نویدنو:07/03/1386                                                                     صفحه قابل چاپ است

ماجراي "بدحجاب‌"ها، بهانه‌ي انحراف هسته‌يي!

فرانسيس هريسون – بي‌بي‌سي، تهران - ترجمه: سيد ايمان ضيابري

هزاران زن ايراني به دليل رعايت نكردن استاندارهاي پوشش اسلامي اين هفته در تهران مورد تذكر قرار گرفتند و صدها نفر از آنان در طول خشن‌ترين عمليات پليسي يك دهه‌ي اخير به دليل آنچه كه بدحجابي قلمداد مي‌شود، دستگير شدند.
در مورد تهران حرف مي‌زنيم و سخت‌گيريهاي جديد پليس در مورد پوشش اسلامي كه بسياري از زنان، مردان، جوانان و سالخوردگان را خشمگين كرده است. اما تلويزيون ايران گزارش داده است كه بر اساس نظرسنجي‌ها، 86 درصد از مردم موافق اين اقدام پليس هستند.
در حال حاضر براي اجراي اين طرح، ماشينهاي پليس در كنار مركزهاي خريد عمده‌ي شهر تهران مستقر شده‌اند. آنان، افراد پياده و ماشينها را متوقف مي‌كنند و به زنان تذكر مي‌دهند كه موهايشان را نشان ندهند كه در صورت تكرار شدن، ماشينها توقيف و صاحبان آنها نيز دستگير خواهند شد.
نه تنها زنان جوان و مدپوشان، كه زنان ميانسال، توريستهاي خارجي و روزنامه‌نگاران نيز از اين وقايع دچار وحشت شده‌اند.

انتخاب شخصي
در طول يك شب، استاندارد آنچه كه لباس قابل قبول دانسته مي‌شود، تغيير كرد. آزاديهايي كه با سختي به دست آمده بودند مانند آزادي بر سر گذاشتن روسري‌هاي رنگي، همگي به زباله‌دان سپرده خواهند شد. ممكن است پيش پا افتاده به نظر برسد اما زنان ايراني راههايي براي به دست آوردن استقلال شخصي‌شان يافته بودند و برگشتن به رنگهاي افسرده‌يي مانند سياه، خاكستري و سرمه‌يي آن چيزي نيست كه آنها به دنبالش هستند.
دختر جواني كه به طرز شديدي آرايش كرده و مطابق مد روز لباس پوشيده مي‌گويد: "اگر ما بخواهيم كاري انجام بدهيم، مطمئناً آن را به هر ترتيب انجام خواهيم داد. همه‌ي اين اتفاقات به نظر من بي‌معني است."
او معتقد است كه پوشش اسلامي بايد يك انتخاب شخصي باشد كه شما بخواهيد خود را در يك چادر سياه مخفي كنيد يا لباسهاي معمولي‌تر بپوشيد.
جالب اينجاست كه بسياري از زنان معتقد به حجاب اسلامي كه از پوشش چادرسياه استفاده مي‌كنند، معتقدند اين يك انتخاب شخصي است و نبايد به مردم تحميل شود.
شبنم كه براي خريد همراه دوست خود آمده بود گفت: "امسال از سالهاي قبل خيلي بدتر است زير تلويزيون و روزنامه‌ها به موضوع پوشش گسترده‌تري نسبت به سال پيش داده‌اند، قبلاً وضع به اين بدي نبوده است."

اجازه ممنوع
هر سال با آغاز فصل تابستان، پليس مي‌گفت كه قانون لباس اسلامي را اجباري خواهد كرد اما وضعيت امسال به طرزي عجيب، خشن و تند است. به بسياري از زنان در اين زمينه تذكرهايي داده شد، بسياري از آنها با اخذ تعهد در مورد اصلاح رفتار آزاد شدند و برخي ديگر نيز به مراجع قضايي رفتند.
عليرغم اينكه مقامات علاقه‌ي زيادي به پوشش داخلي اخبار اين قضيه براي ايجاد ترس در زنان دارند اما نمي‌خواهند قضيه در خارج از مرزها منعكس شود.
تصويربردار بي‌بي‌سي هنگام گرفتن فيلم از پروژه‌هاي پليس دستگير شد و مجوز براي فيلمبرداري از سطح شهر توسط دولت لغو شد.
دوست شبنم مي‌گويد: "واقعاً ما امنيتي نداريم. وقتي از صبح بيرون آمديم، افراد عادي بسياري در مورد روسري‌هايمان به ما هشدار دادند كه آنها را بالاتر بگذاريم چرا كه بسياري از زنان شبيه ما دستگير شده‌اند."
صاحبان بوتيكها نيز عصباني هستند. بسياري از مغازه‌ها تعطيل شدند و برخي ديگر نيز هشدار داده شدند كه لباسهاي غيراسلامي نفروشند.

حجاب را رعايت كنيد
ترافيك خيابانها نيز به دليل اينكه بسياري از زنان ريسك نمي‌كنند تا بيرون بروند، كاهش يافته است. آنها از ترس دستگير شدن در خانه مي‌مانند. در ماشينها نيز امنيت برقرار نيست. آژانسهاي تاكسي اخطاري دريافت كرده‌اند مبني بر اينكه بدحجابها را سوار نكنند. يك راننده تاكسي مي‌گويد: "آنها گفته‌اند كه نبايد زناني با لباس غيراسلامي را حمل و نقل كنيم و خودمان در داخل ماشين به آنها تذكر بدهيم كه حجابشان را رعايت كنند."
البته اين تنها زنان نيستند كه هدف قرار گرفته‌اند. مردان جوان نيز به دليل پوشيدن بلوزهاي آستين‌كوتاه و مدل موهايشان تذكر داده مي‌شوند.
مراد، آرايشگري كه موهاي سربالايش بسيار جلب توجه مي‌كنند، معتقد است براي جذب مشتري بايد اينگونه باشد. او مي‌گويد: "در اين روزها جرات نكردم براي پياده‌روي به خيابانهاي اصلي بروم چرا كه حتماً دستگير مي‌شوم و معمولاً خيابانهاي فرعي و كوچه‌ها را انتخاب مي‌كنم."
مراد بسيار وحشت‌زده شده چرا كه دوستانش به او گفته‌اند پليس موهاي بسيار بلند جوانان را به زور قيچي مي‌كند!
بسياري از والدين شكايت كرده‌اند كه به وحشت انداختن جوانها در مورد لباسهايشان تنها باعث مي‌شود از كشور بروند. اما يك نماينده‌ي مجلس نيز گفته كساني كه نمي‌توانند با قانونهاي اسلامي خود را تطبيق دهند، از كشور بروند.
بسياري از مفسران معتقدند دولت اين سخت‌گيريها را به راه انداخته تا توجه مردم را از هزينه‌هاي بالاي زندگي در ايران و همچنين تنشهاي بين‌المللي در مورد قضيه‌ي هسته‌يي منحرف كند.
اگر اينگونه باشد، اين استراتژي مردم را دچار مخاطره مي‌كند كه چند سال را در آزادي نسبي اجتماعي سر كردند و نمي‌خواهند به سالهاي اوايل انقلاب برگردند كه قوانين مربوط به لباس، بيش از امروز سخت‌گيرانه و وحشتناك بود.

 

 

 

 

بازگشت به صفحه نخست                                   

Free Web Counters & Statistics