نویدنو - سیاست - اقتصاد-  کتاب -  زنان -صلح  - رحمان هاتفی فرهنگ وادب - درباره ما - پیوندها -  -دیدگاه نظری - ویژه نامه

آقاي رييس جمهور! دلسوزان صنعت با كارخانه ها و كارگران چه كردند؟

نویدنو:19/9/1385

آقاي رييس جمهور! دلسوزان صنعت با كارخانه ها و كارگران چه كردند؟

رنجنامه اي به رييس جمهور؛

 آقاي رييس جمهور! دلسوزان صنعت با كارخانه ها وكارگران چه كردند؟
كارگران مازندران چپاولگران به صنعت را نخواهند بخشيد

 

تهران- خبرگزاري كار ايران

همزمان با سفر رييس جمهور به استان مازندران ، خانه كارگر تشكيلات اين استان در نامه اي مبسوط ضمن تشريح مشكلات صنعت و كارگران استان خواستار توجه ويژه آقاي احمدي نژاد شدند.
به گزارش" ايلنا" متن كامل اين نامه به شرح ذيل است:
متاسفانه از گذشته هاي دور ديدگاه غلطي رواج يافته است‌‏, كه هر كس بخواهد در دفاع از حقوق كارگران جمله‌‏اي با شرحي را ابراز نمايد‌‏, و يا با لحن و زباني اندك بلند سخن بگويد او را كمونيست - سياسي و احساسي يا آشوبگر معرفي نمايند . كم لطفي كه مع الاسف از جمع ياران داخل در كابينه و اطراف جنابعالي هم شنيده مي شود فلذا لازم به يادآوري مي دانيم كه بدوا با صداي بلند بگوييم كه ما مسلمان , مقلد امام و رهبري و حامي انقلاب شكوهمند اسلامي و پيرو ولايت فقيه مي باشيم .
در ادامه نامه آمده است: سخن بلند و زشت را هيچ‌‏كس نمي پسندد و با اين وجود بعضا شرايطي حاكم مي شود كه راهي جز درشت و بلند سخن‌‏گويي فرا رو باقي نمي‌‏ماند در اين خصوص خداي سبحان در قرآن مجيد فرموده است كه سخن بلند و زشت را نمي‌‏پذيرد الا اينكه از حلقومي مظلومي و ستمديده به در آيد , فلذا با اين باور كه سخن درشت و بلندمان حرف و سخن حقي است كه از حلقوم مظلوم دردمندان و ستمديدگان به در مي ‌‏آيد از اين رو اميد است عذر ما را در بلند و درشت‌‏گويي پذيرا باشيد .
و اما مشكلات ...


1- كارگران و بازنشستگان وبارخريدشدگان از مجموعه توليد و صنعتي و خدماتي و كشاورزي استان مازندران با اعلام وفاداري خود به آرمانهاي الهي و معنوي امام راحل در تبعيت از مقام عظماي ولايت و رهبري همواره حامي دولتمردان مكتبي و صادق نظام مقدس اسلامي بوده و مبتني بر اين ديدگاه و باور انقلابي و اسلامي حمايت صادقانه خود از جنابعالي كه عدالت و مهرورزي را سرلوحه كار خود قرار داده ايد اعلام مي‌‏داريم .
2- قانون كار كه بر اساس و برخوردار از انديشه امام راحل در توجه و حمايت و صيانت از نيروي كار با دخالت مستقيم آن پير روشن ضمير و خردمند تدوين و به تصويب رسيده است تحت اغواء گري و توطئه صاحبان زر و زور و رانت از سوي جريانات و جناحهاي مختلف سياسي ودر دوره هاي مختلف در معرض تهديدهاي جدي از جمله تعديل و بازنگري براي ايجاد محدوديتهاي هر چه بيشتر بر كارگران قرار گرفته است قطعا عالي جناب موضع‌‏گيري عليه اين قانون در مجلس ششم و در دولت و كابينه گذشته را به خاطر داريد كه با هوشياري و اعلام مواضع قاطع كارگران سراسر كشور ناكام مانده بود اما همان هجمه به اندازه كافي با خارج كردن جمعيت زيادي از كارگران كشور (‌‏كارگاههاي كمتر از 10 نفر ) از زيري چتر حمايتي قانون كار چه مصيبتي را بر آن جمعيت فعال و زحمت‌‏كش وارد نمود .
علي هذا تاييد و تصديق فرماييد كه كارگران كشور در مقابل هر ندا و
اقدام به تعرض بر قانون كار , حساس و از خود واكنش شديد نشان دهند ذكر اين نكته از آن جهت است كه اكنون وزير كار در كابينه جنابعالي همه توان خود را در جهت ضربه اي ديگر بر كارگران اين جمعيت فعال كشور تحت عنوان و پروژه بازنگري در قانون كار بكار بسته است.
آقاي رئيس جمهور!
نگذاريد فتنه اي كه سالهاست سياست بازان عامل وآلت دست صاحبان زر و زور در تدارك بر پايي آن عليه كارگران كشور هستند به د ست دوستان شما و در كابينه شما محقق شود .
3- طي دو دهه اخير بر اثر عملكرد ضعيف و سوء مديريت شديد در كارخانجات بزرگ و كوچك دولتي استان مازندران كه بعضا همراه با فساد هم بوده است هزاران كارگر و عائله شان قرباني شده اند علاوه بر سوء مديريت پروژه خام و بي حساب و كتاب و بي برنامه خصوصي‌‏سازي كه از آن بعضي به خصوصي خوري تعبير نموده اند عاملي در تشديد اين فاجعه بزرگ بوده است در اين بين هر چند عده اي به نان و نام و نوايي رسيده اند اما در مقابل هزاران كارگر و عائله مظلوم آنان نابود شده و عده اي ديگر در آستانه نابودي قرار دارند از باب شاهد مثال و نمونه اشاره مي گردد .
در شهرستان بهشهر , كارخانجات چيت‌‏سازي با سابقه چندين ساله و با داشتن سابقه حدود 2000 نفر كارگر تعطيل, لينتر پاك با سابقه اشتغال 600 نفر كارگر تعطيل,در شهرستان ساري, كارخانجات تخته سه لايي شهيد رجايي با هفتصد شاغل آن تعطيل , كولر گازي با 250 نفر كارگر تعطيل , ريسندگي چل با 250 نفر كارگر تعطيل , لامپ چل الكتريك با 150 نفر كارگر تعطيل , نساجي چوخا با 700 نفر كارگر تعطيل , قائم شهر , نساجي مازندران ( گوني بافي , طبرستان , تلار ) با سابقه اشتغال 5000 نفر اكنون با حدود 1000 نفر شاغل نيمه تعطيل , صنايع كاغذ سازي حرير با حدود 100 نفر شاغل تعطيل ,‌‏شركت ذغال سنگ البرز مركزي با سابقه حدود 5000 كارگر شاغل با عده اي محدود شاغل در آستانه تعطيل ,در آمل " جين مد " با 170 كارگر تعطيل , دوخت خزر با 300 نفر كارگر تعطيل , بابلسر , فرش البرز با 700 نفر شاغل تعطيل , تنكابن خزر خز با 600 نفر كارگر تعطيل .
آقاي رئيس‌‏جمهور!
در ريشه يابي علت و علل اين واقعه تلخ وغم انگيز عواملي چون انديشه خصوصي سازي , مديريت ناسالم و ناكارآمد آلوده به سياسي كاري و جناح بازي و عدم حمايت به موقع دولت از صنايع تحت پوشش و سهل‌‏انگاري‌‏ در تجهيز و نوسازي به موقع‌‏بيش از هر عاملي ديگر رخ مي نماياند مع الوصف عده اي سياسي كار كه هر يك با مدتي مديريت بر مصادر صنايع كشور عامل اينهمه مصائب مي باشند براي سرپوس گذاشتن بر گناه سوء مديريت خويش با مطرح كردن قانون كار به عنوان عامل خرابيها عذري بدتر از گناه را مرتكب مي شوند كه متاسفانه عده اي دانسته و يا ندانسته از اين حرف و سخن لغو و واهي تبعيت مي نمايند .
آقاي رئيس‌‏جمهور , مصيبت تعطيلي يك واحد يعني از دست دادن شغل يعني بيكاري يعني سرافكندگي رئيس خانواده در مقابل عائله يعني از كف رفتن آبرو آنجا كه ديگر فرزند فرد بيكار شده نمي تواند مانند ساير هم سن و سالان راه رفتن‌‏, پوشيدن , درس خواندن و هزاران سرافكندگي ديگر يعني تحقير و شرمنده شدن يعني برادري به انتظار برادري ديگر نشستن تا در برگشت برادر به خانه از كفش و. لباس وي استفاده كردن يعني از يك كفش و يك دست لباس دو نفر استفاده كردن يعني دخترخانه , چادر مشكي خود را به دليل رنگ پريدگي دوباره پشترو كردن يعني هرگز گوشت نخوردن يعني عقب ماندن قسط اجاره مسكن يعني اخطار تخليه خانه وام دار از سوي بانك بدليل معوق ماندن اقساط وام مسكوني يعني نه گفتن به خواستار دختر دم بخت به دليل نداشتن جهيزيه يعني نرفتن به مهماني بدليل عدم توانايي در پذيرايي از مهمان يعني كليه فروختن و...
آقاي رئيس‌‏جمهور!
هزاران هزار كارگري كه امروز در استان مازندران به اين مشكلات گرفتارند فقط در اثر سوء مديريت دولتي در دوره گذشته و بعضا حال مي باشد اگر دولتهاي پيشين در گزينش مديران بر اين شركتها اندكي دقت مي كردند , قطعا نتيجه اين قصه پر غصه غير از آن بود كه اكنون مشاهده مي فرماييد .
يقينا شنيده ايد آن سخن برحق پيامبر اعظم (ص) را كه فرمود هر كس صداي مساعدت خواهي مسلمي را بشنود اما به ياريش نشتابند مسلمان نيست اگر چه اين حديث را نوعا براي مسلمانان كشورهاي ديگر نقل مي فرمايند .
ولي مستحضريد شمعي را كه به خانه رواست به مسجد ... از اين رو انتظار مي رود , اكنون كه جنابعالي كه شهير به دلسوزي و غمخواري محرومان جامعه مي باشيد حداقل , خسارت وارده از ناحيه مديران شركت هاي دولتي كه گمارده شده از سوي دولتهاي گذشته بر اين شركتها بوده اند عملكرد غلط آنان موجب ببار آمدن آن خسارت سنگين بر جامعه كارگري استان گرديد را جبران نماييد در اين خصوص پيشنهاد ما آن است كه حقوق معوق كارگران شاغل از قبيل چيت سازي با چندين سال , نساجي طبرستان قائم شهر با بيش از چهار ماه , فرش البرز بابلسر با بيش از يكسال و حرير قائم شهر كه چندين ماه حقوق دريافت نكرده اند‌‏, تامين و پرداخت و در جهت تجهيز و نوسازي كارخانجات مربوطه از جهت استمرار اشتغال شاغلين و بازگشت بكار تعديل شدگان اقدام گردد .
ثانيان آن دسته از باز خريد شدگان كه پس از بيست سال كار در مشاغل سخت و زيان آور كه از كاربر كنار و تعديل شده اند موجبات برخورداري آنان از حقوق بازنشستگي با عنايت به وجود قانون بازنشستگي در مشاغل سخت و زيان آور فراهم گردد .
ثالثا , آناني كه با سابقه كمتر از بيست سال كار, اخراج و تعديل شده اند تا فراهم شدن شغلي مناسب تحت پوشش بيمه بيكاري قرار گيرند و در اين فاصله با تجهيز و راه اندازي كارگاه محل كارشان موجبات بازگشت بكار آنان را فراهم فرماييد.
4- مشكلات بازنشستگان و مستمري بگيران صندوق تامين‌‏اجتماعي استان مازندران كمتر از شاغلين نيست آناني كه با كار طاقت فرسا در ديروز دل و اميد به آسايش امروز بسته بودند اكنون دچار مصيبتي بدتر از ديروز شده اند,‌‏ آقاي رئيس جمهور با تشكيل وزارت رفاه صندوقهاي بازنشستگي كشوري و لشگري و تامين اجتماعي تحت مديريت واحد قرار گرفه است چرا و به كدامين دليل موجه بايد بين بازنشستگان دو صندوق تحت مديريت واحد اينهمه تبعيض باشد.
براي استحضار به دو نمونه از تبعيض اشاره مي گردد .
الف ) حسب الامر جنابعالي مقرر شد تا به مناسبت عيد سراسر مسعود غدير به بازنشستگان مبلغي عيدي پرداخت گردد اين عيدي شكر خدا به بازنشستگان صندوق كشوري ولشگري پرداخت ولي متاسفانه به بازنشستگان صندوق تامين اجتماعي پرداخت نشد نمونه اي ديگر حسب مصوبه هيات محترم وزيران مقرر شد تا كف پرداختي حقوق بازنشستگان به 000/000/2 ريال افزايش يابد اين امر براي بازنشستگان تامين اجتماعي صورت نگرفت اين چنين است در ساير موارد .
آقاي رئيس جمهور :
اكنون چشمهاي فراوان سرشار از اميد به تحقق وعده هاي بحق جنابعالي در رفع مشكلات در جريان اين سفر مهم و تاريخي به استان مازندران دوخته است .
رجاء واثق داريم طبع بلند و روح سخاوتمند جنابعالي در اهتمام به امور جامعه كارگري و بازنشستگان استان به مدد آمده كاهنده و رافع مشكلات صادق‌‏ترين بيعت كنندگان و حاميان امام و رهبري كه در طريق دفاع و حمايت از انقلاب شكوهمند خود , جان , مال و آ‌‏بروي خود را طبق اخلاص نهاده و هديه نموده اند باشد . ان شاء الله .

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

بازگشت به صفحه نخست  


Free Web Counters & Statistics