خانه - سیاست - اقتصاد-  کتاب -  زنان -صلح  - رحمان هاتفی فرهنگ وادب - درباره ما - پیوندها - تماس وهمکاری - ویژه نامه               

 ضرورت مبارزه در راه صلح

نویدنو:25/4/1385

 ضرورت مبارزه در راه صلح

 

برگردان: خسرو باقری

 

 نشست کمیته‌ی اجرایی «شورای جهانی صلح» که در روزهای 19 و 20 ماه مه 2006 در برازیلیا پایتخت برزیل تشکیل شده بود؛ پایان یافت. در چند دهه اخیر، نخستین‌بار بود که این «شورا» نشست خود را در یکی از کشورهای آمریکای لاتین برگزار می‌کرد. یک روز پیش از افتتاح نشست، «کمیته برزیلیِ همبستگی با خلق‌های جهان در مبارزه برای برقراری صلح» سمیناری را با حضور نمایندگان پارلمان برزیل و بیست مهمان از 13 کشور جهان برگزار کرد که هدف آن بررسی اوضاع جهان، ضرورت مبارزه علیه جنگ، اشغال و یکه‌تازی امپریالیست‌ها و برقراری صلح در سراسر جهان بود.

«کمیته اجرایی» پس از بحثی همه‌جانبه و ژرف درباره گرایش‌های اصلی در تحولات جهان، بررسی روند روبه‌رشد جنبش جهانی برای صلح و ضرورت اتخاذ تصمیم‌های جدی برای مقابله با تهدیدها و خطراتی که صلح و امنیت جهانی را به خطر انداخته است؛ بیانیه زیر را به اتفاق آرا به تصویب رساند.

نشست کمیته‌ی اجرایی «شورای جهانی صلح» که در برزیل، یکی از کشورهای آمریکای لاتین – منطقه‌ای که اکنون به نقطه‌‌ی حساس تحولات جهانی تبدیل شده است- برگزار شد، از نقاط عطف در تاریخ «شورای جهانی صلح» محسوب می‌شود. از طرفی تهاجم امپریالیستی شدت و حدت بی‌سابقه‌ای  به‌خود گرفته که هستی سیاره‌ی ما را به خطر انداخته است و از طرف دیگر، جنبش‌های صلح برای مقابله با این تهدید‌ها، از رشد فزاینده‌ای برخوردار شده‌اند.

«شورای جهانی صلح» از تحولات آمریکای لاتین استقبال می‌کند. در واقع قلب بشریت مترقی و جنبش صلح در آمریکای لاتین، در کوبا، ونزوئلا و بولیوی می‌تپد. در این منطقه است که مردم با مقاومت در مقابل تهدیدهای امپریالیستی، راه نوینی را که تأمین‌کننده‌ی منافع مردم است، در پیش گرفته‌اند. در برزیل دولت از جنبش جهانی صلح و همبستگی آمریکای لاتین حمایت می‌کند. شورای جهانی صلح بار دیگر از آمریکا می‌خواهد که به محاصره‌ی اقتصادی کوبا پایان دهد و پنج زندانی سیاسی کوبا را که در آمریکا اسیرند، آزاد کند.

این روزها، تحولات ایران توجه ویژه‌ی جهانیان را به خود جلب کرده است. رویدادهای مربوط به ایران را نمی‌توان جدا از تحولات کلی جهان مورد ارزیابی قرار داد. این بحران به میزان زیادی با سیاست‌های کلی امپریالیسم به رهبری آمریکا، که سلطه‌ی جهانی، کنترل ثروت و منابع اولیه‌ی جهان و درهم‌شکستن مقاومت ملت‌های مبارز را پیگیری می‌کند، در ارتباط است.

شرایط امروز ایران تا حدودی شرایط پیش از جنگ آمریکا علیه عراق را در ذهن‌ها زنده می‌کند. کارزار گسترده برای آماده‌سازی افکار عمومی جهان برای شروع یک جنگ تازه، آغاز شده است. وظیفه‌ی فوری و عاجل جنبش‌ جهانی صلح، جنبش‌های مردمی و «شورای جهانی صلح» مقاومت در برابر سیاست «جنگ پیش‌گیرانه» ایالات متحده و جلوگیری از تکرار جنگ دیگری در منطقه است. خروج سریع نیروهای اشغالگر از عراق، افغانستان و فلسطین خواست همه‌ی ما هواداران صلح است. «شورای جهانی صلح» امیدوار است که با جنبش روبه‌رشد صلح بتواند، دولت‌های امپریالیستی را در دستیابی به هدف‌های خود ناکام گذارد.

در شرایط حاضر باید با باج‌خواهی اتمی آمریکا، که می‌تواند فاجعه‌بار و نابودکننده‌ی تمدن بشری باشد، با قاطعیت مقابله کرد. «شورای جهانی صلح» نقش قیمومیت ایالات متحده‌ی آمریکا را – که خود بزرگ‌ترین تهدید اتمی علیه بشریت محسوب می‌شود- رد می‌کند. ما بار دیگر خواستار محو کلیه‌ی سلاح‌های اتمی و پایان بخشیدن به روند تولید سلاح‌های نوین هستیم. «شورای جهانی صلح» سیاست «جنگ‌پیش‌گیرانه»ی ایالات متحده‌ی آمریکا را رد و محکوم می‌کند.

آمریکا می‌کوشد تا از سازمان ملل متحد به عنوان ابزاری برای مشروعیت‌بخشیدن به طرح‌ها و نقشه‌های سلطه‌جویانه‌ی خود استفاده کند. در مواردی که این خواست محقق نمی‌شود، آمریکا و متحدانش با نقض اصول سازمان ملل، خود رأساً وارد عمل می‌شوند. ما با ادغام «ناتو» در سازمان ملل متحد و از این طریق لباس مشروعیت و قانونیت پوشاندن به جنایات و مداخلات کشورهای امپریالیستی را به شدت محکوم می‌کنیم.

