نویدنو:14/11/1385                                                                     صفحه قابل چاپ است

 

تصاوير و زندگي نامه شش مفسد اقتصادي

 

 

ستاد مقابله با کالا و ارز اخیراً با راه اندازی پایگاه اطلاع رسانی «اقتصاد پنهان»، عکس و اسامی قاچاقچیان و مفسدان اقتصادی بزرگ که در دادگاه محکوم شده اند را اعلام کرده است.

در حال حاضر عکس و مشخصات 6 محکوم زیر در این سایت وجود دارد و قرار است عکس و اسامی قاچاقچیان و مفسدان تحت تعقیب هم به این فهرست اضافه شود:

 

نام و نام خانوادگی :  شهرام جزائري عرب

فرزند :  محمد منصور

شماره شناسنامه : 13259

متولد : 1350

صادره : تهران

شغل : آزاد

محل تولد : تهران

محکوم به :

تاریخ دستگیری : آبان 1380

شرح پرونده :

شهرام جزائري در آبان ماه سال 80 به اتهام اخلال در نظام اقتصادي كشور و پرداخت رشوه به همراه 47 نفر متهم ديگر دستگير و به 27 سال حبس محكوم گرديد. اين فرد كه از 27 سالگي وارد فعاليتهاي اقتصادي شده توانسته بود ضمن برقراري ارتباط با شماري از نمايندگان مجلس و چهره‌هاي سياسي به سرمايه هنگفتي دست پيدا كند. جزائري كه جلسات محاكمه وي از سيماي جمهوري اسلامي پخش شد در افكار عمومي به عنوان ضرب المثل مفاسد اقتصادي شناخته شد.
جزائري كه دوران بازداشت خود را در زندان اوين مي گذراند از شرايط مناسبي برخوردار بود و از مرخصي‌هاي طويل المدتي استفاده مي كرد. 76 روز مرخصي مداوم از زندان براي شهرام جزائري تنها يكي از تسهيلاتي بود كه به وي ارائه شده است. با مطلع شدن آيت الله شاهرودي از اين موضوع با دستور سريعي تسهيلات ويژه متهم كه با موافقت قاضي پرونده وي صورت گرفته بود لغو گرديد. پس از نقض راي پرونده متهم شهرام جزائري از سوي شعبه 20 ديوانعالي كشور اين پرونده در ارديبهشت سال 85 با ابلاغ ويژه آيت الله شاهرودي رئيس قوه قضائيه به شعبه هم عرض دادگاه بدوي شعبه 1192 مجتمع قضايي امور اقتصادي ارسال گرديد.
نخستين جلسه رسيدگي به اتهامات شهرام جزائري در مورخه 12/10/85 توسط قاضي آقا ملكي در سالن محاكمات قضايي ويژه امور اقتصادي برگزار و به بخشي از اتهامات وارده رسيدگي شد.
قاضي آقا ملكي در پايان اين جلسه به ايسنا گفت: شهرام جزائري با حدود 32 نفر از متهمان امروز احضار شدند و اتهام وي مبني بر اخلال در نظام اقتصادي كشور كه در ديوان عالي كشور نقض شده بود مورد بررسي قرار گرفت. وي تعداد متهمان را بيش از 60 نفر عنوان كرد و گفت: بيش از 120 مورد عنوان اتهام از طريق تحصيل مال نامشروع به متهم رديف اول منتسب است.

