نویدنو -  کتاب -   رحمان هاتفی  درباره ما -  آرشیو

از همین قلم

 
 
 
 

2017-09-11

نویدنو  20/06/1396 

 

 

 

همبستگی بین‌المللی با مبارزات کارگران و فعالان سندیکاییِ در ایران

 

جنبش همبستگی بین المللی با جنبش کارگری کشورمان در هفته های اخیر بار دیگر فعالیت های موثری در اکثر نقاط جهان داشته است.   با اوج گیری اعتصاب غذای فعالان و رهبران زندانی سندیکایی در کشور، نهاد های سندیکایی بین المللی صدای اعتراض خود را بر ضد ادامه سرکوب حقوق سندیکایی در ایران بلند کرده اند.  پیوستن اتحادیه های کارگری مهم کشور های اروپایی از سوئد و فرانسه گرفته تا انگلستان و سوئیس نماد روشنی از جنبش همبستگی موثر و قدرتمند با مبارزه مردم ایران، و بویژه جنبش کارگری، سندیکایی کشور مان است.  اعضا و هواداران حزب توده ایران و دیگر نیروهای مترقی و دموکراتیک در کشورهای اروپایی و آمریکای شمالی در شکل گیری و عملی شدن این کارزار همبستگی نقش مهمی داشته اند.

در زیر گزارش برخی اقدام های همبستگی سازمان یافته در هفته های اخیر برای اطلاع خوانندگان ”نامۀ مردم“ منعکس می شود.

 

نامه به رئیس جمهور ایران برای اجرای مقاوله نامه های بین المللی

آقای دانیل بلاکبرن، دبیر اجرائی و گرداننده  مرکز مهم دفاع از حقوق سندیکایی در جهان که از نهاد های مورد قبول سازمان بین المللی کار  می باشد در روز ۱۰ شهریور ماه در نامه ای مفصل خطاب به حسن روحانی، رئیس جمهور رژیم، که رونوشت آن به ربیعی، وزیر کار و نمایندگی رژِیم در سازمان ملل فرستاده شده است، خواستار قطع فوری اقدام های غیرقانونی مقامات رژِیم در رابطه با کارگران و فعالان سندیکایی کشور مان شد.  در این نامه مفصل که بخش هایی از متن آن در زیر نقل قول می شود، مسئله مبارزه کارگران مجتمع نیشکر هفت تپه و سرکوب آن توسط ارگان های انتظامی و امنیتی رژیم، موضوع دستگیری مجدد رضا شهابی، فعال سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوس رانی تهران، اسماعیل عبدی، دبیرکل مجمع صنفی معلمان ایران، و دیگر فعالان سندیکایی که در زندان ها تحت فشار قرار دارند و در هفته های اخیر در اعتراض به برخوردهای غیر قانونی نهاد های سرکوبگر وابسته به رژیم در اعتصاب غذا بوده اند، مطرح شده است

"جناب آقای روحانی، ریاست جمهور محترم ،

مرکز بین المللی دفاع از حقوق سندیکایی (ICTUR)  بدینوسیله نگرانی های بسیار عمیق خود را در مورد برخورد با  کارگران و اعضای اتحادیه های کارگری در جمهوری اسلامی ایران اعلام میدارد

طبق اخبار واصله، پلیس و نیروهای امنیتی در شامگاه روز ۲۵ ژوئیه ۲۰۱۷،(۳ مرداد ماه)  به محل اقامت کارگران نیشکر هفت تپه در شهر شوش حمله کرده اند و پانزده کارگر دستگیر و بازداشت شده اند. کارگران اعتراضی هفت تپه خواستار پرداخت ۴ ماه دستمزد و مزایای معوقه خود هستند و مدتهاست که خواستار به رسمیت شناختن حقوق اتحادیه های کارگری خود می باشند ولی با آزار و اذیت، دستگیری، قرار گرفتن در لیست سیاه، اخراج و همچنین تعقیب و زیر نظرگیری توسط نیروهای امنیتی مواجه شده اند. بر طبق گزارش های موجود در فوریه ۲۰۱۶ (بهمن ماه ۱۳۹۵) اعضای این سندیکا در جریان یک اقدام اعتراضی برای مطالبات خود  مورد حمله گروه شبه نظامی بسیج قرار گرفتند.