«شورای جهانی صلح» از اتحاد گسترده‌ی مخالفان جنگ و تعمیم صلح و عدالت براساس منشور سازمان ملل متحد حمایت می‌کند. در شرایط حاضر ما با نظامی شدن فزاینده‌ی جامعه‌ی اروپا و رقابت آن با دیگر کشورهای امپریالیستی برای کنترل بازار و منابع اولیه‌ی جهان مواجه‌ایم «مفاد ارتجاعی قانون اساسی جامعه‌ی اروپا» علی‌رغم «نه»ی گسترده‌ی مردم به‌ ویژه مردم فرانسه و هلند، گام به گام به اجرا گذاشته می‌شود.

شورای جهانی صلح همبستگی خود را با جنبش‌های اجتماعی مردم سراسر جهان علیه سیاست‌های نولیبرالی، اعلام می‌کند. در سال گذشته هم کشورهای امپریالیستی و شرکت‌های فراملیتی، از سیاست خصوصی سازی و لغو خدمات اجتماعی- آموزشی و بهداشتی برای غارت فزاینده‌ی ثروت جهان بهره‌ها بردند. در شرایط حاضر جنبش جهانی صلح باید با اقدامات و ابتکارات قاطعانه و مبتکرانه به مقابله با «بودجه‌ی نظامی» رو به افزایش کشورهای امپریالیستی برخیزد.

ایالات متحده‌ی آمریکا و دیگر کشورهای امپریالیستی، اداره‌ی مردم جهان را که در صندوق‌های رأی تجلی یافته است، نفی می‌کند «شورای جهانی صلح» دخالت این کشورها را در فلسطین، روسیه‌ی سفید، قبرس و زیمبابوه و ممانعت از مسافرت رهبران این کشورها را- که با رأی مردم انتخاب شده‌اند- محکوم می‌نماید.

قاره‌ی آفریقا چه در گذشته و چه در حال مورد تهاجم اقتصادی- سیاسی کشورهای امپریالیستی بوده است، هدف از این تهاجم غارت منابع و ثروت‌های آفریقا و تقسیم بازارهای گسترده آن بوده است، «شورای جهانی صلح» اعمال تحریم‌های گسترده‌ی اقتصادی علیه کشورهای مستقل آفریقا را که به بهانه‌ی «نقض حقوق بشر» صورت می‌گیرد محکوم و اعلام می‌کند که تنها مردم هر کشوری حق دارند، در تعیین سرنوشت خود دخالت کنند. بنابراین اعلام می‌کنیم، تحریم‌های اقتصادی آمریکا و دیگر کشورهای اروپایی علیه زیمبابوه را محکوم می‌کنیم.

ما با نگرانی اوضاع متشنج «سودان» را دنبال می‌کنیم و ضمن رد هرگونه دخالت نظامی خارجی، خواستار در پیش گرفتن راه‌های مسالمت‌آمیز برای حل بحران هستیم.

«شورای جهانی صلح» از تحولات صلح‌آمیز آنگولا حمایت می‌کند و از همه‌ی کشورهای جهان می‌خواهد که از روند بازسازی کشور حمایت کنند.

«شورای جهانی صلح» از اتحاد دو کشور کره حمایت می‌کند و با جمهوری دموکراتیک کره در مقابل مداخلات تجاوزکارانه‌ی ایالات متحده ابراز همبستگی می‌نماید. ما مخالفت خود را با روند شتاب‌گیرانه‌ی ادغام ژاپن در طرح‌های نظامی آمریکا و تقویت پایگاه‌های نظامی آمریکا در این کشور، اعلام می‌داریم.

کمیته‌ی اجرایی «شورای جهانی صلح» همبستگی خود را با مردم فلسطین در برابر تهاجم گسترده‌ی اسرائیل که مورد حمایت کشورهای امپریالیستی است؛ اعلام می‌کند. تنها راه حل مسأله‌ی فلسطین، تشکیل دولت مستقل فلسطینی در مرزهای سال 1967 با پایتختی بیت‌المقدس شرقی است. ما خواهان خروج اسرائیل از مناطق اشغالی و آزادی همه‌ی زندانیان سیاسی هستیم.

ما از مبارزه‌ی مشترک مردم جهان برای برچیدن پایگاه‌های نظامی خارجی که تهدید مستقیمی علیه حاکمیت ملی کشورهاست حمایت می‌کنیم و مانورهای نظامی آمریکا و دیگر کشورهای امپریالیستی در مناطق مختلف جهان را رد می‌کنیم.

«شورای جهانی صلح» علی‌رغم تحولات و گرایش‌های نگران‌کننده، اوضاع جهان را با خوشبینی می‌نگرد و معتقد است که «راه» امپریالیستی تنها راه نیست. مردم هر روز بیش‌تر درمی‌یابند که «راه» موجود راه بشریت نیست. این آگاهی بر امید ما مبنی برزندگی در جهانی عاری از جنگ، سلاح‌های اتمی و سلطه‌ی امپریالیستی و مبتنی برصلح و عدالت می‌افزاید. اتحاد گسترده‌ی خلق‌ها در مقیاس منطقه‌ای و جهانی تضمین‌کننده‌ی جهانی آکنده از صلح است. «شورای جهانی صلح» با تمام توان و قدرت در راه تأمین این «اتحاد» مبارزه می‌کند.

کمیته‌ی اجرایی شورای جهانی صلح

27 ماه مه سال 2006

نقل از : فرهنگ نوسعه

بازگشت به صفحه نخست


Free Web Counters & Statistics