخابات دور بعد شانس بیشتری نسبت به محمود احمدی نژاد دارند که در سال 2005 بر سر قدرت آمد اما به مرور زمان محبوبیت خود را به دلیل مشکلات اقتصادی و دیگر مسایل از دست داد.

شبکه خبری بی‌بی‌سی نیز اعلام انصراف خاتمی را با عنوان "کناره گیری رسمی خاتمی از انتخابات" در صدر اخبار فارسی خود قرار داده و نوشت: آقای خاتمی با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که برای پرهیز از پراکندگی در آرای اصلاح طلبان از صحنه انتخابات کناره‌گیری می‌کند.

به نوشته این شبکه، پیش از این منابع نزدیک به آقای خاتمی در روزهای یکشنبه و دوشنبه از کناره گیری احتمالی او از دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران خبر داده بودند.

دویچه وله آلمان نیز این خبر را در صدر اخبار خود قرار داده و عنوان کرد که سید محمد خاتمی در بیانیه خود یادآور شده است که وضعیت کنونی کشور و روال مدیریت آن، "نیاز به تغییر سازنده و فوری" دارد و به باور وی، شیوه‌ عمل، راهکارها و راهبردهای کنونی، به ظهور مشکلات فراوان و اساسی منجر شده است.

به نوشته این شبکه خبری، خاتمی خواستار آن شده که همه‌ کسانی که برای رسیدن به وضعیتی بهتر تلاش می‌کنند، از تشتت آرا بپرهیزند و وحدت خود را پاس دارند.
در ادامه گزارش این شبکه خبری آمده است: خاتمی، موسوی را شخصیتی "اخلاقی، آزاد اندیش و شایسته" خوانده و به باور وی، مهندس موسوی، برای ایجاد تغییرات شایستگی لازم را دارد و از حقوق و آزادی‌های بنیادین و حاکمیت مردم و حیثیت بین‌المللی کشور دفاع کرده و می‌کند.

وال استریت ژورنال، نیویورک تایمز، گاردین، واشنگتن پست، خبرگزاری رویترز و شبکه خبری الجزیره از جمله رسانه‌های تاثیر گزار جهان هستند که در کنار دیگر رسانه‌ها طی گزارش‌های متفاوتی به این خبر واکنش نشان داده‌اند.

 

بازگشت به صفحه نخست         

                            

Free Web Counters & Statistics