نویدنو:01/06/1387                                                                     صفحه قابل چاپ است

نویدنو 

آخرین رویدادها پیرامون قفقاز

30/05/1387   

مسکو، 30 مرداد، خبرگزاری «ریا نووستی»/

-روز چهارشنبه روسیه در شورای امنیت سازمان ملل متحد پیشنویس قطعنامه ای پیرامون گرجستان را منتشر کرد که اساس آن شش اصل حل مناقشه است که در دیدار "دمیتری مدویدیف" رئیس جمهور فدراسیون روسیه و "نیکلا سارکوزی" رئیس جمهور فرانسه تایید شده بود.

-وضعیت فوق العاده که در اوستیای جنوبی اعلام شده بود، به دستور "ادوارد کوکویتی" رئیس جمهوری برسمیت شناخته نشده اوستیای جنوبی لغو شد.

-"دمیتری راگزین" نماینده دائم روسیه در ناتو برای رایزنی با مقامات کشور پیرامون تمامی جوانب در روابط روسیه و ناتو به مسکو احضار شد.

-افسران بلندپایه در سازمان اطلاعات نظامی روسیه و اوستیای جنوبی به «ریا نووستی» اطلاع دادند که نظامیان گرجی از گروه های پیاده نظام که در منطقه گوری مستقر بودند، روز 8 اوت، یعنی قبل از ورود واحدهای نیروهای مسلح فدراسیون روسیه به تسخینوالی از منطقه تحت مسئولیت خود فرار کردند.

-"گریگوری گاراسین" معاون وزیر امور خارجه روسیه روز چهارشنبه در دیدار با سفیر ژاپن در مسکو اعلام نمود که روسیه به برخورد سنجیده ژاپن که هم اکنون ریاست گروه هشت را بر عهده دارد، نسبت به اوضاع در گرجستان امیدوارست.

-"گریگوری کاراسین" معاون وزیر امور خارجه روسیه روز چهارشنبه در دیدار با سفرای کشورهای آمریکای لاتین در مسکو گفت که روسیه ضامن امنیت برای مردم جمهوری های برسمیت شناخته نشده اوستیای جنوبی و آبخازی خواهد ماند.

-یک منبع آگاه در سازمان اطلاعات نظامی روسیه به «ریا نووستی» اطلاع داد که مقامات گرجستان در روز های آینده احتمالاً برای پنجشنبه، دسیسه ای گسترده آماده می کنند. وی گفت که "طبق اطلاعات موجود گروه های ویژه وزارت دفاع گرجستان درصدد استفاده از اجساد نظامیان ارتش گرجستان هستند که در روند عملیات نظامی کشته شده بودند. سطح وقاحت چیزی که برنامه ریزی شده را بسختی می توان تصور کرد. اما طبق اطلاعات ما روی اجساد کشته شدگان کار می شود تا بطور مستند ثابت کنند که قربانیانی در بین مردم غیر نظامی گرجستان بوده و آثار تمسخر و شکنجه روی اجساد نظامیان باقی مانده است".

 

حمله ساآکاشویلی به اوستیای جنوبی از نظر مطبوعات غربی

24/05/1387 14:48

  مطبوعات و نشریات معتبر غربی بیشتر به این نظر تمایل دارند که گرجستان نباید عملیات نظامی را علیه اوستیای جنوبی آغاز می کرد و غرب هم نباید به این کشور قول های عمل نشدنی می داد.

اگر مطبوعات غربی در روزهای اولیه عملیات "وادارسازی به صلح" به طور شدیدی از عملکرد روسیه انتقاد می کردند، حال برخی از خبرنگاران در مقالات خود درگیری نظامی گرجستان با روسیه که در نتیجه آن صدها انسان های بیگناه کشته شدند را تقبیح می کنند.

بعنوان مثال "واشنگتن پست" نقل از منابع خود می نویسد: برغم اعلامیه های علنی مقامات غربی در مورد حمایت از ساآکاشویلی برخی از دیپلمات ها اذعان دارند که مقامات و نظامیان گرجستانی اشتباه جدی و یا حتی به نوعی جنایتی را مرتکب شدند که هفته گذشته اقدام به گلوله باران شدید تسخینوالی کردند. این مسئله به کشته و زخمی شدن تعداد بسیاری از مردم غیر نظامی منتهی شده است.

روزنامه "تایمز مالی" نیز به نوبه خود تاکید می کند که غرب باید گرجستان را در مسیر حل مسالمت آمیز قراردهد و از همکاری با روسیه امتناع نورزد. خبرنگاران این روزنامه تاکید دارند که دقیقا غرب و قبل از هر چیز آمریکا تا حدودی در آغاز جنگ در اوستیای جنوبی سهیم هستند به همین خاطر اعلامیه های این کشورها در آینده باید از قول هایی که آنها توان انجام آن را ندارند، مبرا باشد.

به اعتقاد خبرنگاران "تایمز مالی" گرجستان هیچگاه پس از این کنترل اوستیای جنوبی و آبخازی را بدست نخواهد آورد به همین خاطر باید استقلال این دو جمهوری را برسمیت بشناسد.

روز پنجشنبه روزنامه "واشنگتن پست" اشاره کرد که سخنان جرج بوش و عمل های ناچیز به آنها نشان می دهد که تا چه اندازه توانایی های آمریکا اندک است که منابع کافی و تمایلی برای مناقشه نظامی با روسیه در مرزهای این کشور ندارد.

دیروز روزنامه نیویورک تایمز بعد از یک سری نظر سنجی در میان مقامات کاخ سفید، وزارت امور خارجه و پنتاگون به این نتیجه رسید که آمریکا به هیچ عنوان قصد ندارد که  گرجستان را در زمینه تسلیحات نظامی حمایت کند.

این روزنامه توضیح داد که روز 9 جولای کاندولیزا رایس وزیر امور خارجه آمریکا که در تفلیس حضور داشت، در جریان صرف شام خصوصی با میخاییل ساآکاشویلی به وی هشدار داده بود که نباید در جنگی با روسیه که امکان پیروزی ندارد، درگیر شود.

این روزنامه به نقل از یکی از همراهان عالیرتبه رایس در آن سفر می نویسد: خانم رایس به او (ساآکاشویلی) مستقیما گفت که وی باید رسما قول دهد که از نیروی نظامی استفاده نکند.

روزنامه "لس آنجلس تایمز" نیز خبر مشابهی را منتشر ساخته و به نقل از مقامات کاخ سفید می نویسد که "به گرجستانی ها هشدار داده شده بود که مناقشه نظامی را با روسیه آغاز نکنند.

واشنگتن پست به نقل از مقامات رسمی گرجستانی که نخواستند نامشان فاش شود نوشت که آنها اعتراف می کنند که ضرر اقتصادی گرجستان به میلیون ها دلار رسیده و سطح تولید ناخالص داخلی این کشور که اخیرا به 10% رسیده بود، تا دورنمای کوتاه مدت به 3% نزول خواهد کرد.

خبرگزاری «ریا نووستی» روسیه، 24 مردادماه

 

نقشه جنگ با اوستیای جنوبی را آمریکا طرح کرده است

18/05/1387 20:46

آنچه که در اوستیای جنوبی رخ می دهد، نشان می دهد که عملیات متجاوزانه ارتش گرجستان طبق برنامه تنظیم شده دقیقی انجام می شود و تنها واکنشی قاطعانه از سوی روسیه می تواند مانع آن باشد. نقشه عملیات نظامی برای تحت کنترل گرفتن جمهوری برسمیت شناخته نشده اوستیای جنوبی را نه نظامیان گرجی و بلکه کارمندان پنتاگون 13 سال قبل طرح کرده اند که برای اولین بار در مورد جمهوری برسمیت شناخته نشده صربی کرایینا بکار برده شد که از سال 1991 تا 1995 در کرواسی کنونی وجود داشت. نتیجه آن رویدادها نابودی هزاران فرد بیگناه و پاکسازی های قومی بود. اتباع روسیه که در اوستیای جنوبی زندگی می کنند، بدون دخالت قاطعانه مسکو همین در انتظارشان است.

