نویدنو - سیاست - اقتصاد-  کتاب -  زنان -صلح  - رحمان هاتفی فرهنگ وادب - درباره ما - پیوندها -  -دیدگاه نظری - ویژه نامه

آقاي رئيس‌، آخر پاييز است!

نویدنو:07/9/1385

آقاي رئيس‌، آخر پاييز است!

در حالي كه بانك مركزي در يك سال گذشته، با رد همه نظرات كارشناسي مبني بر غيرواقعي بودن نرخ رسمي تورم، بر صحت ارقام ارايه‌شده از سوي خود تأكيد داشته، افزايش شديد قيمت‌هاي خرده‌فروشي در هفته‌هاي اخير، اين ادعاهاي بانك مركزي را با ترديد روبه‌رو كرده است.

به گزارش خبرنگار «بازتاب»، به رغم افزايش شديد قيمت بسياري از كالاها و خدمات مصرفي در جامعه، نرخ تورم، كه شاخص قيمت خرده‌فروشي كالاها و خدمات مصرفي به شمار مي‌رود، در چهار ماهه نخست سال جاري حدود 10 درصد و در شهريور ماه، حدود 15 درصد اعلام شد. اين در حالي است كه افزايش شديد نقدينگي و رشد قيمت كالاها، صحت نرخ رسمي تورم را با ترديد روبه‌رو ساخته بود.

با اين حال، مسئولان بانك مركزي، با اظهار اين‌كه هيچ‌گونه تغييري در محاسبه نرخ تورم رخ نداده است، به دستكاري نكردن و صحت نرخ تورم رسمي اصرار داشتند.

اين اصرار در حالي است كه در ماه اخير، قيمت بسياري از كالاهاي مصرفي، افزايش چشمگيري داشته و به ويژه در برخي از كالاها همچون مرغ و تخم‌مرغ، خشكبار و حبوبات، نان، سبزيجات، به ويژه سيب‌زميني و پياز و لبنيات كه دو قلم مصرفي عمده به شمار مي‌روند و ديگر كالاهاي مصرفي، افزايش بي‌سابقه‌اي در قيمت‌ها رخ داده است.

اين در حالي است كه قيمت بسياري از خدمات چون اجاره مسكن و حمل‌ونقل كه در شش ماهه نخست به شدت افزايش پيدا كرده بود، از سوي بانك مركزي، بسيار پايين‌تر از ارقام واقعي اعلام شد، در حالي كه رئيس‌جمهور، رسما رقم افزايش اجاره مسكن را 24 درصد اعلام نمود، بانك مركزي اين رقم را 5/14 درصد عنوان كرد.

با اين حال، اعلام نرخ رسمي تورم در روزهاي آينده از سوي بانك مركزي، مي‌تواند نشان‌دهنده اعتبار اين بانك و انتخاب يكي از گزينه‌هاي عملكرد سياسي و شفافيت توسط مديريت بانك مركزي باشد.

منبع: بازتاب

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

بازگشت به صفحه نخست  


Free Web Counters & Statistics