نویدنو:25/04/1387                                                                     صفحه قابل چاپ است

 نویدنو:

:G8تغییر تناقض های مواضع سیاسی

نویسنده : فازیلا فاروق *

با توجه به گردهمایی سالانه رهبران G8 ، هر کسی شاید به خاطراین باور که علت واقعی پشت همایش های (G8) ابراز نگرانی های جهانی است بتواند مورد بخشش قرار گیرد.اما حقیقت چنین نیست . G8چیزی بیش از همایشی که در آن کنش های عظیم مواضع سیاسی برای ایجاد تصویری از یک غرب دوست داشتنی انجام می گیرد نیست.

"کمک  خیالی"(1) مفهوم شست رفته ی تزئین شده ای از سوی اکشن اید(2) (سازمان جهانی ضد فقر) برای تشریح نوعی از اهدای کمک برای توسعه جهان توسط قدرت های غربی است.  توضیح اکشن اید از جریان پول کمک های بین المللی ،خیلی ماهرانه تصویری از پول رابه نمایش می گذارد که اصلا به دست دنیای در حال توسعه نمی رسد، بلکه به خوبی به سیستم طراحی شده برای بازپس گیری بخش اعظم پول در داخل کشور های غربی گره خورده است .بیش از 61 درصد پول های کمکی در داخل غرب ،و بیش از 90در صد آن در صندوق  های فرانسه وامریکا باقی می ماند .

گزارش "کمک خیالی" تقریبا سه سال پیش  همزمان با همایش G8+5، همایش مهمی که از جمله  مشارکت اقتصاد های نو پدید فقر در افریقا، دستور کار مهم آن بود ، منتشر شد .در واقع همایش G8+5بود که 25میلیارد دلار امریکا کمک  به افریقا را تا سال  2010 وعده داد . 

هر چند ، ما از نتایج اخیر همایش 8 Gسال 2008 در ژاپن  در یافتیم  که G8 ، در نهایت ، تنها 3میلیارد دلار امریکا از 25 میلیاردی که درسال 2005 برای افریقا تصویب کرده بود تحویل داده است . 

گزارش وان کمپین(3) باردیگر تائید می کند که همایش سال جاری G8 با " موافقت برای تدارک 60میلیارد دلار در طی 5 سال برای مبارزه  جهانی بابیماری خاتمه یافت ، هر چند یک  مبلغ عظیم ، افزایش اساسی در شرایط واقعی را بازتاب نمی دهد. اما این همان 60میلیارد اعلام شده در همایش سال گذشته 2007 بدون پیوست جدول زمانی است " 

کوتاهی از اولویت توسعه افریقا داستانی است که از تنبلی محض غرب نسبت به تخصیص منابع مالی کافی برای کمک  به افریقا فراتر می رود.

اجازه دهید همایش G8 را که سال گذشته در المان بر گزار شد مورد بررسی قرار دهیم .طبق نوشته اوی لویس ( Avi Lewis) حکایت رسمی در این همایش G8عبارت از آن بود که رهبران کشور های ثروتمند  با هدف مورد بحث قرار دادن توسعه افریقا با ترکیبی از کمک ووام گرد هم آمدند. در این همایش ، مثل همایش های قبلی ، همان نصویر قدیمی جریان پول از شمال به سمت جنوب بار دیگر در بوم نگرانی G8 نقاشی شد. 

لویس ادعا می کند  این که پول از شمال به جنوب جریان می یابد قطعاحقیقت ندارد.  لویس می گوید در واقع کاملا بر عکس آن اتفاق می افتد.وقتی که شما تمام وجوه نقدی را که ملت های ثروتمندبه جنوب ارسال می کنند جمع بزنید وان را با پولی که در جهت مقابل ( از  جنوب به شمال – برگرداننده)جریان دارد مقایسه کنید ، در می یابید که نسبت به پول رسیده به کشورهای فقیر، پول بیشتری از کشور های فقیر خارج می شود  ، وبنا به گزارش امریکا ، در آخرین بر آورد، تفاوت آن بیش از 700میلیارد دلار در یک سال بوده است.

