نویدنو:19/01/1386                                                                     صفحه قابل چاپ است

آزادی ملوانان متجاوز

 

آقای احمدی نژاد رئیس جمهور اسلامی ایران در اقدامی پیش بینی نا پذیر 15 ملوان دستگیر شده به دلیل تجاوز به مرز های آبی ایران مورد « رافت اسلامی » قرار داده وآزاد نمودند.

درحاشیه این تصمیم غیر مترقبه به دنبال بیش از 12روز تشنج در روابط بین المللی بسیار می توان سخن گفت .

ا- اگر این نیروها متجاوز بودند چرا طبق مقررات بین المللی رفتار نشد؟

2- اگر این نیروها به حق حاکمیت ملی ایران تجاوز کرده بودند با مورد « رافت اسلامی » قرار دادن آن ها تکلیف حق حاکمیت ملی چه می شود؟

3- وظیفه مرکزی هر دولتی دفاع از حقوق شناخته شده ومسلم ملی در مجامع بین المللی است. آیا چه اقدام قانونی یا دیپلماتیک دراین عرصه انجام گرفته است ؟

4- تونی بلر نخست وزیر بریتانیا قبل از آزادی ملوانان متجاوز 48ساعت زمان برای « عکس العمل شدیدتر » تعیین کرده بود. آیا چه ارتباطی بین تهدید بلر وآزادی ملوانان وجود دارد؟

5- بسیاری از کشورهای به ظاهر دوست ایران از این امر استقبال کرده اند. آیا عقل سلیم حکم نمی کرد که این موضوع با طی مراحل قانونی بر اساس حقوق بین الملل ودر وقت مقتضی در راستای تقو یت افکار عمومی در جانب داری ازایران بعنوان مورد تجاوز قرار گرفته حل وفصل گردد.

6- آیا بررسی کارشناسانه ای مبنی بر محاسبه سود وزیان رفتار انجام شده در راستای منافع ملی انجام گرفته ویا خواهد گرفت ؟

7-.......

نوید نو در راستای اطلاع رسانی وظیفه خود می داند به بازتاب های این عمل از دیدگاه افراد مختلف به پردازد .

 

آزادی ملوانان از دید برخی کشورها

 

تبريك "حامد كرزاي" به رئيس جمهوري كشورمان آزادي نظاميان انگليسي تصميم مدبرانه اي بود

تهران- خبرگزاري كار ايران

"حامد كرزاي"- رئيس جمهور افغانستان شنبه شب در تماس تلفني با رئيس جمهور كشورمان تصميم مدبرانه وي در عفو و آزاد كردن 15 نظامي متجاوز انگليسي به آبهاي سرزميني جمهوري اسلامي ايران را تبريك گفت.
به گزارش ايلنا ، احمدي نژاد نيز در اين گفت‌وگو با تبريك ميلاد پربركت پيامبر اعظم (ص) گفت: تصميم ايران در عفو و آزادي نظاميان انگليسي به مناسبت ميلاد پيامبر رحمت (ص) اتخاذ شد.
وي همچنين خاطرنشان كرد: ايران همواره دوست و برادر ملت عزيز افغانستان و در كنار آنها خواهد بود.
رييس جمهور افغانستان نيز ضمن دعوت از احمدي‌نژاد براي سفر به اين كشور، تصريح كرد: ملت و دولت افغانستان هيچ‌گاه دوستي‌ها و محبت‌هاي ملت ايران در عرصه‌هاي مختلف به ويژه بازسازي افغانستان را فراموش نمي‌كنند و قدردان مساعدت‌هاي جمهوري اسلامي ايران هستند.

روزنامه "زمان" چاپ استانبول روز شنبه نوشت:

 "در مساله ملوانان، ايران سود برده و انگليس ضرر كرده است."
 


زمان در مقاله‌اي به قلم "علي بولاچ" نوشت: "ايران با دستگيري و آزادي ‪۱۵ ملوان انگليسي كه حريم آبهاي سرزميني اين كشور را نقض كرده بودند، يك بار ديگر اين نكته را كه يك كشور بزرگ و يك قدرت مهم در منطقه است، به اثبات رساند."
زمان نوشت: "ايران، آزادي ملوانان را فقط به عيد پاك پيوند نزد بلكه با سخنان احمدي نژاد رييس جمهوري ايران مبني بر آزادي اين ملوانان در آستانه ميلاد حضرت محمد (ص)، اقدامي ظريف، ديپلماتيك و حاوي پيغام به غرب ارائه داد".

زمان افزود: "با دستگيري ملوانان و اعتراف آنان، اقدام انگليس به نقض حريم آبهاي سرزميني ايران اثبات شد و اشغالگر بودن انگليس در منطقه بار ديگر مورد تاكيد قرار گرفت. چرا كه دستگيري ملوانان، اين سوال را در اذهان جهانيان پديد آورد كه انگليسي‌ها در خليج فارص و بصره چكار دارند." زمان افزود: انگليسي‌ها مدعي هستند كه حريم آب‌هاي سرزميني ايران را نقض نكره‌اند. ولي نتوانسته‌اند به اين سوال كه چه كاري در بصره و خليج فارس دارند، جواب دهند."
زمان نوشت: "اعتراف ملوانان به نقض حريم آبهاي ايران، با سخنان بلر در تناقض است و اين مساله به تنهايي يك رسوايي براي دولت انگليس به شمار مي‌رود."
اين روزنامه افزود: "همين نكته، استانداردهاي دوگانه اتحاديه اروپا را نيز به نمايش گذاشت. چرا كه اتحاديه اروپا با قرار گرفتن ناحق در كنار انگليس، سعي در ترساندن ايران داشت. ولي موفق نشد."
زمان با تاكيد بر اين كه "ايران يك بار ديگر در نزد كشورهاي خاورميانه اعتبار كسب كرد"، نوشت: "اعتبار ايران تنها نزد شيعيان نيست. بلكه قريب به تمامي جهان تسنن نيز از اقدام ايران در مورد ملوانان تقدير كردند." زمان با انتقاد از موضعگيري تركيه در بحران ملوانان نوشت: "اتحاديه اروپا اين بار نيز بدون فراهم كردن زمينه لازم، تركيه را به عنوان ميانجي انتخاب كرد. ولي تركيه در اين كار، موفق نبود."
به نوشته زمان "تركيه به عنوان يك كشور منطقه، اگر خواهان ايفاي نقش موثر در روند عضويت در اتحاديه اروپاست، مي‌بايد به صورت يك كشور داراي اعتبار كه به نفع كشورهاي منطقه گام بر مي‌دارد، شناخته شود."
زمان با عنوان اين كه "تركيه برعكس اين روند گام بر مي‌دارد، نوشت:
"
بطور مثال، در مساله اسارت نظاميان اسراييلي به دست فلسطيني‌ها، تركيه در كنار كشورهاي منطقه قرار نگرفت. (در حالي كه) چنين اقداماتي موجب رنجش كشورهاي منطقه مي‌شود."

منبع : ایرنا

 

روزنامه‌نگار الجزايري: زيركي ايران، آمريكا و انگليس را سردرگم كرد

الجزيره ، ايرنا ‪۸۶/۰۱/۱۸

"رشيد بو ذراعي" روزنامه‌نگار الجزايري، معتقد است زيركي و مهارت ايران در انجام "بازي تنش - آرامش"، آمريكا و انگليس را در اتخاذ روشي مناسب براي برخورد با اين كشور، دچار سردرگمي شديد كرده است.


به گزارش ايرنا، وي روز شنبه در مقاله‌اي در روزنامه "الجزاير نيوز" با عنوان "پايان بحران، آغاز درگيري"، نوشت: احمدي نژاد در مساله ملوانها چنان با قدرت، "بازي تنش - آرامش" را اداره كرد كه دولت انگليس را در حالتي از سردرگمي قرار داد، بگونه‌اي كه نمي‌دانستند چه بايد بكنند.

وي مي‌نويسد در طول بحران ملوانها، لندن و نخست وزيرش توني بلر، غرق در زمينه نتايج خسارت بار سياسي ناشي از جنگ عراق بودند، بگونه‌اي كه تنها مي‌توانستند واكنش نشان دهند، چرا كه ابتكار عمل در دست تهران بود.

روزنامه‌نگار الجزايري نوشت: ايرانيها و رييس جمهوري جنجالي‌اشان احمدي نژاد در مديريت بحران خود با غرب از زمان جنگ عراق (تاكنون) در زمينه‌هاي مختلف پيروزيهاي رواني زيادي بدست آورده‌اند.

به عقيده وي، ماجراي بازداشت ملوانان انگليسي نمونه‌اي از كيفيت برخورد ايران با فشارهاي آمريكا و هم پيمانانش را نشان داد كه چگونه مي‌توانند با انجام بازي ايجاد تنش (و سپس) آرامش با اين فشارها مقابله كنند.

روزنامه‌نگار الجزايري با اشاره به پيام‌هاي اين اقدام به واشنگتن، افزود: تهران نشان داد كه توان عملي و نظامي‌اش بحدي است كه مي‌تواند قدرتهاي مستقر در منطقه را غافلگير كند، بنحوي كه آنها را به تجديدنظر در ارزيابي‌هاي پيشين خود از توانمنديهاي ايران هنگام بروز درگيريهاي سطح بالا وادار كند.

وي در ادامه نوشت: ايران همچنين توانست در اين ماجرا توجه بخش بزرگي از افكار عموومي انگليس و ساير كشورهاي غربي را به تحولات منطقه جلب كند و حوادثي را سبب شود كه افكار عمومي غرب بويژه انگليس را در تاييد هر گونه اقدام نظامي جديد احتمالي در منطقه دچار ترديد كند.

روزنامه‌نگار الجزايري افزود: بحران نظاميان انگليسي عملا سبب فشار افكار عمومي انگليس بر توني بلر بابت درگير كردن كشورشان در جنگي نامشروع شد، جنگي كه سبب مشكلات امنيتي براي آنها و بحرانهاي بين‌المللي با ساير ملتها شده است.

به اعتقاد وي: ايران توانست شكافي در ديوار ائتلاف به رهبري آمريكا ايجاد كند و اين فكر را در بسياري از اين كشورها ايجاد كند كه فايده حضور نظامي آنان در منطقه چه بوده است، امري كه سبب منزوي شدن هر چه بيشتر واشنگتن در مديريت اين جنگ خواهد شد.

روزنامه‌نگار الجزايري، بحران نظاميان انگليسي همچنين افكار عمومي در انگليس را متوجه اين امر كرد كه بايد به حضور بي‌فايده نيروهايشان در عراق پايان داده شود، امري كه ممكن است برنامه عقب نشيني مورد نظر توني بلر را حتي به جلو بيندازد.

نويسنده سپس با اشاره به اعترافات مقامات آمريكايي مبني بر مشكلات روزافزون كشورشان در عراق، افزود: ايران در ماجراي نظاميان انگليسي موفق شد يكي از ديپلماتهاي خود را آزاد كند، فرجي در مساله پنج ديپلمات زنداني خود بوجود آورد و نيز نگاه‌هاي غرب را از پرونده هسته‌اي‌اش هر چند موقت دور كرده و همه را متوجه موضوع نظاميان انگليسي كند.

روزنامه‌نگار الجزايري نوشت: اين مساله همچنين سبب شد كه برخي قدرتهاي جهاني در رفتار سابق خود در تاييد كوركورانه اقدامات واشنگتن تجديدنظر كنند و نسبت به ريشه‌دار بودن نفوذ ايران در منطقه قانع شوند و درخواست براي ضرورت مذاكره مستقيم با ايران براي رفع مشكلات منطقه افزايش يابد.

رشيد بو ذراعي نوشت: همين امر حتي توني بلر را وادار كرد كه لحن آتشين ضد ايراني خود را آرام كند، چرا كه عملا نتواسته بود در برابر بازي ايران كه بخوبي افكار عمومي آمريكا و انگليس را درگير مساله كرد، كاري از پيش ببرد.

به نوشته روزنامه‌نگار الجزايري، نمايش جنبه مسالمت آميز سياست خارجي ايران، موفقيت ديگر ايران در جريان دستگيري و آزادي نظاميان انگليسي بود.

نويسنده با تاكيد بر اينكه بحران نظاميان انگليسي به آمريكا ثابت كرد كه در برابر ايران به هر كاري حتي حمله نظامي دست بزند، دچار شكست خواهد شد، در عين حال نتيجه گرفته است كه همين امر ممكن است آمريكا را به اين نتيجه برساند حال كه خود در حال غرق شدن است، دشمنانش را نيز دچار خسارت كند و همين امر مي‌تواند نشانه آغاز درگيري جديدي در منطقه باشد.

۱۵نظامي انگليسي كه به جرم ورود غيرقانوني به آبهاي سرزميني ايران بازداشت شده بودند، پس از اينكه از سوي جمهوري اسلامي ايران مورد عفو و بخش قرار گرفتند، پنجشنبه گذشته تهران را به مقصد لندن ترك كردند.

مرزبانان دريايي ايران سوم فروردين ماه نظاميان انگليسي را پس از ورود غيرقانوني به آبهاي اين كشور، بازداشت كرده بودند.

احمدي نژاد رييس جمهوري اسلامي ايران در مصاحبه مطبوعاتي روز چهارشنبه خود پس از اعلام خبر آزادي نظاميان دستگير شده انگليسي، گفت: ايران آزادي ‪ ۱۵نظامي انگليسي را به مردم انگليس هديه مي‌كند.

 

در پي عفو و آزاد كردن 15 نظامي انگليسي؛
دبيركل سازمان ملل متحد از رييس جمهوري اسلامي ايران تشكر كرد

ایسنا

بان‌كي‌مون، دبيركل سازمان ملل متحد در تماس تلفني با رييس جمهوري اسلامي ايران از اقدام وي در عفو و آزاد كردن 15 نظامي انگليسي كه به دليل ورود غيرقانوني به آب‌هاي سرزميني جمهوري اسلامي ايران بازداشت شده بودند، تشكر و قدرداني كرد.

به گزارش گروه دريافت خبر خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) دكتر محمود احمدي‌نژاد نيز با تبريك انتصاب بان‌كي‌مون به عنوان دبيركل سازمان ملل متحد، به چالش‌هاي بزرگ موجود در جامعه بين‌المللي و مسايل پيش روي ملت‌ها اشاره كرد و خطاب به وي گفت: نقش شما به عنوان دبيركل سازمان ملل متحد در شرايط كنوني بسيار حساس و تعيين كننده است و با توجه به اين‌كه شما از قاره پهناور و كهن آسيا در اين موضع مهم قرار گرفته‌ايد علاقه‌منديم در انجام ماموريت‌هاي خود موفق باشيد.

دكتر احمدي‌نژاد در اين مكالمه تلفني كه چهارشنبه شب انجام شد حل مسائل جهاني بر پايه عدالت و محبت به انسان‌ها را بهتر دانست و گفت: در موضوع دستگيري نظاميان انگليسي اگر دولت‌مردان اين كشور با درايت و صحيح برخورد مي‌كردند، موضوع زودتر حل مي‌شد و اميدواريم با رعايت قوانين و معاهدات بين‌المللي و عدالت شاهد چنين مواردي در آينده نباشيم.

دبيركل سازمان ملل نيز با تشكر مجدد از رييس جمهور و ابراز اميدواري نسبت به تكرار نشدن چنين حوادثي در آينده، تصريح كرد: اينجانب براي انجام ماموريت‌هاي خود مشتاقانه علاقه‌مند به همكاري با دولت جمهوري اسلامي ايران و نمايندگي آن در سازمان ملل و برخورداري از پشتيباني‌هاي آن هستم.

 

تماس تلفني وزيران خارجه ايران و عراق
زيباري: آزادي نظاميان انگليسي تصميمي خردمندانه بود
متكي: رويكرد ما مي‌تواند الگوي مناسبي براي حل و فصل موضوعات باشد

ایسنا

هوشيار زيباري، وزير امور خارجه‌ي عراق در تماس تلفني با منوچهر متكي ضمن ابراز خوشحالي از آزادي نظاميان انگليسي، آن را تصميمي خردمندانه خواند.

به گزارش گروه دريافت خبر خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، منوچهر متكي، وزير خارجه كشورمان نيز در پاسخ گفت: همان طور كه بارها گفته‌ايم بهترين شيوه در تلاش براي حل و فصل مشكلات انجام گفتگوهاي مستقيم دوجانبه و به طريق ديپلماتيك است.

وي افزود: مقامات انگليسي پس از اقدام با انگيزه‌هاي سياسي از طريق شوراي امنيت و اتحاديه اروپا دريافتند كه اين روند مسير ناموفقي بوده و نهايتا با درك واقعيت‌ها و پذيرفتن رايزني‌ها دوجانبه را برگزيدند كه اين گونه رويكرد ما مي‌تواند الگوي مناسبي براي حل و فصل ساير موضوعات باشد.

