نویدنو:01/03/1386                                                                     صفحه قابل چاپ است

بازداشتهای گسترده در آذربایجان

دوشنبه، 31 اردیبهشت 1386

 

با نزدیک شدن به سالگرد تظاهرات اول خرداد ۱۳۸۵ کنترل و فشار ارگان های اطلاعاتی و امنیتی جمهوری اسلامی در شهرهای آذربایجان بیشتر شده است. این فشارها جهت جلوگیری از تظاهراتهای اعتراض آمیزی است که عصر روز سه شنبه اول خرداد ماه در تمام شهرهای آذربایجان صورت خواهد گرفت ...


(گزارش آسمک -
۳۰ اردیبهشت ۱۳۸۶): با نزدیک شدن به سالگرد قیام خرداد ۱۳۸۵ کنترل و فشار ارگان های اطلاعاتی و امنیتی جمهوری اسلامی در شهرهای آذربایجان بیشتر شده است. این فشارها جهت جلوگیری از تظاهراتهای اعتراض آمیزی است که عصر روز سه شنبه اول خرداد ماه در تمام شهرهای آذربایجان صورت خواهد گرفت، همچنین در نقده علاوه بر آن روز پنجشنبه ۳ خرداد ماه مراسمی با عنوان اولین سالگرد شهدای سولدوز برگزار خواهد شد. در طی دو هفته گذشته هزاران تن از فعالان حرکت ملی آذربایجان به اداره کل اطلاعات و اداره حفاظت و اطلاعات نیروی انتظامی احضار و تهدید شده اند که حق برگزاری یا شرکت در هیچ برنامه ای را ندارند. بیش از۱۵۰ نفر بازداشت شده اند. از طرف دیگر منزل و محل کار برخی دیگر نیز در کنترل شبانه روزی قرار دارد. دادستانی بسیاری از بازداشت شدگان میتینگهای اول مهرماه و دو اسفندماه سال گذشته را با اعلام اینکه بزودی ایشان را احضار می کنیم تهدید کرده است. شمار نیروهای یگان ویژه امداد پلیس نیز به طور محسوسی افزایش یافته و حتی در خیابانهای فرعی شهرها نیز به طور دائم افسران و درجه داران در حال گشت زنی هستند. اداره اطلاعات در روند کاملاً غیر قانونی خانواده بازداشت شدگان را از هرگونه مصاحبه و انتشار خبر منع کرده، و تهدید نموده که در صورت انتشار اخبار محکومیت فرد بازداشت شده سنگین تر شده و امکان دستگیری سایر اعضای خانواده وجود خواهد داشت. کمیته دفاع از زندانیان سیاسی آذربایجان ضمن محکوم نمودن سرکوب اعتراضات مدنی در آذربایجان تمام فعالان حقوق بشر، خبرنگاران و خبرگزاریهای آزاد را جهت دفاع از حقوق دستگیر شدگان و همچنین ارسال اخبار و گزارشهای مربوط به یاری می طلبد. همچنین از خانواده ها و دوستان و آشنایان محبوسین می خواهیم که در به تهدیدات توجه نکرده و در ارسال سریع و دقیق اخبار کوشش کنند. به طور قطع امکان صدمه به زندانیانی که گزارشی از آنها منتشر نشده بیشتر خواهد بود.

