نویدنو:15/02/1386                                                                     صفحه قابل چاپ است

بیانیه تحلیلی انجمن اسلامی دانشجویان صنعتی امیرکبیر

 در خصوص توطئه پخش نشریات مجعول در این دانشگاه


روز گذشته در حالی که جامعه دانشگاهی پلی تکنیک تهران آماده برگزاری انتخابات آزاد شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشجویان می شد و در زمانی که اعضای انجمن دوشادوش تمامی دانشجویان و یاران دبستانی شان از پس یک سال سرکوب و فشار، سرافراز و استوار از مبارزه در برابر مردم فریبی، آزادی ستیزی و خردگریزی بیرون آمده بودند، بار دیگر شاهد آتش افروزی عمال استبداد و کلید خوردن پروژه امنیتی جدیدی به عملگی آنان و فرماندهی اربابانشان بود تا عیان شود که در دولت مهرورز سرکوب دانشجویان آزادی خواه هرگز از یاد نخواهد رفت و دانشجویان آزاده و فهیم پلی تکنیک همواره در معرض انتقام جویی یاران دولت به پاس اعتراضاتشان هنگام حضور احمدی نژاد در دانشگاه قرار دارند.
دولت اقتدارگرا پس از به شکست انجامیدن کلیه پروژه های سرکوب اعم از تخریب ساختمان انجمن اسلامی دانشجویان، تعلیق و ممنوع الورود کردن اعضای انجمن، ایجاد انجمن موازی، باز گذاشتن دست تشکل پادگانی بسیج برای امنیتی کردن فضا و برخورد با دانشجویان، توقیف نشریات دانشجویی و… این بار پروژه اخراج فعالین دانشجویی از دانشگاه و بازداشت آنان از سوی نهادهای امنیتی را به مبتذل ترین وجه ممکن و با چاپ جعلی نشریات مستقل دانشجویی و سپس سازمان دادن تجمعات از پیش هماهنگ شده بسیجیان به کار گرفته تا در قالب استراتژی فرار به جلو، ضمن حاکم کردن فضای رعب و وحشت در دانشگاه با طرح درخواست اخراج فعالین دانشجویی و اعضای انجمن اسلامی دانشجویان به خیال خود درخت تناور آزادی خواهی را در دانشگاه صنعتی امیرکبیر ریشه کن نماید.
لذا انجمن اسلامی دانشجویان در راستای آگاهی بخشی و روشنگری اذهان هم دانشگاهیان عزیز و برای آشکار کردن هویت پلید توطئه گران مراحل مختلف طراحی و اجرای این پروژه امنیتی را به شرح زیر اعلام می نماید:
۱- همزمان با اعلام اعضای انجمن اسلامی دانشجویان مبنی بر برگزاری انتخابات آزاد شورای مرکزی این تشکل اصیل دانشجویی و پافشاری بر پای بندی در عهدشان با دانشجویان، محافل اقتدارگرا که سودای نهادینه کردن خفقان در دانشگاه ها و سایر حوزه های جامعه مدنی را در سر می پرورانند، بار دیگر فعال شده و از سویی به پیاده نظام خود در دانشگاه ها در بسیج دانشجویی نیز پیام آماده باش صادر می کنند تا با ایجاد بهانه لازم و برای بسته تر کردن فضای دانشگاه، امکان برگزاری انتخابات انجمن را سلب کرده و در نتیجه فضای اعتراضی و منتقدانه پلی تکنیک را برای همیشه خاموش کنند.
۲- بابک زمانیان از اعضای شورای عمومی انجمن روز شنبه اول اردیبهشت ۸۶ در حین حرکت به سمت خوابگاه با تجمع جمعی از آسیب دیدگان اقتصادی مواجه می شود که در حین گذر از کنار آن ها ابتدا توسط نیروهای لباس شخصی امنیتی بازداشت و در اختیار نیروی انتظامی قرار داده می شود و سپس به گفته قاضی پرونده اش، طی تماس تلفنی و استعلام از دانشگاه با نظر مدیریت دانشگاه مبنی بر ادامه بازداشت و تحویل به مقامات امنیتی، تحویل بند ۲۰۹ زندان اوین می شود. در همین حین محافل اقتداگرا به گونه ای کاملا هماهنگ از اعترافات وی در خصوص پروژه آشوب در دانشگاه سخن می گویند (روزنامه کیهان، خبرگزاری فارس، سایت رجانیوز، مصاحبه فرمانده بسیج).