در آخرین گزارش خود، کمیته آزادی کارگران به پیوستن به تشکل های صنفی ( یک ساختار سازمان بین المللی کار)، دستگیری ها و بازداشت تعداد زیادی از اعضای اتحادیه های صنفی را در ایران به عنوان موضوع بسیار جدی و فوری توصیف کرد (پرونده شماره ۲۵۰۸، گزارش موقت شماره ۳۸۲، ژوئن ۲۰۱۷ - خرداد ماه ۱۳۹۶). ..."

"اسماعیل عبدی عضو انجمن صنفی معلمان ایران در اکتبر سال ۲۰۱۶ به شش سال زندان محکوم شد، در اعتراض به آزار و اذیت  فعالان اتحادیه های کارگری ایران به اعتصاب غذا  دست زده است. سایر فعالان کارگری تحت نظر عبارتند از داوود رضوی، ابراهیم مددی و رضا شهابی از سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه که هرکدام از آنها به جرم های مشابه "امنیت ملی" متهم شده اند. رضا شهابی در یک حکم پنج ساله به سر می برد که حکم او به مدت یک سال در سال ۲۰۱۶  تمدید شد. ابراهیم مددی در ماه اوت سال  ۲۰۱۶  (مرداد ماه ۱۳۹۵)  به پنج سال و سه ماه محکوم شد. داوود رضوی در فوریه سال ۲۰۱۶ (فوریه ۱۳۹۵) به پنج سال حبس محکوم شد.

جمهوری اسلامی ایران متعهد است که به عنوان یک عضو سازمان بین المللی کار، بر طبق اعلامیه ۱۹۹۸ سازمان بین المللی کار در مورد اصول و حقوق بنیادین کار، قوانین و ضوابط مطابق با قانون اساسی سازمان جهانی کارILO ، اصول سازمان جهانی کار و کنوانسیون های اساسی، از جمله آزادی اجتماعات و حق مطالبات را رعایت نماید.

همانطور که کمیته آزادی کارگران به پیوستن به تشکل های صنفی ( یک ساختار سازمان جهانی کار) در گزارش خود در ژوئن ۲۰۱۷ مطرح می کند دستگیری های متعدد سندیکالیست های ایران و محکوم کردن آن ها زندان های طولانی مدت بر اساس اتهام های ساختگی و بی پایه به جلوگیری از فعالیت های سندیکایی مشروع و قانونی انجامیده است.  این کمیته سازمان بین المللی کار از دولت میخواهد تا تمامی توصیه های آن را اجرا کرده و اطمینان حاصل کند که همه اتهامات علیه فعالین کارگری که برای اجرای قانونی حقوق اساسی خود مورد هدف قرار گرفته اند یا دستگیر شده اند، لغو گردد. همچنین اقدامات لازم را برای تضمین آزادی فوری همه اعضای اتحادیه های کارگری که به جرم "امنیتی" بازداشت یا محکوم به زندان شده اند و حقوق بنیادی کارگران برای پیوستن به اتحادیه ها و تشکیل اتحادیه ها را تضمین کند.  این کمیته از دولت روحانی خواسته است تا نتیجه گیری های خود را در اختیار قوه قضاییه ایران قرار دهد تا اطمینان حاصل شود که این فعالان به اتهام موهوم عملیات علیه امنیت ملی و تبلیغ علیه دولت به زندان محکوم نشوند....“

 