 

 

 

نام و نام خانوادگی :  قاسم ممتاز

فرزند :  عوضعلي

شماره شناسنامه : 10

متولد : 1341

صادره : كرج

شغل : آزاد

محل تولد :

محکوم به : پرداخت 248 ميليارد ريال جريمه نقدي و 74 ضربه شلاق تعزيري و 20 سال محروميت از ورود هرگونه كالاي ترانزيتي از بنادر كشور

تاریخ دستگیری :دی ماه 1383

سوابق :

1- در مورخه 12/8/78 توسط دادگاه انقلاب اسلامي سرخس به اتهام حمل كالاي قاچاق به پرداخت سيصد ميليون ريال جزاي نقدي و تحمل دو سال حبس تعليقي محكوم گرديد.
2- در مورخه 25/11/83 توسط دادگاه انقلاب اسلامي تهران به اتهام قاچاق كالا به پرداخت چهارده ميليارد ريال و تحمل
74 ضربه شلاق تعزيري محكوم گرديد.
3- در مورخه 30/5/85 توسط دادگاه انقلاب اسلامي مستقر در مجتمع قضايي امور اقتصادي به اتهام قاچاق كالا تحت پوشش ترانزيت به پرداخت 248 ميليارد ريال جريمه نقدي و 74 ضربه شلاق تعزيري و 20 سال محروميت از ورود هرگونه كالاي ترانزيتي از بنادر كشور محكوم گرديد.

شرح پرونده :

با دستگيري شبكه 16 نفره قاچاق كالا تحت رهبري قاسم ممتاز در مورخه 24/9/83 باند ديگري شامل 23 نفر كه ارتباط تنگاتنگ با باند قاسم ممتاز داشت شناسايي و دستگير گرديدند. متهمان اين دو شبكه با پرداخت رشوه، انواع كالاي ممنوعه از جمله تجهيزات دريافت ماهواره، لوازم آرايشي و بهداشتي، پارچه و مواد خوراكي را تحت پوشش ترانزيت وارد كشور نموده و درمسير راه منحرف و در داخل كشور تخليه نموده و وارد بازار مي‌كردند و به جاي آن كالاهاي بي‌ارزش و يا بعضاً كالاهاي يارانه‌دار را بارگيري و به خارج از كشور قاچاق مي‌نمودند. سرانجام كليه متهمين اين دو شبكه در مرداد ماه سال 85 توسط شعبه 38 دادگاه انقلاب اسلامي مستقر در مجتمع قضايي امور اقتصادي محاكمه و جمعاً به پرداخت 644 ميليارد ريال محكوم گرديدند. علاوه بر اين كليه كاميونها و وسايل نقليه متهمين كه حمل كالاي قاچاق مي‌نمودند به نفع دولت ضبط مي‌شود.

 

 

نام و نام خانوادگی :  علی مشهدی اسماعیل

فرزند :  محمود

شماره شناسنامه : 50569

متولد : 1345

صادره : تهران

شغل : آزاد

محل تولد : تهران

محکوم به : پرداخت 144 ميليارد ريال جريمه نقدي و تحمل 74 ضربه شلاق تعزيري

تاریخ دستگیری : دی ماه 1383

 

شرح پرونده :

با دستگيري شبكه 16 نفره قاچاق كالا تحت رهبري قاسم ممتاز در مورخه 24/9/83 باند ديگري شامل 22نفر به رهبري علي مشهدي اسماعيل برادر خانم قاسم ممتاز در تيرماه سال 84 دستگير گرديدند. متهمان اين دو شبكه با پرداخت رشوه انواع كالاهاي ممنوعه از جمله تجهيزات دريافت ماهواره، كفش، لوازم آرايش و موتور خودروهاي سنگين را تحت پوشش ترانزيت وارد كشور نموده و در مسير راه منحرف و در داخل كشور تخليه و وارد بازار مي‌كردند و به جاي آن كالاهاي بي ارزش و يا بعضاً كالاهاي يارانه‌دار را بارگيري و به خارج از كشور قاچاق مي‌نمودند. سرانجام كليه متهمين اين دوشبكه در مرداد ماه سال 85 توسط شعبه 38 دادگاه انقلاب اسلامي مستقر در مجتمع قضايي امور اقتصادي محاكمه و جمعاً به مبلغ 644 ميليارد ريال محكوم گرديدند. علاوه بر اين تمامي كاميونها و وسايل نقليه متهم علي مشهدي اسماعيل كه حمل قاچاق كالا مي‌نمود به نفع دولت ضبط مي‌شود.

