نویدنو:19/02/1386                                                                     صفحه قابل چاپ است

تذکر پانزده نماينده مجلس به وزير ارشاد

پانزده تن از نمایندگان مجلس‌ شورای اسلامی ايران، به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اين کشور هشدار داده اند تذکر داده اند از آنچه اعمال فشار، تهدید، تنگنا و محدوديت به مطبوعات و نشريات مکتوب و اينترنتی خوانده اند جلوگيری کند.

تذکر اين نمايندگان را رئيس مجلس در جلسه علنی مجلس قرائت کرده است.

نمايندگان مجلس در تذکر خود به وزير ارشاد به اصول نهم و بيست و چهارم قانون اساسی و همچنين ماده چهارم قانون مطبوعات استناد کرده و خطاب به وی نوشته اند: "براساس مدارک و شواهد موجود، وزارت متبوع جنابعالی به بهانه ‌‏های واهی و از طریق اعمال تحمیل و تهدید و تذکرات مکتوب و شفاهی، بعضی از مطبوعات و نشریات و خبرگزاريها را تحت فشار و تنگنا قرار داده و آنان را به روشهای مختلف به سانسور و عدم انعکاس پاره ‌‏ای از وقایع و رویدادها وادار یا از برخی امکانات و تسهیلات محروم می‌‏ کند که از این میان می‌ ‏توان به محدودیتهای اعمال شده علیه خبرگزاری ایلنا [خبرگزاری کار ايران] اشاره کرد".

نمايندگانی که اين تذکر را امضا کرده اند عبارتند از: اکبر اعلمی نماینده تبریز، عباس پاکنژاد نماینده یزد، امیدوار رضائی نماینده مسجد سلیمان، قدرت‌ ‏الله علیخانی نماینده بویین زهرا، محمد قمی نماینده پاکدشت، داریوش قنبری نماینده ایلام، رسول صدیقی نماینده بناب، سيدقباد مرتضوی نماينده فارسان، هادی حق‌ ‏شناس نماینده بندرانزلی، اسماعيل گرامی ‌‏مقدم نماینده بجنورد، علیرضا محجوب نماینده تهران، سهیلا جلودارزاده نماینده تهران، مهدی پورفاطمی نماینده دشتی و تنگستان، مهرانگیز مروتی نماینده خلخال و ناصر نصیری نماینده گرمی.

خبرگزاری کار ايران به نقل از اکبر اعلمی که از امضاکنندگان اين تذکر است گزارش داده که همين نمايندگان تذکر مشابهی به رئيس جمهور داده اند اما هيئت رئيسه مجلس آن را در صحن مجلس قرائت نکرده است.

رئيس خبرگزاری کار که در تذکر نمايندگان به طور مشخص به آن اشاره شده، پنج ماه پيش نشستی با خبرنگاران تشکيل داد و اعلام کرد که حتی کوچکترين جزئيات فعاليت اين خبرگزاری تحت کنترل قرار دارد.

اين خبرگزاری که ازمعدود منابع خبری نزديک به اصلاح طلبان به شمار می رود، پس از روی کار آمدن دولت محمود احمدی نژاد، اخباری را بويژه در حوزه فعاليتهای صنفی، کارگری و دانشجويی پوشش داده که ديگر خبرگزاريهای ايران توجه چندانی به آنها نشان نمی دهند.

از زمان روی کار آمدن دولت محمود احمدی نژاد، روزنامه نگاران و ناشران از افزايش محدوديت عليه فعاليت خود خبر می دهند، در اين بين از فعاليت چند نشريه، از جمله روزنامه شرق که از مطبوعات پرخواننده محسوب می شد برای مدتی طولانی جلوگيری شده و بسياری از سايتهای اينترنتی فيلتر شده اند.

برخی مقامات بلندپايه امنيتی و فرهنگی نيز مطبوعات منتقد دولت را به حرکت در راستای برنامه هايی متهم کرده اند که به گفته آنان، در خارج از ايران برای براندازی حکومت جمهوری اسلامی طرحريزی می شود.

بی بی سی

 

 

 

 

بازگشت به صفحه نخست                                   

Free Web Counters & Statistics