۳- در این هنگام تئوری پردازان برخورد امنیتی با دانشگاه ها با انجام عملی بی سابقه و به دور از هر گونه اخلاق انسانی فرمان به جعل نشریات مستقل دانشجویی که مشی منتقدانه نسبت به دولت و اقدامات سرکوب آمیز آن داشته اند کرده و با کمک عمله های بی مزدشان در دانشگاه ضمن چاپ مطالب موهن در آن ها اقدام به پخش آن در دانشگاه تحت لوگو و نام این نشریات می نمایند. با نگاهی به نشریات جعلی چاپ شده نکات زیر به وضوح در خصوص تمامی آن ها موید جعلی بودن این نشریات می باشد:
الف) یکسان بودن بخش عمده ای از مطالب نشریات مجعول به نحوی که گویا جاعلین بی اخلاق برای پر کردن صفحه این نشریات از مقالاتی که بهانه کافی برای برخورد با دانشجویان فراهم می آورد دچار کمبود مطلب بوده اند.
ب) یکسان بودن کاریکاتور موهن چاپ شده در این نشریات
ج) لوگوی نشریات جعلی به وضوح اسکن شده و به صورت تقلبی چاپ شده است.
د) متقلبین موذیانه ساعت پخش نشریات تقلبی را پس از پایان تجمع دانشجویان و در ساعت خلوت شدن صحن علنی دانشگاه (حدود ساعت ۱۳) انتخاب کرده اند تا ضمن توزیع با برخورد هوشیارانه دانشجویان و مسئولان واقعی نشریات مواجه نشوند.
ه) رویکرد مطالب چاپ شده و نوع عبارات و جملات به کار رفته در آنها بر خلاف رویه فعالیتهای یکسال گذشته انجمن اسلامی و نشریات نزدیک به آن و همچنین بر خلاف رویه چندین ساله گذشته این نشریات بوده است.
۴- پس از برخورد سریع دانشجویان با این موضوع و جمع آوری نشریات جعلی از سطح دانشگاه توسط آنان، فعالین دانشجویی دانشگاه برای پی گیری موضوع و اعتراض به جعل عنوان و لوگوی نشریات به ساختمان مدیریت دانشگاه مراجعه می کنند که در آن جا با صحنه تعجب برانگیز تجمع اعضای بسیج پلی تکنیک که توسط اعضای بسیج سایر دانشگاها ها و انصار حزب الله همراهی می شدند مواجه می شوند و درمی یابند که در این بخش از پروژه از پیش طراحی شده امنیتی قرار است نیروهای شبه نظامی در دانشگاه با شکل دادن تجمعات به اصطلاح خودجوش ضمن بالا بردن فشار روحی و روانی بر دانشجویان، درخواست اخراج اعضای انجمن و مدیران مسئول نشریات که از چاپ این مطالب بی خبر بوده اند را مطرح نمایند. اعضای بسیجی حاضر در این تجمع در عین حال به ضرب و شتم دانشجویان و اعضای انجمن اسلامی می پردازند به نحوی که تنی چند از دانشجویان در اثر شدت جراحات وارده در بیمارستان بستری شدند.
۵- بررسی عکس العمل بسیج دانشجویی و نهادهای اقتدارگرا و به خصوص رسانه های تئوری پرداز سرکوب و استبداد نیز در این خصوص نکات جالبی را آشکار می سازد:
الف) نخستین تجمع اعضای بسیج برای درخواست اخراج مدیران مسئول نشریات و برخورد امنیتی با آنان در زمانی صورت می گیرد که این نشریات جعلی تازه در سطح دانشگاه در حال پخش بوده و حتی دانشجویان عادی دانشگاه هنوز متوجه چاپ و توزیع آن ها نشده اند. مضحک است که اعضای بسیج امیرکبیر به همراه اعضای بسیج سایر دانشگاه ها و نیروهای خارج از دانشگاه چگونه در این زمان چند دقیقه ای هماهنگی لازم را جهت برگزاری تجمع در ساختمان ریاست دانشگاه انجام داده اند و حتی درخواست ها و شعارهایشان را هم از قبل مشخص کرده اند.
ب) مسئول بسیج دانشجویی امیرکبیر (موسوی) طی مصاحبه ای با خبرگزاری ایلنا اعلام کرده است که بابک زمانیان عضو انجمن اسلامی دانشجویان در زندان به نقشه قبلی و از پیش طراحی شده برای انجام این پروژه اعتراف کرده است. هم زمان با ادعای وی، سایت های خبری رجانیوز (منتسب به هوادارن احمدی نژاد)، خبرگزاری فارس و نیز روزنامه کیهان (ارگان مطبوعاتی محافل امنیتی) نیز عینا همین ادعا را تکرار می کنند و سعی در معرفی نمودن این حیله ناجوانمردانه شب اندیشان به عنوان پروژه شبکه های موهوم بیگانه و… دارند تا جایی که روزنامه کیهان در مطلبی شایسته استهزا آنرا به محفلی در هلند نسبت می دهد و سایت رجانیوز منبع و ریشه این پروژه را کاخ سفید و آمریکا می خواند و این همه در حالی است که بابک زمانیان هنگام عبور از کنار یک تجمع عادی مالباختگان اقتصادی در مجاورت خوابگاه خود و برحسب تصادف بازداشت شده ولی از آن زمان تاکنون هیچ گونه اطلاعی از وضعیت وی در دست نیست.