 

 

 

نام و نام خانوادگی :  پيمان محبي

فرزند :  وجيه‌ا...

شماره شناسنامه : 12906

متولد : 1350

صادره : تهران

شغل : آزاد

محل تولد : تهران

محکوم به : پرداخت 131 ميليارد ريال و تحمل 40 ضربه شلاق تعزيري

تاریخ دستگیری : تیرماه 1384

شرح پرونده :

پس از دستگيري شبكه 16 نفره قاچاق كالا تحت رهبري قاسم ممتاز در سال 83، شبكه ديگري شامل 23نفر به رهبري آقايان علي مشهدي اسماعيل و پيمان محبي در تيرماه 84 دستگير گرديدند. متهمين مذكور با پرداخت رشوه، انواع كالاهاي ممنوعه از جمله تجهيزات دريافت ماهواره، كفش، لوازم آرايش و مكمل‌هاي ورزشي را تحت پوشش ترانزيت وارد كشورنموده و درمسير راه منحرف و در داخل كشور تخليه و وارد بازار مي‌كردند و به جاي آن كالاهاي ديگر و بعضاً كالاهاي يارانه‌اي را بارگيري و به خارج از كشورقاچاق مي‌نمودند.
متهم پيمان محبي در مرداد ماه سال 85 توسط شعبه 38 دادگاه انقلاب اسلامي مستقر در مجتمع قضايي امور اقتصادي محاكمه و به پرداخت 131 ميليارد ريال جريمه نقدي و تحمل 40 ضربه شلاق تعزيري محكوم گرديد. علاوه بر اين تمامي كاميونها و وسايل نقليه متهم پيمان محبي كه حمل كالاي قاچاق مي‌نمودند به نفع دولت ضبط مي‌شود.

 

 

 

نام و نام خانوادگی :  مهرداد قطان

فرزند :  عبداله

شماره شناسنامه : 1859

متولد : 1348

صادره : تهران

شغل : آزاد

محل تولد : تهران

محکوم به : پرداخت يكصد و ده ميليارد و هفتصد و شصت و يك ميليون و ششصد و هفتاد و هشت هزار و پانصد و بيست و پنج ريال جريمه نقدي

تاریخ دستگیری : تیرماه 1384

شرح پرونده :

پس  از دستگيري شبكه 16 نفره قاچاق كالا به رهبري قاسم ممتاز در سال 83، شبكه ديگري شامل 23نفر به رهبري آقايان علي مشهدي اسماعيل و پيمان محبي در تيرماه 84 دستگير گرديدند. متهم مهرداد قطان نيز جزء شبكه 23نفره بود كه دستگير گرديد. متهمين مذكور با پرداخت رشوه، انواع كالاهاي ممنوعه از جمله تجهيزات دريافت ماهواره، كفش، لوازم آرايشي و ... را تحت پوشش ترانزيت وارد كشور نموده و در مسير راه منحرف و در داخل كشور تخليه و وارد بازار مي‌كردند و به جاي آن كالاهاي ديگر و بعضاً كالاهاي يارانه‌اي را بارگيري و به خارج از كشور قاچاق مي‌نمودند.
متهم مهرداد قطان در مرداد ماه سال 85 توسط شعبه 38 دادگاه انقلاب اسلامي مستقر در مجتمع امور اقتصادي محاكمه و به پرداخت بيش از 110 ميليارد ريال محكوم گرديد.

 

 

 

نام و نام خانوادگی :  قاسم خاكي

فرزند :  عزيزا...

