نویدنو:02/10/1386                                                                     صفحه قابل چاپ است

هاشمي‌رفسنجاني خطاب به مسوولان:

آمارهاي نادرست به مردم ندهيد
 

ايسنا-‌هاشمي رفسنجاني با بيان اين‌كه «از اشتباهات بزرگ رژيم شاه اين بود كه وقتي نفت گران شد، به اين فكر افتاد كه با واردات ارزان و فراوان مردم را راضي كند»، گفت: «اجازه ندهيد دشمنان خارجي از مسايلي مانند تورم سوءاستفاده كنند

از بيان آمارهاي نادرست پرهيز شود    

رييس مجلس خبرگان ديروز در خطبه‌هاي نماز جمعهء عيد قربان ادامه داد: «دانشمندان علم اقتصاد بايد همكاري كنند تا اين مساله مهم حل شود. از سوي ديگر، بايد از بيان آمارهاي نادرست پرهيز شود و واقعيت‌ها به مردم بيان شود. مردم خود به خوبي در جريان هستند ولي متاسفانه يك نوع افراط و تفريط در اين مساله ديده مي‌شود. برخي مي‌خواهند بحث تورم را بسيار بزرگ‌نمايي كنند و برخي نيز اصلا مساله‌اي نمي‌بينند. آن چيزي كه هست بايد بيان شود چون همه به خوبي اين مساله را لمس مي‌كنند. بحث تورم بحثي نيست كه بتوان آن را با استدلال رد يا بيان كرد چون همهء مردم آن را به خوبي لمس مي‌كنند

اگر تورم مهارنشود انقلاب و نظام ضرر مي‌كنند

هاشمي رفسنجاني  در خطبهء اول نماز عيد قربان تهران با اشاره به حجم گسترده واردات در كشور افزود: «اگر تورم مهار شود همهء ما استفاده مي‌كنيم و اگر مهار نشود همهء ما، انقلاب و نظام ضرر مي‌كند. با دعوا و مشاجره نمي‌شود اين مساله را حل كرد. بايد نظرهاي كارشناسي در اين خصوص را جمع و اين مساله را ريشه‌يابي كرد. اين مساله جاي سياست‌بازي نيست. وي با بيان اين‌كه«بحث تورم ميدان تفرقه، دعوا و نزاع نيست»، تصريح كرد: «با اين كار توليد كشور خوابيد و كشور به صنايع مونتاژ روي آورد كه اين توليد نيست، بلكه باعث شد بازار ما از واردات رنگارنگ پر شود. البته شكست رژيم شاه عوامل زيادي داشت كه يكي از مهم‌ترين دلايل آن اين بود.»

هاشمي رفسنجاني با بيان اين‌كه مباني علم اقتصاد بسيار جبرانه عمل مي‌كند اظهار كرد: «شعار و سياست‌بازي اين مساله را حل نمي‌كند. ركن مهم سلامت اقتصاد در جامعه توليد است. اگر به توليد آسيب برسد نمي‌توان كاري كرد. با آسيب رسيدن به توليد تقاضاها بيش‌تر مي‌شود و مردم به فكر ذخيره كردن مي‌افتند. عده‌اي بازار سياه درست مي‌كنند اما اگر توليد باشد، توليدكنندگان رقابت مي‌كنند، كيفيت كالاها بالا مي‌رود و قيمت‌ها پايين مي‌آيد.»

وي خاطرنشان كرد: «اگر فكر كنيم با واردات مي‌توان مساله تورم را حل كرد، بايد بدانيم كه در اين صورت توليد داخلي كم مي‌شود. شايد بشود براي مدتي و حداقل يك سال مشكل را حل كرد ولي با اين كار خطر براي سال آينده وجود دارد. حالا كه همه مساله تورم را قبول داريم، بايد با همدلي و همكاري براي حل آن تلاش كنيم.»

رييس مجمع تشخيص مصلحت‌نظام گفت: «ما در مجمع تشخيص مصلحت نظام آمادگي داريم تا هر سياستي كه مفيد باشد را تهيه كنيم و با ابلاغ رهبري آن‌ها را اعلام كنيم. من به دوستان مي‌گويم اجازه ندهيد دشمنان خارجي از اين‌گونه مسايل سوءاستفاده كنند.»

هاشمي رفسنجاني با اشاره به گراني‌ها و تورم بالا در جامعه خاطرنشان كرد: «اين روزها بحث تورم و گراني بسيار مطرح مي‌شود و اين يك مساله جدي است. ما از اين‌كه اين مساله در خطبه‌هاي نماز جمعه و يا در جاهاي ديگر مطرح شود، پرهيز مي‌كرديم و مايل بوديم كه كارشناسان مسايل را حل كنند ولي ديگر امروز اين بحث عمومي شده و بايد مسوولان بيش‌تر روي اين مساله كار كنند.»

خطيب نماز عيد قربان با اشاره به تحولات اخير منطقه نيز گفت: «متاسفانه هر روز صبح كه بيدار مي‌شويم وقتي اخبار شب گذشته را مي‌خوانيم موارد زيادي از كشتار در نقاطي كه آمريكايي‌ها دست گذاشته‌اند، مي‌بينيم و اين نشان مي‌دهد حضور آمريكا موجب خرابي بيش‌تر در منطقه شده است. آن‌ها با ادعاي مبارزه با تروريسم آمده‌اند، ولي عقلاي غرب و سازمان ملل ببينند كه اين راه غلط است و نگذارند ملت‌ها بيش از اين آسيب ببينند.»

رييس مجلس خبرگان با تاكيد بر اين‌كه «ما هنوز به روح واقعي حج نزديك نشده‌ايم»، تصريح كرد: «متاسفانه امروز شاهديم در خصوص برگزاري عيد قربان در ميان امت اسلامي گرفتار اختلافاتي هستيم كه اين مساله در عيد فطر هم به خاطر رؤيت هلال ماه وجود دارد و بايد يك روز اين مساله حل شود. البته علما گام‌هايي نيز برداشته‌اند؛ چرا نتوانيم اين راه روشن را برويم و به اين مصلحت بزرگ دست پيدا كنيم. اين در حالي است كه در فتاواي علماي ما مانند آقاي خويي، زمينه‌هايي است كه مي‌توانيم بر اساس آن در تمام دنياي اسلام اين عيد و هلال هر ماه را همزمان داشته باشيم.»

بازگشت به صفحه نخست                                   

Free Web Counters & Statistics