ج) در خصوص ادعای اعترافات یار دبستانی در بندمان، بابک زمانیان، توسط فرمانده بسیج دانشجویی، ذکر این سوال حیاتی است که چگونه یک دانشجو به اعترافات فردی که در زندان اوین و در بند امنیتی ۲۰۹ به سر می برد دسترسی داشته و از جزئیات آن آگاه است؟ این موضوع مشخصا یا به این معناست که فرد دارای دسترسی به این اطلاعات، همکار نهادهای امنیتی است و یا در پروژه ای از پیش طراحی شده نقشی را به تناسب توان خود بر عهده گرفته است. در غیر این صورت باید پذیرفت این ادعا بلوفی بیش نبوده و برای سنگین کردن فضای روانی دانشگاه به کار رفته است. وانگهی ادعاهای هماهنگ اقتدارگرایان در داخل و خارج از دانشگاه در خصوص اعترافات بابک زمانیان نشان دهنده وجود پروژه امنیتی است که در آن قرار است از یک فعال دانشجویی که کاری به جز فعالیت مستقل، منتقدانه و آزادی خواهانه ندارد تحت فشار و شکنجه اعترافات دروغینی اخذ شود و سپس این اعترافات مبنایی برای برخوردهای احتمالی بعدی با سایر فعالین قرار گرفته و در نهایت به قطع شریان جنبش دانشجویی در دانشگاه امیرکبیر و سایر دانشگاه ها بیانجامد.
راستی را شبهه انگیز آن شیطان دون / در فتند این جمله کوران سرنگون
۶- بسیج دانشجویی که برای هر چه بهتر اجرا کردن نقش خود در سناریوی از پیش طراحی شده فوق مانند همیشه به آتش بیار معرکه بدل شده که هیزم آن سرنوشت و زندگی همکلاسی های ما در دانشگاه است، این بار علنا درخواست اخراج دانشجویان و نیز برخورد امنیتی و قضایی با آنان را مطرح نموده و در بیانیه خویش به صراحت سخن از «اقدام شهادت طلبانه» اعضای خود برای برخورد با این موضوع در صورت کوتاهی مسئولان نموده است. در عین حال که تهدیدهای این چنینی از جماعتی که آرمان و ایمان و عقل خود را به اشاره صاحبان قدرت و ثروت می فروشند و رسالت خود را تنگ کردن عرصه بر مظلومین و یاری ظالم در ظلم خود می دانند، بیشتر به عشوه گری برای اربابانشان می ماند و این ردا هرگز درخور قامت آنان نیست. به اینان توصیه می کنیم که به جای حواله دادن دانشجویان فهیم پلی تکنیک به داستان «تیغ و حلقوم» و تهدید آنان به اقدام خشونت بار لحظه ای با خود بیندیشند تا دریابند آن چه بر هم دانشگاهیان شان روا می دارند و پروژه ای که برای انجام آن کف به دهان می آورند از کلیه اصول انسانی، اخلاقی، دینی و عرفی به دور است که هیچ، عین رذالت و بی شرمی است. از این جماعت می پرسیم که در اسلام شما اگر به کسی اتهام دروغ و واهی وارد شود و فریاد دادخواهی او برای تکذیب این اتهام برخیزد، ولو آن که آن فرد رقیب یا حتی دشمن شما باشد، آیا باید با ناجوانمردی و سیه دلی هر چه بیشتر کوشید تا این فریاد دادخواهی ره به جایی نبرد و تلاش کرد تا اتهاماتی که از بیخ و بن دروغ است جمعی از بهترین و پاک ترین فرزندان ایران را در کام خود فرو برد؟ آیا در اسلام شم فشار و شکنجه بر یک جوان دانشجوی برای اخذ اعترافات دروغین و پذیرش گناه ناکرده در پس دیوارهای قطور زندان لذت آفرین و درخور تحسین است؟ به راستی هرگز تلاش کرده اید که خود را دست کم در چنین موقعیتی تصور کنید؟ فاین تذهبون؟ وای بر شما که دروغ را راست و راست را دروغ شهادت می دهید و برای خوشامد صاحبان قدرت روشنی روز را تیرگی شب فتوا می دهید.
۷- رد پای بعضی از مدیران ارشد دانشگاه در مراحل مختلف این پروژه کاملا مشهود است. مدیریت دانشگاه باید به صراحت پاسخ بگوید که در شرایطی که انتشار نشریات دانشجویی در پلی تکنیک با همه جور کنترل از سوی معاونت فرهنگی مواجه است و مورد برخوردهای شدید انتظاماتی و حراستی قرار می گیرد، چگونه این نشریات جعلی به سهولت در دانشگاه توزیع شده است؟
همچنین در شرایطی که چندی است ساختمان ریاست، به خارج دانشگاه منتقل شده است و ملاقات دانشجویان دانشگاه امیرکبیر با مدیریت دانشگاه تحت شدیدترین تدابیر امنیتی میسر می شود، بسیج دانشگاههای تهران چگونه و با هماهنگی چه کسی به سهولت امکان حضور در ساختمان مدیریت دانشگاه را یافته است؟
افزون بر این موارد، همکاری مدیریت دانشگاه در تامین شربت گوارا و تهیه ناهار جوجه کباب برای بسیجیانی که در مقابل درب اصلی دانشگاه، خواستار انقلاب فرهنگی جدید بودند، بیش از هر مساله دیگری از تمایل مدیریت دانشگاه از اجرای چنین پروژه امنیتی حکایت دارد. ریاست دانشگاه باید پاسخ بگوید که این هماهنگی که بدستور مدیر کل امور اداری دانشگاه، حاجی زاده (عضو تشکیلاتی آبادگران) صورت گرفته است، طبق کدام قوانین از بودجه دانشگاه پرداخت شده است؟ و آیا این نیز از معیارهای عدالت گستری دولت نهم است که بودجه جاری دانشگاه صنعتی امیرکبیر (که حق مسلم جامعه دانشگاهی پلی تکنیک است)، برای همفکران آبادگرانی مدیریت دانشگاه صرف شود؟
انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی امیرکبیر ضمن محکوم کردن سوء استفاده از نام و لوگوی نشریات مستقل دانشجویی و چاپ مطالب این نشریات که طبق بیان روشن و تکذیب صریح مدیران مسئول آنها، بدون کوچکترین اطلاعی از سوی آن ها توسط محافل شبه امنیتی و توطئه گر جعل شده تا بهانه لازم برای برخورد با فعالین دانشجویی را فراهم کند و نیز ابراز نگرانی در خصوص اخذ اعترافات دروغین از بابک زمانیان عضو انجمن اسلامی دانشجویان برای تکمیل این پروژه شوم، از کلیه دانشجویان و اعضای جامعه دانشگاهی پلی تکنیک می خواهد که با هوشیاری و حضور مدنی خود در برابر خط سرکوب جنبش دانشجویی و تحدید هر چه بیشتر فضای دانشگاه ها بایستند.
انجمن اسلامی دانشجویان امیرکبیر همچنان محکم و استوار بر عهد خود برای برگزاری انتخابات آزاد و دموکراتیک شورای مرکزی طبق زمانبندی از پیش برنامه ریزی شده، ایستاده و اجازه پایمال شدن حقوق مشروع دانشجویان را به عمله استبداد نخواهد داد. حوادث آتی دانشگاه صنعتی امیرکبیر در هفته آینده که مصادف با برگزاری انتخابات انجمن اسلامی دانشجویان می باشد، به خوبی می تواند گواه این باشد که هدف و مقصود مدعیان اعتراض به هتک حرمت پیامبر اعظم و ائمه اطهار چه بوده است. آیا این اعتراضات تنها وجه مذهبی و اعتقادی داشته است و یا در پس آن اهداف شوم و غرض ورزی های جناحی نهفته است؟ بر ما مسلم است که این پروژه ای ننگین برای کارشکنی در برگزاری انتخابات انجمن اسلامی دانشجویان و جلوگیری از شکل گیری نهادی مستقل در دانشگاه است.
همچنین به طراحان پروژه های امنیتی اینچنینی که سیاه دلی و بدطینتی خود را با انجام چنین سناریویی بیش از پیش بر همگان آشکار ساخته اند و نیز عوامل آنان در دانشگاه ها هشدار می دهیم که بیش از این به حاکم کردن فضای اختناق در دانشگاه ها نیندیشند و برای خاموش کردن صدای منتقدانه دانشجویان دسیسه چینی نکنند. هر چند نیک می دانیم که «وصف خورشید به شب پره اعمی نرسد» اما به آنان توصیه می کنیم که خود را در برابر خواست های به حق و مشروع دانشجویان برای رسیدن به جامعه ای آزاد، دموکراتیک و توسعه گرا قرار ندهند چرا که گذر زمان و تلاش و آگاهی روزافزون شهروندان ایرانی پرده از بی بنیاد بودن اندیشه های پوچ و آزادی ستیزانه آنان برخواهد داشت.

انجمن اسلامی دانشجویان
دانشگاه صنعتی امیرکبیر
(پلی تکنیک تهران)

 

 

 

 

بازگشت به صفحه نخست                                   

Free Web Counters & Statistics