شماره شناسنامه : 439

متولد : 1340

صادره : تهران

شغل : فرش فروش

محل تولد : تهران

محکوم به : پرداخت يكصد و پانزده ميليارد و چهارصد و نود و چهار ميليون تومان

تاریخ دستگیری : مهرماه 1380

شرح پرونده :

در سال 78 يك شبكه 16 نفره قاچاق ارز و جعل اظهارنامه‌هاي ارزي به رهبري آقايان قاسم خاكي كه داراي سوابق متعدد قاچاق ارز و طلا بود و اسماعيل احمد زمردي توسط وزارت اطلاعات شناسايي و دستگير گرديدند. قاچاقچيان فوق با اغفال و تطميع تعدادي از كارمندان بانك و پرداخت رشوه به آنان اقدام به قاچاق ارز مي‌نمودند. پرونده شبكه قاچاق مذكور با اعلام جريمه از سوي بانك مركزي به ميزان يكصد و پانزده ميليارد و چهارصد و نود و چهارميليون تومان به شعبه 23 دادگاه انقلاب اسلامي مستقر در  فرودگاه مهرآباد جهت رسيدگي ارسال گرديد. در مهر ماه سال 80 شعبه مذكور با اين استدلال كه مبناي قاچاق جعل اسناد بانكي و غيره مي‌باشد و ابتدا بايستي به اتهام جعل متهمين در دادگاههاي عمومي رسيدگي شود پرونده را با صدور قرار عدم صلاحيت به شايستگي دادگاههاي عمومي تهران ارسال نمود. شعبه 1401 دادگاه عمومي تهران در آبان ماه سال 81 به استناد ماده 55 قانون آئين دادرسي دادگاههاي عمومي و انقلاب كه مي‌گويد درصورت كشف جرائم مختلف ابتدا بايستي به جرائم در صلاحيت دادگاه انقلاب رسيدگي شود، دادگاه انقلاب را صالح به رسيدگي دانسته و نهايتاً پرونده جهت حل اختلاف به ديوانعالي كشور ارسال گرديد. شعبه نهم ديوان عالي كشور با اعلام اينكه ابتدا دادگاه انقلاب اسلامي صالح به رسيدگي است حل اختلاف نموده و پرونده مجدداً‌ به شعبه 23 دادگاه انقلاب اسلامي مستقر در فرودگاه مهرآباد ارسال گرديد. شعبه مذكور در مردادماه 84 پس از درخواست بانك مركزي مبني بر ارسال پرونده به سازمان تعزيرات حكومتي، پرونده مذكور را به تعزيرات حكومتي استان تهران ارسال نمود. شعبه پانزدهم بدوي، تخصصي ويژه قاچاق كالا و ارز تعزيرات حكومتي در آذرماه 84 رأي بر برائت كليه متهمين صادر نمود كه مورد اعتراض وزارت اطلاعات واقع گرديد كه متعاقب آن رأي شعبه پانزدهم توسط رئيس سازمان تعزيرات نقض و پرونده به شعبه دوم تجديدنظر ويژه رسيدگي به امور قاچاق كالا و ارز سازمان تعزيرات حكومتي ارسال گرديد.
شعبه دوم تجديدنظر تعزيرات در اسفند ماه سال 84 قاچاقچيان قاسم خاكي و اسماعيل احمد زمردي عاملين اصلي اين باند را علاوه بر ضبط ارزهاي مكشوفه به پرداخت مبلغ يكصد و پانزده ميليارد و چهارصد و نود و چهار ميليون تومان جزاي نقدي و حبس تعزيري به مدت دو ماه محكوم نمود. پرونده ديگر قاچاق مربوط به متهم قاسم خاكي و ديگر متهمين (قاچاق كالا) در شعبه بدوي تعزيرات حكومتي در دست رسيدگي است و تاكنون رأي آن صادر نشده است.
پس از صدور رأي، قاچاقچيان مذكور از طريق وكلاي خود اقدام به طرح شكايت جديدي در ديوان عدالت اداري نموده كه هم‌اكنون پرونده در شعبه نهم تجديدنظر ديوان عدالت اداري در دست رسيدگي است.

 

بازگشت به صفحه نخست                                   

Free Web Counters & Statistics