مخلص کلام  انتقاد او از همایش 2007 G8 این است که، لویس دلیل ارائه می کند که فقرا بیش از 2 تریلیون دلاربه ثزوتمندان برای مزیت فقیر ماندن پرداخت کرده اند.

آشکار است که صنعت نا کارای کمک- وصنعتی که قطعا به آن تبدیل شده است –تنها متهم شرکت کننده در مسئله رشد فقر در افریقا نیست . تجارت نا عادلانه نیز به همان اندازه ، شاید هم بیشتر مستحق سرزنش است . 

لویس رابطه مهم بین استخراج ثروت افریقا ، ستیزه در قاره ونقش تجارت جهانی را نشان می دهد. او می گوید در حالی که غرب به حکمرانی خوب وشرایط سرمایه گذاری با ثبات در افریقا فرامی خواند، " ستیزه وسود در پایه به نحو خیلی دوستانه ای با یکدیگر جوش خورده اند".لویس ادامه می دهد ، در درگیری های جمهوری دموکراتیک کنگو 4میلیون نفر کشته شدند، در حالی که انتقال نفت ، الماس وطلا به خارج ادامه داشت . 

بنا براین همچنان که G8 دست نوازش خودرا امسال نیز پشت وعده های خود در جهت ازبین بردن مشکلات جهان می کشد ،ما  می توانیم سوالاتی راکه روشن کننده پشت پرده وعده های بیشماری باشد که  داده اند مطرح کنیم .

وقتی  که نشست روابط تجاری دوحه  وسیعا حول موضوع تجارت کشاورزی وسوبسید های سراسری پرداختی به کشاورزان غربی جریان داشت ، چه ایرادی دارد که 10میلیارد دلاری که اخیرا مورد تصویب قرار گرفت برای مبارزه با بحران مواد غذایی ازطریق توسعه کشاورزی مصرف شود ؟

این تنها یک نمونه است، در حالی که سوبسید های کشاورزی پرداختی به پنبه کاران امریکا تمام کشاورزان را فرا گرفت اما صنعت کشاورزی پنبه در مالی را ، جایی که در حال حاضر جوامع فقیر افریقایی از درگیری وتروریسم  بسیار آسیب پذیرشده اند ، به کل نابود کرد.همزمان، ما می شنویم که در امریکا ،بودجه کشاورزی 2008 سوبسید ها یی را که امریکا می تواند برای کشاورزی خود فراهم آورد افزایش می دهد .

در هفته های آتی مبارزان ضد فقرتوجه خودرا به همایش آینده وزرای خارجی دبلیو تی او(WTO سازمان تجارت جهانی) معطوف خواهند کرد که قرار است در 21آوریل سال 2008 برگزار گردد وتلاش برای حل برخی نکات مورد مناقشه نشست دوحه را هدف گرفته است .

بنا به گزارش رابرت کوتنر، یکی از موضوعات در میان بسیاری از موضوعاتی که نیازمند حل در این همایش هستند، آن است که " بیش از صد کشور در حال توسعه خواهان تغییراتی در قوانین اقتصادی دبلیو تی او(WTO) برای جلوگیری از سو ء استفاده از منابع ژنتیکی ودانش سنتی آنها توسط شرکت هایی هستند که  این منابع ودانش رادر اختیار دارند.اما اکثر کشورهای پیشرفته در برابر این خواسته مقاومت می کنند. "

علیرغم لفاظی های صنعت کمک ،این عملکرد صنعت تجارت است که تمایل واقعی ملت های ثروتمند غرب را آشکار می کند. نمونه های بیشتری در همایش آینده وزرای خارجه (WTO)آشکار خواهد شد .

