نویدنو -  کتاب -   رحمان هاتفی  درباره ما -  آرشیو

از همین قلم

 
 
 
 

2015-07-08

نویدنو  16/04/1394 

 

حزب کمونیست یونان درباره نتیجه رفراندوم : صدها هزار نفر از پیشنهاد حزب کمونیست یونان حمایت کردند

روز پنجم جولای رفراندومی در یونان بر گزار شد .مسئله مطرح شد آن بود که آیا شهروندهای یونانی با موافقت نامه پیشنهادی  مطرح شده از جانب اتحادیه اروپا – صندوق بین المللی پول - بانک مرکزی اروپا ، که اقدام های ضد مردمی به ارزش 8 میلیارد یورو ادامه خواهد داشت موافقند نه . 

دولت اکثریت سیریزا- آنل پیشنهاد حزب کمونیست یونان را برای پیش نویس موافقت نامه دولت ونیز قرار دادن آن در معرض داوری مردم یونان در رفراندوم همراه با مسئله لغو کامل قانون های ضد مردمی  که در سال های اخیر به تصویب رسیده بودند و مسئله جدایی از اتحادیه اروپا را  نپذیرفت . هم زمان دولت ائتلافی روشن کرد که نه در رفراندوم از سوی دولت  بعنوان تایید پیشنهاد موافقت نامه آن با اتحادیه اروپا – صندوق بین المللی پول – بانک مرکزی اروپا تفسیر می شود که در داخل ( پیشنهاد)  47+8 صفحه ای اش نیز اقدام های تند ضد کارگری وضد مردمی ، به ارزش 8 میلیارد یورو را  شامل می شود .

در این شرایط ، حزب کمونیست یونان از کارگران خواست به  تصمیم دشوار دروغین ، که در رفراندوم مطرح شده بود ، با استفاده از تمام ابزار های مناسب پشت کنند. در خارج حوزه های رای گیری نیروهای حزب کمونیست یونان کاغذ رای خود را به دست رای دهنده ها می دادند که اعلام می کرد

·      نه به پیشنهاد اتحادیه اروپا- صندوق بین المللی پول – بانک مرکزی اروپا

·      نه به پیشنهاد دولت

·      جدایی از اتحادیه اروپا با قدرت مردم

 

البته قابل درک بود که این برگه رای می تواند بعنوان رای باطله خوانده شود ، اما همراه با برگه رای سفید و وعدم رای یک جریان سیاسی را تشکیل می دهد که  دلخواه دولت سیریزا – آنل و نیز سازمان های امپریالیستی را ، همراه با کسانی که دولت برای نیازهای سرمایه در یونان با آنان درحال مذاکره است به چالش می کشد .

باید یاد آورشد که همراه با حزب های دولت ائتلافی ( سیریزا وآنل) ، طلوع طلایی فاشیست هم در طرف داری از " نه" موضع گرفت و دیگر (حزب) ناسیونالیست کوچک وگروه های چپ افراطی نظیر آنارسیا نیز از "نه" طرف داری کردند. 

در سمت دیگر دموکراسی نوین اپوزیسیون دست راستی ، پاسوک سوسیال دموکراتیک که تا ژانویه 2015 ، همراه با پوتامی POTAMI, KIDHSO  ( حزب پاپاندرو نخست وزیر پیشین) حکومت می کرد و دیگر نیروهای کوچک تر بورژوازی به طرف داری از " آری" موضع گرفنتند که اظهار داشتند (رای آن ها) باید بعنوان رضایت " به ماندن در اتحادیه اروپا به هر قیمت " تفسیر شود .  

