نویدنو -  کتاب -   رحمان هاتفی  درباره ما -  آرشیو

از همین قلم

 
 
 
 

2017-07-29

نویدنو  07/05/1396 

 

 

 

مجید فلاح‌زاده، هنرمند متعهد تئاتر ایران درگذشت!

خبر درگذشت مجید فلاح‌زاده، هنرمند ترقی‌خواه و خوشنام تئاتر ایران در مهاجرت، قلب مردم هنردوست و جامعه هنری را به‌درد آورد. مرگ نامنتظرهٔ  فلاح زاده در شهر کلن، آلمان، در سن ۷۱  سالگی، بیشتر هموطنان ایرانی را در اروپا و آمریکا متأثر کرد. او که با بسیاری از چهره‌های پیش‌روِ تئاتر و ادب ایران، در گذشته و حال، همکار و همگام بوده است پس از مهاجرت با تلاش و پشتکار بسیار صحنهٔ تئاتر ایران را در خارج از ایران و فارغ از خط‌قرمزهای رژیم ولایی و حذف و سانسور دستگاه ارشاد ارتجاع زنده نگه ‌داشت.

او در سال های نخست انقلاب و پیش از اینکه دست‌های آلودهٔ هواداران اسلام سیاسی به‌هدف اختناق هرچه بیشتر فرهنگی بر حلقوم فرهنگ و هنر ایران فشار را آغاز کنند، مجید فلاح‌زاده در مقام استاد، همدوشِ دیگر استادان و فرهیختگان، عزم جزم کرده بود تا پرشورتر از گذشته در دانشکده هنرهای دراماتیک-  واقع ‏در چهاره راه آب‌سردار- نسل جدید هنرمندان جوان ایران را بپروراند.

مجید فلاح‌زاده در کنار استادان بنامی همچون زنده‌یاد رکن‌الدین خسروی، بهرام بیضایی، زنده‌یاد حمید سمندریان، دکتر ‏شفا، نصرت‌اله کریمی، حکیم رابط، اسماعیل شنگله و استادان ‏جدیدی همچون جان‌باختگان راه مردم اصغرمحبوب و سعید سلطان‌پور، زنده‌یاد سیاوش کسرایی، محمود حیدریه‌زاده، محسن یلفانی و جزاینان، راه صعب و پرخطر تربیت استعدادهای جدید هنر تئاتر ایران را آغاز کرد.  او که قبلاً ‏درهمین دانشکده درس خوانده و پس  از پایان درس و گرفتن لیسانس از آن تحصیلات تکمیلی را نیز در انگلستان به‌اتمام رسانده بود به ایران بازگشت و درسال ‏‏۱۳۵۷ در مقام استاد تاریخ تئاتر جهان مشغول به‌کار شد. پس از انقلاب فرهنگی، مجید فلاح‌زاده هم ‏مانند بسیاری از فرهیختگان جامعهٔ هنری ایران، از کار محروم شد و بنابراین، ناخواسته از میهن مهاجرت کرد

در دورهٔ جدید زندگی هنری‌اش نبوغ، خلاقیت و سوادش به‌یاری‌اش شتافت. ایدهٔ نو و تأثیرگذارش ‏یعنی برپایی جشنواده تئاتر کلن در آلمان، به  تئاتر ایران در مهاجرت انرژی تازه ای داد. او به‌همراه دانشجوی دیگر دانشکده هنرهای دراماتیک، بهرخ حسین‌بابایی، توانست جشنوارهٔ تئاتر کلن را پایه‌گذاری کند. ‏برپایی این جشنواره رشد و پویایی استعدادهای ایرانی در هنر نمایش درخارج از کشور را باعث ‏شد. به‌همت ‏زنده‌یاد مجید فلاح‌زاده و همسر هنرمند و خوش‌صدایش ۲۴ دورهٔ این فستیوال با موفقیت برگزار شد.

با مرگ فلاح‌زاده تئاتر متهعد کشورمان چهره‌یی پرتلاش را از دست داد و از هم‌اکنون جای خالی او در برپایی فستیوال‌های سالیانه تئاتر در خارج از کشور عمیقاً احساس می‌شود. بی‌گمان همراه، همسر و همکار همیشهٔ او در این عرصه، بهرخ حسین‌بابایی، این جای خالی را پر خواهد کرد. یاد مجید فلاح‌زاده، هنرمند و تلاشگر تئاتر کشورمان گرامی باد.

 

به نقل از «نامۀ مردم»، شمارۀ ۱۰۳۰، ۲ مرداد ماه ۱۳۹۶  

 

 

Share

بازگشت به صفحه نخست

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin

نامه ها ومقالات خودرا به نشانی webmaster@rahman-hatefi.net  بقرستید

انتشار اخبار، مقالات و بیانیه ها در این صفحه الزاماً به معنای تایید آن‌ها نیست
 
    اشتراك در نویدنو

  

نشانی پست الکترونیک: