نویدنو:06/04/1387                                                                     صفحه قابل چاپ است

امواج ناوگان چهارم باشگاه هسته ای ایالات متحده در امریکای لاتین

منبع : صدای مردم ارگان حزب کمونیست کانادا- برگردان : البرز

 

   ناوگان چهارم ایالات متحده ،در آوریل گذشته ،تحت فرماندهی دریاسالارجوزف دی کرنان دوباره تشکیل شد.این ناوگان مسئول کشتی ها ،هواپیماها و زیر دریایی هایی خواهد بود که در منطقه فرماندهی جنوبی ((SOUTHCOM ، در حوزۀ دریای کاراییب، و امریکای مرکزی و جنوبی و آب های مجاورآن عمل  می کنند.

    ناوگان چهارم ایالات متحده در سال 1943 با ماموریت مشخص جلوگیری از مهاجمین در جنگ جهانی دوم و در هم شکستن محاصره انجام شده توسط زیر دریایی های  دولت های محور(آلمان،ایتالیا ،ژاپن) در اقیانوس اطلس جنوبی تشکیل شد. در سال 1950 ناوگان دوم ایالات متحده ،مسئولیت های این مناطق جغرافیایی را به عهده گرفت.

    ماموریت ناوگان چهارم مذکور ، هدایت نیروهای دریایی ایالات متحده امریکا در منطقه فرماندهی جنوبی ، و "همکاری متقابل با نیروهای دریایی ملی در محیط های دریایی" است. عملیات آن "جلوگیری از ترددهای غیر مجاز دریایی، همکاری استراتژیک امنیتی ، همکاری متقابل نظامی،  و آموزش های دو جانبه و چند ملیتی" را شامل می شود.

     دریادار گری راو هد در اظهاراتی رسمی بیان داشت:  " تشکیل مجدد ناوگان چهارم ، حاکی از اهمیت عظیم امنیت دریایی در بخش نیم کره جنوبی است و یک علامت پر قدرت  را  برای تمامی سرویس های نظامی و غیر نظامی در امریکای لاتین و مرکزی ارسال می کند."

   این " علامت پر قدرت" را باید اخطاری از طرف امپریالیسم ایالات متحده امریکا  به نیروهای پیشرویی تلقی کرد که سیاست ها و اقتصاد های منطقه ای را تغییر  می دهند.

سوکورو گومس( Soccoro Gomes) رییس برزیلی شورای جهانی صلح ،این تحرکات را به مثابه عملیاتی "طراحی شده به منظور درگیر شدن در ماموریت تهاجم دریایی در حوزه دریای کارائیب، امریکای مرکزی و جنوبی و به عنوان " تهدیدی جدی علیه صلح ، امنیت ، و حاکمیت کلیه خلق ها و ملیت های آمریکای لاتین " ، محکوم کرد .

گومس در ادامه اظهار می کند:

" ایالات متحده با پشتیبانی از عملیات نظامی کلمبیایی ها در قلمرو اکوادور ، تلاش می کند در قارۀ ما اصول جنگ پیشگیرانه، یعنی یک دکترین فاشیستی را در خدمت تروریسم دولتی بگیرد . حال ، با اتکا  به تشکیل دوباره ناوگان چهارم ، ایالات متحده امریکا ، به شیوه های نظامی و مسابقه تسلیحاتی و تهدید هسته ای متوسل می شود، چراکه ناوگان چهارم به هوابرد های هسته ای مجهز است. چنین تحرکی در این مقیاس ، درخور شدید ترین طرد ونفی از طرف ما است . این همان چیزی ست که ما از دولت های پیشرو ، جنبش های مردمی، و رهبران میهن پرست در کل منطقه ، انتظار داریم . "

" وظیفه و اعتراض ما ، به خاطر الحاق به عملیات نظامی دریایی در خطوط  ساحلی برزیل با مشارکت ایالات متحده امریکا، آرژانتین و برزیل به مناسبت چهل و نهمین سالگرد عملیات  یونیتا س ( UNITAS) گسترش می یابد. کشتی های مجهز به تجهیزات هسته ای و نیروی اتمی ،  تحت فرماندهی هوابرد های اتمی جورج واشنگتن ، بزرگ ترین تسلیحات  ایالات متحده امریکا، حامل اژدر های هسته ای، بمب های هسته ای تام هاوک و بمب های هسته ای زیر دریایی ، و هم چنین  حامل هواپیماهایی است که به شش تا ده بمب هسته ای مجهز اند، به مدت 12 روز درآب های قلمرو برزیل تمرین نظامی خواهند کرد."

"وجدان میهن پرستانه ی ما نمی تواند چنین اقداماتی را به عنوان اقداماتی معمولی و عادی ، تحمل کند . این اقدامات ماهیتی تجاوزکارانه دارند. موجودیت و عملیات مکرر آنها ، حاکمیت کشورهایی را که در این عملیات شرکت کرده و برای این اقدامات ، زمینه چینی می کنند لکه دار و مخدوش می کند."

    "تشکیل مجدد ناوگان چهارم ایالات متحده امریکا ، بعنوان یک نیروی مداخله گر و متجاوز و تمرین های نظامی در اقیانوس اطلس جنوبی ، بخشی از  سیاست جنگ طلبانه و امپریالیستی ایالات متحده است که برعلیه ظهور آگاهی دموکراتیک ،مستقل و صلح جوی خلق های امریکای لاتین به شمار می آید و برعلیه جنبش های صلح در منطقه و سراسر جهان است."

 

  | می توانید نظرات خودرا اینجا ابراز نمایید .

 

بازگشت به صفحه نخست         

                            

Free Web Counters & Statistics