 

نتیجه نهایی به شرح زیر بود:

ثبت نام : 9.858.508 نفر

رای دهنده  ها : 6.161.140 نفر

رای های پذیرفته شده : 5.803.987 رای

رای های باطله : 310.812 رای

رای های سفید : 46.241 رای *

 

رای ها

درصد رای های پذیرفته شده

درصد

کل رای ها

درصد

ثبت نام

باطله و سفید

357.153

 

5.8%

3.62%

نه

3.558.450

61.31%

57.76%

36.10%

آری

2.245.537

38.69%

36.45%

22.78%

باطله / سفید/ عدم رای

 

4.054.521

 

 

41.13%

 

دیمتریوس کوتسامپاس دبیر کل حزب کمونیست یونان در اولین بیانیه پس از اعلام نتیجه به هزارها نفری که به فراخوان حزب کمونیست یونان پاسخ دادند و معضل های باج خواهانه را تایید نکردند یعنی آن هایی که ورقه رای پیشنهادی حزب کمونیست یونان را در صندوق رای انداختند ، پیشنهادی که دولت از طرح آن در مجلس خود داری کرد ، و مردم را از حق  دادن رای به شیوه  توده ای در صندوق رای محروم نمود درود فرستاد.

او یاد آورشد که در رابطه با مسئله عجولانه رفراندوم ، بخشی از مردم توانستند بر اغوا وفریب غلبه کنند و با رای باطله ونیز رای سفید پاسخ نخستین پاسخ را دادند ، در حالی که برخی دیگر غیبت از این روند را انتخاب کردند. 

دبیر کل به ویژه کسانی را که گزینه نه را با این اعتقاد که به این شیوه می توانند ریاضت اقتصادی را متوقف کنند انتخاب کردند اشاره کرد که می توانند به اقدام های ضد مردمی وپیمان نامه به این شیوه پاسخ دهند.. او آن ها را فراخواند که از خود و از تلاش دولت برای تغییر این نه به یک آری برای موافقت نامه های ضد مردمی جدید راضی نباشند. او تاکید کرد که حزب کمونیست یونان دست خود را برای مبارزه علیه خرابی زندگی آن ها که روز بعد از رفراندوم آغاز خواهد شد  به سوی آن ها دراز می کند.

حزب کمونیست یونان فراخوان رزمنده مشابهی به کسانی که زیر فشار کارفرما های بزرگ ، وبه خاطر ترس از بسته شدن بانک ها و ترس از پی آمدهای آن برای ان ها رای آری دادند منتشر کرد . 

حزب کمونیست یونان یاد آور شد که گفتگوهای وعده شده از سوی آقای تسپیراس ، برپایه پیشنهاد او ، به ناگزیر به پیمان نامه بدتر جدیدی منجر خواهد شد .

شرایط ، ضرورت جنبش و پذیرش پیشنهاد حزب کمونیست یونان از سوی مردم مارا برای یک شیوه مردم گرای خروج از بحران به شیوه ای توده ای و مصمم مورد تاکید قرار می دهد . حزب کمونیست یونان در خط مقدم تمام مبارزه ها برای مردم ما در دوره پیش رو خواهد بود ، از فردا خط مبارزه  ضد انحصاری وضد سرمایه داری با اتحاد گرد حزب کمونیست یونان تقویت می شود . 

 

 

* - توضیح برگرداننده : نتایج رای ها در انتخابات ژانویه 2015 مجلس یونان به شرح زیر بود :

ثبت نام : 9.911.495 نفر

تعداد رای دهنده ها : 6.330.786 نفر

رای های پذیرفته شده : 6.181.274 رای

رای های باطل شده : 114.703 رای

رای سفید : 34.809 رای

غایب های شرکت در انتخابات : 3.580.709 نفر

رای حزب کمونیست یونان : 338.188 رای

 

 

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin مطلب را به آزادگی بفرستید:Azadegi  

     بازگشت به صفحه نخست

نامه ها ومقالات خودرا به نشانی webmaster@rahman-hatefi.net  بقرستید

انتشار اخبار، مقالات و بیانیه ها در این صفحه الزاماً به معنای تایید آن‌ها نیست
 
    اشتراك در نویدنو

  

نشانی پست الکترونیک: