نویدنو:16/1/1388                                                                     صفحه قابل چاپ است

 نویدنو

 

 تاملات رفیق فیدل کاسترو

آغازهمایش لندن  

فیدل کاسترو رز

 

 امروز همایش جی -20 آغاز می شود.کارشناسان امور اقتصادی ، برخی با تجربه در مقام های مهم بین المللی ، برخی دیگرمحققین کار آزموده ، تلاش عظیمی کرده اند..موضوع امر پیچیده ای است، زبان جدیدی است ومطالبات چیزهایی است که ما بنا به شرایط با آنهاآشنائیم، حقایق اقتصادی،آژانسهای بین المللی ورهبران سیاسی که وزن برجسته ای در عرصه جهانی دارند.بنا به  تمایل ما به ساده کردن وشرح واضح آن چه در لندن میگذرد، (این مقاله )صرفا (توضیح ) آن چیزی است که من مشاهده می کنم .    

 کسی تعجب نکرده بود که اوباما ستاره همایش لندن بود. او نماینده قوی ترین وثروت مند ترین کشور جهان است. اومورد استقبال ویژه ای قرار گرفته است.بوش دروغگو،غیر قابل اعتماد، دلال جنگ وکثیف آنجا حضور ندارد.مک کین متوسط الحال وجاهل هم در نتیجه پیروزی خیره کننده اوباما ، مردسیاهی در کشورتبعیض نژادی،جایی که اکثریتی از رای دهندگان سفید پوست ورقه رای خودرا برای مک کین هزینه کردند، اما نه به اندازه ای که جبران رای 90درصد از سیاه پوستان و دورگه های امریکایی ، شهروندان منطقه امریکای لاتین، فقرا وکسانی را که مورد اصابت بحران قرار داشتند بنماید، در آن جا نبود. اوتازه انتخاب شده است در حالیکه سایر رهبران جی –20در نقطه پایان حاکمیت خود قرار دارند واوباما احتمالا رئیس جمهور 8سال آینده امریکا خواهد بود.تعجب آور نیست که اخباررسیده از لندن در اطراف او می گردد.

 آن چه برای دنیا مهم است ، آن است که از این نشست چه بیرون خواهد آمد. حتی اگرچیزی از این همایش عاید نشود. هر یک از شرکت کنندگان ملت خود وحتی اهداف خودشان را دارند ، همانند رهبران سیاسی که مورد داوری تاریخ قرار خواهند گرفت. 

 هدف اوباما در وحله اول تغییر تصویر کشور اوست، کشوری که عمده ترین بخش مسئول تراژدی ای است که جهان از آن رنج می برد ، وشریکی است که به راستی برای بحران اقتصادی زیان بار جاری مورد سرزنش قرار دارد، کشوری که اوباما مطلقا در آن مسئولیت سیاسی نداشته است . همانطور که جوزف استیگلیتز، رئیس اقتصادی سابق صندوق بین المللی پول واستاد کنونی دانشگاه ام آی تی خاطرنشان می کند:"او باید بیاید وبگوید که او مقصر چیزی نیست واین که برای حل مشکلات با سرعتی که بتواند تلاش می کند"

گوردون براون متحد اصلی اروپایی اوباما میزبان همایش است، او شدیدا آرزومند تغییر دادن گرایش ضد حزب کارگرایجاد شده توسط سلف سابق او تونی بلر است.قصر باکینگهام اوباما وهمسرش میشله را با یک میهمانی مورد احترام قرار داد.رئیس جمهور به ملکه سالخورده  یک صفحه مدرن دیجیتال ، ساخت تکنولوژی پیچیده امریکا ،آی پاد(1)ی با آوازها وتصاویر دیدار ملکه ازامریکا در سال 2007وکتابی با نشان صفحه موزیکال خوانده شده توسط ریچارد روجرهدیه کرد. هیچ کلامی با آن والا مقام  درباره  ملاقات معمولی جی -20مطرح نشد. 

 از سوی دیگر، براون در تلاش رفع سد تمام نقاط بحران است. او به تغییر دادن قواعد سیستم بانکی، ارتقا رشد اقتصادی ، افزایش مشارکت وپایان دادن به سیستم حمایتی امیدوار است . او می داند که مذاکرات دشوار خواهد بود.

 شعار اوعبارت است از:"نگاه به پیش رو بهتر از نگاه به پشت سر است ".آشکارا است که اگررای دهندگان به پشت سر نگاه کنند او احتمالا آرای اندکی کسب خواهد کرد.

 آرزوی هر دو متحد در قلب جی -20 به حداقل رساندن احتلاف بین فرانسه وآلمان است.

 سارکوزی نا خوشنودی خود از سیاست امریکا را پنهان نمی کند. او عصبانی است، واخیرا به خروج ازهمایش تهدید کرد.دیروزاو در کانال یک رادیواروپا اظهار داشت که تا کنون موافقت رضایت بخشی در باره (موضوع )همایش وجود ندارد،اما او تهدید خود به  ترک همایش در صورتی که تغییری  به سمت کنترل بیشتری  وجود نداشته باشد را تعدیل کرد.

 پیش نویس بیانیه همایش ، قبلاتوزیع شده  در بین روزنامه نگاران، از اقداماتی برای برقراری مجدد رشد جهانی ،بازنگه داشتن بازار وتشویق تجارت جهانی سخن می گوید.سارکوزی دیروز اصرار داشت :"ما باید نتیجه بگیریم ، هیچ انتخابی وجود ندارد."

 اوباما چند روز قبل به امید این که اظهارات اوبتواند بخشی از مطالبات اروپایی هارابرآورده نماید،یکی ازآن پرچم هارابه چنگ آورد، اعلام کرد که امریکا تصمیم دارد در سیستم مقررات ونظارت خود تغییراتی اعمال نماید ،

سارکوزی در پاسخ گفت که تلاش او برای پایان دادن به گریزهای مالیاتی جدی است.  

 انگلا مرکل صدر اعظم المان ،با مواضعی خیلی نزدیک به مواضع سارکوزی خواستار آن شد که موافقت نامه شامل ضرورت طرح محرک مالیاتی برای کشورهای پیشرفته نباشد وهم بحث درباره اعلام ارزجدید بین المللی که درمطالبه کشورها از جی -7 پدیدار شد باز باشد 

 مرکل گفت :" جهان برسر دوراهی است ، ما باید هر کار ممکن را برای آن که بحران تکرار نشود انجام دهیم "

 او گفت " ماباید از آن چه در واشنگتن مورد بحث بود فراتر رویم "واضافه کرد که هر آن چیزی که در لندن بر سرآن به توافق برسیم باید تضمین گردد که عملی خواهد شد." نباید محل واحدی ، یا تولید واحدی ، یا موسسه واحدی بدون نظارت وشفافیت وجود داشته باشد "

 مرکل نشان داد که خود او درصف طرف داران افزایش سرمایه گذاری صندوق بین المللی پول وکمک به کشورهای در حال توسعه ای است که به طور اساسی از تاثیرات بحران رنج می برند.

 افزایش منابع صندوق بین المللی پول پیش از این معلوم شد که واقعی است. رئیس جمهور مکریک وقتی که به لندن رسید گفت که او در حال مذاکره با صندوق بین المللی پول در باره اخذ اعتباری 26 میلیارد ارویی است.جان لیپسکی مرد شماره دو صندوق بین المللی پول دیروز در لندن اعلام کرد که صندوق بین المللی پول ممکن است اعتباری 47 میلیارد دلاری در راستای تضمین قابلیت گردش نقدی به دلیل وخامت اوضاع بازار ناشی از بحران فراهم نماید.ارقام بزرگنر از آن چیزی است که از سوی مکزیک درخواست شد.

چون امریکا در صندوق بین المللی پول اکثریت سهام را دارد، بدون حمایت امریکا پرداخت چنین اعتباری امکان پذیر نخواهد بود ازاین رو این امر تاثیر اوباما در همایش لندن را مستحکم می نماید.

 رسانه های خبری اعلام کرده بودند که اوباما با دیمتری مدودوف وهو جین تائو روسای جمهور روسیه وچین ملاقات خواهد کرد تا درباره مشکلات دشوار هر دو کشوردر مواجهه با امریکا گفتگو نماید .

 در تقابل ابرقدرت با دوقدرت بزرگ، مشکلات اقتصادی قطعا مهار خواهد شد، یا شاید هم موافقت کنند که مذاکرات صبورانه ای داشته باشند وموارد مورد توافق از طریق نمایندگان دیپلماتیک اعلام خواهد شد . 

 امروز ، دوم آوریل من مطلب طولانی ودارای جزئیاتی را از خبر گزاری شین هوا ، به تاریخ اول آوریل خواندم، گزارش آن که " امروز پرزیدنت هو جین تائواز چین  وپرزیدنت باراک اوباماازامریکا موافقت کردند که کشورهای مربوطه آنها برای ایجاد روابط مثبت، مشارکتی وکامل در قرن 21 با یکدیگر همکاری نمایند." 

 " علاون بر آن روسای جمهور تصمیم به برقراری مکانیسم دوجانبه گفتگوهای استراتژیک واقتصادی گرفتند"

 الزام جدید پیش بینی شده از سوی سران در طی اجلاس لندن سمت حرکت را طراحی وتعالی عمده ای درحفظ همبستگی ورشد با ثبات  درروابط بین دو ملت را فراهم خواهد کرد "

" روابط بین چین وایالات متحده امریکا تا تبدیل شدن به مهمترین رابطه دوجانبه جهان در قرن 21 ادامه می یابد،قرنی که در آن نوع بشر با فرصت ها وچالش های بسیار زیادی مواجه است. در دوران جدید، دو ملت مسئولیت مهمی در احترام  به صلح جهان ، ثبات وتوسعه دارند و از منافع مشترک وسیعی نیزبرخوردارند."

 " دوطرف باید ضرب آهنگ زمان هارا حفظ نموده وهمیشه روابط دو جانبه را از چشم انداز استراتژیک ودراز مدت مدیریت نمایند."  

 "آن ها باید منافع بنیادی طرف مقابل را محترم شمرده ورعایت نمایند  واز فرصت ها استفاده کنند ، درست همانطور که باید با یکدیگر در مواجهه با چالش های قرن همکاری نمایند" 

 " برقراری مکانیسم گفتگو های استراتژیک واقتصادی چین – امریکا گام مهمی برای ارتقا روابط دوجانبه به سطحی حتی گسترده تر است . از این رو، گفتگوهای استراتژیک سابق بین دو کشور به سطح جدیدی ارتقا یافته است ."

 " مادامی که بحران مالی جهانی به گسترش خود ادامه می دهد، دو ملت باید از یکدیگر حمایت نموده وتا فرو نشستن طوفان با یکدیگر همکاری کنند، واین امرموافق منافع متقابل چین وامریکا خواهد بود."

" چین وامریکا نه تنها باید مبادلات ومشارکت در عرصه هایی چون اقتصاد، مبارزه علیه تروریسم، تکثیر سلاح های هسته ای،جنایت فراملی،تغییرآب وهوا،انرژی ومحیط زیست رابهبود دهند بلکه باید  درامور منطقه ای و جهانی نیزرابطه وهمراهی را تحکیم بخشند. "  

 چنین موافقت نامه ای نمی توانست درنشستی 60دقیقه ای مورد بحث قرار گرفته باشد . بلکه قبلا با تمام جزئیات نوشته شده بود.

 چین که متحدان امروزی اش درقاره آسیاتنها 7دهه قبل آن را مورد هجوم وغارت قرار می دادند، اکنون در حال حرکت به موقعیت ممتازی در اقتصاد جهان است .

چین وام دهنده نخست به امریکا است ومذاکرات آرام با رئیس جمهوری که آن کشورقدرتمند را اداره می کند روابط بین دوملت رادردنیایی سرشار از مخاطره مدیریت  خواهد کرد.  

اتفاقاشین هوا یکی از مهمترین اخبار مربوط به همایش جی -20 راارسال می کند. 

همایش امروز آغاز شد وپایان یافت همانطور که من در این خطوط نوشتم شگفت آور بود.   

2آوریل 2009

 

 

1- آی پاد دستگاه پخش MP3 ساخت شرکت اپل   

 

 

 

 

بازگشت به صفحه نخست         

                            

Free Web Counters & Statistics