نویدنو:13/06/1386                                                                     صفحه قابل چاپ است

گزارش البرادعی به شورای حکام:
توافقنامه اخیر با ایران گامی مهم و رو به جلو است

 

• محمد البرادعی مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز پنجشنبه در گزارش خود به شورای حکام این آژانس برنامه عمل و توافقنامه اخیر ایران با این نهاد را گامی مهم و رو به جلو توصیف کرد. در گزارش البرداعی آمده است اگر ایران در نهایت به تحقیق درباره مسایل باقی مانده بپردازد، آژانس قادر به بازسازی تاریخچه فعالیت هسته‌ای این کشور خواهد شد ...

اخبار روز

 

"محمد البرادعی" مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز پنجشنبه در گزارش خود به شورای حکام این آژانس برنامه عمل و توافقنامه اخیر ایران با این نهاد را گامی مهم و رو به جلو توصیف کرد.
در این گزارش پنج صفحه‌ای که ایرنا در وین به نسخه‌ای از آن دست یافت، آمده است: اگر ایران در نهایت به تحقیق درباره مسایل باقی مانده بپردازد، آژانس قادر به بازسازی تاریخچه فعالیت هسته‌ای این کشور خواهد شد.
البرادعی در گزارش خود آورده است: طبیعتا نکته کلیدی برای اجرای موفقیت آمیز این برنامه عمل، همکاری کامل ایران با آژانس و تهیه ‌اطلاعات و مستندات مورد نیازی ‌است که بتواند به ‌حل تمامی‌ مسایل باقی مانده بیانجامد.
مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش خود به شورای حکام تاکید کرده است: برای دستیابی به نتیجه، این مهم ‌است که ایران به تعهدات خود در برنامه زمانبندی برای اجرای موارد مورد نیاز پادمانی و نیز شفافیت لازم پایبند بماند.
وی افزوده است: ایران نیازمند ادامه اعتماد سازی درباره ماهیت و وسعت برنامه‌های جاری و آتی هسته‌ای خود است، اعتماد به ماهیت اختصاصی برنامه‌های هسته‌ای ایران به گونه‌ای که ‌آژانس بتواند اطمینان لازم را درباره نه تنها مواد هسته‌ای اعلام شده، بلکه مواد و فعالیتهای اعلام نشده نیز کسب کند.
در این گزارش همچنین آمده است: این وضع از طریق اجرای پروتکل الحاقی ممکن خواهد بود و از این رو مدیر کل از ایران می‌خواهد که با تصویب این پروتکل همچنان که پیش از این شورای حکام و شورای امنیت درخواست کرده است، این موضوع را ممکن سازد.

گزارش آژانس، صحت اظهارات ایران را تایید کرد
معاون امور بین‌الملل سازمان انرژی اتمی در واکنش به گزارش جدید "محمد البرادعی" مدیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: آژانس در این گزارش بار دیگر صحت اظهارات جمهوری اسلامی ایران را تایید کرد.
دکتر محمد سعیدی روز پنجشنبه درگفت و گوی اختصاصی با خبرنگار سیاسی ایرنا افزود: این گزارش به تمامی اتهامات بی‌اساس آمریکا در زمینه فعالیت‌های جداسازی و بازفراوری پلوتونیوم در مورد ایران پایان داد.
سعیدی تصریح کرد: آمریکایی‌ها، در دوره‌ای با ادعای اینکه ایران فعالیت‌های جداسازی و بازفراوری پلوتونیوم انجام داده است، نسبت به فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران، دنیا را فریب دادند و به گمراهی و بیراهه کشاندند.
عضو تیم مذاکره ‌کننده هسته‌ای ایران تصریح کرد: اما امروز، آژانس بین المللی انرژی اتمی با ارزیابی قطعی خود نسبت به حل و فصل موضوع پلوتونیوم در ایران، به مهمترین ادعای آمریکایی‌ها پاسخ منفی داد و خط بطلانی بر ادعاهای آنها کشید.
سعیدی که دقایقی پس از انتشار گزارش البرادعی با خبرنگار ایرنا سخن می‌گفت، اظهار داشت: از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ‌دلیل برخورد حرفه‌ای با این موضوع، قدردانی می‌کنیم و امیدواریم این مسیر همچنان ادامه یابد.
این ‌مقام ارشد سازمان انرژی اتمی ایران تاکید کرد: سایر مسایل باقیمانده در موضوع هسته‌ای ایران نیز در یک زمانبندی منطقی و مسیر معقول که بازگشت به میز مذاکره و حل و فصل موضوعات از طریق مذاکره خواهد بود، قطعا به نتیجه روشن و قابل قبولی خواهد رسید.
سعیدی همچنین گفت: گزارش البرادعی حاوی نکات مهمی از موضوع هسته ای ایران است که یکی از آنها، مساله پیشرفت چشمگیر در حل و فصل مسایل باقیمانده میان ایران و آژانس می‌باشد که تاکنون بی‌سابقه بوده است.
عضو تیم مذاکره‌ کننده هسته‌ای ایران اضافه کرد: تنظیم موفقیت آمیز مدالیته (چارچوب) نحوه حل و فصل مسایل باقیمانده که در آن وظایف ایران و آژانس برای حل مسایل به روشنی تعریف شده، از اتفاقات مهم دو ماه گذشته است که در همکاری بین ایران و آژانس رخ داده است.
معاون امور بین‌الملل سازمان انرژی اتمی ایران تا کید کرد: بی‌تردید، توافق به عمل آمده میان ایران و آژانس برای همه طرفها راهگشا خواهد بود.
سعیدی اظهار داشت: در این گزارش به آخرین وضعیت فعالیت‌های هسته ای ایران در نطنز و نیز بازدید موفقیت آمیز بازرسان آژانس از پروژه تحقیقاتی آب سنگین اراک اشاره شده که نشاندهنده آن است که همه این فعالیت تحت نظارت آژانس بوده و بازرسی‌های عادی بازرسان در حال انجام است.
عضو تیم مذاکره ‌کننده هسته‌ای ایران تصریح کرد: سایر مسایل مطرح شده در گزارش، جنبه تکراری و مرور مجدد موضوعات گذشته است که اهمیت چندانی ندارد.

نکات مهم توافقنامه ی ایران و آژانس
مقامات ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در پی ارایه ایده دکتر "علی لاریجانی" مسوول مذاکرات هسته‌ای ایران مبنی بر حل و فصل مسایل باقیمانده، از بیستم تیرماه مذاکراتی را آغاز کردند که سرانجام پس از سه دور مذاکرات در تهران و وین، در ‪ ۳۰مرداد (‪ ۲۱اگوست) توانستند مدالیته (چارچوب) نحوه حل و فصل مسایل باقیمانده را طراحی و تدوین کنند.
در توافقنامه بین ایران و آژانس، علاوه بر بیان موضوعات باقیمانده و نیز نحوه حل و فصل آنها، اقدامات متقابل ایران و آژانس نیز برای حل آنها مشخص شده است.
بازرسی موفقیت آمیز از پروژه تحقیقاتی آب سنگین اراک، موافقت با تعیین پنج بازرس بیشتر، صدور ویزای یکساله بدون محدودیت برای ‪ ۱۴بازرس و کارمند آژانس، بسته شدن پرونده موضوع پلوتونیوم و اعلام حل این مساله از سوی آژانس از مهمترین نکات این توافقنامه است.
همچنین براساس این توافقنامه گفت و گوهایی میان ایران و آژانس برای تعیین رویکردی پادمانی برای تاسیسات غنی‌سازی نطنز مطابق موافقتنامه جامع پادمان انجام شد و رویکرد پادمانی و پیوست مربوط در نشست‌های فنی بین آژانس و سازمان انرژی اتمی ایران از ششم تا هشتم آگوست (‪ ۱۵تا ‪۱۷ مرداد) مورد بحث قرار گرفت.
قرار است گفت و گوهای بیشتر با هدف نهایی کردن پیوست تاسیسات نطنز تا پایان سپتامبر ۲۰۰۷ (هشتم مهر ماه) انجام شود.
مساله سانتریفیوژهای پی یک و پی دو، منبع آلودگی‌های پیدا شده در دانشکده فنی تهران، مساله اورانیوم فلزی، مساله پلونیوم ‪ ۲۱۰و مساله معدن گچین از دیگر موضوعاتی است که بر اساس توافقنامه ایران و آژانس قرار است یکی پس از دیگری حل و فصل شود.

 

بازگشت به صفحه نخست                                   

Free Web Counters & Statistics