G8 ورهبران آن می توانند به مصوبات ویرانگر مسخره خود ادامه دهند،اما مادامی که قدرت های غربی تقدم  منافع خود برنابودی منافع فقررا متوقف نکنند،ما به زندگی در جامعه جهانی نابرابر،با  رانش فزاینده به سوی جدایی بیشتر توسط سیستم نا عادلانه اقتصادی تجارت حاکم، ادامه خواهیم داد. (4) 

*-  فازیلا فاروق ، بنیانگذار ومدیر اجرایی خدمات اطلاعات جامعه مدنی افریقای جنوبی .

The South African Civil Society Information Service

منبع:

http://sacsis.org.za/site/News/detail.asp?iChannel=1&nChannel=News&iCat=1415&iData=137

-------------------------------------

1- Phantom aid

2- Action Aid

3- The One Campaign وان کمپین سازمان بشر دوستانه امریکایی برای نابودی فقر وایدزبا بیش از 2میلیون وچهارصد هزار عضو از 50ایالت امریکا

4- نمایه و تاريخچه گروه هشت

گروه هشت، بدون برخورداری از یک مرکز، بودجه و سازمان دائمی در حقیقت نهادی است غیر رسمی و انحصاری که اعضای آن می کوشند از طریق مذاکره و اقدام مشترک راه حلهایی برای چالشهای جهانی بیابند.

گروه هشت شامل هفت کشور بزرگ صنعتی جهان و روسیه است. رهبران این هشت کشور هر سال یکبار ملاقات می کنند. این جلسات برای رسانه ها بسیار مهم اند و غالبا بهانه ای می شوند برای برگزاری تظاهرات اعتراضی.

زمینه های شکل گیری چنین نهادی به سالهای رکود اقتصادی و بحران نفت در اوایل دهه هفتاد میلادی باز می گردد. در سال 1973 در واکنش به این شرایط، دولت آمریکا جلساتی غیر رسمی با شرکت اقتصاد دانان ارشد از اروپا، ژاپن و آمریکا برگزار کرد که به گروه کتابخانه موسوم شد.

در سال 1975 به ابتکار دولت فرانسه رهبران این کشورها در این جلسه شرکت کردند و از آن زمان توافق شد که که اجلاس سران همه ساله برگزار شود. شش کشور تشکیل دهنده به گروه شش معروف شدند. با پیوستن کانادا به این نهاد در سال 1976 نام آن به گروه هفت و در سال 1999 با پیوستن روسیه به گروه هشت معروف شد.

با وجودیکه این نهاد در اساس برای همکاری های اقتصادی و مالی شکل پرفت از اواخر دهه هفتاد میلادی سیاست به مرور وارد حوزه تصمیم گیری های آن شد.

در اجلاس سالهای اخیر رهبران گروه هشت در مورد مسایلی نظیر بحران خاورمیانه، بازسازی عراق، امنیت جهانی و بحران هسته ای در کره شمالی و ایران تبادل نظر کرده اند.

کشورهای عضو گروه هشت در زمینه مسایل سیاسی میتوانند اهداف و راهکارهایی را تعیین کنند ولی پیروی از آن برای اعضاء گروه الزامی نیست. گروه هشت به خاطر قدرت اقصادی اش در عمل بسیاری از نهادهای بین المللی را تحت الشعاع نفوذ خود قرار داده است.

جلسات سالهای اخیر این گروه با گردهمایی های ساده آن در دهه هفتاد تفاوت های بسیاری دارد. ملاقات رهبران گروه هشت اکنون با تشریفات و در پناه تدابیر شدید امنیتی برگزار می شوند و صدها کارمند و مقام دولتی در برنامه ریزی و تدارک آن مشغول بکارند.

با این همه این جلسات هنوز برخی ازروشهای غیر رسمی خود را حفظ کرده و معمولا در روز دوم اجلاس، رهبران به دور از هرگونه تشریفات و بوروکراسی و به دور از دوربین رسانه ها در دیداری کاملا غیر رسمی با یکدیگر گفتگو می کنند.

از سوی اتحادیه اروپا دو مقام در جلسات گروه هشت شرکت می کنند: رئیس کمیسیون اروپا و رهبر کشوری که ریاست دوره ای این تحادیه را بر عهده دارد. ولی اتحادیه اروپا در مذاکرات سیاسی گروه هشت شرکت ندارد.

تاریخچه

تاسیس: سال 1975 ، رامبوئیه فرانسه
اعضای اولیه: فرانسه، آلمان، ایتالیا، ژاپن، بریتانیا، آمریکا
اعضای بعدی: کانادا در در سال 1976 و روسیه در سال 1998 به این گروه پیوستند.

آمریکا با توجه به قدرت سیاسی و نظامی اش به عنوان عضو برتر در این گروه قلمداد می شود، هرچند یک چنین موقعیتی در موازین و مناسبات گروه هشت رسما اعلام نشده است.

منتقدان گروه هشت می گویند رسالت این نهاد همیشه دفاع از چند کشور ثروتمند و صاحب امتیاز در مقابل منافع سایر جهانیان بوده است.

کشورهای پرجمعیتی نظیر چین و هند که در دهه های اخیر رشد اقتصادی سریعی داشته اند عضو گروه هشت نیستند و البته کشورهای آفریقایی و آمریکای جنوبی نیز هیچگاه در این نهاد نماینده ای نداشتند.

سیاست مثبت گروه هشت در مورد جهانی کردن اقتصاد مخالفتهای فراوانی را برانگیخته است و گاه تظاهرات وسیع در مخالفت با گروه هشت از خود این اجلاس خبرسازتر می شود، نمونه آن تظاهرات همزمان با اجلاس سال 2001 در ایتالیا بود.

افزایش خشونت در این نوع تظاهرات باعث شده که اقدامات امنیتی برای محافظت از اجلاس تشدید شود و این به نوبه خود به این نهاد و اجلاس اش چهره مرموزتری داده که همیشه پشت پرده های بسته است.

در سالهای اخیر گروه هشت برنامه هایی را برای مبارزه با بیماری هایی نظیر ایدز آغاز کرده و طرح هایی را برای کمک به توسعه در کشور های فقیر و کاهش از بدهی های جهان سوم اعلام کرده است.

معمولا اعطای چنین کمکهایی مشروط می شود به وجود دمکراسی و حکومتی سالم در کشورهای دریافت کننده اما منتقدان می گویند که حجم کمکهای گروه هشت در مقایسه با نیاز کشورهای فقیر بسیار ناچیز است.

هر از چند گاه اعضای گروه هشت در مورد موضوعات بسيار مهم اختلاف نظر پيدا می کنند.

نمونه آن بحث گرم شدن جو زمين در اجلاس سال 2001 در ايتاليا بود. در اين نشست جورج بوش با مخالفت خود با پيمان کيوتو در مورد کاهش گازهای کلخانه ای عملا مباحث اين اجلاس را به بن بست کشاند.

البته اين مسئله بار ديگر در اجلاس سال 2007 طرح شد و با پافشاری ساير اعضا و بخصوص دولت آلمان گروه هشت بالاخره توانست در مورد مقابله با گرمایش زمين به توافق برسد که در نوبه خود پيروزی بزرگی برای اين اجلاس قلمداد شد.

موضوع اختلاف برانگيز ديگر طی سالهای اخير در ميان اعضای گروه هشت اشغال نظامی عراق به رهبری آمريکا بود. در اين مورد حداقل سه عضو اين گروه – آلمان، فرانسه و روسيه – با اين عمليات مخالف بودند.

منبع : بی بی سی

گزینش نویدنو

 

 

  | می توانید نظرات خودرا اینجا ابراز نمایید .

 

بازگشت به صفحه نخست         

                            

Free Web Counters & Statistics