در حمایت از حقوق و آزادی های سندیکایی

بزرگترین اتحادیه های کارگری انگلستان، در ماه های اخیر همبستگی خود را با مبارزۀ کارگران و زحمتکشان ایران اعلام کرده اند. نشریه انگلیسی زبان ”ایران امروز”، فصل نامه ای که از طرف ”کمیته دفاع از حقوق مردم ایران“ (کودیر) منتشر می شود، در آخرین شماره خود در اول سپتامبر، ۱۱ شهریور منتشر شده اعلام کرد که اتحادیه ”یونایت“، بزرگترین سندیکای انگلستان که نزدیک به دو میلیون از کارگران و کارمندان بخش های متنوعی از صنایع این کشور را متشکل می کند و دارای مواضع چپ و ترقی خواهانه ای می باشد اخیراٌ به عضویت کودیر پیوسته و در کنار پنج سندیکای بزرگ انگلستان که کارگران راه آهن، آتش نشان های انگلستان، اساتید دانشگاه و پلی تکنیک ها، معلمان مدرسه، و دبیران و مدیران مدارس و کالج های حرفه ای را نمایندگی می کنند، و عضو کودیر می باشند از جنبش همبستگی با کاران و کوشندگان سندیکایی در ایران حمایت می کند.  «

اتحادیه ”یونایت“ در بیانیه همبستگی خود که توسط کودیر منتشر شده است، از رژیم خواستار اجرای مقاوله نامه های سازمان جهانی کار شده و حمایت خود از کارزار برای صلح، حقوق سندیکایی و حقوق انسانی و دموکراتیک در ایران را اعلام کرده است. ”یونایت“ همبستگی خود با سندیکا های مستقل کارگری که در شرایط دشواری فعالیت می کنند اعلام کرده و دولت و مقام های رسمی در ایران را فرا خوانده است که مقاوله نامه های ۸۷ و ۹۸ سازمان بین المللی کار در رابطه با حق کارگران برای پیوستن به سندیکاهای مورد علاقه خود و نیز مذاکره سندیکاها با کارفرمایان  در رابطه با حقوق و مزایای کار را اجراء کند.    

سندیکای معلمان و مدیران مدارس انگلستان، ”ان.آ. اس.یو.دبلیو.تی“ در یک اطلاعیه همبستگی که در نشریه "ایران امروز" منتشر شده است خبر آغاز یک کارزار جهانی برای آزادی اسماعیل عبدی را اعلام کرده است. این سندیکای بزرگ معلمان محکومیت اسماعیل عبدی به ۱۰ سال زندان را محکوم کرده و آزادی فعالان سندیکایی و آنانی را که به آموزش و پرورش،  حقوق بشر، برابری جنسی، دموکراسی، عدالت و صلح متعهد می باشند را خواستار شده است.  رهبران این سندیکای بزرگ معلمان اعلام کرده اند که به همراه جامعه  بین المللی کارزار خود برای رفع هرگونه محدودیتی برای فعالان سندیکایی از طرف دولت ایران و همچنین احترام به حقوق و آزادی های سندیکایی  پایه ای در ایران را ادامه خواهد داد.

اتحادیه ”ملی کارگران آموزش و پرورش”، سندیکای بزرگ معلمان انگلستان که از پیوستن دو سندیکای معلمان مدارس و همچنین اساتید کالج های حرفه ای در ماه گذشته فعالیت رسمی خود را آغاز کرد، در بیانیه همبستگی خود تحت عنوان " در دفاع از حقوق و آزادی های سندیکایی معلمان ایران" اعلام کرد: ”امروزه معلم ها در ایران با تهدید در رابطه با حقوق و همچنین حق افزایش حقوق روبرو می باشند. آن ها با شرایط دشوار کاری، عدم امنیت شغلی و خصوصی سازی در ربخش آموزش روبر و می باشند.  همچنین امکان کمی برای اعلام نارضایی با شرایط وجود دارد و صداهای سندیکایی با خشونت به سکوت مجبور می شوند.  بر رغم این مب در همبستگی با معلمان در ایران پایداریم.  ما کارزار خود برای آزادی اسماعیل عبدی، دبیر کل زندانی انجمن صنفی معلمان ایران را ادامه خواهیم داد. "

 

