نویدنو:6/08/1387                                                                     صفحه قابل چاپ است

 نویدنو

 

آثار بحران مالی جهان بر اقتصاد ایران

 

سرمایه: شبکه بی بی سی طی مقاله ای به بررسی کاهش قیمت نفت و اثرات آن بر اقتصاد ایران پرداخته و از جمله عنوان کرده محمود احمدی نژاد تاکنون رئیس جمهور خوش شانسی بوده و همه امور تاکنون به نفع او پیش رفته است. با گران شدن قیمت نفت دست آقای احمدی نژاد در هزینه کردن درآمدها برای جلب نظر مردم باز بوده ولی اکنون به نظر می رسد که این دوره خوش شانسی به پایان رسیده و ایران ممکن است با یک توفان مالی تمام عیار روبه رو شود.

به نوشته بی بی سی به ازای گران شدن هر بشکه نفت به میزان یک دلار درآمد ارزی ایران یک میلیارد دلار بیشتر می شود. ظرف چند ماه گذشته قیمت نفت ایران بین 50 تا 60 دلار در هر بشکه کاهش یافته است.
رئیس بانک مرکزی هشدار داده درآمد نفتی ایران احتمالاً حدود 54 میلیارد دلار کاهش پیدا کرده و درآمد نفتی کشور که بخش عمده درآمد و بودجه دولت از محل آن تامین می شود نصف شده است. به گفته بی بی سی حتی شرکت پترو پارس از شرکت های زیرمجموعه شرکت ملی نفت ایران هشدار داده که با ادامه وضع موجود این شرکت با بحران مالی مواجه می شود.
صندوق بین المللی پول در گزارش ماه آگوست خود هشدار داد اگر قیمت نفت به پایین تر از 75 دلار در هر بشکه برسد ایران با کسری بودجه مواجه خواهد شد.
بی بی سی در ادامه می نویسد مشکل اصلی در اینجاست که این وضعیت در حالی به وجود آمده که چند ماهی بیشتر به انتخابات ریاست جمهوری نمانده است. آقای احمدی نژاد در چارچوب طرح نوین اقتصادی تلاش دارد با حذف یارانه کالا های اساسی سروسامانی به هزینه های دولت بدهد و به جای پرداخت یارانه، مبلغی را نقداً به دهک های کم درآمد جامعه پرداخت کند. بی بی سی می گوید پرداخت پول نقد در شرایط فعلی کسری بودجه مشکل خواهد بود.
در چنین شرایطی یکی از راه ها برای افزایش پول در خزانه دولت افزایش مالیات هاست. دولت نهم اخیراً در تلاشی اقدام به اعمال مالیات بر ارزش افزوده بر کالا های مختلف به میزان سه درصد کرد که با عکس العمل بازاریان در شهر های مختلف روبه رو شد.
با این حال ایران برای مقابله با کاهش قیمت نفت سعی در کاهش تولید نفت در چارچوب اوپک داشته است تا بتواند از سقوط بیشتر قیمت نفت جلوگیری کند و احتمالاً قیمت نفت را افزایش دهد. به گفته بی بی سی در بهترین حالت با کاهش تولید نفت، قیمت جهانی آن بین 70 تا 80 دلار تثبیت خواهد شد و در این شرایط باز هم بودجه عمومی ایران با نقطه
سر به سری یا کسری بودجه ارزی مواجه خواهد شد.

تلاش های اوپک و ادامه روند کاهش قیمت نفت

روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی از اجلاس روز جمعه سازمان اوپک در وین می نویسد: اوپک روز جمعه اعلام کرد میزان کاهش تولید نفت از طرف کشور های عضو این سازمان، بیشتر از 5/1 میلیون بشکه ای که قبلاً اعلام شده بود، خواهد بود ولی این اقدام نتوانست جلوی روند کاهش قیمت نفت را بگیرد و تا پایان روز جمعه قیمت نفت پنج درصد دیگر کاهش یافت. به نوشته روزنامه نیویورک تایمز در پایان روز جمعه قیمت نفت به سطح 15/64 دلار در هر بشکه کاهش پیدا کرد. قیمت نفت در اوج خود در 16 هفته پیش به 29/145 دلار در هر بشکه رسید و از آن هنگام تاکنون
56 درصد کاهش داشته است. شکیب خلیل وزیر نفت الجزایر و رئیس دوره ای اوپک گفت: اگر روند کاهش قیمت نفت ادامه پیدا کند مطمئناً تولید نفت اوپک دوباره کاهش خواهد یافت. آقای شکیب وضعیت فعلی را؛ وضعیتی بحرانی توصیف کرد.
به نوشته روزنامه نیویورک تایمز اوپک همچنین در اقدامی کم سابقه از تولیدکنندکان نفت غیرعضو نیز خواست در جهت تثبیت قیمت ها از میزان تولید خود بکاهند. کشور های عضو اوپک
40 درصد تولید نفت جهان را در اختیار دارند.اقدام روز جمعه اوپک در کاهش تولید نفت با انتقاد جورج بوش رئیس جمهوری آمریکا و گوردون براون نخست وزیر بریتانیا مواجه شد و جورج بوش این اقدام را اقدامی ضد رقابتی توصیف کرد. به نوشته روزنامه نیویورک تایمز عده زیادی از تحلیلگران پیش بینی می کنند مصرف نفت جهان ظرف سال جاری نسبت به سال قبل کاهش یابد که از سال 1983 تاکنون سابقه نداشته است. مصرف نفت کشور های توسعه یافته ظرف سه سال گذشته در حال کاهش بوده و اکنون مصرف نفت کشور های در حال توسعه نیز کاهش می یابد.

 

 

بازگشت به صفحه نخست         

                            

Free Web Counters & Statistics