آخرین اخبار از شهرهای آذربایجان

نقده (سولدوز): سال گذشته در جریان سرکوب اعتراضات نقده از طرف مامورین جمهوری اسلامی ایران دهها تن کشته و زخمی شدند. امسال در آستانه سالگرد این اعتراضات بیشترین فشار و دستگیریها در شهرستان نقده صورت گرفته است. همچنین با قطع مکرر اینترنت و اس.ام.اس دستیابی به اخبار این شهر آذربایجان بسیار مشکل شده است. در طول
۱۰ روز گذشته حدود ۶۰ نفر توسط مأمورین اطلاعات بازداشت شده اند. این دستگیریها به منظور جلوگیری از مراسم سالگرد شهدای سولدوز که خرداد ۱۳۸۵ جان خود را از دست دادند صورت می گیرد. مراسم پنجشنبه ۳ خرداد ۲ روز بعد از تظاهرات اول خرداد برگزار می شود. در محله "فورود آباد" نقده ۵ مغازه سی دی فروشی به جرم فروش تکثیر سی دی های آذربایجانی پلمپ شده اند. اخبار رسیده حاکی از سفر سردار کرمی فرمانده نیروی انتظامی آذربایجان غربی جهت سازماندهی برای سرکوب شورش احتمالی به نقده می باشد.
ائلمان(مهدی) نوری فعال
۲۱ ساله حرکت ملی آذربایجان و دانشجوی عمران دانشگاه آزاد نقده که روز سه شنبه ۱۸ اردیبهشت در شهر نقده توسط مامورین اداره اطلاعات این شهردستگیر شده بود، اکنون در زندان ارومیه به سر می برد. طبق گفته های پدر ایشان ماموران اداره اطلاعات استان آذربایجان غربی ابتدا مهدی را بازداشت و هنگامی که با اعتراض خانواده و وکیل مدافع وی مواجه گردیدند، مدعی شدند که مهدی نوری جهت اجرای حکم پرونده قبلی خود در جریان اعتراضات خرداد ماه ۸۵ آذربایجان دستگیر شده است و حکم قطعی وی در دادگاه تجدید نظر استان آذربایجانغربی از ۷ سال حبس تعزیری به ۲ سال حبس تعزیری کاهش پیدا کرده است و این حکم باید اجرا گردد. سپس بلافاصله وی را از اداره اطلاعات نقده به زندان مرکزی ارومیه منتقل کردند. طبق گفته فیضی وکیل مدافع مهدی نوری هیچ دادنامه ای مبنی بر ابلاغ حکم دادگاه تجدیدنظر استان در اختیار وی قرار نگرفته است وشیوه به کاررفته بر خلاف قانون و رویه دستگاه قضایی است. مهدی نوری پس از اعتراضات خرداد ۸۵ در نقده دستگیر و پس از ۸۰ روز بازداشت توام با شکنجه در بازداشتگاههای نقده و اورمیه و حبس در زندان تبریز روز ۱۹ شهریور با قرار وثیقه از زندان آزاد شده بود.
سایر دستگیر شدگان در نقده:
میرعلی رضایی، فعال حرکت ملی آذربایجان، سرپرست موسسه فرهنگی "بیلیم یولو" شعبه سولدوز، فارغ التحصیل زبان و ادبیات ترکی از دانشگاه ملی نخجوان، او تاکنون چندین بار بصورت موقت بازداشت شده است. ماموران اداره اطلاعات نقده چند روز پیش در بازرسی منزل پدری وی مقادیر زیادی کتاب و نشریه، و عکسها و سی دی های خصوصی و خانوادگی وی را به همراه خود برده اند.
محمد صادق معین زاده،
۳۶ ساله، فوق لیسانس علوم تربیتی، مولف کتابهای ادبیات کودکان، معلم، متاهل
ابراهیم معینی،
۳۹ ساله، فعال سیاسی، وی قبلاً نیز بارها از جمله در مراسم اعتراض به فاجعه قتل عام ترکهای خوجالی از طرف ارمنستان و اعتراضات خرداد ماه گذشته دستگیر و ماهها در بازداشت بوده است.
فرامرز غلامزاده،
۳۰ ساله، عضو گروه رقص آذربایجانی سولدوز
بهزاد قوچایی،
۲۷ساله، وی خرداد ۱۳۸۵ نیز دستگیر شده بود و بعد از آن به طور مداوم از سوی اداره اطلاعات نقده تحت فشار قرار گرفته است.
کریم نعیمی،
۳۷ ساله ، معلم ، متاهل، وی نیز تاکنون چندین بار از سوی اداره اطلاعات نقده تحت فشار قرار گرفته است.
مصطفی قاسمی،
۵۵ ساله،بارها از طرف اداره اطلاعات نقده احضار شده است.
مهدی واحدی،
۲۶ ساله، او در دوم اسفند ۱۳۸۵ در جریان اعتراضهای روز جهانی مادری نیز جزو دستگیر شدگان بود.
مهندس اسماعیل بهرامی (یانان)،
۵۵ ساله، شاعر ملی آذربایجان، از فعالان حرکت ملی آذربایجان
همچنین عیسی یگانه نویسنده و روزنامه نگار دستگیر و آزاد شده است.
اورمیه: ظرف یک هفته روز گذشته قریب به
۲۵ نفر از فعالین حرکت ملی آذربایجان در این شهر بازداشت و به سلول های انفرادی اداره اطلاعات انتقال یافته اند. اسامی بسیاری از بازداشت شدگان مشخص نشده است. عصر روز ۲۶ اردیبهشت مأموران واحد اطلاعات و امنیت نیروی انتظامی در متطقه حسین آباد و بازارباش اورمیه به چند قهوه خانه حمله برده و بعد از تفتیش مشتریان چند نفر را که در جیب هایشان اعلامیه کشف شده بود با خود برده اند. یکشنبه ۲۳ اردیبهشت محمد حسین پورقربانی صاحب تولیدی لباس آذربایجان در خیابان بعثت اورمیه توسط نیروهای اطلاعات و عملیات نیروی انتظامی بازداشت شد، از محل کار این فعال حرکت ملی مقدار زیادی فراخوان های تجمع اول خرداد در اورمیه کشف شده است. همچنین یکی از کارگران این کارگاه تولیدی لباس به نام خانم شفقی به جرم پخش اعلامیه بازداشت شده است. این دو نفر صبح ۲۵ اردیبهشت پس انتقال به دادگاه انقلاب اورمیه و تفهیم اتهام از سوی قاضی رجبی با قرار بازداشت موقت تحویل وزارت اطلاعات گردیده اند و هم اکنون در بازداشتگاه اداره اطلاعات واقع در خیابان شهر چایی اورمیه و در سلول انفرادی به سر می برند. محمد حسین پورقربانی اول مهر سال گذشته نیز به هنگام پخش اعلامیه های حرکت ملی در جریان اعتراضات اول مهر(اعتراض به عدم تدریس زبان ترکی در مدارس) بازداشت و بعد از ۲۰ روز حبس به قید وثیقه آزاد و در محاکم قضایی به شش ماه حبس تعلیقی محکو م شده بود.
عیوض طهامی
۳۵ ساله مدیر موسسه تبلیغاتی و تابلونویسی "کوراوغلو" واقع در خیابان مدنی یک اورمیه روزسه شنبه ۲۵ اردیبهشت ماه به جرم تکثیر و پخش فراخوان های تجمع اول خرداد، از سوی نیروهای اداره اطلاعات و عملیات نیروی انتظامی بازداشت شد. طهامی در بازداشتگاه اداره اطلاعات و عملیات نیروی انتظامی واقع در خیابان همافر به سر می برد و موسسه وی نیز از سوی مقامات قضایی پلمپ شده است.
روز
۲۶ اردیبهشت سعید نصیری (۱۷ ساله)، وحید بهادری، ایرج ملاپرس آذر (کارمند بانک ملت که در محل کار خود بازداشت شده است)، تورج ملا پرس آذر و باقر احمدیان به جرم پخش فراخوان های تجمع اول خرداد اورمیه توسط نیروی انتظامی بازداشت گردیده اند. همچنین اکبر پاشایی دانشجوی دانشجوی اورمیه توسط حراست دانشگاه احضار و مراجعه نکرده است.
زنجان: ضا عباسی عضو هیئت موسس کمیته دفاع از زندانیان سیاسی آذربایجان آسمک بیست و ششم اردیبهشت بعد از تحمل
۱۱ ماه حبس در زندان زنجان آزاد شد. این فعال حقق بشر آذربایجانی در ششم تیرماه ۱۳۸۵ پس از اعتراضات و تظاهرات خرداد و در آستانه مراسم قلعه بابک دستگیر و پس از چهار ماه حبس در قرنطینه زندان مرکزی زنجان به یک سال زندان تعزیری محکوم شده بود.
اهر: در آستانه اعتراضات تعداد زیادی از فعالان سیاسی از جمله فرج نوری، ابراهیم نوری(
۱۵ ساله)، حمداله اوغلانلاری و رضا خضری (کتابفروش) دستگیر شده اند. همچنین بیش از ۷۰ نفر از دستگیر شدگان خرداد ماه سال قبل که با وثیقه آزاد شده اند، در انتظار دریافت احکام خود از دادگاه می باشند.
تبریز: حسین نصیری و نوراله حسینیان
۶ اردیبهشت توسط مامورین اطلاعات دستگیرشده و هنوز آزاد نگشته اند. خانواده این دو نفر در رابطه با عدم ارسال اخبار ایشان به شدت تهدید شده اند. خانه این دو تفتیش شده و کامپیوتر و کتابهای آنها را مأمورین با خود برده اند. حسین نصیری قبلاً نیز در جریان کنگره بزرگ آذربایجانیها در قلعه بابک دستگیر شده است.
فرخ هاشمزاده که پس از دستگیری در