کنگره اتحادیه های کارگری بریتانیا“ (TUC) خواهان آزادی فوری و بدون قید شرط رضا شهابی شد

 دبیر کل کنگره اتحادیه های کارگری ( تی یو سی)، خانم فرانسیس او گرایدی، در نامه ای خطاب به سفیر ایران در بریتانیا در روز ۹ شهریور ماه ۳۱آگوست، از رئیس جمهوری اسلامی ایران خواسته است که فعال کارگری، رضا شهابی، را فوری آزاد کند و تصمیم دولت مبنی بر عدم پذیرش مرخصی پزشکی او را محکوم کرده است

در بخش هایی از این نامه آمده است: ”کنگره اتحادیه های کارگری ( تی، یو، سی)، مرکز سراسری اتحادیه های کارگری و پنج میلیون و ششصد هزار اعضای اتحادیه های وابسته، از دولت شما می خواهم که از رئیس جمهور روحانی درخواست کند که فعال اتحادیه ای، رضا شهابی، را  فورا و بدون قید و شرط از زندان آزاد کند. ”تی یو سی“ به ویژه تصمیم دولت شما در عدم پذیرش مرخصی پزشکی رضا شهابی که مشمول حال ایشان می شده است را محکوم می کند. آقای شهابی بعد از تحمل اشکال شدید شکنجه و بد رفتاری، در مرخصی پزشکی بود. طبق اطلاعات ما در خواست آقای شهابی برای تمدید دوره مرخصی پزشکی توسط دادستانی تهران رد می شود. آقای شهابی مجبور می شود که در چهارشنبه ۹ اوت ۲۰۱۷ به زندانی رجایی مراجعه کند و همانجا به او اطلاع داده می شود که دوره ای که او در مرخصی پزشکی بوده جزو دوران محکومیت به حساب نمی آید و در نتیجه باید ۹۶۸ روز دیگر را در زندان بسر برد. آقای شهابی در حال حاضر در اعتراض به شرایط غیر انسانی در زندان رجایی شهر به اعتصاب غذا پیوسته است. تداوم حبس آقای شهابی، بطور آشکار تخلف از تعهدات بین المللی ایران است. زندانی کردن فعالین اتحادیه ای به دلیل فعالیت هایشان در دفاع از منافع کارگران، بطور کلی به معنای دست درازی به حقوق مدنی، و بطور اخص دست درازی به حقوق سندیکایی است. در ماه ژوئن ۲۰۱۷ " کمیته آزادی عضویت در ساختارهای صنفی " سازمان جهانی کار از دولت ایران خواست که حکم زندان آقای شهابی را منتفی اعلام کند، و همچنین در خواست کرد که ایشان نباید بیش از این  در زندان باشد. افزون براین، "کمیته آزادی عضویت در ساختارهای صنفی" خواهان تحقیق مستقل در مورد بد رفتاری انجام گرفته علیه اقای شهابی شد.  ما قصور دولت شما در بر آوردن توصیه های کمیته مبنی بر آزاد کردن آقای شهابی از زندان را به شدت محکوم می کنیم.

افزون براین، ما به شدت نگران سلامتی آقای شهابی و دیگرفعالین زندانی از جمله حسن صادقی، سعید ماسوری، رضا اکبری منفرد، امیر قاضیاتی، ابولقاسم فولادوند و جعفراقدامی هستیم. بنابراین، ما از شما می خواهیم که در خواست ما از رئیس جمهور روحانی  مبنی بر آزادی فوری و بدون قید و شرط رضا شهابی را به ایشان منتقل کنید."

 

به نقل از «نامۀ مردم»، شمارۀ ۱۰۳۳، ۱۳ شهریور ماه ۱۳۹۶ 

 

Share

بازگشت به صفحه نخست

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin

نامه ها ومقالات خودرا به نشانی webmaster@rahman-hatefi.net  بقرستید

انتشار اخبار، مقالات و بیانیه ها در این صفحه الزاماً به معنای تایید آن‌ها نیست
 
    اشتراك در نویدنو

  

نشانی پست الکترونیک: