نویدنو:04/12/1385                                                                     صفحه قابل چاپ است

گزارش آژانس در باره پرونده هسته ای ايران و واکنش ها


*گزارش آژانس:ايران به جای تعليق برنامه های توليد اورانيوم در مقياس صنعتی را شدت بخشيده است.
*
تاکيد گزارش آژانس بر خودداری ايران از غنی سازی اورانيوم در پايان مهلت دو ماهه شورای امنيت و ادامه پافشاری رژيم بر سياست ماجراجويانه اش در زمينه هسته ای, خطر تشديد تحريم های اقتصادی و حمله نظامی آمريکا به ايران را شدت داده است

روشنگری: محمد البرادعی گزارش جديد آژانس انرژی هسته ای را در مورد پرونده هسته ای ايران در پايان مهلت مقرر 60 روزه شورای امنيت برای تعليق غنی سازی اورانيوم ايران منتشر کرد. نکته اصلی مورد تاکيد اين گزارش اين است که ايران نه تنها غنی سازی اورانيوم را تعليق نکرده و از مفاد قطعنامه شورای امنيت سرپيجی کرده است بلکه برنامه های خود برای توليد اورانيوم در مقياس صنعتی را شدت بخشيده است.
بلافاصله پس از انتشار اين گزارش يک سخنگوی کاخ سفيد گفت: "يک نگاه سريع به گزارش البرادعی نشان می دهد که ايران درخواست های شورای امنيت سازمان ملل مندرج در قطعنامه 1737 را اجرا نکرده است, و اين مايوس کننده است."
خبرگزاری رسمی رژيم اسلامی در متن خبری در باره موضع سفير روسيه در سازمان ملل از خواست برگزاری اجلاس فوری شورای امنيت سازمان ملل از سوی آمريکا برای بررسی و تصميم گيری در باره گزارش البرادعی خبر داد. ايرنا با اشاره به اين که در گزارش البرادعی "اشاره شده كه ايران به توقف غني‌سازى كه خواست قطعنامه ۱۷۳۷شوراى امنيت بوده، عمل نكرده است" افزود:" برخى اعضا از جمله آمريكا خواهان تشكيل نشست ۱۵دقيقه‌اى شورا براى رسيدگى به اين موضوع و برنامه هسته‌اى ايران شده بودند كه عملا برگزار نشد."
قبل از انتشار رسمی گزارش آژانس نيز "نيکلاس برنز" با اشاره به پايان مهلت 60 روزه گفته بود "ايران با گستاخی" برنامه های هسته ايش را دنبال ميکند و ايالات متحده در در طول چند هفته آينده در جهت اعمال "تحريم های اضافی"اقدام ميکند.
خبرگزاری ايرنا موضع سفير روسيه را در رابطه با گزارش آژانس و تصميم احتمالی شورای امنيت در گفتگو با خبرنگاران ذکر کرد که در پاسخ به اين پرسش که "با توجه به گزارش آژانس بين‌المللى انرژى اتمي، آيا قطعنامه ديگرى (در مورد ايران) لازم است؟ " گفت: "نظرى ندارم و فعلا هيچ دستورى از مسكو دريافت نكرده‌ام."
فرانسه نيز خواستار پاسخى قاطع و متحد به ايران شد. دنيس سيمونوئه، سخنگوى وزارت امورخارجه فرانسه گفت:"اگر گزارش آژانس بين المللى انرژى اتمى تاييد كند كه ايران به خواست جامعه بين الملل عمل نكرده، ما بر لزوم پيگيرى مسيرى قاطع و متحد از سوى جامعه بين المللى مصر هستيم."
"بان كى مون" دبير كل سازمان ملل اعلام كرد که شوراى امنيت سازمان ملل متحد پس از ارايه گزارش جديد "محمد البرادعى" مديركل آژانس بين‌المللى انرژى اتمى، به مساله ايران خواهد پرداخت. اما زمان دقيق طرح مجدد پرونده ايران در شورای امنيت در رابطه با گزارش آژانس از سوی وی اعلام نشد.
وی از تهران خواست که "خواسته‌هاى شوراى امنيت را كاملا اجابت كند و با جامعه بين‌الملل وارد مذاكره شود تا اين مساله از طريق روش‌هاى صلح جويانه حل گردد".