۱۸ اردیبهشت ۴ روز بعد آزاد شده بود، ۲۵ اردیبهشت ماه دو باره در مغازه خویش واقع در بلوار شهریار تبریز دستگیر شده است.
امیر عباس بناکاظمی
۳۲ ساله روز ۲۴ اردیبهشت پس از یورش مأمورین به خانه دستگیر شده است، چندین مأمور تمام خانه را تفتیش کرده اند. خانواده بناکاظمی از محل نگهداری فرزندشان اطلاعی ندارند.
همچنین ابوالفضل نصیریان، ابراهیم فرجزاده و محمد رضایی نیز در تبریز بازداشت شده اند.
اردبیل: دادگاه تجدیدنظر عباس لسانی، فعال سیاسی، صبح
۲۶اردیبهشت ماه در شعبه ششم دادگاه تجدیدنظر استان آذربایجان شرقی برگزار شد. در این دادگاه اعتراض لسانی نسبت به رأی صادره (یک سال حبس تعزیری) در رابطه با یکی از پرونده های قضایی او رسیدگی شد. عباس لسانی بیش از ۷ ماه است که در زندان اردبیل به سر می برد. لسانی توسط چند نیروی مسلح با دست و پاهای بسته و در حالیکه کیسه بر سرش کشییده بودند از زندان اردبیل به تبریز منتقل شده است.
مهدی محمد پور فعال اردبیلی که روز
۲۱ اردیبهشت توسط ماموران اطلاعاتی شهر اردبیل بازداشت شده و بعد از چند روز بازداشت موقت و بازجویی تحت شکنجه آزاد گردیده بود، دیروز ۲۹ اردیبهشت دوباره بازداشت شده است. وی در اعتراضات خرداد ماه ۱۳۸۵ نیز بازداشت و پس از دو ماه بازداشت با قرار وثیقه آزاد شده بود. مهدی محمد پور خواهرزاده عباس لسانی فعال مشهور آذربایجانی می باشد.
حسین سببی
۲۷ ساله و از فعالین سیاسی اردبیل شب چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت حوالی ساعت ۲۲ بازداشت شده و تحت ضرب وشتم شدید ماموران قرار گرفته است. شدت شکنجه های جسمی تاحدی بوده است که آقای سببی بعد از آزادی مجبور به مراجعه به بیمارستان می شود. او بعد از ۲۴ ساعت بازداشت آزاد شده است. سببی قبلاً نیز چندین بار از جمله اعتراضات اول مهر ۱۳۸۶ (اعتراض به عدم تدریس زبان ترکی در مدارس)، اعتراضات روز جهانی زبان مادری (۲ اسفند) و همچنین خرداد ۱۳۸۵ بازداشت شده و به صورت موقت آزاد شده است.
مراغه(ماراغا): با نزدیک شده اول خرداد و پخش اعلامیه در شهر مراغه نیروهای اطلاعات با فراخواندن فعالین این شهر به اداره اطلاعات آنان را تهدید نمودند که در صورت مشاهده آنان در خیابان در این روز آنان را مورد ضرب و شتم قرار خواهند داد. در این ارتباط داوود عظیم زاده- مجید پژوه فام- حامد یگانه پور- علیرضا حقی و مصطفی قلیزاده احضار و مامورین با مراجعه به مغازه پدر یاشار حکاک پور او را تهدید کردند تا از آمدن پسرش که در خدمت سربازی است بعنوان مرخصی به مراغه جلوگیری کند.
مشکین شهر(خیاو): بیت اله بازرگان فعال حرکت ملی آذربایجان یک هفته قبل توسط اطلاعات دستگیر شده است. فعالان مشکین شهر از او به عنوان دوست نزدیک جلیل عابدی که در اعتراضات خرداد ماه گذشته جان خود را ازدست داد، یاد می کنند.
قم: حمید شفاجو جوان آذربایجانی که نوزدهم اردیبهشت ماه به دادستانی احضار شده بود پس از معرفی خود به دفتر دادستان به اتاق معاون هدایت شده و در آنجا مورد ضرب و شتم ماموران و هتاکی جعفری معاون دادستان قرار گرفته است. شفاجو تهدید شده است که در صورت انجام هر گونه فعالیتی دستگیر و در میان منحرفین جنسی زندانی خواهد شد. جعفری رکیکترین فحشها را در مورد شفاجو به زبان آورده و در عین حال به سربازان دستور می داده است وی را ضرب و شتم کنند. شفا جو جوان
۲۲ ساله بهمن ماه سال ۱۳۸۵ به اتهام شعارنویسی در رابطه با روز زبان مادری بر دیوار دستگیر و بازداشت شده بود.

به امید آزادی تمام زندانیان سیاسی و عقیدتی
کمیته دفاع از زندانیان سیاسی آذربایجان

منبع:اخبارروز

 

 

 

 

بازگشت به صفحه نخست                                   

Free Web Counters & Statistics