رویدادها پیرامون اوستیای جنوبی حتی در جزئیات نیز شبیه به درهم شکستن کرایینا است، در آن زمان نیز کروات ها همانند رژیم کنونی تفلیس "همگرایی مجدد" را با بخش کوچکتر در منطقه مناقشه آغاز کردند. در سال 1995 اولین قربانی سربازان کرواسی، اسلاوونیای غربی بود که از سایر بخش های این جمهوری جدا بود و توان نظامی مردم آن کاملاً قابل مقایسه با اوستیای جنوبی بود. عملیات "حمله" روز 1 ماه مه 1995 انجام شد: آنطور که ژنرال های کرواسی توضیح دادند، انتخاب تاریخ نیز اتقاقی نبود، محاسبه چنین بود که مسکو و باقی جهان که اول مه (روز کارگر) را جشن می گیرند و آماده جشن پنجاهمین سالگرد پیروزی در جنگ بزرگ وطنی (1941-1945) می شوند، واکنش شدیدی به رویدادها نخواهند داشت. گرجی ها نیز طبق همین منطق عمل می کنند: آغاز گسترده جنگ با اوستیای جنوبی همزمان با افتتاح بازی های المپیک است که "ولادیمیر پوتین" نخست وزیر روسیه نیز برای شرکت در مراسم افتتاحیه عازم پکن شد.

مقایسه های بالا اثبات می کنند که نیروهای گرجستان نیز همانند کروات ها در سال 1995 عمل می کنند. مشاورین امریکایی در ستاد کل نیروهای مسلح کرواسی در سال های 1993-1995 ژنرال بازنشسته "جان هلوین" (فرمانده سابق نیروهای آمریکایی در اروپا)، "کارل وونو" (رئیس سابق ستاد نیروهای زمینی آمریکا) و "جیمز لیندزی" (فرمانده سابق نیروهای ویژه ارتش آمریکا) بودند. همه انها کارمندان رسمی کمپانی Military Professional Resources Incorporates (MPRI) بودند که به ارائه خدمات در زمینه مشاوره های نظامی می پرداختند. اگر ساده تر بگوییم، آنها استراتژی پردازهایی بودند که در ارتباط با دولت آمریکا هستند.

اما نباید فکر کرد که اقدامات گفته شده بر خلاف قوانین آمریکا انجام شدند، نظامیان آمریکایی حق دارند که "کمک لازم را در زمینه دفاع داخلی به دولت متفق" ارائه دهند. پس آیا گفتن این لازم است که دقیقاً کارمندان همین MPRI که با دولت ساآکاشویلی قرارداد منعقد کرده اند، تمامی این سال ها به آماده سازی نفرات نیرهای مسلح گرجستان پرداخته اند؟

از این ها می توان نتیجه ای کاملاً مشخص گرفت و آن این که عملیات نیروهای گرجی که در برابر چشمان ما علیه اتباع روسیه که در اوستیای جنوبی زندگی می کنند انجام می شود، در واشنگتن و نه در تفلیس تنظیم شده است. تنها دخالت قاطعانه روسیه است که می تواند سبب جلوگیری از قربانیان جدید، پاکسازی قومی و بی ثبات سازی کامل منطقه قفقاز شمالی شود که بدون این نیز ثباتی شکننده دارد، در غیر این صورت در آینده نزدیک باید انتظار حمله گرجستان به آبخازی را داشت که پیامد آن می تواند فاجعه آمیز باشد.

آناتولی پومورتسف، RBC daily، خبرگزاری «ریا نووستی» روسیه، 18 مرداد

  

  | می توانید نظرات خودرا اینجا ابراز نمایید .

 

بازگشت به صفحه نخست         

                            

Free Web Counters & Statistics