نویدنو:17/12/1385                                                                     صفحه قابل چاپ است

روز جهانی زن گرامی باد!

ا. م. شیزلی

هر زنی، یک مادر است ویک دختر، یک خواهر است و یک همسر. زن آفریدگار است و خالق. زن مظهر مهر و عطوفت، زیبائی و لطافـت است ومظهرعشق است و وفا، عشقی ابدی و پایدار. زنان سمبل مقاومتند و ایستاگی، ایثار و از خودگذشتگی. زنان نیمی از جمعیت بشری اند، نیمه ای فداکار، نیمه ای جان نثار.═ آن نیمه ای که هم خود و هم نیمه دوم را خلق می کند و با شیره جان خویش، در دامن پاکش، در آغوش گرمش می پروراند. آنان را گرامی بداریم و ارج بگذاریم.

امروزه آنچه بر بشریت، بویژه برنیمی ازآن، بر مادران، خواهران، همسران و دختران بشریت می گذرد، تراژدی هولناکی است. فاجعه ای توصیف ناپذیریست. آن فاجعه ای که فقط آنان تاب تحمل آن را دارند. در دنیای به اصطلاح پیشرفته، به نوعی و در جهان پس مانده به نوعی دیگر، مورد ظلم، تعدی و تجاوز قرار می گیرند، پایمال می شوند، سرکـوب می گـردند.

در جهانی که اقلیتی نا چیز، ستم طبقاتی و متعاقـب آن فـقـر، سیه روزی، گرسنگی و هزاران نکـبت و بدبختی دیگر را بر اکـثریت بشریت تحمیل کـرده است، با اعمال تبعیض جنسی، ستم مضاعـف را نیز بر زنان روا داشته اند.

جهان به اصطلاح پیشرفته، زنان را به یک کالاو به یک وسیله عیاشی، خوشگذرانی و تفـریحی تبدیل کرده است. ارزش و مقام والای زن را، لطافـت و زیبائی زن را مورد معامله قرارداده و داد وستد می کـند. چرا جای دوری برویم، در همین اروپا، "چشم امید بشریت"، تنها از ماهواره « هات بیرد» قریب نیمی از کانالهای تلویزیونی، بطور بیست وچهار ساعـته و اکثریت بـقـیه نیز پس از نیمه های شب اندام زنان بدبخت را به نمایش می گـذارند. تجارت سکس، یعنی ارتزاق از راه فروش زنان، بخش قابل توجهی از درآمد مافیای سرمایه را تشکیل می دهد. به این آمار تکاندهنده توجه کـنید! « ... در طول مدت ده سال پس از اعلام استقلال جمهوری اوکرائین، بیش از یک ونیم میلیون (۵ ⁄١) دختر زیر ٢۵سال، به قصد فـحـشاء کشور خویش را ترک کـرده اند.... تلویزیون RTR روسیه». این گوشه ای از زندگی غم انگیز زنان است.

در دنیای عـقب مانده و یا به عبارتی واضحتر عـقـب نگه داشته شده و به تاراج رفته، شرایط زندگی زنان، از آن هم فاجعه بارتر است. آنان در چهار دیواری خانه و جامه محصورند ، از همه نعمات آزادی محرومند ، از هرگونه حـق وحقوق برابربا مردان ممنوعند. در این باره، با یادآوری چند مورد، می توان به عمق تراژدی زنان پی برد. مثلا؛ در ایران اسلامی، عملا و قانونا، در رابطه با مسائلی همچون ادای شهادت، تقسیم ارثیه و قوانین ارتجاعی قصاص و غیره، دو نفـر زن، با یک مرد برابر است. در عربستان سعودی، زنان از حق رانندگی محرومند، حق رفتن به سینما و تماشای فیلم ندارند و ....

نا برابری حقوق زنان در خانه و محل کار، و بطور کلی در تمام امور زندگی، دست ارتجاع و استثمارگران، مافیای چپاول و استعمار را باز گذاشته است. ولی، علیرغم همه تبعـیضات و تضییقات، تاریخ بشری، زنان قهرمان و مبارز واقعی و افسانه ای بسیار زیادی را بخاطر دارد. ژاندارک، جمیله بوپاشا، رزا لوکزامبورگ، کلارا زتکـین، والنتینا تروشکووا، مرضیه اسکوئی، مریم فیروز، اشرف دهقانی، ایراندخت ابراهیمی، رقیه دانشگری و هزاران هزار قهرمان با نام وگمنام، زینت بخش تاریخ مبارزه و کار قهرمانانه زنان است.

بزرگـترین هـنر زنان، زادن، پروردن و تحمـل همین مردان مغرور، از خود راضی و خودبزرگ بین است که حقوق حقه آنان را زیر پا می گـذارند و سپس، در پی چاره جوئی های ناکارآمد برمی آیند، برایشان حد وحدود تعـیین می کـنند، امر ونهی می کـنند!

بمناسبت هشتم مارس، روزجهانی زنان، ضمن بزرگداشت یاد وخاطره مادر شهیدم، یاد و خاطره همه زنان شهید، قهرمان، زنان مبارز در راه آزادی ودفع تبعـیض جنسی، این روز تاریخی را به همه مادران، همسران، خواهران و دختران جهان تبریک و تهنیت گـفته و برایشان صبر و طاقت،ایستادگی و مقـاومت بازهم بیشتر آرزو می کنم.

ا. م. شیزلی ٧٣۲٠٠۷

 

 

 

 

 

بازگشت به صفحه نخست                                   

Free Web Counters & Statistics