نویدنو:19/04/1387                                                                     صفحه قابل چاپ است

با هم به سوی تلاش گسترده و متحد برای صلح و آزادی و بر ضد توطئه های امپریالیسم و ارتجاع

ما موسسین شورای ملی صلح برای تحقق صلح پایدار و برای غلبه بر فضای جنگ، تنش و تحریم تلاش مستمری را آغاز می‌كنیم، چراكه توسعه، آزادی و رفاه ملت ایران در گرو ثبات و آرامش كشور، منطقه و حركت به سوی صلح جهانی است. ما در این راه به همه افراد و جریان‌های صلح‌طلب دست یاری می‌دهیم تا با یكدیگر صلح و حقوق‌بشر را محقق‌سازیم


بر اساس گزارش های رسیده نخستین نشست موسسان «شورای ملی صلح»، روز پنج‌شنبه سیزدهم تیرماه ۱۳۸۷، با حضور ده ها تن از فعالان اجتماعی، فرهنگی و سیاسی با تاكید بر مخالفت با جنگ و تحریم برگزار شد. برگزاری این نشست در پی نزدیک به یک سال تلاش نیروهای مختلف در داخل و خارج از کشور، تشکیل محافل و گروه های ضد جنگ (از جمله تلاش های ارزنده مادران صلح“ و ”چنبش ضد جنگ“) بر ضد خطر ماجراجویی های نظامی و برای صلح، بی شک گام مهمی در حرکت به سمت سامان دهی یک جنبش صلح سراسری، دموکراتیک و مترقی است که بتواند در شرایط دشوار کنونی تأثیر خود را بر روند حوادث تند و خطرناک ایران و منطقه بر جای گذارد.

نیروهای مترقی و صلح دوست جهان در هفته های اخیر، با نگرانی عمیق، اخبار گوناگونی را پیرامون تدارک نیروهای جنگ طلب و امپریالیسم برای یورش نظامی به ایران را دنبال کرده اند. سیاست های فاجعه بار امپریالیسم در منطقه، از جمله وضعیت کنونی عراق و کشتار صد ها هزار انسان بی گناه و تخریب گسترده این کشور، جای هیچ گونه خوش بینی و کم بها دادن به خطراتی که ایران و منطقه را تهدید می کند باقی نمی گذارد. جلوگیری از تکرار فاجعه جنگ عراق تنها با بسیج افکار عمومی جهان و منطقه و اتخاذ سیاست های منطقی و به دور از تنش فزایی ممکن است.

خانم شیرین عبادی، برنده جایزه صلح نوبل، که از سخنرانان نشست ”شورای ملی صلح“ بود در سخنان خود ضمن اشاره به سرنوشت كشور همسایه ایران یعنی عراق از جمله گفت: ”جنگ در عراق سال‌ها قبل از حمله نظامی به آن كشور آغاز شده بود. حدود ۱۰ سال عراق در تحریم اقتصادی بود و طبق آمارهای منتشره بیش از یك میلیون كودك كمتر از پنج سال به علت عدم‌دسترسی به شیر خشك و دارو از بین رفتند. جنگ از سال‌ها قبل بلای جان مردم عراق شده بود و البته تهاجم نظامی وضعیت آنان را بدتر هم كرد..“ عبادی در ادامه به وضعیت ایران كنونی پرداخت و با اشاره به این مطلب كه یکی از اهداف انقلاب رهایی مردم از نابرابری‌ها و بی‌عدالتی‌های اجتماع بوده است گفت: ”اكنون با گذشت سه دهه از آن تاریخ شاهد هستیم كه طبق آمارهای دولتی بیش از ۱۰ میلیون نفر زیر خط فقر زندگی می‌كنند یعنی از هر هفت ایرانی یك نفر با روزی كمتر از یك دلار زندگی می‌كند. این گفته مقامات رسمی حكومت است و به عقیده كارشناسان میزان فقر در اجتماع بیش از این هم هست. بالا بودن درصد بیكاری و عدم‌تناسب دستمزدها و مخارج زندگی باعث فرار مغزها شده است كه طبق آمار یونسكو، ایران بیشترین درصد فرار مغزها را دارد و متاسفانه تحریم اقتصادی باعث تشدید این وضعیت نیز خواهد شد.“