 

در پي آزادي ملوانان انگليسي صورت گرفت:
تبريك دبير كل سازمان كنفرانس اسلامي به رييس‌جمهور

ایسنا

«اكمل‌الدين احسان اوغلو» دبير كل سازمان كنفرانس اسلامي شامگاه پنج‌شنبه در تماس تلفني با دكتر محمود احمدي‌نژاد رييس جمهوري اسلامي ايران، تصميم مدبرانه و جوانمردانه رييس‌جمهور در عفو و آزادكردن 15 نظامي متجاوز انگليسي به آب‌هاي سرزميني جمهوري اسلامي ايران را تبريك گفت و آن را نشان‌دهنده‌ي رافت و رحمت دين اسلام و سخاوتمندي ملت ايران در آستانه ميلاد پيامبر عظيم‌الشأن اسلام(ص) دانست.

به گزارش گروه دريافت خبر خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، رييس جمهوري اسلامي ايران نيز در اين گفت‌وگو با تبريك ميلاد پربركت حضرت خاتم‌الانبياء (ص)، اسلام را دين حيات‌بخش، كامل و بهترين برنامه‌ي زندگي دانست و گفت: پيامبر عزيز ما پيام‌آور رحمت، رافت و برادري براي همه‌ي ملت‌ها بود و تصميم اخير جمهوري اسلامي ايران به نمايندگي از همه ملت‌هاي مسلمان و براي معرفي چهره حقيقي اسلام صورت گرفت.

دكتر احمدي‌نژاد، هم‌چنين بر ضرورت تلاش بيشتر مسلمانان و فعاليت قوي‌تر سازمان كنفرانس اسلامي براي معرفي و انتشار بهتر انديشه‌هاي متعالي اسلامي تاكيد كرد.

دبير كل سازمان كنفرانس اسلامي نيز با تبريك و تشكر مجدد از تدبير نيك جمهوري اسلامي ايران، تصريح كرد: سازمان كنفرانس اسلامي درصدد است همكاري‌هاي خود را با جمهوري اسلامي ايران در جهت بسط و تقويت وحدت ميان مذاهب اسلامي و معرفي بيشتر دين مبين اسلام در جهان و استفاده از نظرات رييس جمهور دو چندان كند.

 

/رايزني تلفني وزيران خارجه ايران و پاكستان/
قصوري: از درايت ايران در آزادي نظاميان انگليسي خرسنديم
متكي: خوشحاليم كه طرف انگليسي به همه جوانب امر توجه كرد

ایسنا

وزير امور خارجه پاكستان طي يك تماس تلفني با منوچهر متكي با ابراز خرسندي از تدبير جمهوري اسلامي ايران در آزادي 15 نظامي انگليسي، گفت: اتخاذ اين تدبير باعث جلوگيري از تنش شد و همه مسوولان پاكستان از اين بابت خوشحالند.

به گزارش گروه دريافت خبر خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) خورشيد محمود قصوري، وزير امور خارجه پاكستان طي روز پنجشنبه همچنين با اشاره به مذاكرات مربوط به احداث خط لوله انتقال گاز ايران به هند كه قرار است از مسير پاكستان عبور كند، اظهار داشت: در اين زمينه با طرف هندي مذاكره كرده‌ايم و با جديت تمام در حال نهايي‌كردن اين پروژه هستيم.

وي همچنين پذيرش عضويت ناظر ايران در سارك را به متكي تبريك گفت.

منوچهر متكي، وزير امور خارجه كشورمان نيز در اين تماس تلفني اظهار داشت: خوشحاليم كه در مورد مساله نظاميان بازداشت شده انگليسي، طرف انگليسي به كليه جوانب و واقعيت‌هاي امر توجه كرد.

وزير امور خارجه كشورمان همچنين درباره پروژه خط لوله صلح تصريح كرد: شرايط لازم براي برگزاري اجلاس سران سه كشور ايران، پاكستان و هند به منظور اجرايي نمودن اين پروژه فراهم است.

وي همچنين از حمايت پاكستان و ديگر اعضاي سارك بابت عضويت جمهوري اسلامي ايران در سارك قدرداني كرد.

 

بازگشت به صفحه نخست                                   

Free Web Counters & Statistics