وی همچنين گفت:"ما اميدوار بوديم دولت ايران قطعنامه سازمان ملل را اجرا كند."
در تهران در آستانه انتشار گزارش البرادعی, خامنه ای در سخنانی در جمع گروهی از برگماشتگان دوره چهارم مجلس خبرگان، "تبليغ و القاء وجود وضع فوق‌العاده در كشور" را "خط دشمن" خواند و با انتقاد از "تكرار اين مطلب از زبان و قلم برخى افراد در داخل کشور که وضع فوق العاده به وجود آمده است" گفت: "هيچ وضع فوق‌العاده‌اى در كشور وجود ندارد چرا كه صف آرايى دشمنان در مقابل جمهورى اسلامى در تمامى ۲۸سال گذشته ادامه داشته و ملت بزرگ و مقتدر ايران در تمامى اين سالها به‌پيروزى رسيده است و امروز هم همينطور خواهد بود. "
همزمان با اين موضع گيری احمدی نژاد نيز در سخنرانی هايش در شهرهای مختلف استان گيلان بار ديگر بر موضع هميشگی رژيم در رابطه با غنی سازی اورانيوم تاکيد کرد و از جمله در سخنانش در انزلی گفت:"ملت ايران در حق هسته‌اى خود محكم، متحد و يكپارچه ايستاده است و به لطف خدا حتى يك قدم هم عقب نخواهد نشست."
احمدی نژاد خطاب به دولت های غربی گفت:"اگر به مسير حق برگرديد، آنگاه دوستى ملت ايران با شما خواهد بود و اگر بر باطل اصرار ورزيد سرنوشتى جز ذلت، هلاكت، بدبختى و شرمندگى نخواهيد داشت."
رژيم که در جريان جشن های مربوط به سالگرد انقلاب, عليرغم وعده پيشين از برگزاری "جشن هسته ای" خودداری کرده و در عوض نمايندگان ديپلماسی خود را به مونيخ و مسکو فرستاده بود, در آستانه انتشار گزارش البرادعی گروهی از بسيجی ها را به عنوان دانشجو و به بهانه اعتراض به تخريب مسجدالاقصى و سياست‌هاى رژيم اسراييل و آمريكا به
تجمع و راهپيمايى در مقابل سفارتخانه‌هاى انگليس، فرانسه، واتيكان و ايتاليا فرستاد تا ضمن سر دادن شعارهای هميشگی رژيم تعدادی پرچم آتش بزنند.
خامنه ای در سخنان خود به "صبر" هم اشاره کرد و گفت:"صبر هميشه به معناى تحمل سختي‌ها نيست بلكه به معناى استقامت وادامه دادن راه است چرا كه در غير اينصورت، هر نقطه توقف، به نقطه تهاجم دشمن تبديل مي‌شود بنابراين بايد با شجاعت، تدبير و برنامه‌ريزي، اهداف انقلاب اسلامى و آرمانهاى ملت را پيگيرى كرد."
خامنه ای و احمدی نژاد بر اين اساس که "هر نقطه توقف" آنها، "به نقطه تهاجم دشمن تبديل مي‌شود" در حالی به قمار مرگبار با سرنوشت مردم ايران دست زده اند که گزارش های خبری متعددی در روزهای اخير در رسانه ها در باره احتمال حمله نظامی آمريکا به ايران منتشر شده و از جمله به اعزام گروهی جديد از ناوهای جنگی آمريکا به خليج فارس اشاره شده است. از سوی ديگر حتی اگر حمله نظامی صورت نگيرد, کمترين انتظاری که اکنون وجود دارد تشديد دامنه تحريم های اقتصادی است. در يک هفته اخير سوييس, ژاپن و هند رسما تحريم اقتصادی ايران در چهارچوب قطعنامه شورای امنيت سازمان ملل را اعلام کرده اند. و انتظار می رود شمار بيشتری از کشورهای موثر در تجارت جهانی پيوستن به تحريم ها را رسما اعلام دارند.
در مجموع تاکيد گزارش آژانس بر خودداری ايران از غنی سازی اورانيوم در پايان مهلت دو ماهه شورای امنيت و ادامه پافشاری رژيم بر سياست ماجراجويانه اش در زمينه هسته ای, خطر تشديد تحريم های اقتصادی و حمله نظامی آمريکا به ايران را شدت داده است.

 

 

 

 

 

 

بازگشت به صفحه نخست                                   

Free Web Counters & Statistics