دکتر پیمان که از دیگر سخنرانان این نشست بود با اشاره به این مسئله که: ”كسانی دست به جنگ زده‌اند كه در جامعه نقش مولد نداشته‌اند“ افزود: ”نیروهای مولد و آفرینش‌گران اهل صلح‌اند و غارتگران خواستار جنگ.“ پیمان در ادامه با اشاره به شكاف ملت- حكومت علت این موضوع را به دلیل کوتاهی دست نیروهای مولد از قدرت دانست و با اشاره به بروز بی‌اعتمادی در جامعه آن را نتیجه شفاف نبودن سیاست‌ها دانست و گفت: ”یك رژیم دموكرات هرچه داشته باشد رو هست.“ پیمان در بخش دیگری از سخنان خود بر نقش زنان در راه ایجاد گفتمان صلح‌خواهی در جامعه تاكید كرد و افزود: ”نباید صلح را محدود به روشنفكران كرد و نیروهای مولد جامعه باید درگیر مسئله صلح شوند. او گفت كه طرفداران صلح باید بی‌عدالتی‌ها و فقر را به عرصه عمومی ببرند چراكه بدون مبارزه و كمك و همیاری مردم، شعار صلح تحقق نخواهد یافت.“

مبارزه برای صلح، همان طور که در نشست موسسان شورای ملی صلح“ نیز به آن اشاره شده است، ارتباط تنگاتنگ و گسست ناپذیری با مبارزه مردم ما برای آزادی، دموکراسی و عدالت اجتماعی دارد. سیاست های مردم ستیزانه و مخرب رژیم حاکم، سرکوب و اختناق قرون وسطایی، در کنار سیاست های مخرب اقتصادی-اجتماعی، با وجود درآمد هنگفت نفت، بخش های وسیعی از شهروندان میهن ما را در فقر و محرومیت غیر انسانی فرو برده و کشور را با وضعیت بسیار دشواری رو به رو کرده است. اتخاذ سیاست های تبلیغاتی و نابخرادنه دولت احمدی نژاد، تهدیدات تو خالی و سیاست هایی که در مجموع تنها آب به آسیاب سیاست های محافل جنگ طلب منطقه و امپریالیسم می ریزد، بخشی از دشواری های کنونی است که میهن ما و جنبش صلح با آن رو به روست.

تشنج زدایی و تأکید بر حل معضلات و مشکلات منطقه ای از طریق صلح آمیز و تأکید بر نقش مهم نهادهای بین المللی همچون شورای حکام و مجمع عمومی سازمان ملل متحد و دوری از زبان جنگ و تهدید از جمله سیاست هایی است که می تواند در راه تخفیف بحران کنونی موثر واقع گردد.
حزب توده ایران در سال های اخیر ضمن تأکید بر حرکت مشترک همه نیروهای مترقی، آزادی خواه و صلح دوست جامعه همواره بر این امر تأکید داشته است که سامان دهی یک جنبش سراسری و موثر صلح و آزادی خواهانه تنها با شرکت وسیع ترین طیف نیروهای آزادی خواه و ملی و با شرکت نیروهای اجتماعی، جنیش کارگری، جنبش جوانان و دانشجویان و جنبش زنان میهن ما امکان پذیر است.

حرکت در این سمت و تلاش در راه ایجاد زمینه شکل گیری یک جنبش سراسری در کشور بی شک می تواند نقش مهم و موثری در تحولات سیاسی کشور برجای گذارد. حزب توده ایران ضمن استقبال از برگزاری نشست موسسان «شورای ملی صلح»، همه نیروهای صلح دوست و آزادی خواه ایران و جهان را به تلاش مشترک بر ضد درگیری های جدید نظامی در منطقه و جلوگیری از دخالت های قلدارنه امپریالیسم و متحدان آن در امور داخلی میهن ما فرا می خواند. تشکیل نشست موسسان «شورای ملی صلح» گام نخست در راه دشواری است که باید آن را به دور از گروه گرایی و انحصار و با قبول برداشت ها گوناگون نظری و سیاسی طی کرد و راه را برای ایجاد یک جنبش سراسری ضد چنگ، برای صلح آزادی و تحقق دموکراسی هموار کرد. حزب ما بر اساس سنن تاریخی و برداشت های سیاسی نظری خود تمام تلاش ها و امکانات خود را برای تحقق و موفقیت چنین امر مهمی به کار خواهد گرفت.

ما قبلاً گفته ایم و باز هم تکرار می کنیم که مردم ایران بلوغ سیاسی، اراده کارا و هوشیاری لازم را برای حل و فصل مسایل خود از هر نوع دارند. هرگونه دخالت تجاوزکارانه در امور چنین کشوری از قبل محکوم به شکست است. نبرد نو با کهنه، صلح با جنگ طلبی و جنگ طلبان، دانش با خرافات، و دموکراسی با استبداد ریشه های عمیق و رو به رشدی در جامعه پیدا کرده است. دخالت خارجی، به ویژه دخالت نظامی تأثیر مخربی در این آهنگ رشد ایجاد خواهد کرد و در تحلیل نهایی آب به آسیاب ارتجاع و استبداد خواهد ریخت و منطقه را بیش از پیش به آتش و خون خواهد کشید.

نامه مردم

 

  | می توانید نظرات خودرا اینجا ابراز نمایید .

 

بازگشت به صفحه نخست         

                            

Free Web Counters & Statistics